Το Opel GT έκλεισε μισό αιώνα!

“Nur Fliegen ist schöner…” – μονο το να πετας ειναι καλυτερο… Αυτες οι τεσσερις λεξεις ειναι αρκετες για να γεννησουν παθος και ονειρα. Οπως το διαφημιστικο σλογκαν, ετσι και το ιδιο το αυτοκινητο εχει γινει classic: Το σπορ Opel GT που περασε για πρωτη φορα απο τη γραμμη παραγωγης πριν απο  50 χρονια. Τοτε, οπως και τωρα, ενα αληθινο dream-car και ενα οροσημο στην ιστορια της αυτοκινησης. Οι εορτασμοι για τα γενεθλια του Opel GT ξεκινουν τον Μαϊο στην εκθεση κλασικων αυτοκινητων “Bodensee-Klassik”. Οι φιλοι των κλασικων αυτοκινητων θα μπορουν να το απολαυσουν σε πολλες ακομα εκδηλωσεις σε ολη τη διαρκεια της χρονιας.


Experimental GT: Οι σχεδιαστες της Opel δειχνουν την τολμη τους

Για να ακριβολογουμε, η καριερα του Opel GT ξεκινησε οχι πριν απο 50, αλλα πριν απο  53 χρονια – κανοντας παταγο στο Σαλονι Αυτοκινητου της Φρανκφουρτης 1965 (IAA), οπου η εταιρια παρουσιασε ενα διθεσιο σπορ μοντελο. Με αεροδυναμικο αμαξωμα, χαμηλο εμπρος τμημα με αναδιπλουμενους προβολεις, φουσκωμενους θολους τροχων και αιχμηρο πισω τμημα, το αυτοκινητο δεν ειχε καμια σχεση με οτιδηποτε ειχε παρουσιασει μεχρι τοτε Ευρωπαιος κατασκευαστης. 


Χαρη στις πλουσιες καμπυλες του, πολυ συντομα αρχισαν να το αποκαλουν “Coke Bottle Shape”, που υποδηλωνε το σχημα μπουκαλιου της Coca Cola. Αρχικα, η Opel περιεγραφε το “Experimental GT” – το πρωτο πρωτοτυπο αυτοκινητο απο Γερμανο κατασκευαστη – ως μια μελετη υψηλων επιδοσεων. Ειχε σχεδιαστει απο τον Erhard Schnell και την ομαδα του στο ολοκαινουργιο “Styling Studio” στο Rüsselsheim – το πρωτο κεντρο σχεδιασης Ευρωπαιου κατασκευαστη αυτοκινητων.


Ο Erhard Schnell θυμαται οτι η εξελιξη του GT ηταν μεγαλο μυστικο: «Για να τα παρουμε τα πραγματα απο την αρχη, επροκειτο απλα για ενα σχεδιαστικο project. Το αφεντικο μου δεν το ειχε πει στους ανωτερους του. Αλλα οταν το πρωτοτυπο ειχε σχεδον ολοκληρωθει, δεν μπορουσε να μην τους ενημερωσει σχετικα. Ανησυχουσαμε πραγματικα οταν παρουσιασαμε το Experimental GT για πρωτη
φορα. Αλλα στη συνεχεια νιωσαμε ανακουφιση οταν η ομαδα διοικησης αυθορμητα χειροκροτησε, ηταν ολοι ενθουσιασμενοι!»


Η τολμη τους ανταμειφθηκε στο Διεθνες Σαλονι Αυτοκινητου της Φρανκφουρτης (IAA), οπου το GT ετυχε ενθουσιωδους υποδοχης, τοσο απο τα μεσα ενημερωσης οσο και απο το κοινο. Κανεις δεν περιμενε ενα τοσο επαναστατικο, σπορ αυτοκινητο απο την Opel. Σαν αποτελεσμα, εξι χρονια μετα το πρωτο σχεδιο και μολις τρια χρονια αφοτου δοθηκε το πρασινο φως για το project, το πρωτοτυπο GT εγινε αυτοκινητο παραγωγης.

Διεθνης συνεργασια, απεριοριστη απολαυση

Το πρωτο Opel GT περασε απο τη γραμμη συναρμολογησης το 1968, και ηταν ενα πρωτο δειγμα Γαλλο-Γερμανικης συνεργασιας. Χαρη σε προηγουμενα κοινα projects, ο κατασκευαστης αμαξωματων Chausson and Brissoneau & Lotz ηταν δοκιμασμενος εταιρος για την Opel και η Γαλλικη εταιρια ανελαβε τη δημιουργια των πρεσαριστων πανελ, τη συγκολληση, τη βαφη και την εγκατασταση εσωτερικου του GT, πριν σταλει στη Γερμανια για την τελικη συναρμολογηση του πλαισιου και του συστηματος κινησης.

Οι αγοραστες του GT μπορουσαν να επιλεξουν απο δυο τετρακυλινδρους κινητηρες – εναν 1.1L με 60 hp απο το Kadett και εναν 1.9L με 90 hp απο το Rekord. Το GT 1900 εγινε ιδιαιτερα δημοφιλες απο την πρωτη στιγμη. Η τελικη ταχυτητα των 185 km/h και η επιταχυνση 0 -100 km/h σε 11,5 δευτερολεπτα ηταν αυτο που ζητουσαν οι αγοραστες. Οι πισω τροχοι κινουνταν μεσω ενος τετραταχυτου μηχανικου κιβωτιου. Οι Ευρωπαιοι πελατες ελαχιστα παρηγγειλαν το προαιρετικο, τριταχυτο αυτοματο κιβωτιο, αλλα στην αλλη πλευρα του Ατλαντικου το συγκεκριμενο ηταν ακρως δημοφιλες.

Ο Friedhelm Engler, Διευθυντης Εξωτερικης Σχεδιασης της Opel, περιγραφει τη συμπεριφορα των συναδελφων του εκεινη την εποχη «Ηταν εξαιρετικα τολμηρο να προτεινεις ενα πρωτοτυπο με κινητηρα στο κεντρο βασισμενο στο Kadett B. Αντι να ντυσουν εξαρτηματα μαζικης παραγωγης με νεο περιβλημα, ειχαν το θαρρος να κανουν κατι τελειως επαναστατικο – ενα αληθινο Gran Turismo. Θα μπορουσε να πει κανεις οτι το GT διεθετε ατσαλινη γενναιοτητα!»

Επαναστατικο – μεσα κι εξω

Το αμαξωμα του GT παραγωγης ηταν τελειως διαφορετικο απο το αρχικο αυτοκινητο, με ακομα πιο αθλητικη εμφανιση. Το εμπρος τμημα ηταν μεγαλυτερο και ο εμπρος προβολος μικροτερος. Μυωδεις αεραγωγοι για το συστημα εισαγωγης υποστηριζαν στιλιστικα ενα χαμηλοτερο καπο, ενω οι ορθογωνιοι αναδιπλουμενοι προβολεις του Experimental GT αντικατασταθηκαν με σαγηνευτικα ‘ματια’ που χαρισαν στο οχημα απολυτα μοναδικη εμφανιση. Οι δυναμικες και ταυτοχρονα κομψες γραμμες μειωσαν την αντισταση χωρις να προσθεσουν υπερβολικη ανωση για ευσταθεια στις υψηλες ταχυτητες της Autobahn. Ωστοσο, αυτο προκαλεσε ενα αλλο, απροβλεπτο προβλημα: συμφωνα με Δελτιο Τυπου του Σεπτεμβριου του 1968, πρωτοτυπα του GT δεν μπορουσαν να οδηγηθουν οπουδηποτε χωρις να γινουν αντιληπτα απο τον Τυπο, λογω του σεξι σχηματος που ‘απαγορευε καθε ειδους καμουφλαζ’.

Οπως η εξωτερικη σχεδιαση, το εσωτερικο του GT – με μπακετ καθισματα, τιμονι τριων ακτινων και στρογγυλα οργανα – αποπνεει μια αισθηση που εξακολουθει να συναρπαζει τους οπαδους του μεχρι σημερα. Αλλα περα απο την εμφαση στη συναισθηματικη απηχηση, οι σχεδιαστες του GT εδωσαν επισης ιδιαιτερη προσοχη στην ασφαλεια, εξοπλιζοντας το δημιουργημα τους με ζωνες ασφαλειας τριων σημειων, συστημα προστασιας απο ανατροπη και πλευρικη συγκρουση και κολονα τιμονιου ασφαλειας.

Επιτυχιες στο μηχανοκινητο αθλητισμο και καταρριψη ρεκορ

Με χαμηλο κεντρο βαρους, ανθεκτικο αμαξωμα και δυναμικο πλαισιο, το GT ηταν ιδανικο για το μηχανοκινητο αθλητισμο. Για παραδειγμα, τα Conrero GT σημειωσαν πολυαριθμες επιτυχιες σε αγωνες μεγαλων αποστασεων στις αρχες της δεκαετιας του 1970. Το 1971, ο Dr. Georg von Opel, εγγονος του ιδρυτη της εταιριας, μετετρεψε το GT σε ηλεκτρικο, που εφτανε στην τελικη ταχυτητα των 189 km/h και σημειωσε αρκετα παγκοσμια ρεκορ. Τον Ιουνιο του 1972, η Opel κατασκευασε ενα πετρελαιοκινητο GT που κατερριψε δυο παγκοσμια ρεκορ και 18 διεθνη ρεκορ στην πιστα δοκιμων του Dudenhofen. Η τελικη ταχυτητα των 197 km/h σε 1.000 m δημιουργησε αισθηση για μοντελο diesel της εποχης: ο σχεδιαστης του GT, Schnell θυμαται πως, το diesel GT απεκτησε ακομα χαμηλοτερο σχημα: «Δεν ειχαμε μεγαλο προϋπολογισμο. Γι αυτο πηραμε ενα αυτοκινητο που προοριζοταν για cabrio και απλα κοψαμε το παρμπριζ!»

Το 1969 ολα εδειχναν οτι ενα ονειρο θα μπορουσα να γινει πραγματικοτητα για τους λατρεις των cabrio αυτοκινητων, οταν η Opel παρουσιασε το Aero GT convertible με ηλεκτρικο, αναδιπλουμενο πισω παρμπριζ και αφαιρουμενη οροφη στο IAA. Δυστυχως, το αυτοκινητο παρεμεινε σε σταδιο σχεδιαστικης μελετης.

Το GT παραγωγης ομως, εξακολουθουσε να συναρπαζει τους πελατες μεχρι το τελος της παραγωγης του, το 1973. Χαρη στις επιδοσεις, τη μοναδικη σχεδιαση και την ελκυστικη τιμη, η δημοτικοτητα του GT ξεπερασε καθε προσδοκια. Η συνολικη παραγωγη εφτασε τις 103.463 μεσα σε πεντε μολις χρονια. Οχι μονο οι Ευρωπαιοι αλλα και οι Βορειοαμερικανοι πελατες αγαπησαν το επαναστατικο, σπορ αυτοκινητο της Opel, που εξακολουθει να εχει ακομα και σημερα πολλους οπαδους και στις δυο πλευρες του Ατλαντικου. Το GT δειχνει επισης οτι οι σχεδιαστες και μηχανικοι της Opel του παρελθοντος ειχαν στο μυαλο τους το σλογκαν “Η Γερμανικη ακριβεια συναντα την γλυπτικη τεχνη” ηδη απο τοτε. Η οπως χαρακτηριστικα λεει ο ηθοποιος και οδηγος του GT, Ken Duken: «Η διαφημιση ηταν λαθος – το να πετας δεν ειναι καλυτερο!»

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!