Ο προεδρος και CEO της Ford, Jim Hackett, αλλωστε, το ειπε, κατα τη διαρκεια της ανακοινωσης της συμφωνιας, μιλωντας για \”τη μεγαλυτερη αλλαγη στις μετακινησεις\” απο την εποχη του Henry Ford. Γιατι; Ας τα δουμε απο την αρχη: Ο Hackett, μαζι με τον CEO της Volkswagen, Dr. Herbert Diess και τον CEO της Argo AI, Bryan Salesky, ανακοινωσαν οτι η Volkswagen ενωνει τις δυναμεις της με τη Ford επενδυοντας στην Argo AI, την εταιρεια διαχειρισης μιας πλατφορμας αυτονομων οχηματων.
Ο Herbert Diess και ο Jim Hackett επισφραγιζουν το τεραστιο deal με μια χειραψια
Στην πραγματικοτητα, το κυριο ζητουμενο της συνεργασιας, ειναι να εξοικονομησουν οι δυο κατασκευαστες δισεκατομμυρια ευρω (η δολαρια, οπως το δει κανεις). Η -παντα προσεκτικη στις διατυπωσεις της- Volkswagen, αλλωστε, στην ενημερωση προς τους δημοσιογραφους (εμας, δηλαδη), αναφερει οτι \”η παγκοσμια συνεργασια αξιοποιει τα συγκριτικα πλεονεκτηματα των δυο κατασκευαστων αυτοκινητων με σκοπο τη βελτιωση της ανταγωνιστικοτητας, της καινοτομιας και της εξυπηρετησης πελατων\”, καθως και οτι \”η συμφωνια για van και pickup στοχευει στην επιτευξη οικονομιας κλιμακας για καθε εταιρεια, αρχης γενομενης απο το 2023\”.
Η πλατφορμα ΜΕΒ της Volkswagen, στην οποια εχει προσβαση και η Ford
Αυτη η οικονομια κλιμακας ειναι υψιστης σημασιας για τις δυο αυτοκινητοβιομηχανιες. Γιατι; Η αγορα αυτοκινητου παγκοσμιως εχει αρχισει να επιβραδυνει, εν μεσω φοβων για επιβραδυνση της παγκοσμιας αναπτυξης και του εμποριου, το 2020, ως σημειο απαρχης μιας νεας, μεγαλης, παγκοσμιας κρισης – οι πιο απαισιοδοξοι μιλουν για \”κραχ\”. Ο λογος για τον οποιο βλεπουμε επιβραδυνση στις πωλησεις της αυτοκινητοβιομηχανιας διεθνως, οφειλονται στις εμπορικες αψιμαχιες μεταξυ των δυο ισχυροτερων οικονομιων του κοσμου: Των Ηνωμενων Πολιτειων και της Κινας. Οι δυο χωρες, εχουν ανταλλαξει την επιβολη δασμων εκατονταδων δισεκατομμυριων η μια στα προϊοντα της αλλης. Ο εμπορικος πολεμος που ξεσπασε μεταξυ τους (και της Ρωσιας) φαινεται οτι θα εμπλεξει και την ΕΕ, καθως η περιοδος \”αναμονης\” που κερδισε ο Jean-Claude Juncker στην τελευταια του επισκεψη στο Λευκο Οικο ληγει και ο Trump θα αποφασισει εαν θα επιβαλλει δασμους στα εισαγομενα αυτοκινητα -υπο τον μανδυα της απειλης στην εθνικη ασφαλεια- κατι που η ΕΕ εχει ξεκαθαρισει οτι αποτελει casus beli (εμπορικου, φυσικα).
Η πλατφορμα της Volkswagen μπορει να χρησιμοποιηθει για την αναπτυξη -επανω της- καθε τυπου αυτοκινητου
Υπο την απειλη μιας παγκοσμιας υφεσης την οποια αναμενουν πολλοι executives εταιρειων διεθνως, οι δυο αυτοκινητοβιομηχανιες οφειλουν να \”θωρακιστουν\” απεναντι σε οποιοδηποτε ενδεχομενο. Και οχι μονο αυτο. Αλλα, σε καθε ενδεχομενο που θα αφορα εμπορικες αψιμαχιες, θα εχουν \”ποδι\” η μια στην αγορα της αλλης.
Πλην της οικονομιας κλιμακας, οι Ford και Volkswagen, μεσω της συμφωνιας που \”ψιθυριζοταν\” απο το καλοκαιρι, θα μπορεσουν να μεγαλωσουν τη γκαμα των μοντελων που θα διαθετουν στους πελατες τους και να χρησιμοποιησουν τις νεες τεχνολογιες, καθως και να εκμεταλλευθουν η μια την εμπειρια της αλλης στις αγορες στις οποιες διατηρουν τις εδρες τους. \”Κατα την αποψη μου, δεν μπορεις να το κανεις μονος σου\”, εχει πει παλιοτερα με νοημα ο CEO της Ford, Jim Hackett. \”Πιστευουμε οτι αυτη η αλλαγη ειναι υγιης, καθως επιτρεπει στις αυτοκινητοβιομηχανιες να συγκεντρωθουν στις δυναμεις τους και να συμμετεχουν στην αναπτυξη τετοιων νεων λυσεων μετακινησεων και, την ιδια ωρα, με τους πελατες μας, να προσφερουν πολλες ανταγωνιστικες επιλογες που δεν περιμεναν οτι θα επαιρναν απο αυτοκινητοβιομηχανιες\”. Αυτα τα λογια του Hackett, ισως να φανερωνουν και τη θεληση της Ford να εκμεταλλευθει τη συμμαχια με τη VW, για να κανουν κοινη εισοδο σε νεες αγορες, οπως το car sharing.
Οι επικεφαλης των δυο εταιρειων θεωρουν πως θα οδηγησουν το μελλον της αυτοκινησης
Απο τεχνικης αποψεως, τι εχουν να κερδισουν οι δυο κολοσσοι; Η Ford, η οποια εχει μεινει πισω στην αναπτυξη της ηλεκτροκινησης, θα αποκτησει προσβαση στο μεταβλητο πλαισιο ΜΕΒ. Προκειται για το πλαισιο το οποιο εχει αναπτυξει, διαθετοντας γιγαντιαιους πορους, ο Ομιλος Volkswagen, με σκοπο να καλυψει μια τεραστια γκαμα μοντελων, σε ο,τι αφορα τις διαστασεις, αλλα και των μπαταριων – δηλαδη της αυτονομιας. Ενδεχομενως σε αυτη την πλατφορμα να \”πατησει\” την επομενη γενια του Focus, η οποια θα ειναι ηλεκτρικη, το ηλεκτρικο crossover που θα παρουσιασει και ενα (επισης ηλεκτρικο) μοντελο επιδοσεων, εμπνευσμενο απο τη Mustang, που θα μας δειξει το 2020.
Μια Mustang που καπνιζει λαστιχα ειναι παντα επικαιρη
Απο την αλλη, η Volkswagen θα αποκτησει, πιθανοτατα, πορους απο τη διαθεση αυτης της πλατφορμας στη Ford, τους οποιους θα μπορεσει να διαθεσει σε αλλες τεχνολογιες, ενω πιθανοτατα θα εκμεταλλευθει την τεχνογνωσια της Ford στην -δημοφιλεστατη- αμερικανικη αγορα των pickup.
Το σημαντικοτερο, ομως, οι δυο εταιρειες, θα μπορουσαν να μοιραστουν εγκαταστασεις παραγωγης και τεχνολογια μπαταριων για ηλεκτρικα αυτοκινητα, πετυχαινοντας οικονομια κλιμακας, τοσο στην εξελιξη, οσο και στην τελικη παραγωγη. Αλλωστε, το \”παζλ\” των μπαταριων ακομα ειναι ελλιπες στην αυτοκινητοβιομηχανια, αφου η αποδοση τους δεν ειναι ακομα ικανοποιητικη (πολλες ωρες φορτισης για μια μικρα, σχετικη διαδρομη), ενω η τιμη καποιων υλικων που απαιτειται, οπως το Κοβαλτιο, κανει την παραγωγη τους ακριβη. Η VW εχει ηδη δεσμευσει ποσο 50 δισεκατομμυριων ευρω για την εξελιξη μπαταριων ως το 2025, με τη Ford να αποκτα τωρα προσβαση στην γιγαντιαια αυτη επενδυση, ενω η ιδια εχει \”στην ακρη\” 11 δις δολαρια ετοιμα για την ηλεκτροκινηση. Αν μοιραστουν με επιτυχια τις τεχνολογιες τους για τις μπαταριες, θα μπορουσαν να φερουν στην αγορα γρηγοροτερα, φθηνοτερα και πιθανοτατα ανωτερα ποιοτικα προϊοντα απο τους αλλους κατασκευαστες.
Η Volkswagen θα χρησιμοποιησει τεχνογνωσια της Ford για την αγορα των pick-up στα οποια, ουτως η αλλως εχει παρουσια με το Amarok
Στο μεταξυ και οι δυο εταιρειες εχουν την ευκαιρια να ηγηθουν του αναπτυσσομενου τομεα της αυτονομης οδηγησης και του car sharing αφου και οι δυο εχουν ηδη εκτεταμενα δικτυα συνεργασιων για τα αυτονομα οχηματα τους.
Χαρη στη συνεργασια των Ford και Volkswagen, το συστημα αυτονομης οδηγησης της Argo AI (SDS) ειναι το πρωτο με σχεδια εμπορικης αναπτυξης για την Ευρωπη και τις ΗΠΑ. Επιπλεον, καθως θα μπορει να αξιοποιηθει η παγκοσμια εμβελεια και των δυο αυτοκινητοβιομηχανιων, η πλατφορμα της Argo AI εχει τις μεγαλυτερες προοπτικες γεωγραφικης αναπτυξης απο οποιαδηποτε τεχνολογια αυτονομης οδηγησης μεχρι σημερα. Η Volkswagen και η Ford θα ενσωματωσουν ανεξαρτητα το συστημα SDS της Argo AI, σε οχηματα κατασκευασμενα ειδικα για αυτο το σκοπο, προκειμενου να υποστηριξουν τις διαφορετικες φιλοσοφιες των δυο εταιρειων στον τομεα της μεταφορας ατομων και αγαθων.
Οι δυο εταιρειες θα συνεργαστουν στην παραγωγη αυτονομων, ηλεκτρικων, επαγγελματικων οχηματων, μια αγορα που ειναι γιγαντιαια
Η Ford και η Volkswagen θα ειναι ισοτιμοι εταιροι στην Argo AI, και μαζι θα κατεχουν την πλειοψηφια των μετοχων. Το υπολοιπο θα διατεθει υπο τη μορφη κινητρων στους υπαλληλους της Argo AI. Η εξαγορα υποκειται στις σχετικες εγκρισεις των ρυθμιστικων αρχων και τελει υπο τις συνηθεις συνθηκες κλεισιματος.
Οι ηγετες των εταιρειων ανακοινωσαν επισης οτι η Ford θα γινει η πρωτη αυτοκινητοβιομηχανια που θα χρησιμοποιει την ειδικη αρχιτεκτονικη ηλεκτρικων οχηματων της Volkswagen και την πλατφορμα Modular Electric Toolkit – η MEB – για τη δημιουργια ενος οχηματος μηδενικων ρυπων στην Ευρωπη, ξεκινωντας το 2023.
Η Ford αναμενεται να κατασκευασει μεσα σε εξι χρονια πανω απο 600.000 Ευρωπαϊκα οχηματα που θα χρησιμοποιουν την αρχιτεκτονικη MEB, επανω στην οποια η Volkswagen σκοπευει να \”χτισει\” 15 εκατομμυρια ηλεκτρικα οχηματα, την επομενη δεκαετια. Για να καταλαβουμε ποσο βαθια ειναι η συνεργασια μεταξυ των δυο γιγαντων της αυτοκινησης (συνδυαστικα πουλησαν 16,7 εκατομμυρια οχηματα περυσι), αρκει να δουμε τη δηλωση του του προεδρου της Ford, Joe Hinrichs, ο οποιος αποκαλυψε οτι για την αποκαλυψη του πρωτου ηλεκτρικου μοντελου της Ford που θα λανσαριστει το 2023, η εταιρεια εχει ενα κεντρο ερευνας και εξελιξης στο Ααχεν της Γερμανιας, οπου οι τεχνικοι της δουλευουν μαζι με αυτους της Volkswagen.
Οι δυο εταιρειες λοιπον, θα χρησιμοποιουν την ευχρηστη πλατφορμα MEB για να αναπτυξουν μια σειρα απο οχηματα, στα οποια θα \”φορτωνουν\” τεχνολογιες, οπως αυτες της Argo AI. Με αυτο τον τροπο, δηλαδη με την κοινη πλατφορμα (μια, οχι πολλες), την κοινη ερευνα και εξελιξη απο τα τμηματα τους και τη συνεργασια στην παραγωγη, θα μπορεσουν να δωσουν στην αγορα ηλεκτρικα οχηματα τα οποια θα ειναι αισθητα φθηνοτερα απο τον ανταγωνισμο. Με αυτο τον τροπο, θα καταφερουν να αυξησουν τη ζητηση και τις πωλησεις, γεγονος που θα τους επιτρεψει να μειωσουν και αλλο το κοστος. Με λιγα λογια, πλεον το R&D για την αναπτυξη ενος νεου μοντελου δεν θα το \”βαζει μεσα\”, απαιτωντας απο τον καταναλωτη να το καλυψει, καθως θα διαμοιραζεται στις δυο εταιρειες, αλλα και δεν θα εκκινει απο tabula raza. Εαν το μελλον της αυτοκινησης ειναι ηλεκτρικο και αυτονομο, τοτε, λιγοι θα ειναι νικητες, οπως επισημανε και ο Hinricks, φερνοντας το παραδειγμα της εξελιξης της τεχνολογιας, οπου οι Microsoft, Apple, Facebook, Google ηταν οι κερδισμενοι του τεχνολογικου τομεα. Και οι Ford, Volkswagen, διαβλεποντας το μελλον, θελουν να ανηκουν στους νικητες της επομενης μερας.
Το ποσο πολυ πιστευει η Ford σε αυτο το project, το αποδεικνυει και το γεγονος οτι στο Ααχεν εξελισσεται ενα δευτερο, ολοκαινουργιο μοντελο της, αποκλειστικα για Ευρωπαιους πελατες. Αυτο ερχεται να υποστηριξει την ευρωπαϊκη στρατηγικη της Ford, στο πλαισιο της οποιας η εταιρεια συνεχιζει να αξιοποιει τα πλεονεκτηματα της – συμπεριλαμβανομενων των επαγγελματικων οχηματων, των ασυναγωνιστων crossover και των εισαγομενων εμβληματικων της μοντελων, οπως η Mustang και το Explorer.
Η Volkswagen ξεκινησε την αναπτυξη της αρχιτεκτονικης MEB το 2016 επενδυοντας περιπου 7 δισ. δολαρια στην εν λογω πλατφορμα. Ο κατασκευαστης σχεδιαζει να χρησιμοποιησει την πλατφορμα για την κατασκευη περιπου 15 εκατομμυριων οχηματων την επομενη δεκαετια μονο για το Volkswagen Group.
Για τη Ford, η χρηση της αρχιτεκτονικης MEB της Volkswagen αποτελει τμημα μιας επενδυσης υψους ανω των 11,5 δισ. δολαριων σε ηλεκτρικα οχηματα σε ολο τον κοσμο – και υποστηριζει τη δεσμευση της Ford να προσφερει στους Ευρωπαιους πελατες της μια ευρεια γκαμα ηλεκτρικων οχηματων τηρωντας παραλληλα τις δεσμευεις της περι βιωσιμοτητας.
Η συμμαχια, η οποια καλυπτει συνεργασιες εκτος των κοινων επενδυσεων των Volkswagen και Ford στην Argo AI, δεν συνεπαγεται διασταυρουμενη ιδιοκτησια μεταξυ των δυο εταιρειων και ειναι ανεξαρτητη απο την επενδυση στην Argo AI. Η συμμαχια διοικειται απο μια κοινη επιτροπη, στο τιμονι της οποιας βρισκονται οι Hackett και Diess, ενω περιλαμβανει υψηλοβαθμα στελεχη και απο τις δυο εταιρειες.
Οι εταιρειες επισης στοχευουν να προσφερουν μεσαια pick up φορτηγα για την παγκοσμια αγορα, ξεκινωντας το 2022, ενω θα ακολουθησουν επαγγελματικα van.