12 συν 1 αυτοκίνητα που άλλαξαν τον κόσμο

Mπορει ενα τετρατροχο να αλλαξει τον κοσμο; Μπορει να επηρεασει τον τροπο που ζουμε; Ενταξει, για τον petrolhead, οποιοδηποτε αυτοκινητο μπορει να του αλλαξει τη ζωη, λειτουργωντας ως… αντικαταθλιπτικο. Και στον οποιοδηποτε το ιδιο, εκμηδενιζοντας τις αποστασεις, εξελισσομενο σε ενα χρησιμο εργαλειο.
Στην περιπτωση μας, ομως, δεν εξεταζουμε αυτο. Εξεταζουμε τις υπεροχες αυτες ανακαλυψεις και καινοτομιες, που αλλαξαν το ρου της ιστοριας, που αποτελεσαν τον βασικο αξονα για να εξελιχθει ο κοσμος μας σε αυτο που ειναι σημερα. Και, σε αυτο που θα γινει αυριο, ως ενα σημειο.

Σημερα, το TopSpeed.gr διαλεγει 12+1 αυτοκινητα που αλλαξαν, αλλαζουν, η θα αλλαξουν τον κοσμο…

1. Το πρωτο αυτοκινητο: Daimler Benz Patent Motorwagen.
Το 1886, ο Daimler και ο Benz ενωναν τις δυναμεις τους για να δημιουργησουν αυτο που ουσιαστικα, θα ηταν το πρωτο αυτοκινητο του πλανητη (επισημως, τουλαχιστον). Με κινητηρα εσωτερικης καυσης, ενα υποτυπωδες τιμονι, γκαζι και φρενο, αυτο, ειναι ο προγονος, ο προδρομος ολων των αυτοκινητων. Σκεψου το συκλονιστικο του πραγματος, για να αντιληφθεις το μεγεθος που ειχε η δουλεια τους: Να μαθαινεις, η να βλεπεις καλυτερα, για πρωτη φορα στη ζωη σου, μια αμαξα που δεν τη σερνει η δεν την τραβα τιποτα! Ενα οχημα που σε παει οπου θελεις. Για τους ανθρωπους της εποχης, ηταν κατι απιστευτο, αδιανοητο, ως και τρομακτικο. Ισως περισσοτερο απ\’ οτι θα ηταν σημερα η τηλεμεταφορα. ΟΚ, με το 984 κ.εκ. μοτερ του και τους τρεις τροχους του δεν ειχε ιπποδυναμη μεγαλυτερη απο 1 (ναι, εναν) ιππο, αλλα ηταν μια καλη αρχη.


2.Το πρωτο αυτοκινητο μαζικης παραγωγης: Ford Model T.
Ο Henry Ford, ενας ανησυχος Αμερικανος, ειχε πολλα χρονια την ιδεα στο μυαλο του, απο τοτε που καταφερε να βαλει μπρος τον πρωτο κινητηρα που εφτιαξε, στο νεροχυτη του σπιτιου του. Μεχρι το 1908, που καταφερε και δημιουργησε την πρωτη γραμμη παραγωγης. Το πρωτο μοντελο της αυτοκινητοβιομηχανιας του, το Model T, ηταν ουσιαστικα το πρωτο αυτοκινητο ευρειας παραγωγης. Και το πρωτο πρωτο αυτοκινητο που βγηκε απο εργοστασιο το οποιο παρηγαγε μαζικα και αποκλειστικα αυτοκινητα.

Δυο πολυ ωραια ρεπορταζ, για τη μερα που ο Ford αλλαξε τον κοσμο και οταν ο Ford εφτιαξε το πρωτο του μοτερ σε εναν νεροχυτη, εδω και εδω


3.Το πρωτο αυτοκινητο \”του λαου\”: VW Beetle.

Ο σκαραβαιος, το σκαθαρι, ο Herby. Ο Χιτλερ, στη διαρκεια του πολεμου, εδωσε εντολη στον Ferdinand Porsche να δημιουργησει ενα αυτοκινητο απλο στη χρηση και την κατασκευη, συγχρονο, φθηνο και σκληροτραχηλο. Ο σκοπος, ηταν να χρησιμοποιηθει σε πολεμικες επιχειρησεις στο μετωπο, αλλα και να παραχθει για τις μετακινησεις των πολιτων. Εξ ου και πηρε το ονομα Volks-wagen, δηλαδη το αυτοκινητο του λαου. \”Ζει\” μεχρι σημερα, σε διαφορες παραλλαγες. Η επομενη γενια του, δεν ηταν τοσο πετυχημενη, αφου, πλην του σχηματος, δεν ειχε τιποτε το επαναστατικο επανω της.  

Δες εδω την αρκετα ενδιαφερουσα ιστορια του σκαραβαιου και της ζωης του Porsche, που θα σε βαλει σε σκεψεις…

4. Το πρωτο \”τζιπ\”: Jeep Willys.
Αυτο το σκληροτραχηλο, πολυ απλο, γεματο γωνιες αυτοκινητο, αλλαξε την πορεια του ΄Β Παγκοσμιου Πολεμου. Επετρεψε στους Αμερικανους να μετακινουνται γρηγορα απο τα πιο κακοτραχαλα, λασπωμενα, χιονισμενα μονοπατια. Στο περασμα των χρονων και εν καιρω ειρηνης, αυτη η πολεμικη μηχανη σκληρυνε κι αλλο, αντι να εκπολιτιστει, με σκοπο να γινει ο κατακτητης των πιο απροσιτων σημειων της φυσης. Σε τετοιο βαθμο που εγινε ο δημιουργος μιας ολοκληρης κατηγοριας αυτοκινητων (της δημοφιλεστερης, σημερα, στον κοσμο) που παλιοτερα αποκαλουσαμε \”τζιπακια\” και σημερα εχουν εξελιχθει σε SUV. Το Jeep, ειναι η αιτια  της ιδεας οτι με το αυτοκινητο πρεπει να μπορεις να πας παντου.

5. Το αυτοκινητο που (ξανα)εκανε μοδα τα καμπριο: Mazda MX-5. Το σχεδιο και η ιδεα του ΜΧ-5 ηταν πολυ παλιοτερο απ\’ οτι ξερουμε. Ειχε ομως απορριφθει απο καποια σκουριασμενα μυαλα της Mazda και ειχε καταχωνιαστει στα συρταρια του αρχειου της Χιροσιμα, αφου κανεις δεν ενδιαφεροταν για ενα φτηνο \”ανοιχτο\” αυτοκινητο με μαλακη οροφη. Μεχρι τη μερα που επανηλθε και βγηκε στην παραγωγη. Η ιδεα, ηταν απλη: Ενα φθηνο, ελαφρυ, μικρου κυβισμου, σβελτο και -κυριως- διασκεδαστικο στην οδηγηση αυτοκινητο, με πολυ νεανικο σχεδιασμο και μαλακη οροφη. Το Mazdaκι εγινε αμεσως μοδα στο new money της Wall Street και εξαπλωθηκε σε ολο τον κοσμο. Εκανε τοσες πωλησεις που μπηκε στο βιβλιο των Ρεκορ Γκινες, ενω αναγκασε τις αλλες αυτοκινητοβιομηχανιες να επαναφερουν τα καμπριο με μαλακη οροφη και να ριξουν το κοστος τους. Για εμας, στην ηλιολουστη Ελλαδα, αυτο ειναι ευτυχια. Ευτυχια, βεβαια, ειναι και το ιδιο το ΜΧ-5. Με τη \”συνταγη\” να παραμενει αναλλοιωτη σε ολες τις γενιες του, το ΜΧ-5 ειναι η αποδειξη οτι ενα αυτοκινητο ειναι ικανο να σε κανει να χαμογελας, χωρις να ξοδευεις εναν σκασμο λεφτα.


6. Το πρωτο υβριδικο: Toyota Prius.

Η πρωτη γενια Prius ηταν τοσο ασχημη που μπορουσε να σε κανει να κλαψεις. Με λυγμους.

Τοσο αγαπημενο, οσο και μισητο, το Prius ειναι το πρωτο επιβατικο αυτοκινητο μαζικης παραγωγης που χρησιμοποιησε την υβριδικη τεχνολογια. Οταν πρωτοπαρουσιαστηκε, ολοι το κοιταζαν με… μισο ματι, ωστοσο σημερα, καθε κατασκευαστης που σεβεται τον εαυτο του, εχει στη γκαμα του, τουλαχιστον ενα μοντελο τετοιας τεχνολογιας. Το Prius, χρησιμοποιουσε τη -γνωστη πια σημερα- τεχνολογια ανακτησης ενεργειας μεσω της πεδησης για να φορτισει τις μπαταριες λιθιου που κινουν τον ηλεκτροκινητηρα, τον οποιο χρησιμοποιει στις χαμηλες ταχυτητες, πετυχαινοντας εκπληκτικη οικονομια καυσιμου. Η Toyota ειχε ηδη δοκιμασει την υβριδικη τεχνολογια παραγοντας το Coaster Hybrid EV, ενα μινι βαν για την αγορα της Ασιας και εκαναν το βημα παραπανω με το Prius.


7. Το πρωτο turbo: Oldsmobile Cutlass Turbo Jetfire.

Το μακρινο 1962, η General Motors αποφασισε να ριξει στην αγορα ενα πραγματικα διαφορετικο μοντελο απο τα υπολοιπα. Ηταν το Oldsmobile Cutlass Turbo Jetfire, το οποιο ειχε εναν αλουμινενιο V8 215 cu (δηλαδη 3,52 λιτρων) που ειχε πανω του προσαρμοσμενο εναν turbocharger. Αυτο, ηταν το πρωτο επιβατικο αυτοκινητο παραγωγης με turbo, μια τεχνολογια που ειχε οραματιστει ο Benz και ειχε χρησιμοποιησει ο Renault (σε αεροσκαφη).
Το μοτερ της turbo Oldsmobile

Το entry level αυτοκινητο της Oldsmobile, με τον υπερσυμπιεστη Garrett, απεδιδε 215 ιππους και 408 NM ροπης, εκανε το σπριντ στα 100 σε 9,2 δευτερολεπτα και ειχε τελικη 176 χ.α.ω. Το Jetfire ηταν πολυ μπροστα απο την εποχη του (οπως αποδειχθηκε) λογω της αποδοσης του κινητηρα του, ομως και πολυ αδικημενο, απο τον ιδιο τον κατασκευαστη του.
Χωρις την υπερβολη, ο Αμερικανος δεν μπορει. Αυτη η ετικετα υπηρχε απο κατασκευης του αυτοκινητου.

Ο ειδικος Τυπος της εποχης, το \”εκραξε\” μιας και, παροτι ηταν μακραν το γρηγοροτερο της \”οικογενειας\” και παρουσιαζε την καινοτομια του turbo, φοραγε τις ιδιες (πολυ) μαλακες αναρτησεις με τα πιο αδυναμα \”αδελφακια\” του, το τετραταχυτο κιβωτιο του ηταν πολυ αργο και, παροτι ηταν αρκετα ακριβοτερο, δεν ειχε βασικα πραγματα στον εξοπλισμο του, οπως για παραδειγμα… κοντερ (ειχε ομως μπαρομετρο -χωρις ενδειξεις- και οικονομομετρο!). Ηρθαν και καποια προβληματα αξιοπιστιας και το Jetfire εγινε εμπορικη αποτυχια. Η καινοτομια του, ομως, ακολουθηθηκε απο δεκαδες αλλους κατασκευαστες, Αμερικανους και μη, για να γινει σημερα σχεδον… στανταρ. 

8. Τα πρωτα προσθιοκινητα αυτοκινητα: Cugnot, Dion και Christies.
Το ατμοκινητο αυτοκινητο του Cugnot ηταν δυσχρηστο, αλλα σκεψου οτι το εφτιαξε το 1771, οταν οι αλλοι ακομα ουτε το φανταζονταν…

Το (πολυ μακρινο) 1771, ο Γαλλος εφευρετης  Nicholas-Joseph Cugnot πειραματιζοταν για να βρει τροπους να μεταφερονται τα κανονια και ο βαρυς εξοπλισμος για τον γαλλικο στρατο, οταν του ηρθε η ιδεα να φτιαξει το τριτροχο fardier a vapeur, η, ελληνιστι, αμαξα ατμου. Την ιδια χρονια, παρουσιασε το οχημα, το οποιο ειχε μια ατμομηχανη προσαρμοσμενη στο εμπρος μερος της αμαξας, που μετεδιδε την κινηση στον μοναδικο εμπροσθιο τροχο, με εναν ιμαντα. Αυτο, δεν ηταν μονο το πρωτο προσθιοκινητο, αλλα γενικοτερα το πρωτο αυτοκινητο του πλανητη, αν και η μικρη του τελικη ταχυτητα (3 χ.α.ω.) και η τρομερη του ασταθεια το \”σκοτωσαν\” πριν παραχθει.
Οι de Dion και Bouton επανω στο δημιουργημα τους, το 1883. Κινηση εμπρος, κατευθυντηριοι τροχοι πισω.

Αργοτερα, το 1883, ο Κομης Jules-Albert de Dion και ο Georges Bouton, παρουσιασαν το πρωτο τους \”αυτοκινητο\” (ετσι το ονομασαν).Ηταν ενα τετρατροχο που κινειτο με ατμο, εστελνε την κινηση στους εμπρος τροχους με ιμαντες, ενω το τιμονι εστριβε τους πισω.
Ο Christie με το πρωτο προσθιοκινητο αυτοκινητο ευρειας παραγωγης. Δεν τα πηγε τοσο καλα

Το 1905, ο Αμερικανος επιχειρηματιας Walter Christie, αποφασισε να παει κοντρα στο ρευμα που ηθελε τα αυτοκινητα να ειναι αυστηρα πισωκινητα και παρουσιασε το πρωτοποριακο, για την εποχη, προσθιοκινητο αυτοκινητο. Το, 60 ιππων Christie, ειχε τον τετρακυλινδρο εν σειρα κινητηρα του τοποθετημενο παραλληλα με τον μπροστινο αξονα στον οποιο μετεδιδε την κινηση. Ο Christie, ετρεξε το αυτοκινητο του σε αγωνες στις ΗΠΑ και την Ευρωπη για να αποδειξει \”την ανωτεροτητα της εμπρος κινησης\”, ομως \”σκονταψε\” σε μηχανολογικα προβληματα και ενα τρακαρισμα που λιγο ελειψε να του κοστισει τη ζωη. Η υψηλη τιμη του μοντελου του (περιπου 65.000 ευρω σημερα) και η απροθυμια του κοσμου να το δει ως πραγματικα νεωτεριστικο, του στερησε την επιτυχια που θα ηθελε, ομως ειχε ηδη βαλει τις βασεις για το μελλον της (υποστροφικης) αυτοκινησης.  


9. Τα πρωτα τετρακινητα: Porsche/Lohner και Spyker 4WD.

Το τετρακινητο Porsche/Lohner, το 1900 ειχε απο ενα ηλεκτρικο μοτερ σε καθε τροχο!!!

Οι ιστορικοι δεν συμφωνουν στο ποιος ειναι ο αληθινος εφευρετης της τετρακινησης, μιας και η ιστορια της δεν ειναι καταγεγραμμενη με ντοκουμεντα. Παρολα αυτα, ολα συγκλινουν στο οτι το πρωτο τετρακινητο οχημα ειχε σχεδιασει ο Ferdinand Porsche για τον Αυστριακο κατασκευαστη φορτηγων Jacob Lohner το 1900. Ο τοτε μολις 25 ετων Porsche, συνελαβε την ιδεα να τοποθετησει ηλεκτρικα μοτερ σε καθε τροχο, που, κατι μας θυμιζει.
Το Spyker του 1902 ηταν το πρωτο 4Χ4 του κοσμου.

Το πρωτο αυτοκινητο με μηχανικη μεταδοση στους 4 τροχους, φαινεται οτι το εφτιαξε η ολλανδικη εταιρεια Jacobus Spyker το 1902. Το Spyker ειχε διαφορικο και ο,τι ξερουμε σημερα για τα τετρακινητα, σε αντιθεση με το αντισυμβατικο Porsche/Lohner. 

Mercedes του 1903 με τετρακινηση και τετραδιευθυνση.

Εναν χρονο αργοτερα, το 1903, η Daimler Benz, ο πρωτος κατασκευαστης αυτοκινητων στον κοσμο, αρχισε να κατασκευαζει τετρακινητα αυτοκινητα, τοποθετωντας σε καποια απο αυτα και all wheel steering, δηλαδη ενεργητικη τετραδιευθυνση…

10.Το πρωτο κεντρομηχανο:  Lamborghini Miura.
Ευρεως αναγνωρισμενο ως το πρωτο κεντρομηχανο, πισωκινητο σπορ αυτοκινητο, η Lamborghini Miura εθεσε τις βασεις για αυτο που σημερα θεωρουμε εν πολλοις supercar. Τα περισσοτερα υπεραυτοκινητα της Ferrari, McLaren, Pagani, Koenigsegg και ο,τι αλλο μπορεις να σκεφτεις βασιζονται στο layout που πρωτοπαρουσιασε η Lamborghini Miura. Η οποια τυγχανε να ειναι και πανεμορφη.

11. Το πρωτο \”Mini\” αυτοκινητο: Mini.
Κατα τη διαρκεια του 1950, οι τιμες των καυσιμων ειχαν αρχισει να ανεβαινουν και η British Motor Corporation (αργοτερα αγοραστηκε απο τη Leyland) αρχισε να σχεδιαζει ενα μικρο οικονομικο αυτοκινητο που θα ηταν φτηνο, ανετο και δεν θα καταναλωνε πολυ βενζινη. Γι\’ αυτο, προσελαβε τον Sir Alec Issigonis (Αλεξανδρος Ισιγονης, γιος Μικρασιατων προσφυγων που μεταναστευσαν στην Αγγλια), εναν μηχανικο ο οποιος ειχε εξειδικευση στα προσθιοκινητα οχηματα.
Ο Ισιγονης φωτογραφιζεται με το πρωτο Mini που κατασκευαστηκε ποτε, οταν ηδη το μοντελο που δημιουργησε ειχε πουλησει 2,7 εκατομμυρια κομματια και ειχε κερδισει και το Ραλλυ Μοντε Καρλο

Ο Ελληνας επικεφαλης σχεδιασμου του project λοιπον, χρησιμοποιησε σε μεγαλο βαθμο την μηχανολογικη ταξινομηση που ειχε οδηγησει στη γελοιοποιηση τον Walter Christie περιπου 50 χρονια νωριτερα. Μονο που τωρα, τοποθετησε τον κινητηρα σε αλλη φορα και χωρεσε στο εμπρος μερος ολα τα μηχανικα μερη του αυτοκινητου. Με την ελλειψη διαφορικου, το πατωμα ηταν ισιο και αρα κερδιζε χωρο για τα ποδια και τα κεφαλια των επιβατων.

Το κλειδι της επιτυχιας ηταν το γεγονος οτι επειδη στο εμπρος μερος του ειχε τοποθετηθει ενας κινητηρας 848 κ.εκ., δεν ηταν προσθιοβαρο, γεγονος που σημαινει οτι ειχε καλα κρατηματα. Γενικως, το Mini που παρουσιασε ο Ισιγονης, δεν ηταν γρηγορο (ειχε 116 χ.α.ω. τελικη), αλλα ηταν παναλαφρο. Ηταν επισης οικονομικοτατο και πολυ μικρο. Η υπολοιπη ιστορια, ειναι γνωστη…

Bonus. Το πρωτο ηλεκτρικο και το μελλον μας: Tesla Model S.
Τις προηγουμενες δεκαετιες, τα ηλεκτρικα αυτοκινητα αντιμετωπιζονταν με απαξιωτικα… βλεμματα, λογω της αστειας αποδοσης τους (ηταν πιο αργα απο την καθυστερηση), της μικρης αυτονομιας τους και το, συχνα γελοιο styling τους. Το Tesla Model S, ουσιαστικα το πρωτο αμιγως ηλεκτρικο μοντελο ευρειας παραγωγης, ηρθε να τα αλλαξει ολα αυτα. Τοσο γρηγορο που ταπεινωνει supercars στα dragstrips, με γιγαντιαια αυτονομια και πρακτικοτητα και οσο ομορφο χρειαζεται, το Model S ηρθε για να φερει την επανασταση στην αυτοκινηση και να αναγκασει ολους τους κατασκευαστες να κανουν επιτοπου στροφη και να παραδεχθουν οτι το μελλον της αυτοκινησης ειναι ο ηλεκτρισμος. 

Tip: Ο εφευρετης του και ιδιοκτητης της Tesla, Elon Musk, λεγεται πως στη διαρκεια της εξελιξης του πρωτου του μοντελου, ηταν τοσο αγχωμενος που κοιμοταν σε ενα sleeping bag, στο εργοστασιο του, αναμεσα στα υπο κατασκευη αυτοκινητα… 

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!