Γιορταζοντας την κυκλοφορια του πρωτου ηλεκτρικου της αυτοκινητου, η Mazda καλει τους σχεδιαστες των προϊοντων του μελλοντος να πουν την αποψη τους για την προσεγγιση «human modern» του MX-30. Η Αμερικανιδα σχεδιαστρια οικιακων ειδων Rachel Griffin και ο Ολλανδος σχεδιαστης βιομηχανικων προϊοντων, Wisse Trooster, βλεπουν με τη δικη τους ματια το πρωτο EV της Mazda – μια ενσωματωση μινιμαλισμου και καλλιτεχνιας, που βασιζεται στη βιωσιμοτητα, επισης γνωστη και ως σχεδιαστικη φιλοσοφια Kodo της Mazda.
Design με οραμα προς το μελλον
Η Mazda εχει υιοθετησει, την εννοια του Kodo σε καθε σχεδιαστικη πτυχη της, απο το 2010 που η φιλοσοφια αυτη ταυτιστηκε με τη μαρκα. Με τις ριζες του στη διαχρονικη ιαπωνικη παραδοση χειροτεχνιας και μινιμαλισμου, το Kodo ειναι μια φιλοσοφια «form-follows-function» που αντανακλα ολοκληρωτικα τη δυναμικη της κινησης, και την εννοια της «ζωης» μεσα απο τα οχηματα της. Για τον Ikuo Maeda (επικεφαλης παγκοσμιου σχεδιασμου της Mazda), αυτο ξεπερναει τα ορια της εμμονης:
\”Το Kodo ενσωματωνει στο αυτοκινητο τη δυναμικη ομορφια της ζωης. Στην Ιαπωνια, σεβομαστε τους τεχνιτες, ετσι αντικειμενα που αντανακλουν την αγαπη και τη φροντιδα αυτων των τεχνιτων, εχουν μια ζωτικη δυναμη, εχουν ψυχη. Καθως ειμαστε μια ιαπωνικη εταιρεια αυτοκινητων, πιστευουμε οτι ενα δημιουργημα φτιαγμενο με πολυ κοπο απο ανθρωπινα χερια, εχει σιγουρα και ψυχη.\”
Το MX-30 μετουσιωνει τη δευτερη φαση της φιλοσοφιας του Kodo: προκειται για μια καθαρη εκφραση χρηστικοτητας. Χαριτωμενο και σχολαστικα σχεδιασμενο για τον συγχρονο τροπο ζωης, ειναι μια ανθρωποκεντρικη σχεδιαστικη προσεγγιση πανω στην οποια χτιστηκε η μορφη, η λειτουργια και η αισθηση του πρωτου ηλεκτρικου οχηματος της Mazda. Οι παραδοσιακες αξιες του μινιμαλισμου και της χειροτεχνιας ειναι εμφανεις τοσο στην τεχνολογικη οσο και τον αισθητικη πλευρα του αυτοκινητου.
Ενα απο τα βασικα σημεια βιωσιμοτητας ειναι η, συμπαγων διαστασεων, μπαταρια των 35,5kWh του MX-30, γεγονος που διαδραματιζει σημαντικο ρολο στον περιορισμο των εκπομπων του CO2 καθολη τη διαρκεια ζωης του. Σε οτι δε αφορα το βαρος, αυτο βοηθα στην επιτευξη κορυφαιας οδικης συμπεριφορας, ευελιξιας και συμμετοχικης οδηγησης, και εκτος αυτων : ειναι το πρωτο ηλεκτρικο οχημα που αμφισβητει το στερεοτυπο “bigger is better” των υπολοιπων κατασκευαστων EV. Απο οικολογικη σκοπια, αυτο δεν ισχυει. Εν τω μεταξυ, αφαιρωντας τα περιττα στοιχεια η τις περιττες «φουτουριστικες» λεπτομερειες, κοινες σε αλλα ηλεκτρικα οχηματα, η Mazda επελεξε βιωσιμες τεχνολογιες και υλικα οπως το ανακυκλωμενο PET και το φελλο. Το Mazda MX-30 ειναι το ηλεκτρικο αυτοκινητο του οδηγου του μελλοντος.
Designers του μελλοντος
Αντι να προσκαλεσει ειδικους απο το χωρο της αυτοκινητοβιομηχανιας να εκφρασουν την αποψη τους για το MX-30, η Mazda καλεσε τους σχεδιαστες των προϊοντων επομενης γενιας. Ο καθενας στον τομεα του, αυτοι οι σχεδιαστες εκπροσωπουν την προσεγγιση οπου ο μινιμαλισμος συναντα την τεχνολογια, με γνωμονα παντα τη βιωσιμοτητα.
Η Rachel Griffin, η Αμερικανιδα σχεδιαστρια που ζει στο Ροτερνταμ, ειναι ιδρυτης του Earnest Studio.
Η δουλεια της εστιαζεται κυριως σε θεματα αρθρωτων κατασκευων και πολυπλοκοτητας, με γνωμονα τη γοητεια των απλων και ευκαμπτων κατασκευων, που εχουν αμεσο αντικτυπο και στα υλικα. Αποκαλει την προσεγγιση της «απαλο μινιμαλισμο». Τα βιομηχανικα σχεδια του Wisse Trooster επικεντρωνονται στη βιωσιμοτητα και την επεκτασιμοτητα. Στοχος του ειναι να δινει πνοη σε παλια εργαλεια μετατρεποντας τα σε φρεσκα, λειτουργικα προϊοντα. Η Rachel και ο Wisse εξεταζουν απο τη δικη τους σκοπια, το Mazda MX-30.
Βιωσιμοτητα μεσα απο το πρισμα της ηρεμιας
Η σχεδιαστικη φιλοσοφια Kodo της Mazda, εδραζεται σε τρια στοιχεια της Ιαπωνικης κουλτουρας :
Το Ma, που εκφραζει τη γοητεια του αδειου χωρου, το Sori, που συνδυαζει την ηρεμια και την ισορροπια, και το Utsuroi, που αναπαριστα το παιχνιδισμα αναμεσα στο φως και τις σκιες. Το MX-30 παρουσιαζει την καθαροαιμη λειτουργικοτητα αυτης της προσεγγισης.
“Η αισθητικη ακολουθει τη λειτουργικοτητα και η λειτουργικοτητα ακολουθει το περιεχομενο,” δηλωνει η Rachel Griffin. “Η εμπειρια χρησης του Mazda MX-30 εστιαζεται στην οικειοποιηση, χωρις περιττα στοιχεια. Αυτη η προσεγγιση ειναι ιδανικη οχι μονο απο την αποψη της χρηστικοτητας, αλλα και απο εκεινη της βιωσιμοτητας: δεν πρεπει να χρησιμοποιουμε περισσοτερα απο οσα χρειαζομαστε”
“Το αυτοκινητο απλα διαθετει ολα οσα χρειαζομαστε, χωρις περιττες λεπτομερειες, που αποσπουν την προσοχη” δηλωνει ο Wisse. “Η Mazda κατασκευασε το αμιγως ηλεκτρικο MX-30, χρησιμοποιωντας μια μικρη μπαταρια που του προσφερει αστικη αυτονομια περιπου 262 χιλιομετρων. Αυτο γινεται χωρις να κανει το αυτοκινητο να μοιαζει με οποιοδηποτε αλλο ηλεκτρικο οχημα εκει εξω. Το MX-30 εχει στιβαρη εμφανιση και ομορφες ζαντες.” Ο φουτουρισμος ειναι απων και οι παραπομπες στη συγχρονη αισθητικη ειναι συγκεκριμενες. Τα ηλεκτρικα αυτοκινητα ειναι εδω, για τους οδηγους του σημερα.
Η Rachel Griffin – που επιτυγχανει στα προϊοντα της την ισορροπια του μινιμαλισμου, της χειροτεχνιας και της βιωσιμοτητας – προσθετει: «Τα ανακυκλωμενα υλικα στο εσωτερικο του αυτοκινητου χρησιμοποιουνται με εναν πολυ προσεκτικο και ιδιαιτερο τροπο, και αυτο μου αρεσει πολυ. Εξωτερικα, οι αντικρυστες (freestyle) πορτες ειναι ενα ελκυστικο χαρακτηριστικο, καθως εξασφαλιζουν την ευκολη εισοδο στο αυτοκινητο. Ειναι σχεδιασμενο σχεδον σαν ενα ζεστο και φιλικο σαλονι.\”
Η μεταβαση στην εποχη της ηλεκτροκινησης
“Οι νεοι ειναι αρκετα προσαρμοσμενοι με τις νεες, βιωσιμες τεχνολογιες οπως τα πληρως ηλεκτρικα οχηματα”, εξηγει ο Wisse, ενας σχεδιαστης που παντα σκεφτεται τις αναγκες ενος συνειδητοποιημενου τελικου χρηστη. “Ειναι σαφες οτι η Mazda αναγνωριζει αυτη την προσαρμοστικοτητα στο σχεδιασμο του αμιγως ηλεκτρικου MX-30.”
“Η εμπειρια των χρηστων δεν ειναι ποτε κατι που μπορουμε να ελεγξουμε πληρως, καθως οι ανθρωποι θα βρισκουν αναποφευκτα τους δικους τους τροπους αλληλεπιδρασης με ενα προϊον”, συνεχιζει η Rachel.
“Οι επομενες γενιες οδηγων, γνωριζουν ολο και περισσοτερο τις επιπτωσεις στο περιβαλλον. Χαρη στον προσεγμενο σχεδιασμο του, το MX-30 σε ολο τον κυκλο ζωης του αφηνει ενα μικροτερο αποτυπωμα.”
Το πρωτο ηλεκτρικο οχημα της Mazda ανοιγει μια ευρυτερη συζητηση για το πως νοιαζομαστε για τον τροπο ζωης μας. Σιγουρα, η επομενη γενια οδηγων ψαχνει τροπους να βελτιωσει το οικολογικο της αποτυπωμα, οντας περισσοτερο συνειδητοποιημενη για το μελλον – ειτε μεσω βιωσιμης μοδας, μειωσης του χρονου που περνα μπροστα σε μια οθονη, η συνδεσης με τον φυσικο κοσμο μεσω της τροφης και της ασκησης. “Ο σχεδιασμος εχει τη δυναμη να επηρεασει το πως αισθανομαστε”, εξηγει η Rachel.
Σε εναν κοσμο με περισσοτερη αξια στη ζωη, καθε προϊον πρεπει να αντιπροσωπευει κατι βαθυτερο: λειτουργια, φορμα και συναισθημα.