Το φωναζαμε… χρονια εδω στο TopSpeed.gr οτι η Nissan ετοιμαζει την επομενη γενια του Ζ, οπως και οτι θα ειναι βασισμενη στους θρυλους της σειρας αλλα και οτι θα φοραει εναν 3λιτρο twin turbo V6. Η επιβεβαιωση ηρθε απο τα πλεον επισημα χειλη και το νεο Ζ -πιθανοτατα θα ονομαζεται 400Ζ– βρισκεται στο… δρομο. Ομως, θα το δουμε στους δρομους μας;
Υπαρχει μια φημολογια, παγκοσμιως, οτι το 400Ζ δεν θα διατεθει στην ευρωπαϊκη αγορα. O αναφερομενος λογος ειναι οτι η Nissan στοχευει κυριως στη βορειοαμερικανικη αγορα -οπου τα Ζ εχουν αρκετο hype- και οτι δεν υπαρχει \”βιωσιμη αγορα\” για το συγκεκριμενο sportscar στην Ευρωπη. Σε αυτο προσθεστε και το γεγονος οτι φερονται να υπαρχουν \”γκρινιες\” στην Alliance με την υποθεση οτι το Ζ θα ειναι απευθειας ανταγωνιστης του Alpine A110.
Ολα αυτα βεβαια, ειναι στη σφαιρα των συζητησεων και των υποθεσεων. Το μονο βεβαιο ειναι οτι το Ζ ετοιμαζεται για παραγωγη. Και, το θεμα για τη Nissan ειναι πως, μιας και θα ειναι εστιασμενο στη χαρα της οδηγησης και απευθυνεται καθαρα στους enthusiasts, θα προκαλεσει μια… επιπλεον προσμονη στους φαν της μαρκας για την ελευση του νεου GT-R, το οποιο αναμενεται να παρουσιαστει μετα το 2023. Αλλωστε, τα περι μη ελευσης του Ζ στην Ευρωπη, αποδυναμωνουν τα λογια του ιδιου του διευθυνοντα συμβουλου της Nissan, Makoto Uchida: \”Το Z, ως αγνο σπορ αυτοκινητο, αντιπροσωπευει το πνευμα της Nissan. Ειναι ενα βασικο μοντελο στο πλανο μετασχηματισμου μας με την ονομασια Nissan NEXT και ειναι αποδειξη της ικανοτητας μας να κανουμε αυτο που αλλοι δεν τολμουν να κανουν, απο το Α εως το Ω\”.
Οι διαρροες απο την ιαπωνικη εταιρεια αναφερουν οτι στο 400Ζ, η Nissan δεν θα τοποθετησει νεο κινητηρα, αλλα θα προσφυγει σε μια δοκιμασμενη, υπαρχουσα λυση: Θα βαλει κατω απο το καπω τον 3λιτρο twin turbo V6 που χρησιμοποιει το Infinity Q60. Με το μοτερ αυτο, αποδοσης 400 ιππων και 475 Nm ροπης, υπολογιζεται οτι 400Ζ θα εχει καλυτερες επιδοσεις απο το Q60 Red Sport 400, (στο οποιο το σπριντ στα 100 χ.α.ω. απο σταση γινεται στα 4,5 δευτερολεπτα) καθως θα ειναι σημαντικα μικροτερο και ελαφρυτερο. Ιδιαιτερα στο βαρος, γινεται μεγαλη προσπαθεια ωστε αυτο να κρατηθει κοντα στο… ψυχολογικο οριο των 1.500 κιλων.
Τα περι επιδοσεων, αλλωστε, γινονται σαφη και απο την ιδια τη Nissan, η οποια, οταν ο επικεφαλης προϊοντικης αναπτυξης του Z Proto, Hiroshi Tamura λεει οτι \”το Ζ ειναι μια ισορροπια μεταξυ ισχυος και ευελιξιας, ειναι ενα οχημα που δημιουργει μια συνδεση με τον οδηγο οχι μονο στο φυσικο επιπεδο, αλλα συναισθηματικα, πληρως ανταποκρινομενο στα συναισθηματα του\”. Ξεκαθαριζει λοιπον η Nissan εδω: \”Σε καθε περιπτωση και προς αποφυγη παρανοησεων, το Z Proto διαθετει ισχυρες επιδοσεις. Κατω απο το μεγαλο καπο υπαρχει ενας ενισχυμενος V6 κινητηρας διπλου turbo, που συνδυαζεται με ενα εξαταχυτο μηχανικο κιβωτιο. Καθως προκειται για πρωτοτυπο μοντελο, οι εργασιες για τον συγχρονισμο της ισχυος του βρισκονται τωρα στην φαση της εξελιξης, εμπνευσμενες απο την χαρη και τον ελεγχο που οριζει το λογοτυπο Z, εδω και 50 χρονια\”.
Στα αλλα \”καυτα\” ζητηματα, σε ο,τι αφορα το Ζ, ειναι το εαν θα υπαρξουν και αλλες εκδοσεις, εαν θα υπαρξει ολοκληρη σειρα, καθως και σε τι τιμη θα ερθει. Εν πρωτοις, η τιμη της βασικης εκδοσης, βασει διαρροων, \”θα ειναι σημαντικα φθηνοτερη απο αυτη της Toyota GR Supra\”, διατηρωντας (και) την παραδοση των Ζ να ειναι προσιτες σπορ κατασκευες. Ναι. Σωστα διαβασες. \”Της βασικης εκδοσης\”. Η φημολογια που θελει τους ανθρωπους της Nismo να εχουν… ενθουσιαστει και να ετοιμαζουν μια \”καυτη\” εκδοση του Ζ, φαινεται να εχει βαση, οπως και οτι θα ερθει και μια cabrio εκδοση. Αυτο που ωστοσο, δεν εχει βαση, και διαψευστηκε απο τη Nissan, ειναι το λανσαρισμα σειρας –πχ SUV και sedan– με το σημα και τα χαρακτηριστικα του Ζ. Το Ζ ηταν, ειναι και θα ειναι ενα τριθυρο κουπε.
Σε ο,τι αφορα τις δυο αλλες εκδοσεις του Ζ, υπαρχουν πληροφοριες κατα τις οποιες η Mercedes-Benz πλησιασε τη Nissan για να δημιουργησουν μια κοινη πλατφορμα επανω στην οποια θα εξελιχθει η νεα SLC και το νεο Z, ομως η Nissan αρνηθηκε, λογω της χαμηλης ζητησης για sports roadsters στην αγορα. Σε ο,τι αφορα τη Nismo εκδοση, ωστοσο, τα πραγματα ειναι ελαφρως πιο ξεκαθαρα. Παροτι το επιλεχθεν μοτερ \”εχει δυνατοτητα αποδοσης ως και ανω των 450 ιππων\”, συμφωνα με πηγες της Nissan, η ιαπωνικη εταιρεια εξεταζει το ενδεχομενο η Nismo βερσιον του Ζ να ειναι υβριδικη. Δεν θεωρειται πως θα εχει \”νοθευτει\” η γνησια συνταγη, με δεδομενο οτι παραμενει το βασικο συστατικο της: Το εξαρι χειροκινητο κιβωτιο.
Ο Hiroshi Tamura , αλλωστε, το ειπε ξεκαθαρα οτι σκεφτηκαν να χρησιμοποιησουν ηλεκτρικο μοτερ και κατεληξαν στη λυση του twin turbo V6. Ομως, \”το ειδος της λυσης που θα χρειαστουμε για ενα υψηλοτερων επιδοσεων μοντελο, ειναι θεμα business, η φωνη του πελατη. (…) Αργοτερα, εαν οι πελατες ζητησουν καποιο ειδος υβριδικου συστηματος, πρεπει να το κανουμε\”.
Στο σχεδιασμο τωρα, οι διαστασεις του Ζ μας δειχνουν οτι δεν θα χρησιμοποιηθει το πατωμα της Infinity (αφου το Ζ εχει μηκος 4.382 mm, πλατος 1.850 mm και υψος 1.310 mm). Το Ζ καθεται επανω σε 19αρες ζαντες, με τα εμπρος ελαστικα να εχουν διαστασεις 255/40 και πισω 285/35.
Το Z Proto μαλλον θα το δουμε στην εκδοση παραγωγης με ελαχιστες διαφορες απο το πρωτοτυπο, καθως η σιλουετα επικοινωνει τον σεβασμο στο αρχικο μοντελο. Διαθετει ενα λαμπερο κιτρινο χρωμα περλας, σε συνδυασμο με μαυρη οροφη, ως φορο τιμης στο δημοφιλες χρωμα τοσο της πρωτης γενιας Z (S30), οσο και του 300ZX (Z32). Ο συνδυασμος ενος ρετρο θεματος με ενα που προβαλλει τον φουτουρισμο ηταν προκλητικος, εξηγησε ο Alfonso Albaisa, επικεφαλης σχεδιασμου της Nissan.
\”Οι σχεδιαστες μας εκαναν αμετρητες μελετες και σκιτσα, καθως ερευνησαμε καθε γενια και τους λογους της επιτυχιας τους \”, εξηγησε ο Albaisa. \”Τελικα, αποφασισαμε οτι το Z Proto πρεπει να ταξιδεψει μεταξυ των δεκαετιων, συμπεριλαμβανομενου του μελλοντος\”. Το σχημα του ρυγχους και οι κεκλιμενοι προβολεις LED σε σχημα δακρυων υπενθυμιζουν με τροπο αμφισημο το αρχικο Z. Οι διαστασεις της ορθογωνιας μασκας ειναι παρομοιες με το τρεχον μοντελο με την προσθηκη οβαλ πτερυγιων στις γριλιες, που προσφερουν μια ανανεωμενη μοντερνα εμφανιση.
\”Οι προβολεις LED εχουν δυο ημικυκλια που θυμιζουν το 240ZG της δεκαετιας του 70, που κυκλοφορησε αποκλειστικα στην Ιαπωνια\”, εξηγησε ο Albaisa. \”Το ZG διαθετει καθαρους φακους στο κατοπτρο των προβολεων, οι οποιοι υπο το φως εκπεμπουν δυο κυκλικες αντανακλασεις πανω απο καθε προβολεα. Μας αρεσε αυτο το μοναδικο χαρακτηριστικο και ανακαλυψαμε οτι ταιριαζει, με φυσικο τροπο, με την ταυτοτητα του Ζ\”.
Ο συνειρμος με το αυθεντικο Z ειναι πιο εντυπωσιακος οταν το Z Proto φαινεται απο το πλαϊ. Η γραμμη οροφης ρεει απο το ρυγχος προς τα πισω, δημιουργωντας ενα ξεχωριστο προφιλ απο το Z πρωτης γενιας, του οποιου το πισω ακρο ηταν ελαφρως χαμηλοτερο απο το υψος του μπροστινου φτερου, δινοντας στο Z μια μοναδικη σταση. Η μεταβαση της υπογραφης απο το πισω κρυσταλλο στη χαμηλη θεση της πισω ουρας, δινει μεγαλυτερη εμφαση στο αποτελεσμα.
Το πισω μερος ειναι εμπνευσμενο απο τα πισω φωτα του 300ZX (Z32), που ερμηνευονται σχεδιαστικα εκ νεου, πληρως ανταποκρινομενα στην συγχρονη εποχη. Μεσα σε ενα ορθογωνιο μαυρο τμημα που διατρεχει το πισω μερος και περικλειεται απο τις εξωτερικες ακρες, τα πισω φωτα LED μεταδιδουν μια εντονη λαμψη.
Η μικρες “επεμβασεις” με ανθρακονηματα στα μαρσπιε, στο μπροστινο κατω χειλος και στο τελειωμα του πισω προφυλακτηρα, ερχονται για να εξασφαλισουν τις ευελικτες επιδοσεις. Οι ζαντες αλουμινιου 19 ιντσων και οι διπλες εξατμισεις συμπληρωνουν την εντυπωσιακη παρουσια του Z Proto στον δρομο.
Στο εσωτερικο, σχεδιασμενη για να ταιριαζει σαν γαντι στον οδηγο, αλλα και στον συνοδηγο, η καμπινα του Z Proto συνδυαζει απροσκοπτα τη συγχρονη τεχνολογια με τις γνωριμες vintage πινελιες ενος Z.
Η ομαδα εσωτερικου σχεδιασμου αναζητησε συμβουλες απο θρυλικους οδηγους του μηχανοκινητου αθλητισμου για να δωσει στο Z Proto μια ιδανικη καμπινα σπορ αυτοκινητου, τοσο για τον δρομο, οσο και για την πιστα. Αυτο γινεται εμφανες απο τον πινακα οργανων του Ζ. Ολες οι ζωτικες πληροφοριες βρισκονται στην ψηφιακη οθονη των 12,3 ιντσων και ειναι διατεταγμενες με τροπο τετοιο ωστε να βοηθουν τον οδηγο να τις κατανοησει με μια ματια.
Το νεο, βαθυ τιμονι προσφερει στον οδηγο αμεση αποκριση και γρηγορη προσβαση σε λειτουργιες, χωρις να θυσιαζει την vintage αισθητικη. Πινελιες κιτρινου χρωματος βρισκονται σε ολοκληρη την καμπινα, συμπεριλαμβανομενων των ραφων στο ταμπλο. Τα καθισματα διαθετουν ειδικη κιτρινη πινελια και μια ιδιαιτερη λωριδα σχεδιασμου στο κεντρο που δινει βαθος.