Όταν ο Armand Peugeot έφτιαξε το γρηγορότερο όχημα του κόσμου

Ειναι \”βαρυ\” για καποια αυτοκινητοβιομηχανια να λεει οτι εχει τις ριζες της στην πρωτοπορια. Και οτι εχει πραγματικα ενδοξο παρελθον. Η Peugeot, ισχυριζεται οτι εχει τετοια ιστορια. Με αφορμη την επετειο του θανατου του ιδρυτη της, Armand Peugeot, στις 2 Δεκεμβριου, αλλα και την επελαση των \”λιονταριων\” στο Ραλλυ Ντακαρ, σημερα θα δουμε καποια ωραια στοιχεια για τη γεννηση αυτης της φιρμας και τα πρωτοποριακα που εφερε. Η ιστορια ειναι ωραια, μιας και μεσα της μπλεκονται αρκετοι πρωτοποροι της αυτοκινησης, που επηρρεασαν και βοηθησαν ο ενας τον αλλο. Απο τον Peugeot στον Daimler και τον Bugatti και τους αδελφους Michelin, για να φτασουμε στα αυτοκινητα που ξερουμε και οδηγουμε σημερα…

Μπορει η Peugeot να λεει οτι ειναι πρωτοπορος; Ισως, η πρωτη αυτοκινητοβιομηχανια που φορεσε φρενα σε ολους τους τροχους των μοντελων της, η πρωτη που χρησιμοποιησε ρουλεμαν εκκεντροφορου, η πρωτη που φορεσε ελαστικα με σαμπρελα που επιδιορθωνοταν, η πρωτη μη Αμερικανικη που κερδισε αγωνα στο Indianapolis, αυτη που καποτε ειχε φτιαξει το γρηγοροτερο αυτοκινητο του κοσμου, η πρωτη που εφτιαξε coupe cabriolet, ισως λεμε να μπορει…
Peugeot Type3

Αρχικα, σε ο,τι αφορα τις οικογενειακες εταιρειες που παρηγαγαν αυτοκινητα, η δυναστεια των Agnelli (Fiat) αρχισε να δουλευει το 1899, οι Ford το 1905, οι Toyodas το 1935. Ο Armand Peugeot, ειχε στησει ηδη το εργοστασιο του (παραγωγης αυτοκινητων) το 1895.

Ηδη, η οικογενειακη επιχειρηση των Peugeot, απο την επαρχια Σοσο της Γαλλιας, δουλευε απο τις αρχες του 19ου αιωνα (αρκει να πουμε οτι το 1842 προσθεσαν και την παραγωγη καφε στην \”πραματεια\” τους), ομως αργοτερα, ειδικευοταν στη σιδηρουργια. Εφτιαχναν απο πλαισια για ομπρελες, μεχρι ποδηλατα (και, για τα τελευταια η Peugeot ειναι διασημη ως σημερα). Μια ενδιαφερουσα λεπτομερεια ειναι οτι απο το 1926, η παραγωγος ποδηλατων και η παραγωγος αυτοκινητων Peugeot, ειχαν χωρισει τους δρομους τους. 
Στα τελη της δεκαετιας του 1880, ο Armand Peugeot, ο μηχανολογος που ειχε αναλαβει την τυχη της οικογενειακης επιχειρησης και, πιο πολυ, ασχολειτο με τα ποδηλατα, ειχε βαλει στο μυαλο του μια \”επανασταση\”. Απο τη συναντηση του με τον Gottlieb Daimler, ειχε πειστει οτι η εποχη των αμαξων με τα αλογα ετοιμαζοταν να παρελθει. Και πως το μελλον, ηταν τα αυτοκινητα.
O Armand Peugeot (καθημενος σε πρωτο πλανο) επανω σε ενα Peugeot. Παρατηρησε την κορνα. Η ζαντα μπορει να φορεθει σε σημερινο Rallye.

Δεν αργησε πολυ να μπει στη δουλεια. Μολις το 1889, η εταιρεια του παρουσιασε σε Διεθνη Εκθεση το πρωτο αυτοκινητο Peugeot. Ηταν τρικυκλο και ειχε κινητηρα ο οποιος δουλευε με ατμο. Το αυτοκινητο, το οποιο ειχε σχεδιασει ο Léon Serpollet, παρηχθη σε μολις τεσσερα κομματια. Επιτυχια δεν το λες, μιας και δεν ηταν ιδιαιτερα ευχρηστο: Ηταν βαρυ, μουτζουρικο και χρειαζοταν να το προθερμανεις καμια… ωρα μεχρι να (καταφερεις) να φυγεις.

Το 1890 λοιπον, ο Peugeot συναντιεται και παλι με τον Daimler, καθως και με τον Émile Levassor και πειθεται να εγκαταλειψει τον ατμο, για χαρη ενος τετρατροχου που θα κινειτο απο ενα μοτερ εσωτερικης καυσης, το οποιο θα εφτιαχνε η Panhard με την αδεια του Daimler για τον Peugeot. Το αυτοκινητο, το οποιο εμοιαζε με αμαξα χωρις αλογα, ειχε αρκετες καινοτομιες για την εποχη του. Οπως, για παραδειγμα, αναρτησεις σε καθε τροχο και κιβωτιο ταχυτητων.

Αλλα, η μεγαλη καινοτομια ερχεται τεσσερα χρονια αργοτερα, οταν συμμετεχει στο Paris-Bordeaux-Paris, ενα ραλλυ 1.200 χιλιομετρων, τον πρωτο αγωνα ταχυτητας στη Γαλλια. Εκει, η Peugeot θριαμβευει, κανοντας το 1-2-3, ομως τα βλεμματα, στρεφονται σε ενα αλλο Peugeot, το οποιο τερματιζει στη δεκατη θεση.

Αυτο, ο Armand Peugeot το ειχε διαθεσει σε δυο αδερφια απο το Clermont-Ferrand: Τους Andre and Edouard Michelin. Οι δυο Γαλλοι ειχαν φορεσει στο Peugeot ενα συναρπαστικο επιτευγμα τους: Τα ελαστικα με αερα, τα οποια, αργοτερα, θα γινονταν \”must\” για ολα τα αυτοκινητα.
Για την ακριβεια, τα δυο αδερφια, τα οποια ειχαν μια οικογενειακη επιχειρηση που εφτιαχνε ελαστικα εξαρτηματα για αγροτικα μηχανηματα, ειχαν δει την ιδεα, σε εναν δικυκλιστη, το 1889. Αυτος, φοραγε την εφευρεση ενος Σκωτσεζου επιχειρηματια, του John Boyd Dunlop και εμεινε απο λαστιχο κοντα στη φαρμα των Michelin.

Οι Michelin ειδαν ποσο καλυτερα συμπεριφεροταν ενα οχημα με ελαστικα που ειχαν σαμπρελα με αερα, διαπιστωσαν ομως οτι αν εσκαγε, η διαδικασια για να φτιαχτει, ηταν δαιδαλωδης. Ετσι, επικεντρωθηκαν στο να φτιαξουν φουσκωτα ελαστικα, τα οποια θα εβγαιναν ευκολα και γρηγορα για να επιδιορθωθουν.

Ηδη, το 1891 ειχαν φτιαξει ελαστικα τα οποια επιδιορθωνονταν γρηγορα, γεγονος που απεδειξαν στις 14 Αυγουστου εκεινης της χρονιας, οταν ο οδηγος αγωνων της εποχης, Charles Terront, εμεινε απο λαστιχο (το αυτοκινητο΄του φοραγε Michelin), που επιδιορθωθηκε απο τους δυο αδελφους και συνεχισε τον αγωνα. Λεγεται μαλιστα πως τα δυο αδελφια περηφανευονταν για τη νικη του Terront, πολυ πριν ολοκληρωθει ο αγωνας.

Το \’94 λοιπον, ο Peugeot θα τους εδινε την ευκαιρια να διαφημισουν το προϊον τους σε ολους τους κατασκευαστες αυτοκινητων. Και θα το καταφερναν, αφου \”εντυναν\” με ελαστικα τις ζαντες του πρωταθλητη της Γαλλιας… 

Φτανουμε λοιπον στο 1896, οταν ο Peugeot αποφασιζει να παραγει για πρωτη φορα κινητηρα για τα αυτοκινητα του. Σχεδιασμενος απο τον Rigoulot, αυτος ο κινητηρας, αποδοσης 8 ιππων, μπαινει στο πισω μερος του Τ15. Αργοτερα, στο Type 48, ο κινητηρας μετακινειται στο εμπρος μερος, κατω απο ενα καπο, αντι να ειναι κρυμενος κατω απο το αυτοκινητο. Στο Type 36, βαζει και τιμονι με την κλασικη (σημερα), στρογγυλη μορφη.
 
Καταλαβες τωρα γιατι το ελεγαν \”Bebe\”;

Η παραγωγη, βεβαια, δεν πηγαινε οσο καλυτερα θα μπορουσε να παει. Αυτο, μεχρι το 1901, οπου, στο σαλονι του Παρισιου, o Peugeot παρουσιαζει το, 652 κυβικων και 5 ιππων, \”Bebe\”. Το μονοκυλινδρο αυτοκινητο με το ονομα μωρου, θεωρειται στυλιστικα επαναστατικο και κανει θραυση. Παρολα αυτα, ο Peugeot απογοητευεται, οταν, το 1902, με ενα Bebe 50 ιππων  καταλαμβανει τη 19η θεση στο Ραλλυ Παρισι- Βιεννη. Ετσι, αποσυρεται απο τους αγωνες.
Peugeot Bebe του 1905

Παροτι ηταν ενας εκ των βασικων ανταγωνιστων των αυτοκινητων Mercedes, η απουσια του απο τους αγωνες ειναι ηχηρη. Ετσι, φτανουμε στο 1912, οταν ο Ettore Bugatti σχεδιαζει για χαρη του Peugeot, το νεο Bebe, με κινητηρα 850 κυβικων. Η εταιρεια του Peugeot εχει αποφασισει να ακολουθησει τη γραμμη \”voiturette\”, δηλαδη των ελαφρων αυτοκινητων και, γρηγορα επεκτεινεται και στα Grand Touring. Με τη βοηθεια του Bugatti, φτιαχνουν ενα αυτοκινητο με εναν τετρακυλινδρο κινητηρα 7,6 λιτρων, το οποιο αποδεικνυεται οτι ειναι το γρηγοροτερο του κοσμου, εκεινη την εποχη.

Κερδιζει το γαλλικο Grand Prix του 1912, με μεση ωριαια ταχυτητα 110,2 χιλιομετρων την ωρα, παροτι αναγκαζεται να κανει ενα 20λεπτο pit stop΄, αφου εχασε την τριτη ταχυτητα. Τον Μαϊο του 1913, το ιδιο αυτοκινητο θα κερδισει το Indianopolis, καταγραφοντας ταχυτητες ως και 150,5 χιλιομετρων την ωρα. Η Peugeot, ειχε μολις γινει η πρωτη μη αμερικανικη εταιρεια που κερδιζε αγωνα στην πιστα του Indianapolis.

Ηδη, εφαρμοζει πολλες καινοτομιες; Οπως το ρουλεμαν στον εκκεντροφορο αξονα, κιβωτια ταχυτητων και ξηρα καρτερ λαδιου. Αυτα, πρωτη φορα τα φορεσαν Peugeot…

Ομως, η αλλη μεγαλη καινοτομια, ερχεται το 1914, οταν η Peugeot παρουσιαζει στους αγωνες μια φοβερη, για την εποχη καινοτομια: Αντι να εχουν φρενα μονο στους πισω τροχους, οπως οι Mercedes της εποχης, τα μοντελα της φορανε φρενα και στους τεσσερις τροχους. Κατα μια ειρωνεια, η Peugeot χανει το γαλλικο Grand Prix απο τη Mercedes, αφου ο οδηγος της δεν μπορει να συνηθισει τα τεσσερα φρενα και χαλαει το αυτοκινητο.
Κυριες και κυριοι, το πρωτο coupe cabriolet του πλανητη. Παροτι φτιαχτηκε το 1935, ειχε ηλεκτρικα αναδιπλουμενη (σκληρη) οροφη. Αυτο, ηταν ενα πρωτοποριακο Peugeot..

Η ιστορια συνεχιζεται με καινοτομιες, αλλα και γεγονοτα που την εκαναν ξακουστη. Οπως, για παραδειγμα, το γεγονος οτι τον φημισμενο αγωνα του Targa Florio, το 1919, τον κερδισε ενα Peugeot, το οποιο ειχε κανει 200.000 χιλιομετρα, αλλα το λεγε η \”ψυχουλα\” του. Η το 402 BL Éclipse Décapotable, το πρωτο αυτοκινητο στον κοσμο με αναδιπλουμενη σκληρη οροφη. Το εντυπωσιακο εδω, ειναι το γεγονος οτι αυτο το μοντελο της Peugeot, το 1935, ειχε μηχανισμο που εκανε ηλεκτρικα την αναδιπλωση!!!

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!