Γνώρισε το νέο, καταπληκτικό, αφεντικό της Lotus

Οι συζητησεις, σερνονταν απο τον περασμενο Σεπτεμβριο. Η μαλαισιανη -σε μεγαλο μερος κρατικη- εταιρεια DRB-Hicom ενδιαφεροταν να πουλησει την Proton και, μαζι με αυτη, τη θυγατρικη της, Lotus. Αναμεσα στους ενδιαφερομενους, ηταν η κινεζικη Geely, μητρικη της Volvo, το PSA Group (Peugeot-Citroën), η Renault και η Suzuki. Το τελευταιο διαστημα, οι πληροφοριες ελεγαν οτι η Geely και το PSA εχουν φτασει σε μια συμφωνια κυριων, με τη Geely να παιρνει την Proton και το PSA τη Lotus.
O νεος ιδιοκτητης της Lotus, ο δισεκατομμυριουχος Κινεζος της Geely, Li Shufu, στην, επισης ιδιοκτησιας του, London Taxi

Τα πραγματα ομως, δεν εγιναν ετσι, τελικα. Αν κατι δεν… στραβωσει θεαματικα στην πορεια, η κινεζικη Geely γινεται η κυριαρχος δυναμη σε αυτο το Game of Thrones, αγοραζοντας, εναντι του μαλλον εξευτελιστικου ποσου των 130 εκατομμυριων δολαριων, το 51% της Lotus Cars, ενω ταυτοχρονα θα αποκτησει το 49,9% της Proton. Τα υπολοιπα, τα κρατα η DRB- Hicom. 

To εργοστασιο της Proton, στη Μαλαισια

Αυτο, για οι… πιστοι Topspeeders (οι πιστοι μαθαινουν παντα πρωτοι απο τις αποκαλυψεις μας) ξερουν οτι ειναι χαρας ευαγγελια για τη Lotus. Γιατι, η ιστορικη βρετανικη εταιρεια που δημιουργησε ο Colin Chapman, τιθεται πλεον υπο τον ελεγχο του Κινεζου \”μιδα\”, Li Shufu. Του προεδρου της Geely, ο οποιος, με την εξαγορα της Volvo, εχει γινει απανταχου παραδειγμα επιχειρηματικοτητας. Γιατι;
Ο Shufu, προσερχομενος στο συνεδριο του Κομμουνιστικου Κομματος της Κινας (ναι, ειναι μελος του)

Ο προεδρος της Geely, Li Shufu, ειναι του δογματος οτι, οταν εξαγοραζει μια εταιρεια, πρεπει να την βοηθα να αναπτυχθει, χωρις να της αλλαζει ταυτοτητα, εδρα, εργαζομενους, φιλοσοφια. Ο Shufu, ειναι απο τους ανθρωπους που δεν ισχυριζεται οτι τα ξερει ολα, κανει τα αντιθετα απ\’ αυτα που κανουν οι managers, μετα απο τις εξαγορες και τις συγχωνευσεις, διεθνως. Δηλαδη, αντι να αγοραζει μια ζημιογονο εταιρεια και να κοβει εξοδα, μειωνοντας παραγωγη και προσωπικο, κανει κατι αλλο: Αφηνει τους επαγγελματιες να κανουν τη δουλεια τους…
Ο Chairman Li, οπως τον αποκαλουν, στο εσωτερικο ενος Volvo S90
 
Αλλα, για να το καταλαβουμε καλυτερα, αρκει να δουμε τι συνεβη στην επι σειρα ετων (καποτε) ζημιογονο Volvo, οταν περασε απο τα χερια της Ford, σε αυτα της Geely. Η Ford, ειχε αγορασει την σουηδικη εταιρεια premium αυτοκινητων το 1999, εναντι 6,5 δισεκατομμυριων δολαριων και, το 2010, την πουλησε εσπευσμενα, εναντι 1,8 δις. Η Volvo, ειχε περισσοτερο απο μια δεκαετια να παρουσιασει κερδη και οι πωλησεις της ειχαν πεσει κατω απο τις 350.000 μοναδες.
Οταν ανακοινωθηκε το deal, πολλοι θεωρησαν προσβολη την πωληση του icon brand σε μια μικρη κινεζικη εταιρεια που εφτιαχνε αμφιβολου ποιοτητας αυτοκινητα, με αστεια ονοματα, οπως King Kong και Beauty Leopard. Μιλησαν για \”κινεζοποιηση\”, θεωρησαν οτι ηταν το τελος της ιστορικης –ιδρυθεισας το 1927– σουηδικης εταιρειας. Ολοι πιστεψαν, οτι η Volvo αμεσα θα παρουσιαζε ενα φθηνο μοντελο υποβαθμισμενης ποιοτητας, αναζητωντας σωτηρια στην κινεζικη αγορα. Ομως, αποδειχθηκε οτι ο Κινεζος, ο οποιος πλεον ειχε την τυχη της Volvo στα χερια του, ειχε ακριβως την αντιθετη σκεψη στο μυαλο του.
Οταν ρωτησαν τον εκκεντρικο Shufu ποια ηταν τα σχεδια του για το μελλον της Volvo, απαντησε αινιγματικα: \”Μια τιγρης\”, ειπε, \”ανηκει στην αγρια φυση και οχι να ειναι καταδικασμενη σε εναν ζωολογικο κηπο. Πρεπει να απελευθερωσουμε αυτη την τιγρη\”. Λιγο αργοτερα, διαβεβαιωνε τους ανθρωπους της Volvo, οτι ολα αλλαζουν και… τιποτα δεν αλλαζει. Οτι δεν προκειται να παρεμβει στη δουλεια τους, οτι η εταιρεια δεν θα αλλαξει εδρα, ανθρωπους, δεν θα αλλοιωθει η ταυτοτητα της στο ελαχιστο. Και τοτε, λιγοι τον πιστεψαν.

Στα χρονια που περασαν, ο Shufu εκανε ο,τι ακριβως ειπε και κατι παραπανω. Ενισχυσε με ρευστο τη Volvo, βοηθωντας -μονο με τα λεφτα- τους σχεδιαστες, τους μηχανικους, το r&d, το τμημα μαρκετινγκ, καθε ανθρωπο της Volvo να κανει τη δουλεια του οπως ηξερε και ηθελε. Δεν παρενεβη πουθενα, αντιθετα εδινε ο,τι του ζηταγαν οι Σουηδοι και, παρατηρουσε τη δουλεια που εκαναν, παιρνοντας τεχνογνωσια για τη Geely.

Στους επικεφαλης της Volvo, οταν αυτοι θεωρουσαν οτι θα τους προτεινει μειωση του κοστους, τους ελεγε να \”μην ασχολουνται με τα λεφτα\” και να δημιουργησουν \”μεγαλα αυτοκινητα που θα τραβουν το βλεμμα, αυτοκινητα που θα κοιτουν στα ματια τον γερμανικο ανταγωνισμο\”.
Στα χρονια που περασαν, οι Σουηδοι εβαλαν τα δυνατα τους και εκαναν αυτο που ξερουν να κανουν, οπως αποδειχθηκε, πολυ καλα. Να φτιαχνουν εντυπωσιακα, ασφαλη, ανετα αυτοκινητα. Το, βουτηγμενο στην τεχνολογια και την πολυτελεια XC90, το απεδειξε αυτο. Ο κοσμος υποδεχθηκε το μεγαλο SUV της Volvo με ενθουσιασμο, οπως αποδεικνυουν οι πωλησεις του

To Volvo XC90. Οταν το οδηγησαμε, εδω, στο TopSpeed.gr, το… ερωτευτηκαμε

Το αστειο ειναι οτι οσο η Volvo επικεντρωνει στο \”made in Sweden\”, ραβοντας μικρες σουηδικες σημαιες στα υπερ-ανετα καθισματα των μοντελων τους και βαζοντας παραπομπες στο σφυρι του Θωρ στα φαναρια των Volvo, η κινεζικη αγορα (οι αγοραστες της οποιας, στο μεταξυ εχουν παθει… παροξυσμο με τα πολυτελη μοντελα της Mercedes, BMW, Audi, Porsche) σιγα- σιγα στρεφει το βλεμμα της στη Volvo. Γεγονος που δεν ειναι αμελητεο, μιας και μιλαμε για την πιο ραγδαια αναπτυσσομενη αγορα πολυτελων SUV στον κοσμο.

Μονο στην Κινα, η Volvo περιμενει φετος να ξεπερασει τις 100.000 πωλησεις. Γεγονος που φερνει τον στοχο των 800.000 ετησιων πωλησεων, μεχρι το 2020, ακομα πιο κοντα. Ομως, δεν ειναι μονο αυτο. Η Volvo, ακολουθωντας τη \”συνταγη\” του Li, περνα την καλυτερη περιοδο της ιστοριας της. Μετα απο το XC90, ερχεται το XC60, το XC40 και το XC20, με τους Σουηδους να εχουν βαλει πλωρη να κατακτησουν την αγορα των SUV. Και, παραλληλα, το S90, η limo της Volvo, μοντελα για καθε κατηγορια, σε τιμες μαλλον ανταγωνιστικες. Και συνεχιζουν να αναπτυσσουν την τεχνολογια, συνεργαζομενοι με τη Google για το infotainment τους, αλλα και βαζοντας στοχο να σπασουν καθε ρεκορ, στον τομεα, στον οποιο η Volvo ειναι ξακουστη στα περατα του κοσμου: Την ασφαλεια. Με το Vision 2020, θελουν, μεχρι το 2020, να μην υπαρχει κανενας θανασιμος, η ακομα και βαρυς τραυματισμος απο και σε ενα Volvo. Για να λενε οτι φτιαχνουν τα ασφαλεστερα αυτοκινητα του πλανητη…

Και, με αυτο τον τροπο, \”απελευθερωνοντας την τιγρη\”, ο Shufu δεν πετυχε μονο την αναγεννηση και ανθιση της σουηδικης εταιρειας. Αλλα και βγαζει λεφτα. Πολλα λεφτα. Το 2016, η Volvo ανακοινωσε λειτουργικα κερδη υψους 11 δισεκατομμυριων σουηδικων κορωνων (1 δολαριο=8,8 κορωνες). Οι πωλησεις της αυξηθηκαν κατα 6% σε σχεση με το 2015 (χρονια που επισης εκανε ρεκορ πωλησεων), φτανοντας τα 534.332 οχηματα, ενω για το πρωτο τετραμηνο του τρεχοντος ετους, τα κερδη της αυξηθηκαν στα 3,5 δις σουηδικες κορωνες, δηλαδη 396 εκατ. δολαρια. Και τωρα, ο CEO της Volvo, Hakan Samuelsson, προβλεπει νεο ρεκορ πωλησεων το 2017!!!

Και, ταυτοχρονα, τα κερδη της Geely αυξηθηκαν κατα 126% (!!!) σε εναν χρονο, μονο απο τη χρηση της τεχνογνωσιας της Volvo. Και, αν περιμενε κανεις οτι για τον Shufu θα ηταν περιοδος… αποκομιδης κερδων, θα καταλαβει γιατι στη Σουηδια τα χαμογελα περισσευουν. Η Volvo ανακοινωσε οτι, αφου οι δουλειες της πανε καλα, ανοιγει 800 νεες θεσεις εργασιας για το εργοστασιο της στο Ghottenborg, τη δευτερη μεγαλυτερη πολη της χωρας, ενω ανοιγει νεο εργοστασιο, στις ΗΠΑ.    
Και τωρα, που οι Proton και Lotus μπαινουν στο χαρτοφυλακιο της Geely (το οποιο περιεχει τις Volvo, Lynk & Co,  London Taxi Company και τη σουηδικη R&D power house China Euro Vehicle Technology AB) τι αλλαζει; Οπως η Geely εχει προσβαση στην τεχνολογια της Volvo, η Proton χρησιμοποιουσε τεχνολογια της Lotus, η οποια περιερχεται (και) στη Geely, η οποια Proton τωρα ομως θα χρησιμοποιησει την τεχνογνωσια της Geely.

Η Lotus, θα συνεχισει στη φιλοσοφια του lightweight που διδαξε ο Chapman και θα επιχειρησει μια αναγεννηση, χωρις να αλλαξει εδρα, ανθρωπους, ταυτοτητα. Οχι τυχαια, η Geely προσφατα ανεπτυξε μια υπερελαφρη πλατφορμα ηλεκτροκινητων αυτοκινητων με την London Taxi Company και η οποια θα διατεθει και στη Volvo, οσο αυξανεται η ζητηση για οχηματα μηδενικων ρυπων. Θεωρειται βεβαιο οτι η αναπτυξη αυτης της πλατφορμας θα περασει τωρα στη Lotus, η οποια ειναι ειδικος στην εξοικονομηση βαρους. Τα καλυτερα για τη Lotus, τωρα ερχονται;

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!