Η θρυλική, AC Cobra

TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : AC/Shelby Cobra

Ενα απο τα πλεον εμβληματικα αυτοκινητα της δεκαετιας του \’60 και του \’70, ειναι η AC Cobra (στην Αγγλια) η Shelby Cobra (στην Αμερικη), αναλογα τη μερια του Ατλαντικου στην οποια βρισκεται κανεις.

Η ιστορια και η εξελιξη της Cobra

Η AC Cars, οπως και πολλοι αλλοι μικροι Βρετανοι κατασκευαστες, χρησιμοποιουσε τον εν-σειρα 6κυλινδρο κινητηρα της Bristol, στο περιορισμενου ογκου παραγωγης της, AC Ace, διθεσιο roadster της. Το Ace, ειχε ενα αμαξωμα κατασκευασμενο στο χερι, το οποιο πατουσε σε ενα tubular πλαισιο, με τα πανελ του αμαξωματος του να ειναι κατασκευασμενα απο αλουμινιο, στο χερι.
Ο κινητηρας της Bristol, ηταν σχεδιο της BMW, απο την εποχη πριν το Β\’ Παγκοσμιο Πολεμο, με το σχεδιασμο του ωστοσο να θεωρειται ξεπερασμενος στις αρχες της δεκαετιας του \’60. Η Bristol, αποφασισε να αποσυρει απο τη παραγωγη το συγκεκριμενο κινητηρα, το 1961, και να χρησιμοποιει αντι αυτου, τον 5.1 λιτρων V8 της Chrysler. Η AC, ξεκινησε ωστοσο να χρησιμοποιει τον 2.6 λιτρων \”Zephyr\” V8 της Ford.
Το Σεπτεβριο του 1961, ο Caroll Shelby, επικοινωνησε με την AC Cars, ζητωντας της να του κατασκευασει ενα τροποποιημενο αυτοκινητο, το οποιο θα μπορουσε να τοποθετηθει ενας V8 κινητηρας. Με το κινητηρα της Bristol να αποσυρεται απο τη παραγωγη, η AC συμφωνησε, υπο τον ορο να υπαρχει κινητηρας τον οποιο θα μπορουσε να συνεχισει να τοποθετει και η ιδια. Ο Shelby, απευθυνθηκε αρχικα στη Chevrolet για την ευρεση κινητηρα, η οποια ωστοσο αρνηθηκε τη προταση του, καθως δεν ηθελε να δημιουργησει ενα ανταγωνιστικο αυτοκινητο απεναντι στη Corvette της. Μετα τη Chevrolet, ο Shelby στραφηκε στη Ford, η οποια θελοντας να κοντραρει τη Corvette, του εδωσε το κινητηρα που αναζητουσε. Ο κινητηρας που του δοθηκε, ηταν ο 3.6 λιτρων \”Windsor\” V8. H Ford εδωσε στον Shelby 2 κινητηρες.

AC Ace 3.6

Τον Ιανουαριο του 1962, οι μηχανικοι της AC Cars, σχεδιασαν το πρωτοτυπο της Ace 3.6, με αριθμο πλαισιου CSX2000 (το μπλε αυτοκινητο της πανω εικονας).
Η AC ειχε ηδη κανει ενα μεγαλο μερος αλλαγων και τροποποιησεων στο εμπρος κομματι του αυτοκινητου, απο οταν ξεκινησε να τοποθετει τον 6κυλινδρο κινητηρα της Ford. Η μονη αλλαγη μεταξυ των Ace 2.6 και Ace 3.6, ηταν η μετακινηση του συστηματος διευθυνσης προς τα εξω, προκειμενου να χωρεσει ο φαρδυτερος V8.
Η πιο σημαντικη τροποποιηση, ηταν η αλλαγη του διαφορικου, προκειμενου να αντεξει την επιπλεον δυναμη. Χρησιμοποιηθηκε ενα διαφορικο 4HU της Salisbury (ηταν το ιδιο με αυτο της E-Type), με in-board τοποθετησης δισκοφρενα. To συστημα μεταδοσης, αφοτου ολοκληρωθηκαν οι δοκιμες απο μερους της AC Cars, αφαιρεθηκε απο το αυτοκινητο και σταλθηκε αεροπορικος στον Shelby, στο Los Angeles, στις 2 Φεβρουαριου του 1962. Η χωριτικοτητα του V8 ωστοσο, ειχε ηδη αυξηθει στα 4.3 λιτρα, απο 3.6 που ηταν αρχικα.

Παραγωγη

(CSX/CS 2001-2602)

Στην εκδοση παραγωγης, η AC Cars και η Shelby American εκαναν της εξης τροποποιησεις :
  • Το συστημα φρενων σχεδιασμου in-board, αντικατασταθηκε με ενα συμβατικου σχεδιασμου, προκειμενου να μειωθει το κοστος.
  • Το καπακι του ντεποζιτου, μεταφερθηκε απο το φτερο στο κεντρο του πορτμπαγκαζ (το οποιο εγινε πιο κοντο προκειμενου να φιλοξενησει αυτη την αλλαγη).

Η AC Cars, εστελνε στο Los Angeles με αερομεταφορα, ετοιμα, συναρμολογημενα και βαμμενα αμαξωματα, με την Shelby American, να τοποθετει το συστημα μεταδοσης και να διορθωνει τυχον φθορες που προκληθηκαν κατα τη μεταφορα. Ενας μικρος αριθμος αυτοκινητων, συναρμολογηθηκε στην Ανατολικη Ακτη (μαζι και η πρωτη Cobra παραγωγης, η CSX2001), απο τον Ed Hugus στη Πενσυλβανια.

Οι πρωτες 75 Mk1 Cobra (μαζι και το πρωτοτυπο), ειχαν το κινητηρα με χωρητικοτητα 4.3 λιτρα. Οι υπολοιπες 51 της σειρας Mk1, ειχαν τον ιδιο V8, αλλα με χωρητικοτητα 4.7 λιτρα.

Στα τελη του 1962, ο Alan Turner, ο αρχιμηχανικος της AC, ολοκληρωσε εναν επανασχεδιασμο που εκανε στο εμπρος μερος της Cobra, προκειμενου να μπορει να τοποθετησει ενα rack and pinion συστημα διευθυνσης, διατηρωντας το leaf-spring συστημα αναρτησης. Το ανανεωμενο αυτοκινητο μπηκε στη παραγωγη στις αρχες του 1963, ως Mk2. Μεχρι το τελος του καλοκαιριου του 1965, ειχαν παραχθει περιπου 530 Mk2 Cobra.

Το Ευρωπαϊκο Μοντελο

(COB/COX 6001-6062)

To 1963, προκειμενου η AC Cars να εστιασει στη παραγωγη των αυτοκινητων για την Shelby American, απεσυρε απο τη παραγωγη το Ruddspeed Ace. Προκειμενου να συνεχισει να πουλα αυτοκινητα στην Ευρωπαϊκη Αγορα, η AC αρχισε να διαφημιζει τη Cobra και στην Ευρωπη. Στις διαφημισεις της εποχης, λεγοταν οτι η Cobra ηταν κατασκευασμενη συμφωνα με τα πρωτυπα και τις απαιτησεις της Shelby American.

H 390 Big Block Cobra

H Shelby, πειραματιστηκε τοποθετοντας το μεγαλυτερο Ford FE κινητηρα, χωρητικοτητας 6.4 λιτρων, στο αυτοκινητο με αριθμο πλαισιου CSX2196. Δυστυχως, το αυτοκινητο δεν μπορουσε να λαβει τα απαραιτητο budget για την εξελιξη που απαιτουνταν, καθως τα χρηματα ειχαν διατεθει για να καταφερει η Cobra να κερδισει τη Ferrari στη κατηγορια GT. O Ken Miles, οδηγησε την CSX2196 στο Sebring, αγωνα τον οποιο δε καταφερε να τερματισει λογω ενος χαλασμενου αμορτισερ, ωστοσο ειχε δηλωσει οτι το αυτοκινητο ηταν κακιστο οδηγικα.
Η CSX2196, ανανεωθηκε και βελτιωθηκε, πριν τη συμμετοχη της στο Nassau, με τις GT Cobra να τρεχουν στην ιδια κατηγορια με το πρωτοτυπο Ford GT40, τις Grand Sport Corvette της Chevrolet και το Lola Mk6. H CSX2196 ηταν εκπληκτικα γρηγορη, εχοντας προβαδισμα ισο με το μηκος της ευθειας εκκινησης-τερματισμου στο πρωτο κιολας γυρο. Δυστυχως, το αυτοκινητο αναγκαστηκε να εγκαταλειψει τον αγωνα, λογω βλαβης στα φρενα.

Η, εκπληκτικη, Cobra 427

H Cobra 427, πατησε στο επανασχεδιασμενο πλαισιο της γενιας, πλεον, Mk3, το οποιο η Shelby εξελιξε και επανασχεδιασε μαζι με τη Ford στο Detroit. Το σωληνωτο πλαισιο πλεον ειχε σωληνες παχους 4 ιντσων, αντι για 3, φαρδυτερα φτερα και συστημα coil-spring αναρτησης και στους δυο αξονες. Στην 427, τοποθετηθηκε ο 7λιτρος V8 Ford FE κινητηρας, ο οποιος εφερε ενα 4-barel 780 CFM καρμπυρατερ της Holley. Η αποδοση του ηταν 431 ιπποι και 651 Nm ροπης με τη τελικη ταχυτητα να ανερχεται στα 265 χιλιομετρα/ωρα, ενω στην αγωνιστικη εκδοση η αποδοση του ηταν 492 ιπποι και η τελικη ταχυτητα ηταν 300 χιλιομετρα/ωρα.

Οι Competition Cobras (CSX/CSB 3001-3100)

H παραγωγη της Mk3, ξεκινησε στις 1 Ιανουαριου του 1965, με δυο πρωτοτυπα να εχουν σταλει στις ΗΠΑ απο τον Οκτωμβριο του \’64. Τα αυτοκινητα ειχαν σταλει στις ΗΠΑ ως rolling chasis και η παραγωγη τους ολοκληρωθηκε απο τη Shelby American.
Δυστυχως, ωστοσο, η Mk3 εχασε τη προθεσμια για να παρει homologation για τη σεζον του 1965 και δε μπορεσε να αγωνιστει. Αυτο ειχε ως αποτελεσμα, να κατασκευαστουν μονο 56 απο τα 100 προγραμματισμενα αυτοκινητα. 31 απο τα 56 μαλιστα, πουληθηκαν ως \”S/C\” (Semi-Competition), εχοντας υποστει το απαιτουμενο de-tuning για χρηση ως αυτοκινητο δρομου, αντι αγωνιστικου, καθως και τους τοποθετηθηκαν εμπρος παρμπριζ. Οι 427 S/C ειναι απο τις πλεον περιζητητες Cobra, με τις τιμες τους πλεον να κυμαινονται μεταξυ 1,5 και 2 εκατομμυριων δολαριων.

Εκδοσεις Παραγωγης (CSX/CSB 31301-3360) 

Μερικες 427 Cobra, εφεραν τον 7λιτρο κινητηρα της Ford, ο οποιος ωστοσο ηταν προορισμενος για χρηση στο δρομο και οχι σε πιστα. Η AC Cobra, ωστοσο, ηταν μια κακη οικονομικη επιλογη των Shelby και Ford, γεγονος που οδηγησε στο να σταματησουν να εισαγουν τα αυτοκινητα αυτα, το 1967. 

AC 289 Sports

(COB/COX 6101-6132)

H AC Cars, συνεχισε να κατασκευαζει την γενια Mk3 της AC Roadster, μεχρι τα τελη του 1969, χρησιμοποιοντας τον small block 289 της Ford. 

Shelby Daytona Coupe

Σε μια προσπαθεια βελτιωσης της τελικης ταχυτητας στην ευθεια Mulsanne Straight, στη Circuit d\’ La Sarthe, οπου διεξαγεται ο αγωνας των 24 Ωρων του Le Mans, η Shelby κατασκευασε μια κλειστη εκδοχη της Cobra, σε 6 αντιτυπα (με ολα να εχουν ελαχιστες μεταξυ τους διαφορες), τα οποια ονομασε Shelby Daytona Coupe.
Τα συγκεκριμενα αυτοκινητα, χρησιμοποιησαν την leafspring αναρτηση και τα μηχανικα μερη της Cobra Mk2.
Η Daytona Coupe, ειναι η κορυφαια ολων των Cobra, με τις τιμες τους να αγγιζουν τα 7.5 εκατομμυρια δολαρια. 

Πακετα εξτρα εξοπλισμου 

Η Shelby American, παρειχε τη δυνατοτητα στους ιδιοκτητες της Cobra, να εξοπλισουν τα αυτοκινητα τους με καποια πακετα εξτρα εξοπλισμου για αγωνες drag, auto-cross και πιστα.

  • DRAGON SNAKE

    Στο πακετο Dragon Snake, η Shelby προσεφερε το πακετο για χρηση του αυτοκινητου σε αγωνες drag. H Cobra CSX2093, με οδηγους τους Bruce Larson και Ed Hendrick, κατεκτησε μια πληθωρα 1ων θεσεων σε διαφορες διοργανωσεις του θεσμου αγωνων drag, NHRA.

  • SLALOM SNAKE

    Μολις δυο Cobra, κατασκευαστηκαν και εφοδιαστηκαν με το συγκεκριμενο πακετο. Αποσκοπουσε σε κοινο αγοραστων που συμμετειχε σε αγωνες auto-cross. Και τα δυο αυτοκινητα ειναι λευκου χρωματος, με κοκκινες διπλες λωριδες και κοκκινο εσωτερικο. Τα αυτοκινητα αυτα ειναι τα CSX2522 και CSX2537.

  • SUPER SNAKE

    Το 1966, η CSX3015 S/C, μια αγωνιστικη Mk3, μετατραπηκε σε αυτοκινητο δρομου, αποκτωντας προφυλακτηρες, παρμπριζ και σιγαστηρα στην εξατμιση. Ωστοσο, τα χταποδια, το πισω αγωνιστικο μερος και τα φρενα παρεμειναν ως ειχαν. Το συγκεκριμενο αυτοκινητο αποτελεσε το προσωπικο αυτοκινητο του Caroll Shelby, ο οποιος συμμετειχε σε καποιους τοπικους αγωνες κατα διαστηματα. Η δευτερη εργοστασιακη Supersnake ηταν η CSX3303, η οποια μετα απο τεχνικη αστοχια που οδηγησε σε ατυχημα, κατελειξε στο πατο του Ειρηνικου, στις ακτες του San Francisco.

All in all

Κατα πολλους, η Cobra ειναι η \”απολυτη αμερικανια\”, σαν αυτοκινητο. Ενα μικρο, ευελικτο βρετανικο αυτοκινητο, το οποιο απεκτησε ενα τεραστιο κινητηρα, φαρδυνε, χαμηλωσε και ηταν διασκεδαστικο και συναμα τρομακτικο στην οδηγηση.
Κατ\’ εμε, η Cobra ειναι ενα απο τα πλεον εμβληματικα αυτοκινητα που ειδαμε ποτε απο την Αμερικη και δε θα ξαναδουμε. Συνδυαζει τελεια την απολαυση της ανοιχτης οδηγησης, με εναν πανισχυρο και εκωφαντικο V8 κινητηρα.
Ειναι, η τελεια, Αμερικανια. Για αυτο και την αγαπαμε…

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!