TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 911, Ur-911
H Porsche 911, ειναι αναμφιβολα το πιο εμβληματικο σπορ αυτοκινητο στο κοσμο. Με τη παρουσιαση της πρωτης γενιας, πισω στο 1963, μεχρι και σημερα, παραμενει το συμβολο του καθημερινου, do-it-all αυτοκινητου επιδοσεων.
Αυτο που κανει τοσο αγαπητη την 911 στους φιλους της, αλλα και στους κατοχους της, ειναι η μοναδικη οδηγικη συμπεριφορα της (λογω της τοποθετησης του κινητηρα στο πισω μερος), η πρακτικοτητα της σε καθημερινη χρηση παρολο που ειναι αυτοκινητο επιδοσεων, αλλα και η απαραμιλη ποιοτητα, τοσο στα υλικα, οσο και στη κατασκευη και τη συναρμογη του αυτοκινητου στο συνολο του.
Η 911, ειναι ισως το κορυφαιο μηχανολογικα design, καθως ο βασικος σχεδιασμος ποτε δεν μεταβληθηκε ριζικα στο περασμα των γενεων, αλλα επιδεχοταν διαρκως αναβαθμισεις και βελτιωσεις στα επιμερους σημεια του, κανοντας την 911 ταχυτερη, σταθεροτερη, πιο αξιοπιστη και πιο πρακτικη.
Στο πρωτο μερους του αφιερωματος μας στην 911, θα ασχοληθουμε με τη λεγομενη \”Classic 911\” σειρα, η οποια απο την Porsche εχει χωριστει σε δυο επιμερους περιοδους, την 1963-1973 για την Original 911 και την 1973-1989 για την G-Model 911.
Η \”Ur-911\” (1963-1973)
2.0-litre / O, A & B Series (1963-1969)
H \”Original\” 911, δημιουργηθηκε ως διαδοχος της 356. Ο σχεδιασμος της ειναι δημιουργημα του Ferdinand \”Butzi\” Porsche, γιου του Ferdinand \”Ferry\” Porsche, με καποιες παρεμβασεις απο τον υπευθυνο του τμηματος κατασκευης των αμαξωματων, Erwind Komenda.
Η πρωτη 911, ξεκινησε ως ενα 2+2 αυτοκινητο (οπου τα πισω καθισματα υπηρχαν σαν λυση αναγκης, οπως και στην 356), με εναν αεροψυκτο, 6-κυλινδρο, 2-λιτρο ατμοσφαιρικο boxer κινητηρα(παρομοιο σχεδιαστικα με τον 1.6 λιτρων flat-4 της 356), που απεδιδε 130 ιππους. Η Porsche χρησιμοποιησε, για τη μεταδοση, το 5 σχεσεων μηχανικο \”Type 901\” κιβωτιο της, στη πρωτη 911.
Με την παραγωγη της 356 να φτανει στο τελος της, αλλα τη ζητηση για μικρου κυβισμου σπορ αυτοκινητα στις ΗΠΑ, να παραμενει υψηλη, η Porsche παραλληλα με την 911, δημιουργησε μια μικροτερη εκδοχη της, την οποια ονομασε 912. Η 912, εφερε τα ιδια μηχανικα μερη με τη 356 και ειναι ο ουσιαστικος διαδοχος της, με τη παρουσιαση της να λαμβανει χωρα την ιδια χρονια που ολοκληρωθηκε η παραγωγη της 356.
Το 1967, η Porsche παρουσιασε την 911S, μια ισχυροτερη εκδοση. Η S, ειχε 160 ιππους.
Για πρωτη φορα, οι ζαντες αλουμινιου της Fuchs, με το χαρακτηριστικο \”5 leaf\” σχεδιασμο τους, τοποθετουνται στην 911. Ο κινητηρας της S μαλιστα, χρησιμοποιηθηκε και στις αγωνιστικες 904 και 906, οπου απεδιδε 210 ιππους.
Την ιδια χρονια, η Porsche παρουσιασε και τη πρωτη γενια της 911 Targa, η οποια εφερε μια μερικως αφαιρουμενη οροφη και πλαστικο πισω τζαμι ( το οποιο μπορουσε να επιλεχθει να ειναι και γυαλινο απο το 1968 και επειτα), φοβουμενη πως η NHTSA θα απαγορευε τη πωληση μιας ανοιχτης εκδοσης της 911, που θα καλυπτε το σημαντικο μεριδιο αγορας που ειχε δημιουργησει η 356.
Το ονομα Targa, προερχεται απο τον θεσμο Targa Florio, που λαμβανε χωρα στην Ιταλια, στον οποιο η Porsche ειχε σημειωσει πολλες και σημαντικες νικες και διακρισεις.
Επιπλεον, το 1967, η Porsche λανσαρε την 911Τ, μια εκδοση της 911 με 110 ιππους, το οποιο αντικατεστησε την 912, ενω η βασικη μεχρι τοτε εκδοση με τους 130 ιππους, μετονομαστηκε σε 911L.
Η 2-λιτρη γενια της 911, εκλεισε με την 911R, μια 911 που εφερε λεπτες αλουμινενιες πορτες, crankcase απο μαγνησιο και 2 μπουζι / κυλινδρο. Η αποδοση του κινητηρα στη συγκεκριμενη εκδοση ηταν 210 αλογα και κατασκευαστηκαν μολις 20 αυτοκινητα.
To 1969, παρουσιαστηκαν οι \”B Series\” 911, που ηταν κατα λιγο μακρυτερες απο τις αρχικες. Ο πισω αξονας των 911 και 912, μετακινηθηκες κατα 5.7 εκατοστα προς τα πισω, μακρυνοντας το μεταξονιο απο τα 2.211 στα 2.268 μετρα, προκειμενου να αντιμετωπιστει το προβλημα της \”νευρικης\” συμπεριφορας της 911, οταν ο οδηγος πλησιαζε τα ορια των οδηγικων της δυνατοτητων. Η 911S και η νεα middle-range 911E, απεκτησαν συστημα ψεκασμου καυσιμου. Επισης, ενα μερικος αυτοματο, 4 σχεσεων κιβωτιο (με αυτοματο συμπλεκτη και torque converter), ενσωματωθηκε στη γκαμα της 911.
2.2-litre / C & D Series (1969-1971)
Για ολες τις MY 1970 911, η χωρητικοτητα του flat-6, αυξηθηκε στα 2.2 λιτρα, με την αποδοση της 911Τ να ανερχεται πλεον στους 125 ιππους, της 911Ε στους 155 ιππους και της 911S στους 180 ιππους. Την ιδια χρονια, η Porsche σταματαει τη παραγωγη της 912, την οποια αντικαθιστα η 914 (εικονα απο κατω), ως το entry level μοντελο της εταιρειας.
Αξιζει να αναφερουμε πως παρολο που η mid-range 911E ηταν πιο αδυναμη απο την 911S, κατα την επθταχυνση, μεχρι και τα 160 χιλιομετρα / ωρα, η Ε ηταν ταχυτερη.
2.4-litre / Ε & F Series (1971-1973)
Για τις χρονιες 1972 και 1973, η Porsche διατηρησε την ιδια σειρα εκδοσεων στην 911, ωστοσο αυξησε παλι τη χωρητικοτητα του κινητηρα, απο το 2.195 cc στα 2.341 cc. Ο λογος που ονομαστηκε \”2.4\” παρολο που ηταν πιο κοντα στα 2.3 λιτρα, εκτιματε πως εχει να κανει με λογους marketing, για να δωθει εμφαση στην αυξηση απο τα 2.2 στα 2.4 λιτρα. Οι ιπποδυναμεις ηταν 130 (911T), 165 (911E) και 190 (911S) ιπποι.
Οι E και S, ειχαν μηχανικο ψεκασμο καυσιμου (το ιδιο και η T στις ΗΠΑ, οπου και απεδιδε 10 επιπλεον ιππους), ενω η Τ ειχε καρμπυρατερ. Το 1973, η Porsche τοποθετησε συστημα συνεχομενου ψεκασμου καυσιμου, το Κ-Jetronic της Bosch, με αυτες τις 911, να γινονται γνωστες ως οι \”1973.5\”.
Με την αυξηση στην ιπποδυναμη και τη ροπη, απο τον 2.4 λιτρων κινητηρα τους, οι 911, απεκτησαν και ενα νεο κιβωτιο. Οπως και το 901, ετσι και το νεο 915, ηταν μηχανικο 5 σχεσεων. Η βασικη διαφορα μεταξυ τους, ειναι οτι το αρχικο (901), ηταν διαταξης \”dog leg\”, η οποια δεν ηταν βολικη σε καθημερινη οδηγηση, με το 915 να εχει ενα συμβατικο H-patern. Το αυτοματο κιβωτιο, Sportomatic, παρεμεινε ως special order extra.
Το 1972, η Porsche κατεβαλε μεγαλη προσπαθεια να βελτιωσει την οδηγικη συμπεριφορα της 911. Λογω της ασυνηθιστης διαταξης της, η 911 ειχε μια ταση για υπερστροφη, οταν οδηγουνταν στο οριο απο καποιον μη επαρκως εμπειρο οδηγο. Στη προσπαθεια της να επιλυσει αυτο το ζητημα, η Porsche εφερε το δοχειο λαδιου (το οποιο περιειχε περιπου 8,5 λιτρα λαδι), μπροστα απο το πισω δεξια τροχο (αρχικα βρισκοταν πισω απο αυτο το τροχο), προσπαθωντας να φερει οσο το δυνατον μπορουσε, ενα μερος του βαρους της 911, προς το κεντρο. Αυτη η αλλαγη, δημιουργησε την αναγκη για να μια πορτα πληρωσης λαδιου στο πισω δεξι φτερο, καθως ηταν αδυνατο αυτη να γινεται απο το χωρο του κινητηρα, οπως συνεβαινε εως τοτε. Αυτο ωστοσο, δημιουργησε ενα προβλημα, καθως οι εργαζομενοι στα βενζιναδικα, συχνα, εβαζαν βενζινη απο τη συγκεκριμενη πορτα πληρωσης, καθως η πλειοψηφια δε γνωριζε πως η σωστη, βρισκεται στο εμπρος αριστερο φτερο. Η Porsche επανεφερε τον αρχικο σχεδιασμο, ο οποιος εμεινε απαραλακτος για τον υπολοιπο κυκλο ζωης της συγκεκριμενης γενιας.
Οι 911S, απεκτησαν και ενα μικρο spoiler στο εμπρος μερος, για να βελτιωθει η σταθεροτητα τους σε υψηλες ταχυτητες. Με το βαρος τους να ανερχεται μολις στα 1050 κιλα, θεωρουνται απο τις κορυφαιες \”μαζικης\” παραγωγης 911.
Για τους αγωνες, η Porsche ειχε δημιουργησει την 911ST, οι οποιες μπορουσαν να αγοραστουν μονο τις χρονιες 1970 και 1971, με την αποδοση τους να ανερχεται στους 270 ιππους και το βαρος τους στα 960 κιλα. Τα συγκεκριμενα αυτοκινητα, σημειωσαν μεγαλη επιτυχια στους αγωνες : Daytona 6 Hours, Sebring 12 Hours, 1000km Nurburgring & Targa Florio.
Carrera RS (1973-1974)
Οι Carrera RS αυτης της γενιας, παραμενουν μεχρι και σημερα, απο τις πιο συλλεκτικες και επιθυμητες 911. Το ονομα Carrera, προηλθε απο τον αγωνα αντοχης του Μεξικο, Carrera Panamericana οπου η Porsche σημειωσε μεγαλες επιτυχιες τη δεκαετια του \’50 και το RS απο το γερμανικο Rennsport.
H αρχικη RS, ηταν η Carrera 2.7 RS, στην οποια ο 2.7 λιτρων flat-6 απεδιδε 210 ιππους και 255 Nm ροπης. Η RS ειχε το μηχανικο συστημα ψεκασμου καυσιμου της Bosch, ανασχεδιασμενη και πιο σκληρη αναρτηση, μια \”ducktail\” πισω αεροτομη, μεγαλυτερα φρενα, φαρδυτερα πισω λαστιχα και φαρδυτερα πισω φτερα. Η συμβατικη RS Touring, ζυγιζε μολις 1075 κιλα, ενω στην εκδοση Sport Lightweight, ζυγιζε 975 κιλα (η διαφορα οφειλοταν σε πιο λεπτο μεταλλο για τα μερη του αμαξωματος και πιο λεπτο γυαλι σε ολα τα παραθυρα και το παρμπριζ της).
Συνολικα, κατασκευαστηκα 1580 Carrera RS, προκειμενου να ξεπεραστει το οριο των 500 αυτοκινητων, ωστε η αγωνιστικη της εκδοση, Carrera RSR να παρει εγκριση απο την FIA για να συμμετασχει στο Group 4.
To 1974, η Porsche κατασκευασε την Carrera RS 3.0, η οποια ειχε 230 αλογα και ζυγιζε μολις 900 κιλα (χρησιμοποιηθηκε ακομα πιο λεπτο μεταλλο). Η 3λιτρη RS, ειχε σασι πολυ κοντα σε αυτο της Carrera RSR, ενω το συστημα πεδησης ηταν αυτουσια προερχομενο απο την 917.
Ετσι, μετα απο μια επιτυχημενη και διαρκως βελτιωνομενη 11ετη πορεια, η Ur-911 κλεινει ως πρωτη υπογενια και τη συνεχεια κανει η G Modell.
Photography copyright : Porsche AG