[ad_1]
Ισως, στα 111 χρονια ιστοριας της, η Alfa Romeo να μην εχει δημιουργησει ποτε ενα αυτοκινητο το οποιο να εχει τοσο “βαρυ” ονομα. Αν υπαρχει ενα ονομα το οποιο εχτισε και συνεχιζει να χτιζει το θρυλο της μαρκας, δημιουργωντας στρατιες απο φανατικους Alfisti, αυτο ειναι της Giulia. Ιδιαιτερα, οταν μιλαμε για τις GTA και GTAm.
Απο τα 60s, με τις φουσκωμενες, θηριωδεις GTAm τις οποιες ο κοσμος θαυμαζε να επιτιθενται στα σιρκουι σηκωνοντας τον εμπροσθιο τροχο στις στροφες, ως σημερα, με τις συλλεκτικες GTA και GTAm, η Alfa Romeo μπορει να υπερηφανευεται οτι εχει δημιουργησει δυο θρυλικα μοντελα με κοινη καταγωγη, αλλα διαφορετικες αφετηριες και προσεγγισεις: Τις Giulia GTA 1300 Junior & 1750/2000 GT Am.
Το ονομα GTA (Gran Turismo Alleggerita) εμφανιστηκε για πρωτη φορα στο χωρο του αυτοκινητου το 1965 στο σαλονι αυτοκινητου του Αμστερνταμ. Με αφετηρια την Giulia Sprint GT, η Autodelta –το αγωνιστικο τμημα της Alfa Romeo- δημιουργησε ενα αυτοκινητο κατα 200 κιλα ελαφρυτερο, χαρακτηριστικο που χαρισε τον ορο “Alleggerita” που σημαινει ελαφρωμενη. Η Giulia Sprint GTA, παραλληλα με το χαμηλοτερο βαρος, ειχε εναν σημαντικα βελτιωμενο κινητηρα 1.6 λιτρων με δυο εκκεντροφορους και συντομα ξεκινησε να κατακτα νικες σε αγωνες σε ολη την Ευρωπη, αποτελωντας παραλληλα τον απολυτο κυριαρχο του Ευρωπαϊκου Πρωταθληματος Τουρισμου που κατεκτησε τρεις συνεχομενες χρονιες, απο το 1966 εως και το 1968.
Η Junior
Η εκπληκτικη επιτυχια του αυτοκινητου, ειχε ως φυσικο επακολουθο η Alfa Romeo να αναζητησει και αλλες προκλησεις για να επιβεβαιωσει τη δυναμικη της Giulia GTA. Αρχικα το 1968 η εταιρεια εστρεψε την προσοχη της στα πρωταθληματα για κινητηρες μικροτερου κυβισμου και ετσι διπλα στην GTA 1600 πηρε τη θεση της η Giulia GTA 1300 Junior. Ο κινητηρας των 1.290 κ.εκ. της «μικρης» GTA πηρε πολλες απο τις λυσεις που εφαρμοστηκαν στη μεγαλυτερη αδελφη της, οπως τα διπλα καρμπυρατερ και την αναφλεξη twin-spark (δυο μπουζι ανα κυλινδρο).
Η επισημη παρουσιαση εγινε τον Ιουνιο του 1968 και οπως και στην περιπτωση της GTA 1600 ηταν διαθεσιμη σε εκδοση δρομου και αγωνιστικο. Η επιτυχια της GTA 1300 Junior δεν αποτελεσε εκπληξη, αφου ηταν ενα εξαιρετικο ανταγωνιστικο αυτοκινητο, που ειχε την αυρα της GTA 1600, αλλα κοστιζε λιγοτερο στην αγορα, αλλα και τη χρηση. Η παραγωγη της μεχρι το 1975 εφτασε τις 447 μοναδες, με σχεδον ολα τα αυτοκινητα να ειναι βαμμενα στο κλασσικο κοκκινο χρωμα της μαρκας.
Η εκδοση δρομου των 97 ιππων εφτανε τα 175χλμ./ωρα και ζυγιζε μολις 920 κιλα. Μια αρκετα καλη επιδοση, που ομως δεν μπορει να συγκριθει με εκεινη της αγωνιστικης GTA 1300 Junior, η οποια χαρη στην εφαρμογη τμηματων απο μαγνησιο στον κινητηρα, παραθυρα απο Plexiglas και βεβαια «γυμνο» εσωτερικο μολις και μετα βιας εφτανε τα 760 κιλα. Σε συνδυασμο με τις περιποιησεις των μηχανικων της Autodelta που εφτασαν την αποδοση του ατμοσφαιρικου 1.3 κινητηρα στους 165 ιππους –χαρη και στην εφαρμογη συστηματος μηχανικου ψεκασμου-, η μικρη GTA ξεπερνουσε τα 210χλμ./ωρα τελικης ταχυτητας. Η τελευταια εξελιξη του μοντελου ηρθε το 1974, οπου η νεα τετραβαλβιδη κεφαλη ανεβασε την ισχυ στους 180 ιππους στις 9.300 σ.α.λ., φτανοντας το εντυπωσιακο νουμερο των 138 ιππων/λιτρο.
Και η “μεγαλη” GTA
Η Autodelta, εκτος απο την επιλογη του downsizing με την GTA 1300 Junior, συντομα ειδε την ευκαιρια και για μια μεγαλυτερη GTA, η οποια θα αγωνιζοταν στη δημοφιλη τη δεκαετια του 1970, κατηγορια των αυτοκινητων με κυβισμο εως 2 λιτρα. Σε αυτη την περιπτωση η αφετηρια ηταν η αμερικανικη εκδοση της 1750 GT Veloce, η οποια εφοδιαζοταν με συστημα εμμεσου ψεκασμου, αντι για διπλα καρμπυρατερ, επιλογη που ηταν αναγκαια για να καλυπτει τους αυστηροτερους κανονισμους για τις εκπομπες ρυπων που ισχυαν τοτε στις Η.Π.Α. Η χωρητικοτητα του κινητηρα αυξηθηκε στα 1.985κ.εκ. (1750 GT Am) και στη συνεχεια εφτασε στο οριο της κατηγοριας με 1.999κ.εκ. (2000 GT Am).
Συμφωνα με τους κανονισμους του Group 2 μολις 100 «αμερικανικες» Giulia 1750 GT Veloce ηταν αναγκαιες για τη διαδικασια του homolgation, ενω τελικα περιπου 40 αγωνιστικες GT Am δημιουργηθηκαν απο την Autοdelta μεταξυ του 1970 και 1971, μια εκ των οποιων αγωνιστηκε και στην Ελλαδα με οδηγο αρχικα τον Λακη Φωτιαδη και στη συνεχεια τον Γιωργο Μοσχου (σ.σ. η συγκεκριμενη παραμενη ακομα στην Ελλαδα).
Εκτος απο την απαραιτητη –οπως σε καθε GTA-… διαιτα, οι μηχανικοι εκαναν εκτεταμενες αλλαγες στον κινητηρα. Το συστημα ψεκασμου της Spica αντικατασταθηκε με ενα της Lucas, η κεφαλη απεκτησε δυο μπουζι ανα κυλινδρο (twin-spark) και τα νεα πιστονια αυξησαν τη συμπιεση στο 11:1, με τελικη αποδοση απο 195 εως και 220 ιππους στις 7.200σ.α.λ. Στην τελικη της εκδοση, η Alfa Romeo 2000 GT Am απεδιδε 240 ιππους στις 7.500σ.α.λ., εφτανε τα 230χλμ./ωρα και οπως και οι υπολοιπες GTA γνωρισε τεραστια επιτυχια στους αγωνες.
Ενδιαφερον εχει οτι στους αγωνες αντοχης, οι GTA που συμμετειχαν ειχαν βαμμενα τα ρυγχη τους σε διαφορετικα χρωματα. Ο λογος ηταν αρκετα απλος. Λογω των πολλων συμμετοχων και παρα το οτι τα αυτοκινητα ειχαν τους αριθμους συμμετοχης πανω τους, οι μηχανικοι χρειαζονταν εναν γρηγορο τροπο για να αναγνωριζουν το αυτοκινητο που εμπαινε στα pit. Ετσι, το συνηθες κοκκινο χρωμα του αμαξωματος συνδυαζοταν με ρυγχος σε κιτρινο, πρασινο, λευκο η και αλλους συνδυασμους χρωματων.
Αυτη η χρωματικη πρωτοτυπια, αναγεννηθηκε με τη συγχρονη συλλεκτικη Giulia GTA/GTAm, με τους μολις 500 που θα αποκτησουν το αυτοκινητο των 540 ιππων, να μπορουν να επιλεξουν για τη δικη τους Giulia μια απο τις θρυλικες διχρωμιες.
[ad_2]