11 σταθμοί στην 100χρονη πορεία της Bentley

Βρισκομαστε στο 1919. Ο, μολις 31 ετων Walter Owen Bentley, ο μικροτερος γιος της 11μελους οικογενειας του ευπορου επιχειρηματια Alfred Bentley, ιδρυει μια εταιρεια, με ενα και μονο στοχο : Nα κατασκευασει ενα γρηγορο και ποιοτικο αυτοκινητο, το κορυφαιο στη κατηγορια του. Το… ενα φερνει το αλλο και, 100 χρονια μετα, ειμαστε εδω, να διαπιστωνουμε το αυτονοητο που εκανε πραγματικοτητα ο Βρετανος: Οτι με αυτο το σκεπτικο, η Bentley εχει πορευθει και εξελιχθει στο περασμα του ενος αιωνα της υπαρξης της, καταλαμβανοντας δικαιωματικα τη θεση της στο πανθεον των κορυφαιων κατασκευαστων του κοσμου και τη διεθνη αναγνωριση.


Η 10η Ιουλιου 2019, ηταν η μερα που η Bentley γιορτασε τα 100α της γενεθλια. \”Πιανοντας\” ενα οροσημο, που ελαχιστοι κατασκευαστες επιτυγχανουν, η βρετανικη μαρκα το γιορταζει με μια αναδρομη στο παρελθον της, μια ματια στο παρον της, αλλα φυσικα και στο μελλον της εταιρειας.


Απο τα ταπεινα πρωτα της βηματα, στις αρχες της δεκαετιας του 1920, η Bentley κυνηγουσε παντοτε το στοχο της, να κατασκευασει γρηγορα και πολυτελη αυτοκινητα, με το ονομα της να αντηχει παντου ανα το κοσμο, μεσα απο τις πολυαριθμες νικες της στο Le Mans την ιδια δεκαετια, νικες και επιτυχιες, στις οποιες επεστρεψε στον 21ο αιωνα.


Σημερα, 100 χρονια μετα την ιδρυση της, ως μελος, απο το 1998, της οικογενειας του Volkswagen Group και με εδρα το Crewe στο Ηνωμενο Βασιλειο, η εταιρεια συνεχιζει να προοδευει και να εξελισεται, παντα εχοντας ως κυρια κατευθυνση το οραμα του Walter Owen Bentley.

1910 – 1919: Απο την ιδεα, στην πρωτη Bentley του κοσμου

Ο Walter Owen Bentley (στη φωτογραφια), γεννηθηκε στο Λονδινο το 1888, και, οσο μεγαλωνε, τοσο παθιαζοταν με τη μηχανολογια. Στα 16 του, παρατησε το σχολειο, για να δουλεψει ως μαθητευομενος μηχανικος στους σιδηροδρομους. Δεν εμεινε καιρο εκει. Το 1910 παραιτηθηκε, αφου θεωρουσε οτι δεν θα μπορουσε να κανει καριερα, ασχοληθηκε για λιγο με τις μοτοσικλετες (ετρεξε δυο φορες στο Isle of Man, χωρις επιτυχια), σπουδασε θεωρητικη μηχανικη στο King\’s Kollege του Λονδινου και επιασε δουλεια ως συντηρητης του στολου των 250 αυτοκινητων της National Motor Cab Company.

Το 1912 εκανε το πρωτο του βημα στην αυτοκινητοβιομηχανια, μπαινοντας στην εταιρεια του αδελφου του, H.M. Bentley, που μετονομαστηκε σε \”Bentley and Bentley\”. Εκει, ανεπτυξε μια απεχθεια προς τα αυτοκινητα που κατασκευαζονταν στα τελη του 19ου και αρχες του 20ου αιωνα, καθως τα θεωρουσε επικινδυνα, μηχανολογικα \”απαρχαιωμενα\” και θορυβωδη. Και επειδη κανεις δεν μπορουσε να ανταποκριθει στα προτυπα του, ο Walter Owen Bentley, επροκειτο να κατασκευασει αυτοκινητα που ικανοποιουσαν τα δικα του \”θελω\”, ως οδηγο, μηχανολογο και gentleman (Αγλλος γαρ).

Οχι ακομα ομως. Πρωτα, θα αρχιζε να κανει μετατροπες στα DFP, τα γαλλικα μοντελα που εμπορευοταν η Bentley and Bentley, κυριως τοποθετωντας τους αλουμινενια πιστονια. Πρακτικη που χρησιμοποιησε και στην αεροπορικη βιομηχανια, στην οποια εκανε γρηγορα καριερα, κατασκευαζοντας κινητηρες για αεροσκαφη, κατοχυρωνοντας πατεντες και παιρνοντας αρκετα βραβεια.


Το Οκτωβριο του 1919, η Bentley ειχε επισημως πλεον ιδρυθει ως εταιρεια απο τον W.O και τον αδελφο του. Θα προσλαμβαναν και αλλους εμπειρους μηχανικους και θα αρχιζαν την εξελιξη εκει οπου μεχρι προτινος φτιαχνονταν κινητηρες αεροσκαφων. Εως το Σεπτεβριο του 1921, η πρωτη Bentley ειχε παραχθει και παραδοθει στον ιδιοκτητη της, Noel Van Raalte, κοστιζοντας του 1050 λιρες. Το αυτοκινητο εφερε τη χαρακτηριστικη μεγαλη γριλια στο εμπρος μερος, με το χαρακτηριστικο \”ιπταμενο\” λογοτυπο της εταιρειας. Το μοντελο με τον 3λιτρο straight-4, θα γινοταν γρηγορα θρυλος για την ανθεκτικοτητα και τις επιδοσεις του.

1920 – 1929: Οι δαφνες στο Le Mans και τα ρεκορ ταχυτητας

Οι Bentley της δεκαετιας του 1920, ειναι απο τα πλεον διαχρονικα και αναγνωρισμενα αυτοκινητα  της εποχης. Ο ιδρυτης της μαρκας, εξελιξε τον πρωτο κινητηρα για αγωνιστικη χρηση, χωρητικοτητας 3 λιτρων και αποδοσης 85 ιππων, που επετρεπε στα αγωνιστικα του να αναπτυσσουν ταχυτητες της ταξης των 120 χλμ/ωρα, νουμερα και επιδοσεις εξωπραγματικες για εκεινη την εποχη.


Πολλα ρεκορ ταχυτητας και endurance σημειωθηκαν σε αυτη τη δεκαετια, στην Indianapolis, στo Isle of Man και στο Brooklands. Δεν μπορουμε βεβαια να παραλειψουμε τις νικες των \”Bentley Boys\” στο Le Mans, το 1924, 1927, 1928, 1929 και 1930. Η κυριαρχια της Bentley στο Le Mans, αντηχει πλεον σε ολο το πλανητη.

1930 – 1939: Το στοιχημα και η… κοντρα με το τρενο

Η δεκαετια του 1930, εφερε πολλες προκλησεις στη Bentley. Παρα την ακρως επιτυχημενη πορεια της εταιρειας στο χωρο του motorsport και τη διεθνη της αναγνωριση, η Bentley αντιμετωπιζε οικονομικες δυσκολιες, με τη Rolls Royce να επεμβαινει το 1931, αγοραζοντας την, για να τη σωσει απο τη χρεοκοπια και, συνεπως, το κλεισιμο.

Η γραμμη παραγωγης μεταφερεται στο Derby και το νεο project, το 3.5lt \”Silent Sports Car\” ξεκινα, αναμειγνυοντας δυο διαφορετικες φιλοσοφιες σε ενα αυτοκινητο. Ευκινητο αλλα και πολυτελες, δυνατο αλλα αθορυβο.

Το 1930, ο (μεγιστανας των διαμαντιων) Woolf Barnato, Διευθυνων Συμβουλος της Bentley απο το 1926 ως το 1931 και νικητης στα Le Mans των 1928 και 1930, βαζει ενα στοιχημα, 100 λιρων για να αποδειξει την υπεροχη των αυτοκινητων της εταιρειας. Το στοιχημα ηταν πως ο ιδιος, θα καταφερει με τη Bentley Speed Six Saloon, με κινητηρα χωρητικοτητας 6.5 λιτρων, να φτασει στο Λονδινο με αφετηρια τις Καννες, πριν το τρενο Le Train Blue, με ιδια αφετηρια, στον τελικο προορισμο του, το Calais. 


Ο Barnato κερδισε το στοιχημα, με μεγαλη διαφορα. Ο αεροδυναμικος και δυναμικος σχεδιασμος που χαρακτηριζε την Speed Six Saloon ως grand tourer της εποχης, αποτελει πηγη σχεδιαστικης εμπνευσης μεχρι και σημερα για τις Bentley.

 
Η Speed Six Saloon του Woolf Barnato, με τον σοφερ του, Cyril De Heune

1940 – 1949: Η πρωτη \”πληρης\” Bentley

To 1946, μετα το τελος του 2ου Παγκοσμιου Πολεμου, η εταιρεια μεταφερει την εδρα της στο Crewe (οπου βρισκεται μεχρι και σημερα), καθως η συγκεκριμενη πολη, ηταν πολος ελξης για πολυ καλους μηχανολογους και μηχανικους, λογω του βιομηχανικου χαρακτηρα της πολης. 

Με τις νεες τεχνολογιες και τον ανανεωμενο τροπο κατασκευης αυτοκινητων, η Bentley καταφερνει για πρωτη φορα να κατασκευασει ενα πληρες αυτοκινητο εξ\’ ολοκληρου απο μονη της, ετοιμο να οδηγηθει στα ορια του. 

Το πρωτο αυτοκινητο που δεν ηταν ενα απλο σασι με ενα coach-built \”σωμα\”, αλλα μια Bentley, απο αρχη μεχρι τελους, ηταν η Mark IV.

Η Mark IV, που λεγαμε

1950 – 1959: Η Bentley ανεβαινει ενα σκαλοπατι

Η εξελιξη που προηλθε απο τη μεταφορα της εδρας της εταιρειας στο Crewe, εδωσε τη δυνατοτητα στη Bentley, να γινει απο κατασκευαστης καλων αυτοκινητων, κατασκευαστης πολυτελων, υψηλων επιδοσεων grand tourer.

H Bentley R-Type εχει γραμμες που… κολαζουν, μεχρι και σημερα

Το 1952 εκανε το ντεμπουτο της η Bentley R-Type Continental, ενα Mulliner coupe με τελικη ταχυτητα ελαχιστα μικροτερη των 200 χλμ/ωρα. Αυτο την κατεταξε ως το ταχυτερο 4-θεσιο αυτοκινητο του πλανητη και συντομα της εδωσε τη φημη του κορυφαιου υψηλων επιδοσεων πολυτελους αυτοκινητου. 


 Η R-Type Continental Drophead Coupe

Ηταν η τελευταια Bentley που θα παραγοταν για τα επομενα 30 χρονια, χωρις αντιστοιχο μοντελο Rolls Royce, με τις εκδοσεις drop head coupe και sports saloon να λανσαρονται στην αγορα μετα απο 3 χρονια.


 Η S2 Flying Spur. Πιο κλασικη εκφραση βρετανικης πολυτελειας… ισως να μην υπαρχει

Το 1957, η Bentley εχει παρουσιασει πλεον το πολυαναμενομενο 4-πορτο μοντελο της, την Continental Flying Spur, ενω το 1959 παρουσιασε την S2. Και τα δυο αυτοκινητα ηταν εφοδιασμενα με τον νεο αλουμινενιο V8, χωριτικοτητας 6.2 λιτρων, που αντικατεστησε τον διαρκως εξελισομενο 6-κυλινδρο απο τα αγωνιστικα της δεκαετιας του 1920.

1960 – 1969: Η γεννηση της Continental

Η δεκαετια του 1960, ηταν δεκαετια εξελιξης και νεων μοντελων για την Bentley. Το 1965, λανσαρει την T Series, στο Σαλονι Αυτοκινητου του Παρισιου, σειρα μοντελων που το 1971 μετονομαστηκε σε Bentley Corniche (με αντιστοιχο μοντελο στη Rolls Royce) και το 1984, παιρνει τη τελικη ονομασια Continental, ονομα το οποιο διατηρει μεχρι και σημερα.

Η original T Series

Γνωστη για τον εκλεπτυσμενο σχεδιασμο και \”γλυκια\” στις επιδοσεις της, η T Series εγινε πολυ γρηγορα αγαπητη στους θαυμαστες της εταιρειας και φανηκε ως το μεταβατικο σταδιο για την εταιρεια, απο τα αγωνιστικα αυτοκινητα, στα grand tourers.

1970 – 1979: Ο ιδρυτης φευγει απο τη ζωη

Η δεκαετια του 1970, σημαδεψε τη Bentley, καθως σε ηλικια 82 ετων, τον Αυγουστο του 1971, ο Walter Owen Bentley εφυγε απο τη ζωη.

Σε αυτη την \”περιεργη\”, κατα μια εννοια, δεκαετια για την εταιρεια, η συνεργασια της με τη Rolls Royce και την coach builder Mulliner, φερνει αλλαγες και εξελιξη, ανταξια του οραματος του Walter Owen, τις οποιες σιγουρα θα ειχε εγκρινει.

Στη δεκαετια του 1970, ο V8 υπερκυβιζεται, και παιρνει χωριτικοτητα 6.75 λιτρων, αριθμο που διατηρει μεχρι και σημερα.

1980 – 1989: Η μεταμορφωση στη μαρκα που ξερουμε

Το 1980, η σειρα μοντελων της Bentley αρχιζει και παιρνει τη μορφη που εχει και σημερα. Η αγωνιστικη κληρονομια της Bentley κανει την εμφανιση της στο νεοτερο μοντελο της σειρας T Series, την Mulsanne, με ενα νεου σχεδιασμου συστημα πισω αναρτησης.

Το 1982, η Mulsanne αποκτα την εκδοση \”Turbo\”, η οποια ηταν η πρωτη υψηλων επιδοσεων εκδοση μοντελου της εταιρειας, με το 0-100 να πραγματοποιειται σε μολις 7 δευτερολεπτα.

Το 1984, η Corniche μετονομαζεται σε Continental, το μοντελο που αποτελει το best seller της εταιρειας μεχρι και σημερα.

Το 1985, η Mulsanne αποκτα μια ακομη πιο γρηγορη εκδοση, την Turbo R, κανοντας την τη ταχυτερη και δυνατοτερη Bentley μεχρι εκεινη τη χρονικη στιγμη.

Το 1989, τα μισα αυτοκινητα που εβγαιναν απο τη γραμμη παραγωγης του Crewe, ηταν Bentley. Δεκα χρονια μετα τη παρουσιαση της Mulsanne Turbo, η αναλογια πωλησεων Bentley : Rolls Royce, ηταν 2:1.

1990 – 1999: Το διαζυγιο με τη Rolls και ο \”γαμος\” με τη VAG

To 1998, ερχεται το επομενο μεγαλο βημα για τη Bentley, με την αγορα της εταιρειας απο τη Volkswagen, μια επενδυση 500 εκατομμυριων λιρων, με αλλαγες στο εργοστασιο του Crewe και μια ολοκαινουργια Bentley. Ολα ομως, παρεμειναν στην Αγγλια, στο Crewe, προκειμενου η ταυτοτητα του brand να μεινει αναλοιωτη.

Μετα απο 67 ολοκληρα χρονια, η Bentley και η Rolls Royce ηταν και παλι δυο διαφορετικοι κατασκευαστες, εντελως ανεξαρτητοι μεταξυ τους.

2000 – 2009: Η επανοδος στο βαθρο του νικητη

Το 2001, η Bentley αναβιωνει τις αγωνιστικες δοξες του παρελθοντος της, στελνοντας δυο EXP 8 στον αγωνα του Le Mans, με τη μια, να της φερνει μια νικη, στη 3η θεση. Μετα απο 71 ολοκληρα χρονια, η Bentley βρισκεται και παλι σε βαθρο αγωνιστικης διοργανωσης. Επιπλεον, το 2001, η Bentley ανακοινωνει τη κατασκευη της Bentley State Limousine σε συνεργασια με τη coach builder της, Mulliner, για τη χρυση επετειο της Βασιλισας της Αγγλιας.

Το 2003, λανσαρει την Continental GT, το πρωτο μοντελο της νεας εποχης της. Εμπνευσμενη απο την R -Type, η Continental GT εθεσε τα θεμελια για μια νεα κατηγορια στην αγορα, το μοντερνο luxury Grand Tourer.


Το 2009, στα 90α της γενεθλια, λανσαρει και την νεα γενια της Mulsanne, αποτελεσμα πολυετους εξελιξης και δοκιμων, αλλα και 90 χρονων πειρας στη κατασκευη πολυτελων αυτοκινητων επιδοσεων. Με τα υψηλοτερα standard τεχνολογιας της εποχης, αλλα και με τις αξιες της \”απολυτης\” πολυτελειας αλλα και χειροποιητης κατασκευης, η νεα Mulsanne εθεσε τα θεμελια για τη κατευθυνση που θα ακολουθησει η εταιρεια στα επομενα χρονια.

2010 – 2019: Η ωρα της Bentayga

Το 2015, η Bentley λανσαρει την Bentayga, το πρωτο SUV της εταιρειας και τη τεταρτη σειρα μοντελων της. Η Bentayga ηταν το ταχυτερο, ισχυροτερο, πολυτελεστερο και πιο exclusive SUV στο κοσμο.


Το 2018, η Continental GT μπαινει στη 3η γενια της. Ταχυτερη, ελαφρυτερη, πιο ακριβης, αλλα και πιο ανετη και πολυτελης απο ποτε, θετει ξανα το benchmark για το luxury GT. Απο το 2003 μεχρι και σημερα, η Continental GT εχει πουλησει περισσοτερα απο 70.000 αντιτυπα, κανοντας της την πιο εμπορικα επιτυχημενη Bentley ολων των εποχων.


Μεγαλη υποθεση να γινεσαι 100, ειδικα αν προκειται για εταιρεια, ποσο μαλλον για κατασκευαστη αυτοκινητων. Τα 100 χρονια της Bentley, ειχαν καποια σκαμπανεβασματα, ομως, παρολα αυτα, η εταιρεια εμεινε πιστη στο σκοπο της και στο οραμα του Walter Owen, να κατασκευαζει γρηγορα και πολυτελη αυτοκινητα. Οι Bentley καταφερνουν να δινουν, σε καθε πλευρα της \”προσωπικοτητας\” τους, μια αισθηση exclusive πολυτελειας, χωρις ποτε να απεμπολειται και ο σπορ χαρακτηρας. Και αυτη η \”συνταγη\”, που της εδωσε εναν αιωνα ζωης, δειχνει παντα επικαιρη και ικανη να της χαρισει εναν ακομα αιωνα επιτυχιων… 

To the next 100 years then, Bentley.

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!