Προφανως, επειδη προκειται για ενα πολυ αγαπητο προσωπο, για ενα νεο παιδι, για εναν αδικοχαμενο ανθρωπο. Αλλα, με το συμπαθειο, ολο αυτο που συμβαινει, ειναι υποκριτικο. Ο Παντελης Παντελιδης -αυτο το παιδι που καταφερε μονο του να κανει το ονειρο του πραγματικοτητα- εγινε ακομα ενα νουμερο στην ατελειωτη λιστα των θυματων αυτου που οι δημοσιογραφοι εχουμε εφευρει να αποκαλουμε το κλισε \”Μολωχ της ασφαλτου\”. Και εδω ακριβως, ειναι η υποκρισια: Μια χωρα που θρηνει 1.600 νεκρους και 20.000 τραυματιες σε τροχαια καθε χρονο, πως μπορει να υποκρινεται οτι συγκλονιζεται; Και γιατι δεν κανει κατι για να μην πανε χαμενα τα παιδια της, οπως πηγε και αυτο το -ταλαντουχο, οπως απεδειξε η πορεια του στο μουσικο στερεωμα- παιδι; Γιατι στους Ελληνες αρεσει να κλαινε τα παιδια, τα αδερφια, τους γονεις, τους συγγενεις τους;
Τα βρισκεις υπερβολικα και λιγο επιθετικα; Σκεψου οτι ενα μεγαλο ποσοστο αυτων που σημερα \”θρηνουν\”, αυριο θα περασουν με κοκκινο, θα παραβιασουν το STOP, δεν θα φορεσουν ζωνη, θα μπουν αναποδα στο μονοδρομο, θα παρκαρουν στη γωνια, θα το πατησουν λιγο παραπανω, θα παρουν το αυτοκινητο αφου εχουν πιει \”δυο ποτηρακια\”, θα κανουν σφηνες και χιλια δυο ακομα. Και, οταν καποιος τους ζητησει το λογο, θα πουλησουν \”τσαμπουκα\”. Ψεματα;
Ο θανατος του δημοφιλους τραγουδιστη, ειναι -δυστυχως- μια \”αφορμη\” για να ξαναπουμε αυτο που επαναλαμβανουμε καποιοι \”γραφικοι\”: Οι Ελληνες δεν εχουμε οδηγικη παιδεια. Γενικως εχουμε χαμηλο επιπεδο παιδειας, αλλα στην οδηγικη, το χουμε τερματισει. Οι αριθμοι, αποδεικνυουν του λογου το αληθες: Σε ο,τι αφορα τα τροχαια δυστυχηματα/ατυχηματα και την οδικη ασφαλεια, η Ελλαδα βρισκεται στην 28η, την τελευταια δηλαδη θεση της Ε.Ε. Καθε μερα, θρηνουμε πεντε νεκρους, πεντε τετραπληγικους, 10 παραπληγικους, 60 τραυματιες, ενω δεκαδες χιλιαδες ευρω ειναι το κοστος σε υλικες ζημιες.
Αιμα στην ασφαλτο. Συνηθισμενη εικονα στην Ελλαδα. Γιατι να μας σοκαρει;
Γιατι οδηγουμε εχοντας χεσμενους τους γυρω μας και σα να μη μας ενδιαφερει αν καποιος/α μας περιμενει σπιτι; Τι φταιει;
Τα παντα. Ολοι μας. Ο καθενας μας ξεχωριστα, που, εστω μια φορα θα πει \”δε βαριεσαι\”. Που δεν παιρνει την οδηγηση στα σοβαρα. Που γραφει τον ΚΟΚ και τη λογικη στα παλια του τα παπουτσια, ειτε οδηγει νταλικα η λεωφορειο (ακομα και σχολικα, ρε αθεοφοβοι) με φθαρμενα λαστιχα, ειτε αυτοκινητο οπως του γουσταρει, ειτε μηχανακι/μηχανη ξεφτιλιζοντας τον ΚΟΚ, ειτε ποδηλατο κινουμενος οπως και οπου του καπνισει, ειτε ακομα και ως πεζος που \”προλαβαινω να περασω απεναντι\”. Γιατι ειμαστε μαγκες. Ειμαστε εξυπνοι εμεις. Οι αλλοι δεν ξερουν.
Επειτα, ειναι το κρατος. Ειναι αυτοι οι ασχετοι καρεκλοκενταυροι, που συμπεριφερονται στους ιδιοκτητες ΙΧ σαν να εχουν διαπραξει ποινικο αδικημα. Που τους εχουν μουρλανει στη φορολογια, ωθωντας τους, ουσιαστικα, να οδηγουν επικινδυνα σαπακια. Και να παρακαμπτουν τις νεες εθνικες οδους για να πανε απο τους παραδρομους…
Φταινε οι πολιτικοι- αρχοντες της μιζας (οχι μονο της κεντρικης, αλλα και της τοπικης σκηνης) που παραλαμβανουν δρομους -λαιμητομους, με απιστευτες κακοτεχνιες που οδηγουν σε θανατους.
Φταιει το συστημα που επιβαλλει και διατηρει ηλιθια ορια ταχυτητας -σε πολλα σημεια- μονο και μονο για να παραβιαστουν. Που μονοδρομει δρομους αναλογα με το \”δοντι\” που εχει στο δημαρχειο καποιος κατοικος.
Φταιει η Τροχαια που στηνει καρτερια για να κοψει κλησεις, αντι να φροντισει να επιμορφωσει: Να κανει συστασεις για κρανος- ζωνη, να βελτιωσει, με αστυνομευση, τη συμπεριφορα των οδηγων.
Φταινε οι διοργανωτες αγωνων αυτοκινητου που μετετρεψαν το αθλημα σε εναν κλειστο κυκλο. Μια κλικα. Που δεν γινονται οι οδηγοι, οι δασκαλοι της οδικης ασφαλειας σε αυτη τη χωρα. Γιατι, ο καθε οδηγος και ιδιαιτερα ο νεος, θα ακουσει με δεος τον \”θεο\” των ραλλυ…
Και φυσικα, φταιμε και οι δημοσιογραφοι, που ειμαστε ο,τι να ναι. Φταιω κι εγω, πιο πολυ απ\’ ολους, που, παροτι εχω το βημα, δεν σου πιπιλαω το μυαλο σε καθε δοκιμη και παρουσιαση που κανω οτι το γρηγορο αμαξι θα το ευχαριστηθεις στην πιστα. Οτι το καλο αμαξι ειναι αυτο που σε κραταει πιο ασφαλη. Οτι καλος οδηγος εισαι οταν δεν θετεις σε κινδυνο εαυτον και αλλους. Οτι το υπεργρηγορο αμαξι που σου περιγραφω πως ανοιγει, μπορουν να το χαρουν μονο ζωντανοι. Οτι μαγκας εισαι μονο στην πιστα. Που δεν τα γραφω αυτο και πολλα ακομα. Και ας μη μου δωσεις ουτε ενα κλικ. Τουλαχιστον θα κοιμαμαι ησυχος τις νυχτες.
Και φυσικα, αντι για καταρες και \”φταις\”, ειναι ωρα περισυλλογης. Ειναι ωρα να δουμε τι θα κανουμε εμεις για την ασφαλεια μας και, οταν το φροντισουμε αυτο και γινουμε πολιτισμενοι ανθρωποι και οχι ουγκανα επανω σε λαμαρινες και πλαστικα, θα διεκδικησουμε το δικιο μας για τους δρομους- ανεκδοτα στους οποιους κινουμαστε. Και πως θα τα καταφερουμε;
Το υπολοιπο κομματι που θα διαβασεις, ειναι διανθισμενο απο τα λογια του πλεον ειδικου: Του Τασου Μαρκουιζου, οδηγου αγωνων και ιδιοκτητη της ομωνυμης σχολης ασφαλους οδηγησης, γνωστου ως Ιαβερη. Ειναι τα λογια του στη Μονιμη Επιτροπη Οδικης Ασφαλειας της Βουλης, οπου παραδεχθηκαν οτι καθημερινα, στους ελληνικους δρομους συντελειται μια γενοκτονια.
Παρεμπιπτοντως, για να καταλαβουμε ποσο νοιαζονται κι αυτοι για την ασφαλεια μας, καποια ενδιαφεροντα στοιχεια: Η Μονιμη Επιτροπη Οδικης Ασφαλειας της Βουλης συνεδριασε, το περασμενο ετος, μολις 6 φορες. Τα θεματα για τα οποια συνηλθε ηταν:
1) Εκλογη προεδρου
2) Προγραμματισμος εργου
3) Συντομη ενημερωση απο τον προεδρο και ακροαση καθηγητη
4) Εκλογη προεδρου
5) Προγραμματισμος εργου
6) Ενημερωση των μελων απο καθηγητη
Τι ειπε λοιπον ο Ιαβερης:
Μεσα σε ενα χρονο ειχαμε 1.600 νεκρους και 20.000 τραυματιες σε τροχαια ατυχηματα.
Ειναι σαν να πεφτει καθε μερα σε μια κατοικημενη περιοχη, ενα μικρο αεροσκαφος της αεροπλοϊας με 20 επιβατες.
Τα πιο πολλα τροχαια ατυχηματα συμβαινουν σε κατοικημενες περιοχες με ταχυτητες κατω απο 45 χλμ την ωρα. Και τα περισσοτερα θυματα που αφηνουν την τελευταια τους πνοη στην ασφαλτο, ειναι κατω των 30 ετων. Συμφωνα μαλιστα με τα τελευταια στοιχεια, το 60 με 70% των θυματων απο τροχαια ατυχηματα, ειναι ηλικιας 15 – 29. Μας περισσευουν ζωες νεων, φαινεται, σε αυτη τη χωρα…
Αιτια; Οι τραγικοι δρομοι και οι επικινδυνοι οδηγοι που σε συνδυασμο με την αγνοια και την αδιαφορια οδηγουν σε ενα εγκληματικο αποτελεσμα, οπως εξηγησε ο Ιαβερης.
«Τον καρκινο του δρομου στη χωρα μας τον αντιμετωπιζουμε με παυσιπονο αντι χειρουργειου», ειπε και εφερε ως παραδειγμα το γεγονος οτι, ενω σε ολες τις χωρες εχουν μειωθει τα τροχαια απο 20% – 99,5%, οπως η Σουηδια, στην Ελλαδα ειχαμε αυξηση ως και 60%.
«Το αυτοκινητο γινεται οπλο, οταν μπαινει ενα βλημα» ειπε χαρακτηριστικα ο Ιαβερης και εξηγησε: «Μεσα στα τελευταια 100 χρονια, στην Ελλαδα που περασε και δυο πολεμους, εχασαν την ζωη τους σε ωρα μαχης 70.000 ελληνοπουλα. Στα 60 τελευταια χρονια με το αυτοκινητο εχασαν τη ζωη τους 140.000 ανθρωποι, δηλαδη τα θυματα ηταν τετραπλασια, ενω 350.000 εμειναν αναπηροι».
Ο Ιαβερης, εθεσε και μια αλλη σημαντικη παραμετρο, την οικονομικη καθως οπως ειπε, «το 40% του κοστους στην υγεια, ειναι απο τροχαια».
«Τα τροχαια ατυχηματα κοστιζουν 12 δισ. ευρω καθε χρονο. Στα 50 χρονια σημαινει 600 δισ. ευρω πεταμενα ματωμενα, στην ασφαλτο. Και μετα λεμε πως να εξοικονομησουμε λεφτα και βαζουμε ισοδυναμα, οταν ολα αυτα τα χρηματα πετιουνται αδικα στο δρομο», επεσημανε ο Ιαβερης.
«Ενας γονιος που οδηγει με πανω απο 10 χλμ την ωρα το αυτοκινητο και αφηνει το παιδι του να καθεται στη μεση των πισω καθισματων και δεν το δενει κανονικα στο παιδικο καθισμα ειναι σαν το προοριζει για αναπηρικο καροτσακι που θα το σπρωχνει σε ολη του τη ζωη, αν συμβει ενα βιαιο φρεναρισμα», τονισε χαρακτηριστικα.
Μιλησε, ομως, και για γενικοτερη αγνοια που υπαρχει στη κοινη γνωμη, σε οτι αφορα την σημασια που εχει η ασφαλης οδηγηση, επικαλουμενος το εξης παραδειγμα: «Ρωτησανε σε ενα τηλεπαιχνιδι 100 ανθρωπους για ποιο επαγγελμα χρειαζεται μικροτερη προσοχη και η πιο δημοφιλης απαντηση με ποσοστο 80% ηταν ο επαγγελματιας οδηγος. Δηλαδη, ο οδηγος του σχολικου που μεταφερει τα παιδια μας», ανεφερε.
Ιδιαιτερη εμφαση εδωσε στην παραβιαση του ερυθρου σηματοδοτη, υπογραμμιζοντας οτι «ειναι αποπειρα φονου, ειναι αποπειρα αυτοκτονιας».
Ο Ιαβερης, υπογραμμισε ακομα, οτι, μονο αν αναληφθει πρωτοβουλια σε υψηλο πολιτικο επιπεδο, μπορει το εθνικο αυτο προβλημα να παρει σοβαρες διαστασεις.
«Για να σταματησει το εγκλημα και η γενοκτονια που συντελειται καθημερινα στους ελληνικους δρομους, πρεπει η Επιτροπη Οδικης Ασφαλειας να παει στο Μαξιμου και να ζητησει απο τον πρωθυπουργο να το παρει πανω του γιατι ειναι μεγα εθνικο και πολιτικο ζητημα», τονισε και η προταση του αυτη εδειξε να εχει θετικη αποδοχη απο την Επιτροπη.
Κλεινοντας ο Ιαβερης την ενημερωση του, εδωσε μια συμβουλη σε ολους τους οδηγους λεγοντας χαρακτηριστικα: «Η λυση του προβληματος ειναι η αυτοεκτιμηση. Καθενας, πρεπει να ξερει ποσο ανεκτιμητος και λατρεμενος ειναι, και ποσο θα λειψει απο τα παιδια η τους γονεις του, αν εμπλακει σε μια ανοητη συγκρουση, επειδη τα μυαλο του ειναι στα καγκελα. Αν θελουμε αμεσα να μειωσουμε το οδικο εγκλημα, καθε πρωι ας κοντοσταθουμε και ας σκεφτουμε ποσες αγκαλιες μας περιμενουν το απογευμα».
Αν διαβαζοντας, εφτασες ως εδω, αντι να κανεις like, αντι να το κοινοποιησεις, προσπαθησε να γινεις καλυτερος οδηγος και να πεισεις οσο το δυνατο περισσοτερους ανθρωπους γυρω σου, να κανουν το ιδιο. Προσπαθησε να μεινεις ζωντανος. Ας ειναι ο Παντελης, ο τελευταιος…
Δες εδω κατι πιο νεο: Το μεγαλο ψεμα με τους νεκρους απο τα τροχαια.
Η σελιδα του TopSpeed.gr στο Facebook