Ειναι μερικες φορες που σε πιανει το… πατριωτικο σου. Βλεπεις τα τετρατροχα δημιουργηματα και αναρωτιεσαι γιατι κανενα απο αυτα δεν φτιαχνεται στη χωρα σου. \”Δεν παραγουμε τιποτα\”, θα σου πει καποιος. Ισχυει αυτο; Οχι, ειναι η συντομη απαντηση, αλλα δεν ειναι αυτο το θεμα μας. Το θεμα μας ειναι οτι στη χωρα μας, η απο τη χωρα μας ξεκινησαν καποια απο τα κορυφαια τετρατροχα, που επαιξαν ρολο (η δεν επαιξαν) στην παγκοσμια αυτοκινητιστικη κουλτουρα. Απο το Mini που ειναι δημιουργημα του Sir Αλεκ Ισιγονη, μεχρι το πρωτο ηλεκτρικο αυτοκινητο στον κοσμο, δεκαδες -ισως και περισσοτερες- ηταν οι με αξιωσεις προσπαθειες που εγιναν σε αυτον τον τοπο, η απο ανθρωπους Ελληνες.
Το ερωτημα, πριν δουμε καποιους απο τους σημαντικοτερους σταθμους στην ιστορια της ελληνικης αυτοκινησης, ειναι εαν η Ελλαδα μπορει να φιλοξενησει αυτοκινητοβιομηχανια. Η απαντηση, ειναι μπερδεμενη. Για παραδειγμα, πολυ προσφατα, στο Διεθνες Σαλονι Αυτοκινητου της Γενευης, για πρωτη φορα συμμετειχε μια ελληνικη αυτοκινητοβιομηχανια, η RCH. Βεβαια ο ιδρυτης της, Ηλιας Γαγανελης, καταγγελλει οτι βιωνει κατι σαν… πολεμο απο τις ελληνικες Αρχες, παροτι η γραμμη παραγωγης του και η εδρα του βρισκονται στην Ελλαδα. Δεν εμαθε, βλεπεις, να λειτουργει με βαση την ελληνικη γραφειοκρατεια (και κακεντρεχεια αυτων που την κινουν). Σε πεισμα οσων τον πολεμουν, η… βαριουνται να κανουν τη δουλεια τους, η RCH συνεχιζει να παραγει, να πουλαει και να παρουσιαζει νεα μοντελα σε ρετρο στυλ, που πολυ μας αρεσουν.
Ενας αλλος δημιουργος, ο Δημητρης Κορρες, γνωστος απο το θηριωδες P4 (και απο την υπολοιπη καριερα του, η οποια ειναι λαμπρη) συνεχιζει να το παλευει μονος του. Με την ομαδα του, δηλαδη, καθως εχει βαλει μπρος ενα φιλοδοξο project, το οποιο χρηματοδοτει μεσω ενος αλλου μοντελου που παρηγαγε για να γινει το ονειρο του πρωτου ελληνικου supercar πραγματικοτητα.
Υπαρχουν κι αλλοι κατασκευαστες στην Ελλαδα. Μικροτεροι. Καποιοι, πχ, φτιαχνουν buggy. Καποιοι, οπως ο Mr Namco (Κοντογουρης) ονειρευονται την επανεναρξη παραγωγης των θρυλικων Pony. Καποιοι τα καταφερνουν, καποιοι οχι. Σημασια εχει ομως, οτι υπαρχουν. Εστω και σε ενα εχθρικο περιβαλλον -για ποιον παραγωγικο κλαδο δεν ειναι εχθρικο το περιβαλλον στην Ελλαδα, αλλωστε;- τολμουν και επιχειρουν. Και αποτελουν τη ζωντανη απαντηση στο ερωτημα του τιτλου. Οσο μακρινο, οσο ουτοπικο και αν φανταζει κατι τετοιο, ας μην ξεχναμε οτι βρισκομαστε σε μια χωρα που ο Elon Musk θεωρει ως φυτωριο μεγαλων ταλεντων για την Tesla.
Και ενω η Tesla λειτουργει ηδη ενα μικρο branch στην Ελλαδα, ψαχνοντας για ταλεντα, υπαρχουν κι αλλα λαμπρα παραδειγματα συμβολης των ελληνικων μυαλων στην παγκοσμια αυτοκινηση. Για παραδειγμα, σιγουρα δεν θα ηξερες οτι τα ρομποτ τα οποια συναρμολογουν τα πρωτοτυπα της VAG (Volkswagen Group) ειναι φτιαγμενα απο ελληνικα χερια. Ειναι τα ρομποτ της ελληνικης εταιρειας Gizelis απο τη Βοιωτια, που διαπρεπει διεθνως. Αρα, λοιπον, η ελληνικη αυτοκινητοβιομηχανια εχει παρον και μπορει να εχει μελλον. Και το παρελθον; Ας σταχυολογησουμε, μερες που ειναι, καποιες απο τις λαμπροτερες σελιδες της ελληνικης αυτοκινητοβιομηχανιας.