Μερικες φορες, οσο και αν υπαρχει θεληση και τεχνικη ικανοτητα, παραγοντες οπως κοστος, αδυναμια προωθησης και οικονομικη δυσπραγια μπορουν να ακυρωσουν μια πραγματικη καινοτομια, ριχνοντας την στο χρονοντουλαπο της ιστοριας, ως μια ακομη χαμενη ευκαιρια.
Γραφει ο Βασιλης Καρικας
Για τους τεχνικους σχεδιαστες της ALFA ομως, η λυση δεν ηταν αποδεκτη, αντιμετωπιζοντας την ως αναγκαια θυσια, και οχι ως τεχνολογικη προοδο (ο βασικοτερος λογος και για τον οποιο η πρωτη σειρα των Tipo 119 AlfaSei με τον Busso V6 εφοδιαστηκε αρχικα με συστοιχια 6 μονων καρμπυρατερ Dellorto). Φυσικα, το αεναο προβλημα της οικονομικης στενοτητας αποτελουσε χρονια τροχοπεδη για ολοκληρωμενη Ερευνα και Εξελιξη των τεχνικων τμηματων της κρατικης εταιρειας, με τις οποιες καινοτομιες να μην ξεπερνουν τα σταδια του σχεδιαστηριου. Η ευκαιρια ομως δοθηκε το 1979, με το μεγαλυτερο Ερευνητικο Ινστιτουτο της χωρας. Το CNR (Consiglio Nazionale delle Ricerche) χορηγησε το αστρονομικο -για την εποχη- ποσο των 23 δις Λιρεττων στο Κεντρο Ερευνας της FIAT CRF (Centro Ricerche FIAT), ως κεφαλαιο για την εξελιξη τεχνολογιας γυρω απο τον κλαδο μεταφορων. Η ALFA εγινε υπεργολαβος του CRF στο πεδιο εξελιξης ηλεκτρονικου ελεγχου του κινητηρα και υβριδικης τεχνολογιας.
Με αυτη τη σημαντικη ενεση χρηματοδοτησης, η εξελιξη μιας διαφορετικης διαταξης ηλεκτρονικης διαχειρισης και τροφοδοσιας κινητηρα ηταν δυνατη. Ενα απο τα βασικα στοιχεια σχεδιασμου και λειτουργιας των κινητηρων της εταιρειας ηταν οι πολυπεταλουδες διαταξεις εισαγωγης (Alimentazione Singola), οι οποιες επετρεπαν μεγαλυτερη και ευρυτερη προπορεια στον χρονισμο των εκκεντροφορων. Κατι που προϋπηρχε στα καρμπυρατερ, και διατηρηθηκε και στο SPICA (μεχρι το 1979, οπου και εγινε η σταδιακη αντικατασταση με τα πρωτα συστηματα Motronic της BOSCH – τουλαχιστον στην αγορα των ΗΠΑ).
Η βαση της πρωτης εφαρμογης ηταν ο αειθαλης Nord των Tipo 116 Alfetta, στην εκδοση των 1962cc. Το μεγαλυτερο επιτευγμα ηταν η διατηρηση της μεγιστης ισχυος των 130hp DIN, οπως και στην εκδοχη των διπλων Weber 40DCOE. Το συστημα δοκιμαστηκε πιλοτικα με 10 μοναδες σε μορφη ταξι στην πολη του Μιλανο, για 6 μηνες και 40.000km με προσεκτικη παρακολουθηση και τηλεμετρικα δεδομενα.
Η μονη τελικη χρηση του CEM σε ευρεια παραγωγη συνεβη το 1985, και διηρκησε μεχρι το 1987, με την ειδικη εκδοση της AlfaSei μονο για την Ιταλικη αγορα, με χωρητικοτητα 2000 κυβικων, χωρις ομως τη δυνατοτητα απενεργοποιησης κυλινδρων. Κατασκευαστηκαν περιπου 1500 μοναδες, μεχρι η εταιρεια να κηρυξει πτωχευση και να εξαγοραστει απο την FIAT Auto SpA το 1986. Η μετεπειτα πορεια επικεντρωθηκε στην επαναφορα κερδων και τη μειωση του κοστους εξελιξης και παραγωγης, παρα στη μηχανολογικη καινοτομια και τη διαφορετικοτητα.