Για πολλες δεκαετιες, τα coupé αμαξωματα αποτελουσαν την αγαπημενη σχεδιαστικη συνταγη για παραγωγη ελκυστικων και εμπνευσμενων μοντελων. Οι κατασκευαστες αυτων των μοντελων, τα οποια παραδοσιακα ηταν διπορτα, και ειχαν πιο σπορ εμφανιση σε σχεση με τα σενταν, εστιαζαν περισσοτερο στο στυλ αλλα και σε χαρακτηριστικα επιδοσεων, οπως ηταν η αυξημενη ακαμψια, η αεροδυναμικη και ο περιορισμος του βαρους.
Η Mazda καθοριζε απο τα πρωτα της βηματα, τα προτυπα κατασκευης ενος coupé. Το πρωτο της επιβατικο αυτοκινητο ηταν coupé. Πρακτικο και προσιτο οικονομικα, το 2πορτο Mazda R360 των 2.96μ., ηταν ενα ιδιαιτερα κομψο, και σαν το ελαφρυτερο μοντελο της κατηγοριας του, ενα εξαιρετικα απολαυστικο στην οδηγηση, αυτοκινητο. Ο συνδυασμος αυτων των χαρακτηριστικων συνεβαλε ωστε το μοντελο να γινει αμεσα bestseller, κατακτωντας το 65% των πωλησεων της ραγδαια αναπτυσσομενης κατηγοριας των (“kei” αυτοκίνητο) της Ιαπωνικης αγορας, και το 15% της τοπικης αγορας το 1960, οπου και λανσαριστηκε. Αντιστοιχη επιτυχια σημειωσε το 1962 και το Mazda Carol P360 coupé, που διεθετε μακρυτερο μεταξονιο και τετρακυλινδρο κινητηρα.
Η εποχη των coupe, με περιστροφικο κινητηρα
Το πρωτο αυτοκινητο επιδοσεων της μαρκας, ηταν επισης ενα coupé. Το Mazda Cosmo Sport/110S που παρουσιαστηκε στην διεθνη εκθεση του Τοκυο το 1964, θα εκανε το εμπορικο του ντεμπουτο το 1967 σαν το πρωτο μοντελο μαζικης παραγωγης παγκοσμιως, με κινητηρα διπλου ροτορα – και το δευτερο μοντελο στην αγορα με περιστροφικο κινητηρα Wankel. Με τη διαστημικη του εμφανιση και τον χαρακτηριστικο ηχο της τουρμπινας, αποτελεσε την απαρχη μιας λαμπρης εποχης των αντισυμβατικων σπορ coupé μοντελων της Mazda. Το Cosmo Sport ηταν επισης και το μοντελο που σηματοδοτησε την εποχη των αγωνιστικων θριαμβων της μαρκας.
Το μεγαλο αλμα στις πωλησεις της Mazdaδιεθνως, θα ερχοταν με τη σειρα των Familia/R100 και Capella/616/RX-2 – τους προγονους ουσιαστικα των Mazda3 και Mazda6 – μαζι με το Grand Familia/818/RX-3. Η παγκοσμια αναγνωριση της Mazda σαν ηγετη των περιστροφικων κινητηρων, ξεκινησε το 1968, οπου χαρη και στην Ιταλικη σχεδιαση των μοντελων της, ενθουσιαζε τους αγοραστες της, εκτοξευοντας τις πωλησεις της διεθνως, σε 6ψηφια νουμερα.
Ενα ακομα πιο εντυπωσιακο μοντελο, ηταν και το Mazda Luce R130 coupé που παρουσιαστηκε το 1969. Σχεδιασμενο απο τον οικο Bertone και τον Giorgetto Giugiaro (ο οποιος ειχε σχεδιασει και το πρωτο Familia), ηταν το μοναδικο μπροστοκινητο μοντελο της Mazda με περιστροφικο κινητηρα, και αποτελει σημερα συλλεκτικο αντικειμενο. Τοποθετημενο πανω απο το RX-2 και το RX-3, το Luce R130, το 1972 θα δωσει τη θεση του στο Mazda RX-4.
Πολυτελες και σπορ, το coupé με τη σκληρη οροφη διεθετε εναν περιστροφικο κινητηρα τεχνολογιας “AP” (anti–pollution) που επιτυγχανε περιορισμο των εκπομπων ρυπων αλλα και βελτιωση της καταναλωσης. Ο συγκεκριμενος κινητηρας τοποθετηθηκε στη συνεχεια και στα μοντελα RX-3 και Mazda Cosmo/RX-5 που παρουσιαστηκαν το 1975 σε εκδοσεις coupé και fastback. Τα συγκεκριμενα coupé RX, με τον περιστροφικο κινητηρα των 110-135hp, και με βαρος που δεν ξεπερνουσε τα 900-1.100κιλα, επιτυγχαναν αξιοζηλευτες για την εποχη επιδοσεις.
Η υπεροχη του sport χαρακτηρα
Η αυτοκινητοβιομηχανια της Χιροσιμα προχωρησε ανεβαζοντας τη συγκεκριμενη τεχνολογια ενα επιπεδο παραπανω, παρουσιαζοντας το 1978 το Mazda RX-7, με το μοναδικο σφηνοειδες design που ξεχωριζε χαρη και στο κοιλο πισω τζαμι του. Κατω απο το καπο αυτου του πρωτου πραγματικα σπορ αυτοκινητου μαζικης παραγωγης της Mazda, φιλοξενουνταν ενας εντελως ανασχεδιασμενος περιστροφικος κινητηρας.
Ο κινητηρας αυτος σε συνδυασμο με την εξαιρετικα ελαφρια κατασκευη του αμαξωματος και τη σχεδον ιδανικη κατανομη βαρους, εξασφαλιζε στο αυτοκινητο ενα πρωτογνωρο αισθημα οδηγικης απολαυσης. Εμβληματικο τοσο εντος οσο και εκτος πιστας, οι τρεις γενιες του RX-7 με τον κινητηρα διπλης υπερτροφοδοτησης εξελιχθηκε σαν ενα μοντελο υψηλων επιδοσεων κοιταζοντας στα ματια τους καλυτερους ανταγωνιστες της αγορας, εκεινη την εποχη. Με τις 811.000 μοναδες που κυλησαν απο τη γραμμη παραγωγης, το RX-7 παραμενει το πλεον δημοφιλες μοντελο με περιστροφικο κινητηρα ολων των εποχων.
Στην γκαμα της εταιρειας περιλαμβανεται επισης και το λιγοτερο γνωστο Eunos Cosmo, μια αποκλειστικα για την Ιαπωνικη αγορα εκδοση πολυτελους σπορ coupé, που κυκλοφορησε απο το 1990 μεχρι το 1995. Ηταν το μοναδικο μοντελο παραγωγης με κινητηρα με τρεις ροτορες. Ο twin–turbo “20B–REW” των 300hp, ηταν επισης και ο μεγαλυτερος περιστροφικος κινητηρας που κατασκευαστηκε ποτε.
Το Cosmo ενσωματωνε διαφορες τεχνολογιες αιχμης, οπως το πρωτο μοντελο στον κοσμο με ενσωματωμενο συστημα δορυφορικης πλοηγησης GPS και οθονη αφης.
Ενα αλλο επισης εντυπωσιακο μοντελο της τοπικης αγορας ηταν και το Autozam AZ-1. Με βαρος που δεν ξεπερνουσε τα 720 κιλα, το εντυπωσιακο αυτο ‘κεντρομηχανο’ «Κ-αυτοκίνητο» που εξελιχθηκε απο τον Toshihiko Hira, μετεπειτα program manager του MX-5, διεθετε πορτες τυπου “gullwing” (με ανοιγμα προς τα πανω) και ενα κινητηρα που ανεβαζε μεχρι τις 9.000σ.α.λ.– σε μια κατηγορια που εκεινη την εποχη, κυριαρχουσαν τα «κουτια με ροδες».
Αυτη ηταν και η χαρακτηριστικη φιλοσοφια της Mazda, που αναζητουσε παντα νεους τροπους ωστε να κανει τα coupé μοντελα της να φαινονται εντελως ξεχωριστα. Το Mazda 929 coupé (1982-86), με τα χαρακτηριστικα ανοιγομενα τζαμια στη μεσαια κολωνα, ειναι ενα ακομα παραδειγμα.
Το κομψο Mazda MX-6 (1987-97), ηταν ενα μοντελο που διεθετε και προαιρετικο συστημα τετραδιευθυνσης και το μικρομεσαιο Mazda MX-3 (1992-98) ηταν διαθεσιμο με κινητηρα Κ8 των 1.8λιτρων, που ηταν και ο μικροτερος κινητηρας V6 μαζικης παραγωγης στον κοσμο.
Εμπνευσμενα, coupe, cross-over
Απο εκεινα τα χρονια, η Mazda ασχοληθηκε με το σχεδιασμο μοντελων crossover, τα οποια θεωρουνται πλεον το φαινομενο του 21ου αιωνα. Το Mazda 323F(1989-98) ηταν ενα φιλικο 5θεσιο οικογενειακο μοντελο με σφηνοειδες αμαξωμα και αναδιπλουμενα εμπρος φωτα, ενω το Mazda Xedos 6 (1992-99) καταφερε να συνδυασει αριστοτεχνικα την κατηγορια των πολυτελων coupé και των μεσαιων σενταν.
Στη συνεχεια το Mazda RX-8 (2003-12), ενα 4θυρο & “4θεσιο coupé” με τις αντικρυστες πορτες και την απουσια της μεσαιας κολωνας, απεδειξε για ακομα μια φορα την προσηλωση της μαρκας στον επαναπροσδιορισμο του design ενος coupé.
Σημερα η Mazda εξακολουθει να προκαλει το σχεδιαστικο κατεστημενο, παρουσιαζοντας μοντελα οπως Mazda MX-5 RF (“Retractable Fastback”). Οπως και το προηγουμενης γενιας MX-5 Roadster Coupé, το μοναδικο RF roadster με τη σκληρη ηλεκτρικα ανοιγομενη οροφη, εξασφαλιζει στον ιδιοκτητη του την αισθηση και την ανεση ενος μοντελου με κλειστη καμπινα.
Φετος, η μαρκα θα παρουσιασει το Mazda MX– 301, ενα ηλεκτρικο crossover coupé που συνδυαζει το σπορτιβ design (με τις αντικρυστα ανοιγομενες πορτες), με την πρακτικοτητα ενος SUV. Με την κατακτηση διεθνων βραβειων να εχει γινει πλεον παραδοση για τη Mazda, το MX-30 εχει ηδη κερδισει τον τιτλο Red Dot design award.