\”Μερικες φορες, οι ερωτησεις ειναι περιπλοκες και οι απαντησεις ειναι απλες\”, ειπε ο Αμερικανος συγγραφεας Dr. Seuss. Στην περιπλοκη ερωτηση \”ποιο αυτοκινητο να διαλεξω;\”, η Nissan εχει δωσει μια απλη απαντηση: Τo Qashqai. Το μοντελο της ιαπωνικης μαρκας δεν ειναι τυχαια best seller και σημειο αναφορας στα συγχρονα SUV, αφου εχει ολες τις… απαντησεις.
Η εμπειρια ειναι πλουτος. Και οι ανθρωποι της Nissan, εχουν χρησιμοποιησει ολη την εμπειρια τους για να φτιαξουν ενα αυτοκινητο που ειναι ελκυστικο για να το αποκτησει κανεις, αλλα και δεν θα τον αφησει παραπονεμενο στη διαρκεια της ζωης του. Που θα μπορει να εξυπηρετει μια οικογενεια, η εναν εργενη, η μια παρεα, θα ειναι οικονομικο, θα ειναι γρηγορο, θα ειναι ανετο, ασφαλες και θα επιτρεπει \”παιχνιδια\” εντος και εκτος ασφαλτου. Τι αλλο να ζητησει κανεις; (Πολλα, αλλα αυτο ειναι μια αλλη συζητηση).
Οι γραμμες του Qashqai ειναι κλασικες
Και αν για το Qashqai γενικως τα περισσοτερα ειναι γνωστα, αυτο που ειναι \”κρυμμενο διαμαντι\” στη γκαμα του μοντελου, ειναι ο συνδυασμος του κινητηρα βενζινης 1,3 λιτρων με το 7αρι κιβωτιο DCT. Γιατι οι ανθρωποι της Nissan εκαναν αυτο που επρεπε: Αντι να χρησιμοποιησουν το (\”ενοχλητικο\”, να το πω ευγενικα) CVT κιβωτιο, πηραν τη \”συνταγη\” του κιβωτιου του Godzilla (ναι, του GT-R), εδωσαν περισσοτερη ροπη στο μοτερ των 160 ιππων, το \”φορτωσαν\” με τεχνολογια και… voila!
Πληρες εξοπλισμου και επενδεδυμενο με μαλακα πλαστικα παντου το εσωτερικο του
Με αυτη την εκδοση του Qashqai, κινηθηκα στη φρικαλεα προ-lockdown κινηση της Αθηνας, πηγαινοερχομουν στο γραφειο, ταξιδεψα (απο Αθηνα μεχρι τα Μετεωρα και πισω), μπηκα σε χωματοδρομους, επαιξα… επικινδυνα για καμποσες χιλιαδες χιλιομετρα. Και μπορω να πω οτι αυτο, το συγκεκριμενο, ειναι μια απο τις κορυφαιες προτασεις για daily που θα μπορουσα να σκεφτω, μιας και τα κανει ολα καλα. Ας το δουμε λοιπον πιο λεπτομερως.
Το Qashqai ειναι εστιασμενο στην ανεση
Στο εσωτερικο, οπως και εξωτερικα, το Qashqai δεν ασχολειται με υπερβολες και εντυπωσιασμους. Ειναι καλαισθητο αλλα και συντηρητικο, προτιμωντας τα κλασικα στοιχεια, οπως για παραδειγμα τον κλασικο πινακα οργανων με την 7ιντση οθονη τοποθετημενη αναμεσα στα ευμεγεθη οργανα -στροφομετρο και κοντερ. Σε καθε περιπτωση, παντως, θα μεινεις ικανοποιημενος ποιοτικα, μιας και η καμπινα του ειναι προσεγμενη, με μαλακα πλαστικα να χρησιμοποιουνται τοσο στο πανω οσο και στο κατω μερος του ταμπλο, αλλα και στις εμπρος πορτες, συνδυαζομενα με piano black λεπτομερειες.
Αυτη τη φωτογραφια τη βαλαμε για να δειξουμε το αυτοκολλητο του TopSpeed.gr
Εργονομικα, επισης, ο θαλαμος επιβατων ειναι αρκετα προσεγμενος, με θηκες για μικροπραγματα, τις ποτηροθηκες σωστα τοποθετημενες μπροστα απο το μαλακο, συρομενο armrest (που κρυβει ενα γιγαντιαιο ντουλαπακι-ψυγειο) και χωρους. Χωρους για πεντε… Αντετοκουνμπο. Μοναδικο παραπονο που εχω, ο χωρος μπροστα απο το λεβιε του κιβωτιου, που, αν ηταν μεγαλυτερος, θα μπορουσε να βολευει για να τοποθετηθω το κινητο-γκουμουτσα, μιας και αν το βαζω αλλου, βγαινοντας απο το αυτοκινητο ξεχναω να το παρω.
Οι χωροι ειναι επαρκεις για τους πισω επιβατες, ακομα και οταν το καθισμα του συνοδηγου τραβηχτει τερμα πισω
Μιλωντας για χωρους λοιπον, το ρολο τους παιζουν και οι τροποι με τους οποιους μπορει κανεις να τους εκμεταλλευθει. Χαρακτηριστικοτερος, ειναι η αναδιπλωση των πισω καθισματων με ενα \”κλικ\”, τραβωντας εναν διακοπτη, με τον οποιο ο χωρος αποσκευων των 430 λιτρων γινεται ενα με την καμπινα -και επιπεδος, αυτο ειναι σημαντικο. Βολικη ειναι και η λυση του διπλου δαπεδου που εχει το πορτ μπαγκαζ, καθως στο κατω μερος μπορεις να \”κρυβεις\” η να ξεχωριζεις πραγματα, ενω βολικα επισης ειναι και τα κρεμαστρακια που εχει μεσα σε αυτο.
Μεγαλος και βολικος ο χωρος αποσκευων, αλλα βολευει πολυ και ο \”κρυφος\” χωρος
Με ολα αυτα, το Qashqai δεν θα μπορουσε να μην εχει αναπαυτικα και ανετα καθισματα. Τα ειδικα Monoform καθισματα που χρησιμοποιει η Nissan \”αγκαλιαζουν\” το σωμα, ενω δεν κουραζουν, ακομα και σε μακρινα ταξιδια χωρις σταση (μεχρι δηλαδη να ερθει το καλεσμα της φυσης). Ο οδηγος, καθεται ψηλα και εχει πανοραμικη αισθηση και ορατοτητα και δεν θα δυσκολευτει να βολευτει στην ιδανικη γι\’ αυτον θεση οδηγησης, ουτε θα τον \”ξενισει\” κατι.
Τα Monoform καθισματα του Qashqai ειναι πολυ ανετα
Γκαζια, γκαζια, γκαζια
Αρκετα ομως με αυτα. Το \”ζουμι\”, ειναι αυτο που κρυβει κατω απο το καπο του το συγκεκριμενο Qashqai. DIG-T τον αποκαλει τον turbo τετρακυλινδρο 1.300αρη της η Nissan. Ειναι αλουμινενιος, με μεταβλητο χρονισμο των βαλβιδων, με ειδικα κατεργασμενους κυλινδρους και εμβολα για μειωση των τριβων και της φθορας και με την πιεση ψεκασμου της βενζινης να φτανει τα 250 bar. Και απο αποδοση; Σκεψου ποσο περιεργο φαινεται για καποιον που καποτε ειχε ως daily ενα Nissan με διλιτρο SR20DE (αλλο μοτερ-διαμαντι αυτο, ο ορισμος του \”δε σπαει, δε χαλαει και παει\”) με 143 ιππους, να εχει στα χερια του περισσοτερους απο ενα 1.300αρι.
Το Qashqai εχει επαρκες υψος για να μην \”κλαψεις\” αν βγεις εκτος δρομου
Ο 1,3 DIG-T αποδιδει 160 ιππους στις 5.500 σ.α.λ. και 270 Nm ροπης απο τις 2.000 σ.α.λ. Φοραει ενα διπλου συμπλεκτη, φυσικα, DCT κιβωτιο επτα σχεσεων που, οπως ειπαμε και παραπανω, χρησιμοποιειται μονο στο GT-R. \”Στα χαρτια\”, κανει το σπριντ απο σταση στα 100 χ.α.ω. σε 10,1 δευτερολεπτα και εχει τελικη τα 198, με πολυ καλες ενδιαμεσες επιταχυνσεις. Στην πραξη, φαινεται πολυ πιο γρηγορο απ\’ οτι δηλωνει και συχνα… ειναι, με δεδομενο οτι μπορει να κρατησει ταχυτητες ανω των 200, ως και τα 225 χ.α.ω. (αλλα αυτο δεν θα πρεπει να μας ενδιαφερει, μιας και το ανωτατο οριο στους ελληνικους αυτοκινητοδρομους ειναι τα 130 χ.α.ω., ε;).
Ευφημο μνεια αξιζει η γυαλινη οροφη (μεταξυ αλλων)
Στην… πραγματικη ζωη λοιπον, ο DIG-T ειναι αθορυβος και με \”βελουδινη\”, χωρις κραδασμους λειτουργια, ενω ειναι ζωντανος απο πολυ χαμηλα, \”τραβωντας\” μολις απο τις 1.500 σ.α.λ. και εκμεταλλευομενος την αριστη κλιμακωση του κιβωτιου και τις πολυ γρηγορες, χωρις \”κλωτσηματα\” αλλαγες, που χαριζει γρηγορες ενδιαμεσες επιταχυνσεις. Η ροπη κορυφωνεται στις 3.500 σ.α.λ., αλλα το μοτερ ειναι τοσο ορεξατο που δεν θα διαπιστωσεις \”λαχανιασμα\”, ουτε οταν κορυφωσει την ισχυ του και, αν θες, μπορεις να δεις τη βελονα του στροφομετρου να αγγιζει μεχρι και 6.300 σ.α.λ.
Επιβλητικη η φιγουρα του Nissan
Μ\’ αυτα και μ\’ αυτα, οπως αντιλαμβανεσαι, ο κινητηρας μπορει να κινησει πολυ σβελτα το Qashqai των 1.315 κιλων. Με το αναλογο τιμημα βεβαια. Αν επιλεξεις να κινηθεις οικονομικα -και επιλεγοντας τη λειτουργια Eco– θα μπορεσεις να δεις μεση καταναλωση κοντα στα 7 lt/100 km, σε μεικτες συνθηκες και με πιο βαρυ δεξι ποδι, θα κινηθεις κοντα στα 8,3 και, απο εκει και περα, οσο ανεβαζεις ρυθμους, τοσο ανεβαζεις την καταναλωση. Πως ειναι λοιπον στο δρομο;
Στην πολη, το Qashqai ειναι ευελικτο και δε δειχνει τον ογκο του
Στην κινηση στην πολη, στην καθημερινοτητα, ειναι εμφανης η δουλεια που εχουν κανει οι Ιαπωνες στην ηχομονωση της καμπινας, αλλα και σε ολους τους τομεις της ανεσης. Η αναρτηση (γονατα Μακφερσον-αντιστρεπτικη εμπρος και ημιακαμπτος αξονας πισω) ειναι προσανατολισμενη στο να μην ταλαιπωρειται η… μεση σου μετα απο μια κουραστικη μερα δουλειας, οσο κακος και αν ειναι ο δρομος που πατας. Οι μηχανικοι της Nissan εχουν συνδυασει μαλακα αμορτισερ με σκληρα ελατηρια και στην πραξη, στο εσωτερικο δεν θα ακουσεις χτυπηματα, ουτε θα νιωσεις κραδασμους απο τη… μαχη που δινουν οι 17αρες με τα ψηλοπροφιλα ελαστικα με το κακο οδοστρωμα.
Στα συν, δεν ειναι μονο η ανεση, αλλα και η γενικοτερη ευελιξια που εχει το Qashqai που το κανει \”παιχνιδακι\” στην πολη, χωρις να δειχνει τον ογκο του και το μηκος των 4,3 μετρων, αλλα και η… μανια που εχει η Nissan με τις καμερες εμπρος και πισω, ωστε να παρκαρεις και ξεπαρκαρεις πανευκολα χωρις \”δραματα\”. Ευχρηστο ειναι και το infotainment με την 7ιντση touch οθονη και τα χειριστηρια-κουμπια για… καθε γουστο, αλλα και ο αριστος και αποδοτικος (οταν ξαναρθουν οι ζεστες θα με θυμηθεις) διζωνικος κλιματισμος.
Οταν ανεβαζεις ρυθμους, το μοτερ και το κιβωτιο ειναι πολυ προθυμα. Οι κλισεις που εμφανιζονται ειναι μικρες, δεδομενου και του υψους του μοντελου (τα σκληρα ελατηρια, που λεγαμε) και τα ηλεκτρονικα ειναι πανταχου… παροντα, να σε παρουν απο το χερακι και να σε διορθωσουν οταν κανεις τη… βλακεια. Σε πιο σφιχτα κομματια, το Qashqai εμφανιζει υποστροφη, η οποια ερχεται προοδευτικα και μαζευεται ευκολα με τη βοηθεια των ηλεκτρονικων και του μετριου σε πληροφορηση τιμονιου, ενω πολυ καλα και αποτελεσματικα παντου ειναι και τα φρενα του, τα οποια δεν \”κουραζονται\” ευκολα (το πενταλ θα το ηθελα με μικροτερη διαδρομη). Ξεκαθαρα, το Qashqai δε φτιαχτηκε για track days και σπασιματα της προσφυσης, αλλα ακομα και αν παρασυρθεις απο την πολλη δυναμη που διαθετει, παραμενει σε καθε περιπτωση ασφαλες.
Ευχαριστο, ανετο, ησυχο και με μπολικο αποθεμα δυναμης παντου ειναι το Qashqai στο ταξιδι
Στο ταξιδι, το συγκεκριμενο Qashqai, ειναι απολαυστικο. Εχεις παντου διαθεσιμη ροπη, αισθανεσαι τη δυναμη στα ποδια σου, εισαι στην πανοραμικη, αρχοντικη θεση οδηγησης και το Nissan με το στιβαρο πλαισιο του, ειναι σαν να σε προκαλει να φωναξεις σε ολους \”ΚΑΝΕ ΔΕΞΙΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΩ\”. Με την ιδια ορεξη, ταξιδευει ηρεμα και με χαμηλες στροφες, χωρις -ακομα και στις υψηλες ταχυτητες- να περνουν αεροδυναμικοι θορυβοι στην καμπινα. Η δουλεια που εχει γινει στην αναρτηση ειναι -και σε αυτο το κομματι- πολυ καλη και εχει επιτευχθει η χρυση τομη μεταξυ ανεσης και ασφαλειας. Τασεις πλευσης δεν θα νιωσεις σε καμια περιπτωση, αλλα και στα \”ανεβοκατεβασματα\” της εθνικης δεν θα αντιδρασει ατσαλα η θα ανησυχησει.
Η φωτο ειναι στο Δομοκο. Μπορεις να κανεις ανετο ταξιδι χωρις σταση, μεχρι να σε… καλεσει η φυση
Ξεχωριστη μνεια αξιζει το proPilot της Nissan, που φοραγε το Qashqai της δοκιμης μας. Ουσιαστικα προκειται για ενα συστημα ημιαυτονομης οδηγησης, το οποιο συνδυαζεται με το Intelligent Cruise Control (προσαρμοσμενο cruise control στην ταχυτητα και την αποσταση του προπορευομενου οχηματος) και το Lane Keep Assist (συστημα υποβοηθησης διατηρησης της λωριδας κυκλοφοριας). Οταν βρισκεται στον αυτοκινητοδρομο, με το πατημα του κουμπιου στο τριακτινο τιμονι, επιλεγεις την αποσταση απο το προπορευομενο οχημα (εχει τρεις επιλογες), την ανωτατη ταχυτητα που επιτρεπεις να πιασει και… τ\’ αφηνεις ολα. Σχεδον ολα, δηλαδη, μιας και μετα απο 2-3 δευτερολεπτα χωρις τα χερια στο τιμονι, το Qashqai σε ειδοποιει ηχητικα και με εικονα οτι το συστημα θα απενεργοποιηθει για να οδηγησεις. Και καλα κανει, μεταξυ μας.
Ξεκουραση στο χωριο, πριν ξημερωσει και ξαναπιασει \”δουλεια\”
Στην πραξη, το συστημα βολευει αφανταστα στα μεγαλα ταξιδια. Στα τουνελ του Μαλιακου, για παραδειγμα, επελεγα ανωτατη ταχυτητα 80 χ.α.ω. και το αφηνα να κανει τη… δουλεια του, αγγιζοντας ελαφρα το τιμονι και εχοντας το νου μου στο δρομο, χωρις αγχος ωστοσο. Με αυτο τον τροπο, μπορεις να κανεις το ταξιδι ξεκουραστο και πιο διασκεδαστικο. Αλλα και πιο ασφαλες, αφου στην πραξη, εχεις εναν αγρυπνο φυλακα αγγελο, ακομα και στην περιπτωση που αφαιρεθεις για λιγο (ποτε, δηλαδη, γιατι αν ειναι να αφαιρεθεις, καλυτερα να εισαι επιβατης κι οχι οδηγος).
Αν φανταστηκες οτι εκανα ολα τα παραπανω με το Qashqai και δεν το εβαλα (και) σε χωμα, πλανασαι. Παροτι ελαστικα M&S θα ηταν καταλληλα για τετοια χρηση, το Qashqai μπορει να κινηθει σε χωματοδρομο που ειναι \”σκαμμενος\” και να περασει απο νεροφαγωματα χωρις να ανησυχεις οτι \”θα βρει\”. Θα συντονισει ελαφρα, αν ο δρομος δεν… ειναι δρομος, χωρις ομως ενοχλητικους τριγμους και κραδασμους και θα πρεπει να ξερεις τα ορια σου και να θυμασαι οτι οδηγεις ενα προσθιοκινητο, εστιασμενο στην ανεση και οχι στην εκτος δρομου κινηση SUV. Παντως να ξεδωσεις, μπορεις.
Εν κατακλειδι, το Qashqai, οπως ενδεχομενως να καταλαβες, ειναι ενα απο τα αγαπημενα μου αυτοκινητα, ενα αυτοκινητο που προτεινω για οικογενειακο και οχι μονο. Με τιμες που ξεκινουν απο τα 25.850 ευρω για το DIG-T με τους 160 ιππους, το 7αρι DCT, εκπομπες ρυπων CO2 122 gr/km και τελη κυκλοφοριας 146,4 ευρω, το Nissan Qashqai, ειναι η απλη απαντηση στο συνθετο, περιπλοκο ερωτημα…