Mazda RX-7. Επαναπροσδιορίζοντας την οδηγική απόλαυση μέσω του περιστροφικού κινητήρα


Η χαρα της οδηγησης, η ελαφρια κατασκευη και ο περιστροφικος κινητηρας: τρια στοιχεια που σηματοδοτουν το DNA του RX7 και εξακολουθουν να συναρπαζουν τους ανθρωπους στο εργοστασιο της Hiroshima. Ενα Mazda ξεχωριζει απο τα υπολοιπα καθως προσδιδει νεο νοημα σε ολα τα παραπανω στοιχεια, εδραιωνοντας στο μυαλο των οπαδων της οδηγησης στην Ευρωπη και σε ολοκληρο τον κοσμο, την εννοια του μικρομεσαιου σπορ αυτοκινητου με περιστροφικο κινητηρα.

Το Mazda RX-7. Παρουσιαστηκε το 1978, και ηταν το πρωτο σπορ μοντελο μαζικης παραγωγης της Mazda που εμελλε να γινει το πιο καλοπουλημενο οχημα με περιστροφικο κινητηρα στην ιστορια. Ηταν επισης και το μοντελο που εκτοξευσε στα υψη τη φημη της εταιρειας μεσα απο τις εκπληκτικες επιτυχιες του στο πεδιο των αγωνων αυτοκινητου.

Το μοναδικο ‘ουρλιαχτο’ του διπλου ροτορα του RX-7 αντηχουσε στις πιστες της Ευρωπης, εχοντας απο την αρχη κερδισει το Βρετανικο πρωταθλημα Saloon Car στην κατηγορια 1,600-2,300cm3 το 1980 και 1981, και αποδεικνυοντας την αξιοπιστια του κατακτωντας τη νικη στον αγωνα των 24 ωρων του Spa, το 1981. Ηταν η χρυση εποχη των αγωνιστικων επιτυχιων που γνωρισε το αυτοκινητο, και περα απο την Ευρωπη. Στην Αμερικη, το RX-7 κερδισε πανω απο 100 αγωνες του πρωταθληματος IMSA, σημειωνοντας περισσοτερες νικες απο οποιοδηποτε μοντελο ανεξαρτητως μαρκας, κυριαρχωντας στην κατηγορια GTU (κατω απο τα 2,500cm3 ). Μεταξυ αυτων και τις 24 ωρες της Daytona για 12 συνεχομενα χρονια (απο το 1982 εως το 1993). Οι αγωνιστικες δαφνες του RX-7 εφτασαν μεχρι και την Αυστραλια οπου κυριαρχησε στο τοπικο πρωταθλημα αντοχης, απο το 1982 μεχρι το 1984, αλλα και στον 12ωρο αγωνα του Bathurst. (πρωταθλητης 1992-95).

Δοκιμασμενο στις πιστες

Η τεραστια εμπειρια στο πεδιο των αγωνων, ειχε σαν αποτελεσμα την εκτοξευση της ισχυος του RX-7 στους 710 ιππους, χαρη στον κινητηρα με τους 4 ροτορες του Mazda 787B, ο οποιος εφερε την επανασταση στο κατεστημενο των αγωνων αυτοκινητων με εμβολοφορο κινητηρα, οταν το 1991 το μοντελο κατεκτησε την 1η θεση στον αγωνα των 24 ωρων του Le Mans. Το συγκεκριμενο μοντελο εξακολουθει να παραμενει το μοναδικο αυτοκινητο με μη εμβολοφορο κινητηρα που κερδισε το συγκεκριμενο αγωνα, γραφοντας αναμφισβητητα μια απο τις πλεον ιστορικες σελιδες στην ιστορια του περιστροφικου κινητηρα.
Το επιτευγμα αποκτα μεγαλυτερη βαρυτητα, αν λαβει κανεις υποψη οτι την εποχη που η Mazda αποφασισε να εξελιξει το RX-7, ο περιστροφικος κινητηρας θεωρειτο καταδικασμενος. Η μαρκα προσεφερε ολα της σχεδον τα μοντελα με περιστροφικο κινητηρα μεχρι την εποχη που ξεσπασε η πετρελαϊκη κριση (1973-74), οπου η εκτοξευση της τιμης των καυσιμων οδηγησε τους καλους αλλα «λαιμαργους» κινητηρες, στο περιθωριο. Η Mazda αποφασισε να αφαιρεσει τους κινητηρες αυτους απο τα περισσοτερα σενταν, hatchback και station μοντελα της, και θα τους ειχε εγκαταλειψει οριστικα – οπως συνεβη και με ολους τους κατασκευαστες. Τοτε ομως, ηταν που ο επικεφαλης του τμηματος R&D Kenichi Yamamoto, ειχε αντιθετη γνωμη, πιστευοντας ποσο σημαντικο ρολο στη διαφοροποιηση της εταιρειας επαιζε ο περιστροφικος κινητηρας.
Ο Yamamoto, ως επικεφαλης της ομαδας των μηχανικων που εξελιξαν τους πρωτους περιστροφικους κινητηρες της Mazda το 1960, αποφασισε να αναβαθμισει τον υφισταμενο κινητηρα 12Α και να βελτιωσει σημαντικα την οικονομια καυσιμου. Μεταξυ αλλων, η ομαδα του προσεθεσε πιο ανθεκτικα υλικα στις 3 ακμες του ροτορα – ενα ιδιαιτερα ευαισθητο σημειο – βελτιωνοντας ταυτοχρονα και τη λιπανση. Στη συνεχεια, οι μηχανικοι του Yamamoto βοηθησαν στο σχεδιασμο του ιδανικου οχηματος για το συγκεκριμενο κινητηρα. Συμπαγης και ελαφρυς με ηρεμη λειτουργια, αλλα και δυνατος που αγαπουσε τις υψηλες στροφες, ο περιστροφικος κινητηρας αποδειχθηκε ιδανικος για ενα σπορ αυτοκινητο. Και το RX-7, ενα ομορφο, χαμηλο με σφηνοειδες ρυγχος και καμπυλωτο πισω τζαμι, ηταν το μοντελο που σχεδιαστηκε ειδικα για αυτον τον κινητηρα.

Δημιουργοντας το μυθο του Rotary

Η πρωτη γενια RX-7 (πλατφορμα “FB”), που ξεκινησε να πωλειται στην Ιαπωνια το 1978 και την επομενη χρονια στην Ευρωπη, προκαλεσε αμεσως αισθηση. Με βαρος λιγο πανω απο 1000 κιλα, το αυτοκινητο διεθετε τον κινητηρα 12A με ισχυ απο 100 εως 135PS (αναλογα με την αγορα), που του εξασφαλιζε κορυφαιες επιδοσεις. Η τοποθετηση του μικρου σε διαστασεις κινητηρα, ακριβως πισω απο τον εμπρος αξονα, η κινηση στους πισω τροχους και η σχεδον τελεια κατανομη βαρους, συνετελεσαν στο να χαρισουν στο αυτοκινητο απαραμιλλη οδικη συμπεριφορα.

 

Το αεροδυναμικο RX-7 προσεφερε πολυ περισσοτερα στην κατηγορια τιμης του, και ηταν εκπληκτικα διασκεδαστικο στην οδηγηση, εξασφαλιζοντας μια μοναδικη σχεση οδηγου-αυτοκινητου. Ο κινητηρας 12Α χωρητικοτητας 1,146cm3 με το διπλο ροτορα απεκτησε στη συνεχεια και εκδοση turbo με 160PS για την Ιαπωνικη αγορα, ενω στην αγορα της Β. Αμερικης κυκλοφορησε μια ελαφρως μεγαλυτερη εκδοση με τον κωδικο 13B και ψεκασμο.

Η δευτερη γενια του RX-7 (“FC”) παρουσιαστηκε το 1985 σε design στυλ Porsche και περιλαμβανε εναν αριθμο βελτιωσεων στον τομεα των επιδοσεων, οπως το Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) και το συστημα υπερσυμπιεσης. Η λυση της υπερσυμπιεσης, αποδειχθηκε οτι ταιριαζε ιδανικα στον περιστροφικο κινητηρα λογω των χαρακτηριστικων της ροης της εξαγωγης, και της αρκετα ικανοποιητικης ενισχυσης της ροπης στις μεσαιες στροφες. Ο 13Β του 1.3λ. ηταν πλεον στανταρ για ολες τις αγορες, και το RX-7 θα ηταν αρχικα διαθεσιμο στην Ευρωπη με ενα ατμοσφαιρικο κινητηρα 150 και 180 ιππων και στη συνεχεια θα ακολουθουσαν εκδοσεις με twinscroll turbo και 200ιππους. Το μοντελο με την κορυφαια ιπποδυναμη εφτανε τα 100χλμ/ω σε μολις 6δλ. και ειχε τελικη 240χλμ./ωρα.

Η τριτη και τελευταια γενια (“FD”) που παρουσιαστηκε το 1992, ηταν ενα καθαροαιμο αυτοκινητο επιδοσεων. Ενας νεος σειριακος υπερσυμπιεστης εκτοξευε την ιπποδυναμη του κινητηρα 13B της Ευρωπαϊκης εκδοσης στους 239 ιππους. Συμφωνα με τους οπαδους του, το αυτοκινητο ηταν το μοντελο με το καλυτερο κρατημα απο ολα τα RX-7. Ο χρονος των 5.3δλ. για τα 0-100km/h και τα 250χλμ. της τελικης (με περιοριστη) εξασφαλισαν στο διθεσιο αμαξωμα των 1,300 κιλων μια θεση αναμεσα στα κορυφαια σπορ αυτοκινητα της εποχης του, αλλα και μια πρωτη θεση στον αγωνα των 24 ωρων του Le Mans. Δυστυχως, το 1996, το RX-7 σταματησε να πωλειται στις περισσοτερες χωρες της Ευρωπης λογω μη συμμορφωσης με τους κανονισμους εκπομπων ρυπων. Εντουτοις η Mazda συνεχισε να κατασκευαζει μονο δεξιοτιμονες εκδοσεις, και συνεχισε να αυξανει την ισχυ του κινητηρα του, φθανοντας τελικα τους 280 ιππους στις εκδοσεις μονο για την Ιαπωνικη αγορα.

Καταρριπτοντας το ενα ρεκορ μετα το αλλο

Το 2002 ειναι η χρονια που σημανε το τελος ενος απο τα πιο ξεχωριστα σπορ αυτοκινητα της ιστοριας. Μεταξυ 1978 και 2002, απο τη γραμμη παραγωγης περασαν 811,634 μοναδες, αριθμος που αποτελει μακραν τη μεγαλυτερη παραγωγη απο οποιοδηποτε μοντελο με περιστροφικο κινητηρα. 

Σε ολοκληρη την διαδρομη του μοντελου, κατασκευαστηκαν διαφορες τροποποιημενες εκδοσεις απο την καθε γενια, που εσπασαν τα ρεκορ ταχυτητας στην κατηγορια τους : Στη διαδρομη του Bonneville Salt Flats στις ΗΠΑ το 1978 (FB, 296km/h), το 1986 (FC, 383.7km/h) και το 1995 (FD, 389km/h).

Το πνευμα του RX-7 συνεχιζε να ζει. Στο Mazda RX-8, που ακολουθησε το 2003, και εβαλε τα θεμελια για πολλες τεχνολογικες καινοτομιες του μελλοντος. Μεταξυ αυτων, και τα μοντελα με υδρογονο και περιστροφικο κινητηρα της Mazda οπως το RX-8 Hydrogen RE, το οποιο μπορουσε να κινηθει ειτε με υδρογονο η με βενζινη, και το Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid, ενα MPV με ηλεκτροκινητηρα και ροτορα διπλου καυσιμου. Προσφατα η εταιρεια προχωρησε στην εξελιξη ενος πρωτοτυπου, του Mazda2 EV με ενα κινητηρα με μικρο ροτορα, με στοχο τη διευρυνση της γκαμας. Ενα παρομοιο συστημα θα τοποθετηθει και στο Mazda MX-30, το νεο ηλεκτροκινητο crossover SUV που θα βρεθει φετος στις εκθεσεις.

Ιδιαιτερα μεταξυ των φανατικων, το RX-7 εξακολουθει να αποτελει το θρυλο των σπορ μοντελων με περιστροφικο κινητηρα, και ολων εν γενει των αυτοκινητων παραγωγης με περιστροφικο κινητηρα. Η Mazda, με το RX-7 πραγματοποιησε τεραστια αλματα σε οτι αφορα τη μηχανολογια κατασκευης κινητηρων χαμηλου βαρους, το σπορ design και την οδηγικη απολαυση, τεχνογνωσια που εφαρμοστηκε και εξελιχθηκε για καθε σημερινο μοντελο της Mazda. Το αυτοκινητο που ενσωματωνει με τον καλυτερο τροπο τη φημη της Mazda σε οτι αφορα την προσηλωση της σε οτιδηποτε αντισυμβατικο, το RX-7, εξακολουθει να εμπνεει και να επηρεαζει του σχεδιαστες και τους μηχανολογους που εργαζονται για τα Mazda του αυριο.

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!