Ειναι λιγο δυσκολο να περιγραψει κανεις ενα δημιουργημα της Pagani με μια και μονο λεξη. Ειναι τοσα πολλα παραπανω απο απλα ενα αυτοκινητο, η αλλο ενα hypercar. Ειναι τεχνη, λεπτομερεια, παθος, αγαπη για δημιουργια, αναζητηση για τη τελειοτητα. Κανεις δε βλεπει τη Pagani ως απλα ενα κατασκευαστη υπεραυτοκινητων. Αντιθετως, ειναι μια μικρη εταιρεια, που ενωνουν τη τεχνη με το αυτοκινητο. Ειναι μηχανες που κινουν τη ψυχη και το πνευμα, οχι απλα το σωμα του επιβατη. Δεν κυνηγουν το απολυτο στο χαρτι και σε οτιδηποτε υπολογιζεται αριθμητικα, οχι οχι. Κυνηγουν με μερακι και τεχνη, το απολυτο σε πραγματα που δε μπορεις να μετρησεις. Ομορφια, λεπτοδουλεια, λεπτομερειες που μονο αν ψαξεις θα τις βρεις. Ειναι, ισως μια κατηγορια απο μονοι τους. Και καπως ετσι, δημιουργηθηκε και το νεοτερο μελος της οικογενειας της Pagani, το Huayra R.
Οταν η ιστορια συναντα το παθος
Ο Horacio Pagani ξεκινα να μιλα για το Huayra R, αναρωτομενος τι ειναι ελευθερια, αν δεν ειναι η ικανοτητα του ανθρωπου να φερει στη δημιουργια ονειρα και σκεψεις που απλα δε μπορει να προσπερασει στην ιδια του τη σκεψη; Ετσι, το Huayra R, γεννηθηκε χωρις να ακολουθει καμια φορμα, κανενα καλουπι, κανενα κανονα. Γιατι, μπορει και διαφερει.
Η σχεδιαστικη εμπνευση του Huayra R, προερχεται απο την εποχη των αγαπημενων αγωνιστικων αυτοκινητων του Horacio, τα αγωνιστικα του Le Mans και τα αγωνιστικα του Sports-Prototype Championship των δεκαετιων του 1960 και του 1970. Οι καθαρες γραμμες τους, που ηταν αυτα που τα εκαναν πανεμορφα, αλλα και δυσκολα στην οδηγηση, κανοντας τους οδηγους τους ηρωες και συμβολα του μηχανοκινητου αθλητισμου, σε αγωνες που ολα μπορουσαν να συμβουν και τιποτα δεν ηταν δεδομενο.
Ο Horacio Pagani, λεει “Τα σημερινα αγωνιστικα, ειναι βασισμενα αποκλειστικα στην αεροδυναμικη τους και ειναι προϊοντα της αεροσυραγγας. Στις δεκαετιες του ’60 και του ’70, τα αγωνιστικα ηταν ομορφα, οπως η Ferrari P4 η το Ford GT40 η τα αγωνιστικα του Le Mans, ειχαν ολα πανεμορφες γραμμες και αναλογιες και αποτελουν πηγες εμπνευσης για τα αυτοκινητα του σημερα. Η Porsche 917 ειναι η αγαπημενη μου, το ρομαντικο αλλα παρολα αυτα επιθετικο σχεδιασμο της, ο οποιος σου δινει την αισθηση ενος πολυ γρηγορου αυτοκινητου μολις τη κοιταξεις. Ειναι ομορφη, κομψη και διαχρονικη. Με αυτα τα αυτοκινητα, γεννηθηκε η επιθυμια μου για τη δημιουργια του Huayra R, αλλα και μεσα απο τα οσα μαθαμε απο το Zonda R, αλλα και απο ολα τα αυτοκινητα που δημιουργησαμε στο παρελθον”.
Το Huayra R, γεννηθηκε απελευθερωμενο απο καθε κανονισμο και περιορισμο, περαν αυτων που αφορουν την ασφαλεια. Γεννηθηκε, για να ενθουσιασει τον οδηγο του, στον υπερθετικο βαθμο.
Απο τη παραδοση, στη καινοτομια
Η Pagani απο την αρχη της, οπως και αλλοι μικροι κατασκευαστες οπως η Koenigsegg, “αναγκαστηκαν” να κυνηγησουν το απολυτο σε αυτο που ηθελαν να επιτυχουν απο τη πρωτη στιγμη, προκειμενου να εχουν καποια ευκαιρια να εδραιωθουν αναμεσα στους ηδη υπαρχοντες, κολοσσους του χωρου.
Ετσι, γεννηθηκε το 2009 το Zonda R, η πρωτη αποπειρα του Ιταλου κατασκευαστη να δειξει ποιο ειναι το οριο των δυνατοτητων του αυτοκινητου του εκεινη την εποχη, με μονο περιορισμο τις αναγκες ασφαλειας του οδηγου και τιποτα αλλο. Χρησιμοποιωντας υλικα απο το χωρο της αεροπλοϊας αλλα και απο τη Formula 1, στο Σαλονι Αυτοκινητου της Γενευης του 2009, η Pagani αποκαλυπτει το πρωτο της αγωνιστικο, το Zonda R. Εντυπωσιακο αλλα εστιασμενο απολυτα στις επιδοσεις, ειχε γινει εξωφυλλο σε καθε μεσο του χωρου εκεινη τη περιοδο.
12 χρονια μετα, με το Huayra να βρισκεται πλεον στο τελευταιο σταδιο του κυκλου ζωης του ως μοντελο, η Pagani παρουσιαζει το Huayra R, τη πιο ακραια εκδοχη του, το οποιο περα απο το οτι ειναι το κορυφαιο Pagani μεχρι σημερα, αφηνει και μια πρωτη γευση απο το τι μπορουμε να περιμενουμε τεχνολογικα απο τη Pagani στο επομενο δημιουργημα της.
Ο Pagani V12-R, η καρδια του Huayra R
Αρχικα, αξιζει να ξεκινησουμε απο το οτι ο κινητηρας δεν εξελιχθηκε η συναρμολογειται απο τη Mercedes-AMG, αλλα απο την HWA AG, μια εταιρεια που βρισκεται και αυτη στο Affalterbach, αλλα ασχολειται αποκλειστικα με το κομματι των αγωνιστικων κινητηρων του Daimler Group. Εξου και η απουσια του AMG στα πλαϊνα μερη του κινητηρα. Η HWA, χρειαστηκε κατι λιγο παραπανω απο 2 χρονια, προκειμενου να παραδωσει στη Pagani το τελικο μηχανικο συνολο. Ενα συνολο οπου ολα ειναι επιλεγμενα με γνωμονα τη κορυφαια αντοχη και αποδοση, χωρις κανενα ενδοιασμο για το τελικο κοστος, οπως γινεται σε καθε αγωνιστικο δημιουργημα.
Ο ατμοσφαιρικος κινητηρας του Huayra R, εχει χωρητικοτητα 6 λιτρο, ειναι διαταξης V12 και αποδιδει 850 ιππους (στις 8.250 σαλ) και 750 Nm ροπης (μεταξυ 5500 και 8300 σαλ), με το κοφτη να βρισκεται στις 9.000 σαλ και το μηχανικο αυτο συνολο, να ζυγιζει μολις 198 κιλα. Και, να εχει κυκλο συντηρησης 10.000 χιλιομετρων. Εντυπωσιακο, τουλαχιστον.
Εξισου εντυπωσιακο, το κιβωτιο ταχυτητων του Huayra R
Αναποσπαστο κομματι του μηχανικου συνολου, ειναι και το κιβωτιο ταχυτητων του Huayra R. Σχεδιασμενο και εξελιγμενο και αυτο απο την HWA AG, δημιουργηθηκε προκειμενου να λειτουργει και να δενει σε απολυτη αρμονια με το κινητηρα.
Το νεο σειριακο non-synchronized dog rig κιβωτιο του Huayra R, καταφερνει να επιτυχει μια αποδοτικοτητα τριβης της ταξης του 95%, με το 3 δισκων αγωνιστικο συμπλεκτη του, να πραγματοποιει αστραπιαιες αλλαγες, με το συνολο του να ζυγιζει μολις 80 κιλα.
Οπως ο κινητηρας, ετσι και το κιβωτιο, ειναι στερεωμενα πανω στο monocoque, με το κιβωτιο να αποτελει μερος της πισω αρχιτεκτονικης τοποθετησης, μαζι με το συστημα της αναρτησης, κανοντας ενα πιο συμπαγες και χαμηλα τοποθετημενο συνολο.
Το συστημα εξατμισης
Μετα απο εκτενη μελετη οσο αφορα τα υλικα, τη γεωμετρια και τη ροη των καυσαεριων, η Pagani κατεληξε στη δημιουργια του συστηματος εξατμισης του Huayra R, απο Inconel, το οποιο κρατα χαμηλα το βαρος, ελαχιστοποιει την οπισθελκουσα πιεση των καυσαεριων και δινει στο Huayra R, το χαρακτηριστικο του ηχο. Το συστημα, φερει χταποδια τα οποια εχουν ισο μηκος και για τους 12 κυλινδρους, γεγονος που του προσδιδει τον ηχο που μοιαζει με αυτο των μονοθεσιων της Formula 1 οταν ηταν V12, ενω μια κεραμικη επιστρωση, φροντιζει για την ελαχιστοποιηση της διαχυσης θερμοτητας στο χωρο του κινητηρα. Για της πιστες οπου επιβαλλεται ο περιορισμος ηχου στα 110 dB συμφωνα με τη παγκοσμια νορμα της FIA, μπορουν ευκολα να τοποθετηθουν τα ειδικα τελικα, προκειμενου να παραμεινει ο ηχος εντος των επιτρεπτων οριων. Αλλα, δε νομιζουμε οτι καποιος θα μας εκανε παρατηρηση αν δε τα βαζαμε.
Το υλικα που συνθετουν το εργο τεχνης και η ασφαλεια που διασφαλιζουν
Η εκτενης εμπειρια της HWA απο το χωρο του μηχανοκινητου αθλητισμου, μαζι με τα 30 χρονια εμπειριας του Atelier της Pagani στα συνθετα υλικα, δημιουργησαν ενα monocoque, αξιοζηλευτο απο πολλους ανταγωνιστες (και πιθανη “βαση” για το επομενο μοντελο της εταιρειας). Τα δυο βασικα υλικα που χρησιμοποιουνται, ειναι τα in-house εξελιγμενα Carbo-Titanium HP62-G2 και Carbo HP62, με τα καθισματα να ειναι μερος της κατασκευης, στην οποια δενει αρμονικα το roll-cage. Το εμπρος μερος ειναι κατασκευασμενο απο ενα κραμα chrome-molybdenum, το οποιο διασφαλιζει μεγιστη στρεπτικη ακαμψια, με το μικροτερο δυνατο βαρος. Το τελικο, ξηρο, βαρος του Huayra R, ανερχεται μολις στα 1050 κιλα.
Το μεγαλο πλεονεκτημα που φερνουν τα ξεχωριστα αυτα υλικα, δε σταματα στην ακαμψια και στη ζυγαρια, αλλα συνεχιζει και στο κομματι της διασφαλισης της ασφαλειας των επιβατων. Το ειδικα σχεδιασμενο roll-cage χρησιμοποιει κραματα μεταλλου τα οποια εχουν ως στοχος την απορροφηση της μεγιστης δυνατης κινητικης ενεργειας σε περιπτωση συγκρουσης, μειωνοντας με το κομματι αυτη που μεταφερεται στους επιβατες. Επιπλεον, η επενδυση του καθισματος απο το υλικο Ener-Core 50 (πιστοποιημενο και αυτο απο την FIA), διασφαλιζει μια αρκετα ανετη και σωστη θεση του σωματος στο καθισμα.
Τιθασευοντας τον ανεμο
Καθε γραμμη του Huayra R, ξεκινησε με 2 στοχους : Να επιτευχθει ενα καθετο αεροδυναμικο φορτιο της ταξης των 1000 κιλων στα 320 χιλιομετρα / ωρα και μια αποσταση απο την ασφαλτο ικανη να διασφαλισει τη μεγιστη αεροδυναμικη αποδοτικοτητα σε καθε συνθηκη. Επιπλεον, υπηρχε και ο στοχος της κατανομης του αεροδυναμικου φορτιου σε αναλογια 46-54 μεταξυ εμπρος και πισω αξονα αντιστοιχα.
Με την εξελιξη να εχει ξεκινησει, οι μηχανικοι της Pagani προσθεσαν στο Huayra R δυο επιπλεον οπες αερισμου στο πλαϊνο εμπρος μερος (για τα εμπρος φρενα) και διευρυναν τις υπαρχουσες εισαγωγες αερα για να διασφαλισουν τη διατηρηση των θερμοκρασιων καθε μερους του αυτοκινητου στο ιδανικο φασμα λειτουργιας. Επιπλεον, προστεθηκαν εξαγωγες αερα στο πανω κομματι των εμπρος φτερων για τη μειωση της πιεσης που προκαλει ανοση, ενω το εμπρος μερος προσαρμοστηκε ωστε να βελτιστοποιηθει τοσο η ροη του αερα για βελτιστοποιηση της αποδοτικοτητας των αναγκων ψυξης, οσο και για την αυξηση του παραγομενου αεροδυναμικου φορτιου στο εμπρος μερος.
Τελος, το roof scoop με το πτερυγια του σε ολο το μηκος του, διασφαλιζει ομαλη ροη του ψυχρου αερα που κατευθυνεται προς την εισαγωγη του V12. Ο πισω διαχυτης μαζι με τη πισω αεροτομη, ειναι το τελικο κομματι του αεροδυναμικου επανασχεδιασμου και βελτιστοποιησης του Huayra R.
Το συστημα αναρτησης και πεδησης του Huayra R
Με το Zonda R, η Pagani εξελιξε το συστημα αναρτησης που στη συνεχεια τοποθετησε σε ολες τις μεχρι τωρα εκδοχες του Huayra (Coupe, Roadster, BC Coupe, BC Roadster). Με το Huayra R, ανοιγει μια νεα σελιδα στο κομματι του συστηματος αναρτησης που θα τοποθετησει στα μελλοντικα μοντελα της. Το συστημα του Huayra R, χρησιμοποιει αναρτηση ανεξαρτητων διπλων ψαλιδιων, με ηλεκτροροϊκα αμορτισερ και βελτιστοποιημενα ελαστοκινετικα μερη τα οποια επιτρεπουν μια πιο ομαλη και ελεγχομενη ανακαμψη απο τη συμπιεση σε μια εντονη στροφη, οπως η Eau Rouge του Spa, οπου η Pagani βελτιστοποιησε αυτο ακριβως το κομματι, εξασφαλιζοντας προσφυση σε ολο το κομματι της στροφης, τοσο κατα τη συμπιεση οσο και κατα την ελευση απο τη κορυφη του ανηφορικου κομματιου της.
Στο κομματι της πεδησης, το Huayra R χρησιμοποιει κεραμικο συστημα φρενων αγωνιστικου τυπου της Brembo, το οποιο επιτρεπει την επιτευξη της μεγιστης δυνατης αποδοσης της πεδησης απο χαμηλοτερες θερμοκρασιες και τη διατηρηση του μεχρι ακομα υψηλοτερες, σε σχεση με το συστημα φρενων του “συμβατικου” Huayra.
Τα ελαστικα και οι ζαντες του Huayra R
Οι ζαντες ελαφρου κραματος των 19 ιντσων, ειναι δημιουργια της APP Tech, ενω τα ελαστικα παρεχονται σε Dry και Wet, απο τη Pirelli, εναν απο τους πλεον εμβληματικους και στενα συνδεδεμενους προμηθευτες ελαστικων στο μηχανοκινητο αθλητισμο, με πανω απο 110 χρονια ιστοριας.
Το εσωτερικο, ενα με τον οδηγο
Ανοιγοντας τη πορτα και αφου καθισει στο αριστερο bucket, ο οδηγος θα κουμπωσει το quick release αγωνιστικο τιμονι, στη κολονα, η οποια μεταβαλλεται τοσο στο υψος οσο και στο μηκος, για να ερθει στην ιδανικη θεση για το καθε οδηγο. Πανω στο τιμονι, θα βρει μονο τα απολυτως βασικα κουμπια χειρισμου : για το συστημα ευσταθειας, για τη χαρτογραφηση του συστηματος ABS και για την ενδοεπικοινωνια. Επιπλεον, τα paddles ειναι τοποθετημενα πανω στο τιμονι και οχι στη κολονα αυτου.
Δεξια του, στη μεσαια καθετη κονσολα, θα βρει ολα τα λοιπα πληκτρα για το χειρισμο των φωτων, της χαρτογραφησης του κινητηρα, τη χαρτογραφηση του συστηματος της αναρτησης και της ρυθμισης της κατανομης της πεδησης μεταξυ εμπρος και πισω αξονα.
Ακριβως μπροστα του, θα βρει μια οθονη υψηλης αναλυσης, στην οποια μπορει να προσαρμοσει τις εκαστοτε προβαλλομενες πληροφοριες, ενω την οδηγικη εμπειρια συμπληρωνει το ρυθμιζομενο pedal box της AP Racing.
All in all
Νομιζω δε μπορει κανεις να συλλαβει το μεγαλειο ενος δημιουργηματος οπως το Huayra R η οποιουδηποτε Pagani, με τη λογικη. Ειναι ενας συνδυασμος τεχνης, καινοτομιας, τεχνογνωσιας, αγαπης για δημιουργια και παθους για ταχυτητα. Καθε δημιουργημα που βγαινει απο τις πυλες της Pagani, δεν ειναι απλα ενα αυτοκινητο. Ειναι, πως να το περιγραψει κανεις, ενος εργου τεχνης που κινει τη ψυχη και το σωμα; Ειναι, ενα κοσμημα που κινειται και χρησιμοποιειται, οπως αντιστοιχα καποιο αλλο φοριεται;
Δυσκολευεται κανεις να περιγραψει, αν και νομιζω πως η πλειοψηφια κατανοει το τι ειναι αυτο που παραγει η Pagani και η ομαδα του Horacio.
Οσο για το Huayra R, ειναι η τελευταια πραξη (πολυ πιθανον), στο εμβληματικο κεφαλαιο του Huayra.