Οι φόροι, τα αυτοκίνητα και γιατί σκοτωνόμαστε στους δρόμους

Σε αυτη τη χωρα, καθε φορα που βγαινεις απο το σπιτι σου, ειναι σαν να παιζεις ρωσικη ρουλετα. Τα τροχαια ειναι τοσα πολλα που αναρωτιεσαι: Μηπως εχουμε πολεμο; Η απαντηση ειναι πως ναι. Ποιος φταιει; Σημερα θα τα χωσουμε σε αυτους που ολοι λατρευουμε να μισουμε: Τους πολιτικους. Και, για ενα θεμα ταμπου: Τη φορολογια.

«Καλα», θα πεις. «Τι δουλεια εχει η φορολογια στα ΙΧ με τα τροχαια δυστυχηματα»; Γιατι δεν ασχολεισαι λιγο με την ανυπαρκτη οδηγικη παιδεια των Ελληνων; Με τους δρομους- ανεκδοτα, με τα διπλωματα οδηγησης που στελνονται με… συστημενο μετα το λαδωμα; Τα εχω  πει και θα τα ξαναπω αυτα. Αλλα ειναι ωρα να κανουμε την ανατομια ενος πολλαπλου εγκληματος το οποιο κανουν διαχρονικα, ολες οι κυβερνησεις.

Ναι, η πολιτικη η οποια ακολουθειται τα τελευταια χρονια στην Ελλαδα με την υπερφορολογηση των αυτοκινητων, ισοδυναμει με εγκλημα. Προσεξτε: Στη χωρα με τους περισσοτερους νεκρους απο τροχαια δυστυχηματα στην Ευρωπη, οι κυβερνησεις επι της ουσιας πιεζουν τους πολιτες να εχουν οσο το δυνατο μικροτερο και παλιοτερο αυτοκινητο.

Αποδειξη αυτου, το γεγονος οτι ο «στολος» των ιδιωτικης χρησεως οχηματων «γερναει» ταχυτατα -που σημαινει οτι και οι αξιες μειωνονται δραματικα- καθως μολις το ενα στα 10 αυτοκινητα ειναι ηλικιας κατω των πεντε ετων, ενω τα 56 στα 100 ειναι απο 10 ετων και πανω.
Οπως προκυπτει απο την επεξεργασια των στοιχειων της Ενωσης Εισαγωγεων Αντιπροσωπων Αυτοκινητων, τα Μνημονια επεδρασαν αρνητικα ακομη και στο… οριο ηλικιας των αυτοκινητων.

Τα αυτοκινητα ηλικιας εως πεντε ετων αντιπροσωπευουν μετα βιας το 9% του συνολου των αυτοκινητων που κυκλοφορουν στους ελληνικους δρομους, οταν στις αρχες του 2014, το μεριδιο τους ξεπερνουσε το 14%. Η αιτια, ειναι προφανης: Απο το 2010 και μετα ο ρυθμος αντικαταστασης των παλαιων αυτοκινητων με καινουργια επεσε κατακορυφα.

Τα αυτοκινητα μας, λοιπον, δυστυχως ειναι παλια, λογω της ηλιθιας νοοτροπιας των κυβερνησεων (ε, τι να κανουμε, αφου ολες την ιδια νοοτροπια εχουν) οτι οι ιδιοκτητες ΙΧ πρεπει να…τιμωρουνται. Αντι να δοθουν (πραγματικα) κινητρα για την αγορα νεων αυτοκινητων (συνηθως, οσο πιο καινουριο, τοσο πιο ασφαλες και τοσο λιγοτερο ρυπογονο), επιβαλλονται φοροι, φοροι, φοροι σε εναν λαο του οποιου το εισοδημα εχει συρρικνωθει κατα 25% -συμφωνα με τη Eurostat-. Και, για το ζητημα της συντηρησης που κανουν οι Ελληνες στα αυτοκινητα τους, μιας και δεν υπαρχουν επισημα στοιχεια για να βγουν ασφαλη συμπερασματα, ας το προσπερασω.  

Προχειρο συμπερασμα: Οι \”εθνοπατερες\” μας, οι πολιτικοι, δε νοιαζονται για το αν κυκλοφορουμε με σαπακια σε επικινδυνους δρομους. Νοιαζονται μονο να αρπαξουν φορους σημερα, οσους μπορουν, οσους γινεται, για να \”παρουσιασουν εργο\” σημερα και, αυριο, ποιος ζει ποιος πεθαινει (παντως οχι αυτοι).


            Οι εθνικες οδοι

Αν θεωρηθει υπερβολη το «ταξιδευουμε με αυτοκινητα- Χαρους» (παροτι Χαροντες ειμαστε οι περισσοτεροι Ελληνες οδηγοι αυτοπροσωπως), αποδειξαμε τινι τροπω οτι ταξιδευουμε με παλια αυτοκινητα. Ας δουμε τωρα το που ταξιδευουμε, αφηνοντας στην ακρη τους γελοιους κατσικοδρομους των αστικων κεντρων που εχουν συντελεστη τριβης μικροτερο απο λαδωμενο γυαλι.

Η Ελλαδα φτιαχνει (εδω και κανεναν αιωνα) νεους εθνικους δρομους. Οι οποιοι δεν εχουν ολοκληρωθει ακομα, αλλα, περιεργως, οι πολιτες που τους χρησιμοποιουν εχουν μια παγκοσμια πρωτη: Πληρωνουν διοδια για να πληρωσουν προκαταβολη εναν δρομο που ΘΑ φτιαχτει. Και ακριβα διοδια.

Τα 60 ευρω που χρειαζεται να πληρωσει ενας οδηγος μονο σε διοδια για να παει απο την Αθηνα στη Θεσσαλονικη και… τουμπαλιν, ειναι φθηνοτερα απο το αεροπορικο εισιτηριο και, σε πολλες περιπτωσεις ποσο μεγαλυτερο απο αυτο του καυσιμου που χρειαζεται ενα συγχρονο αυτοκινητο. Ετσι, ενα τεραστιο ποσοστο επαγγελματιων και οχι μονο οδηγων «οδηγειται» προς την παλια εθνικη οδο, οπου η οδικη ασφαλεια ειναι σε τραγελαφικα επιπεδα. Οι Αρχες αποφασισαν να παρουν μετρα με απαγορευση κυκλοφοριας σε συγκεκριμενους τυπους οχηματων και συντηρηση του οδικου δικτυου, αλλα ειναι αργα.

Ας παμε τωρα στους αριθμους: Σωρευτικα, η κυκλοφορια στη νεα εθνικη οδο εχει μειωθει ανω του 40% την τελευταια πενταετια. Με δεδομενο οτι ενα μεγαλο μερος των οχηματων που «χαθηκαν» ανηκουν σε επαγγελματιες –τα δρομολογια δεν σταματουν να εκτελουνται- ειναι ευκολο να καταλαβει κανεις για ποιο λογο αυξηθηκαν, τα τελευταια χρονια με γεωμετρικη προοδο τα τροχαια στην παλια εθνικη οδο…  Ουτε ειναι τυχαιο οτι η μειωση των τροχαιων (6,9% στη δεκαετια) στην Ελλαδα, ειναι δυσαναλογα μικρη σε σχεση με τη μειωση του κυκλοφοριακου φορτου.  Και, κρατηστε και αυτο: Απο την ανοιξη του 2008, οποτε και παραδοθηκε στους εργολαβους το εθνικο οδικο δικτυο, οι τιμες των διοδιων που πληρωνουμε, αυξηθηκαν εως και 180%, για να εξασφαλιστουν εσοδα για την κατασκευη των δρομων, που επρεπε να εχουν ολοκληρωθει ως το 2012, αλλα με το πιο αισιοδοξο σεναριο η παραδοση δεν αναμενεται πριν απο τα μεσα του 2017.

Παρεμπιπτοντως, συμφωνα με τα συμπερασματα συνεδριου για την οδικη ασφαλεια που οργανωσαν ο συλλογος συγκοινωνιολογων και το Ε.Μ. Πολυτεχνειο, τα σημεια οπου σημειωνονται τα περισσοτερα θανατηφορα τροχαια, το επαρχιακο αλλα και το υπολοιπο εθνικο οδικο δικτυο της χωρας, ειχε μεινει ασυντηρητο απο το 2008 ως το 2015.

Αλλα ας δουμε μια τυχαια χρονια. Σε αυτη, η Τροχαια κατεγραψε 747 θανατηφορα δυστυχηματα σε ολη τη χωρα. Τα 192 απο αυτα, συνεβησαν στο «λοιπο εθνικο οδικο δικτυο» (δηλαδη την παλια εθνικη) και αλλα 226 σε «λοιπο οδικο δικτυο» (δηλαδη σε παραδρομους, επαρχιακο οδικο δικτυο κλπ). Το 56% δηλαδη του συνολου των θανατηφορων…

Δικαιως λοιπον στην Περιφερεια Μαγνησιας κανουν εκδηλωση με τιτλο οχι αλλα θυματα στην ΠΕΟ Βολου-Λαρισας». Ο αντιπεριφερειαρχης μεταφορων Αργυρης Κοπανας, λεει οτι «Τα διοδια ειναι μια συγχρονη μαστιγα. Ειναι ανοιχτη πληγη στην οδικη ασφαλεια! Μετατρεπουν τους αυτοκινητοδρομους σε δευτερευοντες δρομους και τους παραπλευρους και δευτερευοντες δρομους σε κυριο δικτυο, αφου η κυκλοφορια διοχετευεται εκει»!

            Και οι απωλειες

Εγκλημα ομως, ειναι η υπερφολογηση των αυτοκινητων και του κλαδου γενικοτερα και απεναντι στην οικονομια. Η οποια χανει δισεκατομμυρια ευρω απο θεσεις εργασιας οι οποιες χανονται, τα τελη κυκλοφοριας και ταξινομησης απο αυτοκινητα που ακινητοποιουνται, ακομα και τον πολυτιμο ΦΠΑ απο τα ανταλλακτικα τους.

Στην Ελλαδα, 1 στα 4 αυτοκινητα ειναι «προσωρινως ακινητοποιημενο», αφου δεν εχει πληρωσει τελη. Και δεν πληρωνει, γιατι αφενος ο ιδιοκτητης του δεν εχει να δωσει τα παραλογα ποσα που ζητουνται (συχνα τα τελη κυκλοφοριας ειναι μεγαλυτερα απο την αξια του ΙΧ) και αφετερου, επειδη δεν εμπιστευεται το οικονομικο επιτελειο της καθε κυβερνησης. Ο λογος, ειναι απλος: Μεσα σε μια πενταετια, η φορολογια στον κλαδο του αυτοκινητου αλλαξε 38 φορες! Λογικο ειναι λοιπον, αυτο, σε συνδυασμο με την κριση και την… ελλειψη χρηματων, να εχει προκαλεσει στασιμοτητα στην αγορα αυτοκινητου. 

Τα προηγουμενα χρονια, οι κυβερνησεις ειχαν δωσει ατυπα κινητρα για την αγορα μεγαλου κυβισμου αυτοκινητων και, οπως ηταν λογικο, η Ελλαδα γεμισε SUV (αλλωστε, με το… λακουβωτο οδοστρωμα που εχουμε, δεν ειναι να κυκλοφορεις με αλλο αυτοκινητο περα απο τζιπ). Τα οποια ομως, μαζι με το «κερασακι» της κρισης, σχεδον… ποινικοποιηθηκαν, με παραλογα τελη κυκλοφοριας και φορους πολυτελους διαβιωσης!  Η συνεχεια, ηταν μαλλον η αναμενομενη: Αυτοκινητα με κινητηρες ανω των 2.000 κυβικων εκατοστων (και οχι μονο) ειτε εβγαιναν προς πωληση εναντι πινακιου φακης (τα περισσοτερα στο εξωτερικο) ειτε εμεναν σε ακινησια. Ετσι, μια χρονια της «φαεινης ιδεας» των τσουχτερων τελων, το 2013 κατατεθηκαν, συμφωνα με στοιχεια του ΚΕΠΥΟ, 679.500 πινακιδες κυκλοφοριας οχηματων, που αναλογουν σε ποσοστο υψηλοτερο απο το 12% του συνολου των οχηματων που κυκλοφορουν. Η κυβερνηση, εκεινη τη χρονια, «χαρατσωσε» τα αυτοκινητα, με στοχο να αυξησει τα εσοδα απο τα τελη κυκλοφοριας στα 258 εκατ. ευρω, απο 244, το 12μηνο του 2012. Το μονο που καταφερε αυτη η… επιστημονικη κινηση, ηταν να καταγραφει υστερηση εσοδων 132 εκατ. ευρω, (τα εσοδα επεσαν στα 126 εκατ. ευρω).

Και αφου ειδαν οτι… τραβαει αυτη η πολιτικη, τη συνεχισαν. Το 2014, οι καταθεσεις πινακιδων ξεπερασαν τις 400.000, ενω βασει στοιχειων της ΓΓΔΕ, στις αρχες του 2015, 560.485 αυτοκινητα βρισκονταν σε ακινησια, ενω μονον την τελευταια τριετια (2012-2014) εχουν εξαχθει περισσοτερα απο 55.000 οχηματα. Νωριτερα, ειχαν εξαχθει αλλα 80.000. Στα αυτοκινητα κυβισμου 2.000 cc, η αναλογια των κυκλοφορουντων προς τα προσωρινα ακινητοποιημενα διαμορφωθηκε σε 3,7 προς 1, ενω στα αυτοκινητα κυβισμου ανω των 2.000 cc η αναλογια ηταν 2,6 προς 1.

Εκτιμαται, ακομη, πως τα διαφυγοντα εσοδα απο τελη κυκλοφοριας των αυτοκινητων σε προσωρινη ακινησια ηταν της ταξεως των 77 εκατομμυριων ευρω και αυτων που εξηχθησαν της ταξεως των 18 εκατ. ευρω.

Στο συνολο, την τελευταια εξαετια, τουλαχιστον 1,2 εκατομμυρια κατοχοι ΙΧ παρεδωσαν… μονιμα τις πινακιδες των αυτοκινητων τους. Καντε τον λογαριασμο και σκεφτειτε: Αν αυτοι που χαραζουν την οικονομικη πολιτικη της χωρας, δουλευαν σε μια πολυεθνικη και το πλανο τους εφερνε τετοια απωλεια εσοδων και «χασιμο πελατειας», τι θα τους συνεβαινε; Και, τι θα εκανε η πολυεθνικη;
 

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!