H συγκλονιστική ιστορία του ΠΣ57 που πήρε μπρος μετά από 80 χρόνια

Ενα παρατημενο πυροσβεστικο οχημα του 1938 που αρνειται να πεθανει. Οκτω πυροσβεστες και ενας συντηρητης εργων τεχνης. Τιτανια θεληση και μερακι. Το οχημα, παρατημενο, ξαναλειτουργει μετα απο σχεδον εναν αιωνα. Αυτη η ιστορια, ειναι κατι παραπανω απο ενα barn find και ειναι 100% ελληνικη


Το ημερολογιο γραφει 30 Ιανουαριου 1940. Στην Ελλαδα, που την εχουν σκεπασει τα συννεφα του πολεμου φτανει ενα υπερσυγχρονο κλιμακοφορο οχημα της Magirus. Το καθεστως Μεταξα βλεπει την καταιγιδα που ερχεται και, λιγο πριν ξεσπασει ο Ελληνοϊταλικος πολεμος, εκτος απο το Στρατο, προετοιμαζει και τη γενικοτερη αμυνα της χωρας. Το συγκεκριμενο πυροσβεστικο, μαζι με μερικα αλλα, αγοραζεται στο πλαισιο του επιχειρησιακου σχεδιασμου κατασβεσης πυρκαγιων που θα προκαλουνταν απο βομβαρδισμους μεγαλων αστικων κεντρων της χωρας μας. 

Το ΠΣ57 σημερα βρισκεται υπο αναπαλαιωση

Εννεα μηνες αργοτερα, ξεσπα ο πολεμος.
Στη φρικη και την πυρκαγια του πολεμου, το ΠΣ57, το κλιμακοφορο με τη σκαλα των 26 μετρων χρησιμοποιειται. Μεχρι να εγκαταλειφθει και να βρεθει σε μια ιδιωτικη μαντρα, εκτεθειμενο στον ηλιο, τη βροχη, το χιονι


Fast forward, 80 χρονια μετα. Μια ομαδα πυροσβεστων απο τον 1ο Πυροσβεστικο Σταθμο Θεσσαλονικης, με τη βοηθεια του Πυροσβεστικου Συνεργειου Θεσσαλονικης και ενος συντηρητη εργων τεχνης που παραχωρησε η Εφορεια Αρχαιοτητων Θεσσαλονικης, το \”ανακαλυπτει\”, σχεδον διαλυμενο και αποφασιζει να το σωσει. Η εννιαμελης ομαδα δουλευει εθελοντικα, μετα απο τη ληξη της βαρδιας της, στον ελευθερο χρονο της, με εξοδα απο την τσεπη των μελων της, για να το αναστησει. Και, λιγες μερες πριν γραφτουν αυτες οι γραμμες, καταφερνει το αδιανοητο: Να το βαλει μπρος. Ναι, το τερας, ξαναλειτουργει, μετα απο σχεδον εναν αιωνα. Απλα αρνειται να πεθανει. Η στιγμη που το Magirus ξαναπαιρνει μπρος μετα απο 80 χρονια, ειναι απλα συγκλονιστικη

Η ομαδα αναπαλαιωνει το οχημα ωστε να γινει οπως ηταν πριν απο 80 χρονια

ΒΙΝΤΕΟ: Το Magirus ΠΣ57 \”βηχει\” και ξαναρχεται στη ζωη, σκορπωντας χαμογελα στους \”διασωστες\” του και συγκινηση σε εμας: 

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=RkzlhVaJWl0]


Η προσπαθεια που απαιτειται, ειναι τιτανια. Οι πυροσβεστες, με πολυ αγαπη και πολλη δουλεια προχωρουν, χωρις καμια βοηθεια. Για εμας, η \”ανασταση\” του ΠΣ57 συμβολιζει τα θαυματα που μπορουμε να κανουμε οι Ελληνες οταν ειμαστε ενωμενοι και εχουμε μερακι και ορεξη για δουλεια. 

Σαπια παντου, φυσικα

Ο επικεφαλης της ομαδας που ανελαβε την αναπαλαιωση του \”γοητευτικου\”, οπως το χαρακτηριζει, οχηματος, Λεωνιδας Κυνηγοπουλος, αναφερει στο TopSpeed.gr οτι \”πολλα στοιχεια, για την υπηρεσιακη πορεια του οχηματος, δεν εχουμε, επειδη εχει χαθει το μητρωο του και ειμαστε στη διαδικασια συγκεντρωσης, οσο το δυνατον, περισσοτερων πληροφοριων, για την πορεια του, μεσα στο περασμα των χρονων\”.

Η δουλεια που απαιτειται δεν ειναι μονο σκληρη, αλλα και λεπτη, για να μην καταστραφει το μοναδικο κλιμακοφορο

Οπως εξηγει ο κ. Κυνηγοπουλος, το κλιμακοφορο εχει ετος κατασκευης 1938, ομως η προμηθεια αυτου και αλλων τριων παρομοιων, εγινε απο το Πυροσβεστικο Σωμα στις 30 Ιανουαριου του 1940. Αυτη η χρονολογια αναφερεται σε μεταλλικη πινακιδα, που ειναι κολλημενη στο χωρο του κινητηρα. Η χρονολογια της προμηθειας ειναι σημαντικη, μιας και εχει γινει απο μια γερμανικη εταιρεια, τη Μagirus, 9 μηνες, πριν ξεσπασει ο Ελληνοιταλικος πολεμος. Επισης πρεπει να δωσουμε ιδιαιτερη σημασια, στον τυπο των οχηματων, αυτης της προμηθειας. Και τα τεσσερα ηταν κλιμακοφορα. Απο αυτο, αλλα και απο αλλα στοιχεια της εποχης, βγαινει το συμπερασμα, οτι το καθεστως Μεταξα, ανησυχο για τις εξελιξεις της εποχης, παραλληλα με το στρατο, προετοιμαζε και την αεραμυνα της χωρας, για το ενδεχομενο ενος πολεμου.  

Επειδη εμεινε εκτεθειμενο στις κλιματολογικες συνθηκες, τα ξυλινα μερη του Magirus σαπισαν

\”Αυτες οι κλιμακες, για την εποχη τους, ηταν τεχνολογικα ηταν πολυ προηγμενες και αυτο το διαπιστωνουμε ακομα και σημερα, ολοι εμεις που ασχολουμαστε με την αναπαλαιωση. Η φιλοσοφια των λειτουργικων τους συστηματων, δεν διαφερει και πολυ απο τα συγχρονα μας κλιμακοφορα οχηματα\” λεει ο κ. Κυνηγοπουλος και συνεχιζει: \”Δυστυχως, απο τα τεσσερα οχηματα της προμηθειας εκεινης, εχουν διασωθει μονο τα δυο. Το ΠΣ 56, το οποιο βρισκεται, αναπαλαιωμενο, στο Πυροσβεστικο Μουσειο της Αθηνας και το δευτερο ειναι, το ΠΣ 57 και ειναι αυτο που εχουμε εμεις στα χερια μας, εδω στη Θεσσαλονικη. Τα υπολοιπα δυο εχουν καταστραφει\”.

Εντυπωσιακο το ΠΣ57, αντεξε στο χρονο. Του αξιζει να \”ζησει\”

Σε ο,τι αφορα το συγκεκριμενο οχημα, τουλαχιστον με βαση τα στοιχεια που υπαρχουν ως τωρα, δεν γνωριζουμε ποτε επαψε να προσφερει εργο στην Πυροσβεστικη Υπηρεσια Θεσσαλονικης. Ξερουμε ομως, οτι καθ\’ ολη τη δεκαετια του 1990, ηταν παροπλισμενο και εκτεθειμενο στις κλιματολογικες συνθηκες, στο χωρο του παλαιου πυροσβεστικου συνεργειου Θεσσαλονικης.


\”Στις αρχες της δεκαετιας του 2000, εγινε προσπαθεια αναπαλαιωσης του, ομως δεν ηταν οργανωμενη και απεβη μοιραια για το οχημα\”, μας λεει ο επικεφαλης της ομαδας των πυροσβεστων. \”Αφου υποβληθηκε σε αμμοβολη, στην συνεχεια εγκαταλειφθηκε, για μια πενταετια περιπου, σε ιδιωτικη μανδρα οχηματων. Εκει, απογυμνωμενο απο τα στοιχεια, οπως π.χ. χρωματισμος, που μεχρι τοτε το ειχαν προστατεψει απο τις κλιματολογικες συνθηκες, αρχισε να διαβρωνεται, με αποτελεσμα, οι ξυλινες του επιφανειες, που ειναι πολλες, να σαπισουν, αλλα και τα μεταλλικα του στοιχεια να πνιγουν στην σκουρια

Τα μελη της ομαδας επι τω εργω

Ευτυχως, καποιοι συναδελφοι, απο τον 6ο Πυροσβεστικο Σταθμο Θεσσαλονικης, αναζητησαν το οχημα και αφου το μετεφεραν απο τον ιδιωτη, το τοποθετησαν σε στεγαζομενη αποθηκη του Πυροσβεστικου σταθμου, στη Σινδο. Ετσι σταματησε η καταστροφη του και παρεμεινε στο χωρο αυτο, περιμενοντας υπομονετικα, αλλα 10 χρονια. Εκει λοιπον το ανακαλυψαμε και εμεις και αποφασισαμε, παροτι ηταν σε αθλια κατασταση, να του ξαναδωσουμε ζωη, μια ζωη που του αξιζει, αφου καταφερε και εμεινε ορθιο, μετα απο περιπετειες 80 ετων.

Οι πυροσβεστες αναπαλαιωνουν το οχημα στον ελευθερο τους χρονο, με προσωπικα τους εξοδα. Μπραβο!

Αυτη τη στιγμη, καταβαλουμε μια τιτανια προσπαθεια, κοντρα στα αρχικα, αρνητικα,  προγνωστικα. Πρεπει να επισημανω, οτι ολα τα μελη της ομαδας μας, εργαζονται πανω στο οχημα, στον ελευθερο τους χρονο, εθελοντικα και με πολυ μερακι. 
Τα προβληματα που αντιμετωπιζουμε, ειναι αρκετα, αλλα με επιμονη και ορεξη για δουλεια, καταφερνουμε και τα ξεπερναμε. Ομως τα χρονια ειναι δυσκολα και  το μεγαλυτερο προβλημα μας, ειναι η χρηματοδοτηση. Μεχρι τωρα, προχωραμε με προσωπικα μας εξοδα και ευελπιστουμε οτι  με τις επαφες που κανουμε, αλλα και με τη δημοσιοτητα που δινουμε, θα μπορεσουμε να εξασφαλισουμε, καποια οικονομικη βοηθεια, η οποια ειναι απαραιτητη, για την αγορα αναλωσιμων τεχνικων υλικων\”.

Και, οταν ολοκληρωθει το εργο της εννιαμελους ομαδας, ποιο ειναι το μελλον του ιστορικου οχηματος; Μετα την ολοκληρωση της αναπαλαιωσης, το οχημα θα εκτεθει, σε περιοπτη θεση και σε στεγασμενο χωρο, κοντα στον Πρωτο Σταθμο Θεσσαλονικης, στον πιο παλιο σε ιστορια, σταθμο της πολης, αλλα με το πιο καινουργιο Πυροσβεστικο Κτιριο στην Ελλαδα, στο  ιστορικο κεντρο της Θεσσαλονικης

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=KSsVxUN2gcw]


Η θεση του TopSpeed.gr ειναι οτι αυτη ειναι μια προσπαθεια που αξιζει, οχι μονο την αγαπη, αλλα και την ηθικη και υλικη υποστηριξη ολων μας. Γιατι δεν πρεπει να τα περιμενουμε ολα απο το Κρατος. Γιατι το καλο, πρεπει να επιβραβευεται…

Η σελιδα του ΠΣ 57 στο Facebook ειναι αυτη . Στηριξε την προσπαθεια!!!

Η σελιδα του Topspeed.gr στο Facebook ειναι αυτη

Tip: Ευχαριστουμε τον κυριο Λεωνιδα Κυνηγοπουλο για τις φωτογραφιες, τα βιντεο και τα στοιχεια που μας εδωσε για να κανουμε αυτο το ρεπορταζ

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!