Όταν πουλήθηκε η πρώτη Mercedes στον πλανήτη

Η 22η Δεκεμβριου ειναι μια σημαδιακη μερα για τη Mercedes- Benz. Γιατι, ουσιαστικα, ειναι η μερα που της… εδωσε το ονομα της. Τετοια μερα, το 1900, ο Αυστριακος Emil Jellinek, οδηγος αγωνων, εμπορος καπνου και εμπορος αυτοκινητων (μονο οι rich and famous ειχαν τοτε), παραλαμβανει το πρωτο αυτοκινητο που κατασκευαζεται με το ονομα Mercedes. Ηταν το ονομα της, 11χρονης, τοτε, κορης του. Η ιστορια, εχει αρκετο πονο, μιας και, οπως φαινεται, η γυναικα που εδωσε το ονομα της στη διασημη αυτοκινητοβιομηχανια δεν ευτυχησε ποτε και… δεν οδηγησε ποτε Mercedes

Ο Jellinek, ειχε παραγγειλει τη Mercedes απο τη γερμανικη εταιρεια Daimler-Motoren-Gesellschaft. Ηταν γρηγοροτερη και ελαφρυτερη απο καθε αυτοκινητο που ειχε, ως τοτε, φτιαξει η εταιρεια και ο Αυστριακος ηταν σιγουρος πως θα κερδιζε τοσο ευκολα οποιους αγωνες συμμετειχε που οι υποψηφιοι αγοραστες θα εκαναν… ουρα. Γι\’ αυτο και παρηγγειλε 36 Mercedes, πληρωνοντας την D-M-G το, αστρονομικο για την εποχη, ποσο των 550.000 μαρκων. Ετσι, η εταιρεια δεν χρειαστηκε και πολυ πιεση για να συμφωνησει να δωσει στο νεο της μοντελο το ονομα της 11χρονης κορης του Jellinek, Mercedes.
O Emil Jellinek και η κορη του, Mercedes, περιπου την περιοδο που το ονομα της δοθηκε στο μοντελο της γερμανικης αυτοκινητοβιομηχανιας

Νωριτερα, το 1886, οι Γερμανοι μηχανικοι Gottlieb Daimler και Wilhelm Maybach, θα εφτιαχναν την πρωτη \”αμαξα που κινειται χωρις αλογο\”. Το 1889, οι ιδιοι θα εφτιαχναν το πρωτο τετρατροχο αυτοκινητο που κινειτο απο εναν τετρακυλινδρο κινητηρα και, το επομενο ετος θα δημιουργουσαν την εταιρεια Daimler-Motoren-Gesellschaft.

Ο καπνοβιομηχανος και τραπεζιτης Jellinek, ειδε μια διαφημιση του αυτοκινητου της D-M-G σε ενα γερμανικο περιοδικο και του ηρθε η ιδεα να αγορασει ενα γρηγορο αυτοκινητο. Πηρε το μεγαλοπρεπες μουστακι του και πηγε στο εργοστασιο της εταιρειας, στο Cannstatt και απαιτησε \”το πιο εντυπωσιακο και γρηγορο αυτοκινητο που εχετε\”. Η D-M-G του το εδωσε. Ο θρυλος λεει οτι εμφανιστηκε στο εργοστασιο, φορωντας το κρανος και την αγωνιστικη στολη του.
Πανευτυχης ο Jellinek, οδηγει το 16 ιππων D-M-G Phoenix, κατα τη διαρκεια του Semmering Race, στις 27 Αυγουστου 1899. Διπλα του, καθεται ο Hermann Braun. Ναι, ηταν δεξιοτιμονο

Με δεδομενο οτι τα 24 χιλιομετρα την ωρα τελικης ταχυτητας που εβγαζε το αυτοκινητο το οποιο αγορασε δεν θα τον ικανοποιουσαν για πολυ, το 1898 ο Αυστριακος παρηγγειλε αλλα δυο. Αυτη τη φορα, το ιπποδυναμης οκτω (ναι, 8) ιππων Phoenix εβγαζε περιπου 40 χιλιομετρα την ωρα τελικη και ο Jellinek εντυπωσιαστηκε τοσο, που αρχισε να τα πουλα στους -πλουσιους- φιλους του.

Ευχαριστημενος απο τη δουλεια της D-M-G, ο Jellinek επεστρεψε στο εργοστασιο με μια επαγγελματικη προταση: Αν του εφτιαχναν το γρηγοροτερο αυτοκινητο του πλανητη και του εδιναν το ονομα της κορης του, Mercedes, θα αγοραζε 36. Οι Γερμανοι, δεν το πολυσκεφτηκαν.

Εδω, υπαρχει ενα \”μικρο\” παρασκηνιο\”. Το Μαρτιο του 1900, στην \”εβδομαδα ταχυτητας\” της Νικαιας, ο Wilhelm Bauer χανει τη ζωη του στη διαρκεια δυστυχηματος με ενα Daimler Phoenix 23HP, που ειχε δηλωθει ως \”Mercedes II\”. Ο συνοδηγος του, Hermann Brown, που ειχε νωριτερα τουμπαρει με τη \”Mercedes I\”, γλιτωνει και παλι, ελαφρα τραυματισμενος. Σοκαρισμενη η Στουτγαρδη, κατηγορει την \”υπερβολικη δυναμη του αυτοκινητου\” για την τραγωδια και αποσυρεται απο ολα τα γεγονοτα ταχυτητας. 

Και εδω, μπαινει στη μεση ο Jellinek. Ο Αυστριακος καταφερνει να πεισει τον Wilhelm Maybach (ο Daimler ειχε ηδη πεθανει στις αρχες Μαρτιου του 1900) οτι αιτια των ατυχηματων των αυτοκινητων του, ηταν το ψηλο κεντρο βαρους. \”Οι νικες σε κανουν παγκοσμιως γνωστο. Οι ανθρωποι αγοραζουν τη φιρμα που κερδιζει και παντα αυτο θα κανουν. Θα ειναι οικονομικη αυτοκτονια το να μεινεις εκτος των αγωνων\”, φερεται να του ειπε -συμφωνα με το αρχειο της Mercedes- Benz. Ο Maybach συμφωνει και αρχιζει να κατασκευαζει το πρωτο Daimler- Mercedes.




Οι Γερμανοι μηχανικοι δημιουργησαν ενα πλαισιο απο πεπιεσμενο χαλυβα, χρησιμοποιησαν αλουμινιο στο στροφαλο του κινητηρα, δημιουργησαν ενα νεο ειδος συμπλεκτη και, το κυριοτερο, παρουσιασαν το κυψελοειδες ψυγειο, το οποιο χρησιμοποιειται μεχρι και σημερα. Ηταν μεγαλυτερο και φαρδυτερο, ελαφρυτερο και χαμηλοτερο απο τα αλλα μοντελα της εταιρειας και ειχε καλυτερα φρενα. Στα bonus, το οτι ενας μηχανικος της εταιρειας μπορουσε μεσα σε λιγα μολις λεπτα, να το μετατρεψει απο διθεσιο αγωνιστικο, σε τετραθεσιο οικογενειακο αυτοκινητο! Το κτηνος της εποχης, ονομαζοταν Mercedes 35HP και, οπως καταλαβαινεις, ειχε ιπποδυναμη 35 ιππων. Ηταν το πρωτο αυτοκινητο που ειχε αυτονομη σχεδιαση και δεν \”δανειζοταν\” στοιχεια απο αμαξες και σχεδιαστηκε εξ ολοκληρου απο τον Wilhelm Maybach. (Δηλαδη η πρωτη Mercedes ηταν Maybach).

Ο Jellinek παρουσιαζει τη Mercedes 35HP, κατα τη διαρκεια της \”εβδομαδας αγωνων\”, στη Νικαια της Γαλλιας, το 1901

Οπως μπορεις να φανταστεις, το αυτοκινητο αυτο, ειχε επιτυχια. Μολις δυο χρονια μετα, η εταιρεια D-M-G θα κατοχυρωνε νομιμα το ονομα Mercedes, που χρησιμοποιει ως σημερα. Ο Jellinek ονομασε τη δικη του εταιρεια Jellinek- Mercedes το 1903.

Μολις δυο χρονια αργοτερα, το 1905, η Mercedes και ο Jellinek θα χωριζαν τους δρομους τους. Οι ριζοσπαστικες (;) ιδεες του Αυστριακου \”κουρασαν\” την εταιρεια και οι σχεσεις τους εφτασαν σε τετοιο σημειο που η Daimler αφαιρεσε απο τη Jellinek- Mercedes τα δικαιωματα πωλησης των προϊοντων της.
Μοναδικη φωτογραφια: Η Mercedes, μεσα στη Mercedes. Η γυναικα που εδωσε το ονομα της στην αυτοκινητοβιομηχανια, φωτογραφιζεται -προσπαθωντας να χαμογελασει- στο πρωτο μοντελο που ηταν αφιερωμενο σε αυτη. Η φωτογραφια, που ονομαστηκε ευλογα \”Mercedes in Mercedes\”, ανακαλυφθηκε μολις το 2012! 

Νωριτερα, το 1899, ο Jellinek -ο οποιος ειχε μηνει χηρος– θα ξαναπαντρευοταν και η κορη του, Mercedes, θα αισθανοταν τρομερα παραμελημενη (μητριας το αναγνωσμα). Ετσι, φτανουμε στο 1909 που, ενω ο Jellinek ταλανιζεται απο οικονομικα προβληματα, η Mercedes φευγει απο το σπιτι για να ψαξει την ευτυχια. Θα τη βρει στην αγκαλια του Βαρωνου Karl von Schlosser, με τον οποιο θα κανει δυο παιδια.

Η εταιρεια του Αυστριακου χρεοκοπησε το 1914, κατα τη διαρκεια του Α Παγκοσμιου Πολεμου, εν μεσω κατηγοριων για τον Jellinek οτι ηταν κατασκοπος των Γαλλων. Η Mercedes, οταν πεθανε ο πατερας της, στις 21 Ιανουριου 1918, ηδη αισθανοταν δυστυχισμενη, με τη μιζερη ζωη της. Τουλαχιστον, ειχε δουλεια, ως δημοσια υπαλληλος. Ετσι, το 1923, αναζητωντας την καλλιτεχνικη της ταυτοτητα, εγκαταλειπει την οικογενεια της και κλεβεται με τον -αφραγκο- γλυπτη Βαρωνο Rudolf Weigl, τον οποιο θα παντρευτει λιγο αργοτερα.

Συντομα, ο Weigl θα πεθανει. Και η Mercedes, θα αφησει την τελευταια της πνοη στην Αυστρια, στις 23 Φεβρουαριου 1929, πριν καν φτασει τα 40 της χρονια…  

Ο θρυλος λεει πως η Mercedes μπορει να ανεβηκε και να φωτογραφηθηκε σε Mercedes, ομως ποτε δεν οδηγησε μια. Τι ειρωνεια: Η Mercedes δεν οδηγησε ποτε Mercedes…

Σου αρεσε το ρεπορταζ μας; Δωσε δυναμη στην προσπαθεια μας κανοντας κατι πολυ απλο και μικρο για εσενα, αλλα πολυ μεγαλο για εμας: Ενα like στη σελιδα μας, στο Facebook! Αλλωστε, δεν κοστιζει τιποτα…


 

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!