Το 2021 ειναι μια πολυ ιδιαιτερη χρονια για την Daimler Trucks and Buses
αφου γιορταζει τεσσερις επετειους: το 1896 ο Gottlieb Daimler παρουσιασε το
πρωτο φορτηγο και το 1951 ο Otto Kässbohrer ακολουθησε αποκαλυπτοντας το πρωτο
λεωφορειο με αυτοφερομενο αμαξωμα – το Setra. Πεντε χρονια νωριτερα ειχε κανει
την εμφανιση του σε κακοτραχαλο εδαφος το πρωτο πρωτοτυπο Unimog. Και τελος, το
1996 πρωτοπαρουσιαστηκε το πρωτοτυπο του φορτηγου Mercedes-Benz Actros.
1896 – Το πρωτο φορτηγο
Οταν Gottlieb Daimler παρουσιασε το πρωτο του φορτηγο το 1896 – με ξυλινους
τροχους επενδυμενους με σιδερο – ξαφνιασε τον κοσμο. Στη Γερμανια δεν βρεθηκε
κανενας αγοραστης και στην Αγγλια, οπου πωληθηκε τελικα, επρεπε να περπαταει
ενα μελος του πληρωματος μπροστα, κουνωντας μια κοκκινη σημαια, για να
προειδοποιει τους αλλους χρηστες του δρομου. Και ομως, αυτο το οχημα τεσσαρων
ιππων με δικυλινδρο κινητηρα τοποθετημενο στο πισω μερος και κυβισμο 1,06
λιτρων, γνωστο ως Φοινικας, εμελλε να αποτελεσει το εναυσμα μιας επιτυχημενης
πορειας στον τομεα μεταφορας φορτιων.
Ωστοσο, ο Φοινικας ειχε ελαχιστα κοινα με ενα κανονικο φορτηγο. Για να
ειμαστε ακριβεις, ειχε προκυψει απο τη μετατροπη μιας συνηθισμενης αμαξας της
εποχης εκεινης που εσερναν αλογα. Το σασι του ηταν εφοδιασμενο με σουστες
τοποθετημενες εγκαρσια στο μπροστινο μερος και σπειροειδη ελατηρια στο πισω
μερος. Η αναρτηση δεν ηταν απαραιτητη μονο λογω της κακης καταστασης των
δρομων, αλλα και επειδη ο κινητηρας ηταν πολυ ευαισθητος σε δονησεις.
Το τελευταιο τμημα του συστηματος μεταδοσης κινησης ηταν μοντερνο: ενας
ιμαντας μετεδιδε την ισχυ του κινητηρα σε εναν αξονα που ηταν τοποθετημενος
εγκαρσια προς τον διαμηκη αξονα του οχηματος. Καθε ακρο αυτου του αξονα ηταν
εφοδιασμενο με ενα οδοντωτο τροχο, ενα μικρο γραναζι. Καθε δοντι του οδοντωτου
τροχου συμπλεκοταν με τα εσωτερικα δοντια μιας οδοντωτης στεφανης, η οποια ηταν
σταθερα συνδεδεμενη με τον κινητηριο τροχο. Πολυ αργοτερα ο σχεδιασμος αυτος
επροκειτο να γινει σημα κατατεθεν της Mercedes-Benz: ο αξονας εξωτερικων πλανητων
– στη «νεα γενια», στο SK (κατηγορια βαρεων επαγγελματικων οχηματων) και ακομη
και σημερα στα εργοταξιακα οχηματα.
1946
– Το πρωτο πρωτοτυπο Unimog
Το 1946, το Unimog «Prototype 1» ολοκληρωσε την πρωτη δοκιμη του στον
δρομο. Ο ιδιος ο επικεφαλης σχεδιαστης Heinrich Rößler οδηγησε και δοκιμασε το
πρωτοτυπο, το οποιο δεν ειχε καμπινα και ηταν φορτωμενο με ξυλεια. Η δοκιμη
εγινε σε δυσβατους δασικους δρομους κοντα στην πολη Schwäbisch-Gmünd. Η
δημιουργια του Unimog συνδεεται στενα με τη δυσκολη κατασταση της μεταπολεμικης
περιοδου, οταν η Γερμανια αντιμετωπιζε ελλειψεις εφοδιων. Το 1945 και το 1946,
υπηρχε τρομερη ελλειψη τροφιμων. Η κατασταση αυτη εδωσε την ιδεα στον Albert
Friedrich, ο οποιος για πολλα χρονια ηταν επικεφαλης αναπτυξης κινητηρων αεροσκαφων
στην Daimler-Benz AG, να δημιουργησει ενα αγροτικο μηχανοκινητο οχημα που θα
μπορουσε να συμβαλει στην αυξηση της γεωργικης παραγωγικοτητας.
Μετα το τελος του πολεμου, ο Friedrich αναθερμανε τις σχεσεις του με την
Erhard & Söhne, εταιρεια μεταλλικων κατασκευων και προμηθευτη της
Daimler-Benz στο Schwäbisch-Gmünd, και το Δεκεμβριο του 1945 ξεκινησε τις
εργασιες του το αρμοδιο τμημα για τον αγροτικο τομεα. Ο Friedrich εθεσε
επικεφαλης του εργου τον πρωην υφισταμενο του, σχεδιαστη Heinrich Rößler, ο
οποιος ανελαβε στις 2 Ιανουαριου 1946. Σε λιγες μονο εβδομαδες, αναπτυχθηκε
ενας εντελως νεος σχεδιασμος, με το συγκροτημα κινητηρα και κιβωτιου ταχυτητων
τοποθετημενο εκκεντρα δεξια στο οχημα. Αυτο σημαινε οτι οι συρομενοι αγωγοι –
οι οποιοι προστατευουν τα ημιαξονια – μπορουσαν να ειναι καθετοι προς τους
αξονες. Κατα συνεπεια, χρειαζονταν μονο τεσσερις συνδεσμοι μεταδοσης κινησης
για το πλαισιο. Ηταν μια πανεξυπνη ιδεα σχεδιασμου, η οποια 75 χρονια αργοτερα
εξακολουθει να χρησιμοποιειται στο Unimog της σειρας U 4023/U 5023. Τον Μαρτιο
του 1946, ο Hans Zabel απο το Gaggenau, ο οποιος ειχε συμμετασχει στο εργο απο
την αρχη, επινοησε το ονομα Unimog (Universal-Motor-Gerät, δηλαδη μηχανοκινητο
οχημα γενικης χρησης) και τον Οκτωβριο του 1946 το οχημα δοκιμαστηκε για πρωτη
φορα στον δρομο.
1951
– Το πρωτο λεωφορειο Setra
Η μαρκα Setra ειναι περηφανη για τις ριζες της. Το 1951, η εταιρεια
Kässbohrer Fahrzeugwerke με εδρα την Ulm παρουσιασε το S 8 και επινοησε την
εμπορικη επωνυμια Setra – που σημαινει «αυτοφερομενο». Το πρωτο λεωφορειο που
κατασκευαστηκε σε σειρα παραγωγης με αυτοφερομενο αμαξωμα, πισω κινητηρα και
αμεση μεταδοση κινησης στον πισω αξονα παρουσιαστηκε στη Διεθνη Εκθεση
Αυτοκινητου (IAA) της Φρανκφουρτης. Στη διαρκεια των τελευταιων 70 ετων, η
μαρκα οχι μονο εθεσε τα προτυπα για τον σχεδιασμο λεωφορειων στην Ευρωπη με εξι
σειρες μοντελων, αλλα και ενεπνευσε, αλλαξε και εδωσε ωθηση σε αυτον τον τομεα
με υποδειγματικο τροπο. Η σημερινη ναυαρχιδα της μαρκας, η οποια παραδοσιακα
αντιπροσωπευει το κορυφαιο επιπεδο εξατομικευσης, ειναι το S 531 DT, ενα
διωροφο λεωφορειο της σειρας Setra TopClass 500.
Το 1996, μολις ενα χρονο μετα τη συγχωνευση της Mercedes-Benz Buses και της
Setra, ιδρυθηκε η EvoBus GmbH, η OMNIplus,
η εταιρεια παροχης υπηρεσιων που ειναι υπευθυνη για την εξυπηρετηση aftersales
και των δυο εταιρειων λεωφορειων. Η OMNIplus
προεκυψε απο το πολυ επιτυχημενο τμημα εξυπηρετησης πελατων των δυο εταιρειων.
Σημερα η OMNIplus διαθετει ενα τεραστιο δικτυο
service που περιλαμβανει περισσοτερα απο 650 συνεργεια σε 42 ευρωπαϊκες χωρες
και προσφερει υπηρεσιες, γνησια ανταλλακτικα, εκπαιδευτικα σεμιναρια και
καινοτομες ψηφιακες υπηρεσιες ειδικα για λεωφορεια.
1996
– Mercedes-Benz Actros
Στα τελη Σεπτεμβριου του 1996, η Mercedes-Benz παρουσιασε στη Διεθνη Εκθεση
Επαγγελματικων Οχηματων της Φρανκφουρτης ενα νεο φορτηγο στην κατηγορια βαρεων
επαγγελματικων οχηματων, το οποιο εφερε την επανασταση στον κλαδο: το Actros
ηταν το πρωτο φορτηγο που εξοπλιστηκε με δισκοφρενα και ηλεκτρονικο συστημα
πεδησης (EBS). Ο συνδυασμος των δυο εκανε το Actros το ασφαλεστερο οχημα στην
κατηγορια του. Επιπλεον, πρωτοποριακες τεχνολογιες, οπως τα συστηματα
«Telligent», βελτιωσαν σημαντικα την αποδοτικοτητα. Μεταξυ αλλων, τα διαστηματα
μεταξυ συντηρησεων διπλασιαστηκαν σε διαρκεια, η καταναλωση καυσιμου μειωθηκε
κατα τρια εως επτα τοις εκατο, αναλογα με τον τομεα χρησης, και το ωφελιμο
φορτιο αυξηθηκε κατα εως και 400 κιλα. Αξιολογη ηταν επισης η βελτιωση της
ασφαλειας και της ανεσης. Χαρη στο συστημα πεδησης Telligent με δισκοφρενα, για
παραδειγμα, κατεστη δυνατη η μειωση της αποστασης πεδησης οταν το κινειται το
Actros με ταχυτητα 85 km/h κατα το μηκος του συρμου. Οι μηχανικοι σχεδιασμου
εδωσαν επισης μεγαλη προσοχη στη λεπτομερεια: ενας νεος τυπος επενδυσης των
φτερων μειωσε αξιοπιστα το πιτσιλισμα κατα την οδηγηση στη βροχη.
Επισης, βελτιωθηκε η φιλικοτητα προς το περιβαλλον χαρη στους εξελιγμενους,
αποδοτικοτερους κινητηρες V και τον εκσυχρονισμο της διαδικασιας παραγωγης,
οπως η μειωση σχεδον 50% της απαιτουμενης ενεργειας κατα τη συναρμολογηση του
οχηματος. Οι νεες καμπινες παρειχαν στους επιβαινοντες εως και 47 % περισσοτερο
χωρο στο εσωτερικο και σχεδιαστηκαν για να καλυπτουν τις ιδιαιτερες αναγκες του
οδηγου. Οι καμπινες εγιναν επισης πιο ασφαλεις – ειχαν υποβληθει σε μια
τεραστια γκαμα δοκιμων συγκρουσης τοσο σε προσομοιωση οσο και σε πραγματικες
συνθηκες οδηγησης. Οι αεροσακοι και τα καθισματα με ενσωματωμενο εντατηρα ζωνης
ασφαλειας ηταν επισης νεωτερικα στοιχεια.
Καθε νεο μοντελο Actros αναδεικνυεται σε «Φορτηγο της χρονιας» (“Truck
of the year”) και εξακολουθει να πρωτοπορει μεχρι σημερα στον τομεα της
ασφαλειας.