Τι ψάχνει ο εισαγγελέας Ζαγοριανός για το dieselgate στην Ελλάδα

Φωτια βαζει στον κοσμο του αυτοκινητου, στην Ελλαδα, η εισαγγελικη ερευνα για το dieselgate της Volkswagen. Χθες, ο προϊσταμενος της Εισαγγελιας Πρωτοδικων Αθηνων, Ηλιας Ζαγοραιος, εδωσε εντολη να διενεργηθει προκαταρκτικη εξεταση προκειμενου να διερευνηθουν τυχον ποινικες ευθυνες για αυτοκινητα που εισηχθησαν στην Ελλαδα και κυκλοφορουν με το παρανομο λογισμικο που παραποιει τις τιμες ρυπων.


Το ερωτημα βεβαια, ειναι τι θα μπορουσε να φερει η εισαγγελικη ερευνα. Προφανως, για την ελληνικη αντιπροσωπεια, για τους εισαγωγεις, ειναι μαλλον αδυνατο να τους εμπλεξει κανεις νομικα, καθως δεν προκυπτει απο καπου οτι γνωριζαν για την απατη. Ομως, απο την αλλη, σε ποιον θα μπορουσαν να προσωποποιησουν οι ελληνικες Αρχες ποινικη ευθυνη για απατη εις βαρος του Δημοσιου και οχι μονο; Αυτο ειναι ενα καλο ερωτημα, μιας και η ερευνα θα καταληξει αναποφευκτα στη Γερμανια, εκει οπου βρισκεται σε εξελιξη ερευνα για το ιδιο θεμα. 

Και αν καταληξει οτι προκυπτουν ποινικες ευθυνες; Τι θα γινει; Θα γινει ο,τι εγινε και με τις υπολοιπες γερμανικες εταιρειες που \”πιαστηκαν\” για σκανδαλο στην Ελλαδα; Ο,τι εγινε με τη Siemens, τη MAN, τη Hochtief, η τις αυτοκινητοβιομηχανιες που υποτιμολογουσαν; Τιποτα δηλαδη;


Εισαγγελικες πηγες αναφερουν οτι περα απο τις ποινικες ευθυνες, η ερευνα, θα εστιασει αμεσα και σε ενα αλλο, σημαντικοτατο σημειο: Προκειται για την ερευνα, βασει της οποιας θα καταδειχθει εαν το ελληνικο Δημοσιο υπεστη οικονομικη ζημια. Θυμιζουμε πως σε υποθεσεις τετοιου ειδους, η ζημια του Δημοσιου ειναι οδηγος για την ασκηση ποινικων διωξεων, τη συνεχιση της εισαγγελικης ερευνας, η την τοποθετηση της στο Αρχειο. Θυμηθειτε για παραδειγμα την υποθεση του Βατοπεδιου, η την υποθεση της Siemens, οπου συστηθηκαν επιτροπες επι επιτροπων ωστε να προσδιορισουν επακριβως τη ζημια που υπεστη το Δημοσιο, πριν συνεχιστει η δικαστικη διαδικασια. 

Στην περιπτωση του dieselgate, δυνητικα -καθως κανεις δεν μπορει να προκαταβαλλει τη δικαστικη ερευνα- θα ζητηθει πορισμα του ΓΛΚ και επιτροπης του ΥΠΟΙΚ για τυχον διαφυγοντα κερδη απο τα τελη κυκλοφοριας. Εαν δηλαδη οι ιδιοκτητες των οχηματων με τον κινητηρα με κωδικο ΕΑ189 πληρωσαν χαμηλοτερα τελη απο αυτα που προκυπτουν βασει των πραγματικων εκπομπων ρυπων. Σε αυτη την περιπτωση, το βαρος της ευθυνης δεν εχουν οι ιδιοκτητες, αλλα η αυτοκινητοβιομηχανια. 

Μια αλλη παραμετρος, ειναι η οικονομικη ζημια που προεκυψε απο την επιπλεον ρυπανση του περιβαλλοντος. Ηδη, υπαρχουν τα πρωτα \”οργανα\” με τη μηνυση του δημαρχου Βολου, Αχ. Μπεου εις βαρος της VW (βασιζεται σε αυτο το σκεπτικο) και υπαρχει ενα σχετικο προηγουμενο/ δεδικασμενο με τα προστιμα που επιβληθηκαν στις βιομηχανιες για τη μολυνση του υδροφορου οριζοντα του Ασωπου. Και αυτη και η υπολοιπη εμπειρια, ωστοσο, μας δειχνει οτι ο υπολογισμος της οικονομικης ζημιας (επιβαρυνση ασφαλιστικων ταμειων, κλπ) που προκληθηκε εμμεσα απο την επιπλεον ρυπανση ειναι πολυ δυσκολο να γινει με σαφηνεια και να ειναι επιστημονικα αποδεκτος. Αρα και να σταθει σε οποιοδηποτε δικαστηριο. 



Οπως και να χει, παροτι η Kosmocar (μαζι με τη θυγατρικη της, Karenta, εχουν την αντιπροσωπεια της VW/Audi στην Ελλαδα) λεει οτι στη χωρα μας εισηχθησαν 9.119 αυτοκινητα με τον κινητηρα ΕΑ189 που φερει το παρανομο λογισμικο, η υποθεση εχει ακομα δρομο. Πρωτον επειδη οι αλλες φιρμες του ομιλου, που χρησιμοποιουν αυτον τον κινητηρα, Seat (Θ. Βασιλακης) και Skoda (Π. Πανοπουλος) τηρουν σιγη προς το παρον και δευτερον επειδη δεν εχουν ακομα ταυτοποιηθει τα αυτοκινητα που εισηχθησαν ως νεα, η μεταχειρισμενα απο ανεξαρτητους εμπορους. Αληθεια, ποιος θα ταυτοποιησει ποσα \”βρωμικα\” VW εισηχθησαν στην Ελλαδα;

Στο μεταξυ η VW ετοιμαζει προγραμμα ανακλησης μεχρι το τελος του 2016 (στη χωρα μας μαλλον θα τρεξει τον Ιανουαριο), αλλα εχει αρχισει και ο χορος των μηνυσεων. Οχι μονο στην Αμερικη, οπου καταναλωτες ετοιμαζουν και καταθετουν ομαδικες αγωγες και μηνυσεις και σε μια πολιτεια απαγορευθηκε η κυκλοφορια των επιμαχων αυτοκινητων (!), αλλα και στην Ευρωπη. Στη Κολονια, ιδιοκτητρια VW κατεθεσε μηνυση εναντιον της εταιριας για απατη. Let the game begin…

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!