Στο εργοστασιο, στο μοντελο που εξελιχθηκε σε εφαρμογη VR, δεκαδες ρομποτ δουλευουν ασταματητα και συντονισμενα με τους μηχανικους, σαν ενα μπαλετο μηχανων και ανθρωπων. Σαρωτες λεϊζερ και οπτικες ρομποτικες κεφαλες ελεγχουν τις διαδικασιες κατασκευης και τις λεπτομερειες, κυριολεκτικα στο χιλιοστο. Τα μοντελα ετοιμαζονται σε ταχυτατο χρονο και επειτα, δοκιμαζονται σε ακραιες συνθηκες, οπως αυτες ενος μουσωνα, που εξομοιωνεται σε ειδικη ρομποτικη αιθουσα. Δεν ειναι σκηνη απο ταινια επιστημονικης φαντασιας. Ειναι το μελλον, το οποιο εχει ηδη ερθει…
Οι σκηνες που περιγραφονται παραπανω, δεν ειναι τιποτε αλλο παρα ενα μερος μονο απο τη διαδικασια κατασκευης του ολοκαινουριου Audi e-tron GT. Το ηλεκτρικο supercar της μαρκας, κατασκευαζεται σε ενα υπερσυγχρονο εργοστασιο με σχεδον μηδενικο περιβαλλοντικο αποτυπωμα, μεχρι οι εξειδικευμενοι τεχνιτες να το παραλαβουν στα χερια τους και να το υποβαλλουν σε εξαντλητικες δοκιμες ποιοτητας. Η Audi, μας περιγραφει σημερα ολη τη διαδικασια κατασκευης του.
Για την παραγωγη του ηλεκτροκινητου Gran Turismo στο Audi Böllinger Höfe, στο Neckarsulm, η εταιρεια χρησιμοποιει ειδικα εξελιγμενες νεες τεχνολογιες – ωστοσο, οι τελικες πινελιες εφαρμοζονται απο πολυ εξειδικευμενα χερια. Και δεδομενου οτι ενα δυναμικο εργο τεχνης πρεπει επισης να ακουγεται εντυπωσιακο, η Audi εχει δωσει ιδιαιτερη εμφαση και στον ηχο που εκπεμπει το νεο της supercar: Οι μηχανικοι της Audi εχουν συνθεσει ενα μοναδικο ηχο ειδικα για το e-tron GT. «Ακουγεται» ισχυρο και πρωτοποριακο – οτι ακριβως περιμενει καποιος απο ενα Audi.
Το Audi e-tron GT ειναι το πρωτο πληρως ηλεκτρικο αυτοκινητο της μαρκας που θα κατασκευαζεται στη Γερμανια – υπενθυμιζεται οτι το Audi e-tron βγαινει απο τη γραμμη παραγωγης του κλιματικα ουδετερου εργοστασιου στις Βρυξελλες. Η παραγωγη του θα ξεκινησει στο τελος του 2020. Η μοναδα στο Böllinger Höfe εξειδικευεται σε μικρης παραγωγης μοντελα, με ιδιαιτερη σημασια στη λεπτομερεια – εδω κατασκευαζεται το R8, απο το 2014. Ειδικα για το e-tron GT το εργοστασιο εχει επεκταθει, αναβαθμιστει και μετατραπει για ενα πιο συνθετο ρολο. Τα αμαξωματα των δυο πολυ διαφορετικων – αλλα με κοινο DNA – μοντελων θα κατασκευαζονται ξεχωριστα, αλλα η συναρμολογηση θα γινεται σε μια κοινη γραμμη. Η εξειδικευμενη δεξιοτεχνια εχει φυσικα διατηρηθει και συμπληρωνεται απο ψηφιακες διαδικασιες και εξυπνες τεχνολογιες.
Υπερσυγχρονα συστηματα εγκατασταθηκαν στους χωρους αμαξωματος και συναρμολογησης. Επιπλεον, κατασκευαστηκαν νεες αιθουσες logistics με χωρο περιπου 10.000 τετραγωνικων μετρων στο ισογειο, καθως και αλλα 800 τετραγωνικα μετρα στο υπογειο. Οι περισσοτερες απο τις μετατροπες στο Böllinger Höfe ολοκληρωθηκαν ενω το εργοστασιο παρεμεινε σε λειτουργια.
Η ενεργεια που θα χρησιμοποιειται για την παραγωγη του Audi e-tron GT θα προερχεται απο 100% απο ανανεωσιμες πηγες, με το βιοαεριο να παρεχει κλιματικα ουδετερη θερμοτητα. Απο την αρχη του ετους, η μοναδα χρησιμοποιει αποκλειστικα οικολογικο ηλεκτρισμο για τις λειτουργιες της.
Η Audi μπορεσε να σχεδιασει και να πραγματοποιησει την παραγωγη ενος νεου οχηματος με πρωτοφανη ταχυτητα. Ολες οι διαδικασιες σχεδιαστηκαν και υλοποιηθηκαν με τεχνολογια εικονικης πραγματικοτητας (VR), με την Audi να αναπτυσσει δικο της λογισμικο VR – ενα πρωτοποριακο εργο στο Volkswagen Group. Βασιζεται σε σαρωσεις 360ο που παρεχουν τρισδιαστατο χαρτη του εικονικου χωρου. Το e-tron GT ειναι το πρωτο οχημα του Group που υποβληθηκε σε δοκιμες ολων των εργασιων συναρμολογησης χωρις να προηγηθει κατασκευη φυσικου πρωτοτυπου.
Η καμπινα επιβατων του ηλεκτρικου Gran Turismo ειναι κατασκευασμενη σε μεγαλο ποσοστο απο χαλυβα εξαιρετικα υψηλης αντοχης ενω το εξωτερικο ειναι κατασκευασμενο εξ ολοκληρου απο αλουμινιο. Αυτο το concept διαφερει ουσιαστικα απο το Audi Space Frame (ASF), που χρησιμοποιειται στην κατασκευη του σπορ μοντελου υψηλων επιδοσεων R8 και των motorsport εκδοσεων του, σχεδον εξ ολοκληρου κατασκευασμενες στο χερι. Επομενως, για το αμαξωμα του Audi e-tron GT δημιουργηθηκε ενα νεο body shop στον υπαρχοντα χωρο.
Τα αμαξωματα μεταφερονται μεσα στο εργοστασιο απο 20 οχηματα μεταφορας χωρις οδηγο, με το καθενα να διανυει αποσταση περιπου 23 χιλιομετρων καθε εργασιμη ημερα. Προσανατολιζονται αυτοματα με τη βοηθεια δυο σαρωτων λεϊζερ μπροστα και πισω – διασφαλιζοντας οτι καθε οχημα μεταφορας γνωριζει την ακριβη θεση του ανα πασα στιγμη. Καθε οχημα μπορει να μεταφερει αμαξωματα και των δυο μοντελων και προσαρμοζει το υψος του για να επιτρεπει την εργονομικη λειτουργια.
Η νεα, υπερσυγχρονη γραμμη συναρμολογησης περιλαμβανει 34 ρομποτ που την καθιστουν κατα περιπου 85% αυτοματοποιημενη. Χρησιμοποιουνται συνολικα εννεα «θερμες» και «ψυχρες» τεχνικες συνδεσης των μεταλλικων πανελ. Στην καινοτομο γραμμη συναρμολογησης καθε αμαξωμα του Audi e-tron GT περνα απο το ιδιο σημειο δυο φορες, με μια τεχνικη που ονομαζεται «εφαρμογη πλαισιου διπλου δρομου», κατι που κριθηκε αναγκαιο για εξοικονομηση χωρου και χρονου.
Η τεχνικη αυτη ειναι μια πρωτοποριακη μεθοδος στη συναρμολογηση αμαξωματων. Κατα τη διαρκεια του πρωτου περασματος, τοποθετουνται και συγκολλουνται με τη χρηση ρομποτ τα εσωτερικα πλαϊνα πανελ. Τα εξωτερικα πανελ στερεωνονται κατα τη διαρκεια της δευτερης διελευσης. Η εργασια διεκπεραιωνεται απο συνολικα δεκα ρομποτ, τα οποια χρησιμοποιουν 32 εργαλεια υψηλης τεχνολογιας για την εκτελεση ολων των τεχνικων συνδεσης. Μεταξυ των δυο περασματων και κατα τη διαρκεια των ξεχωριστων βηματων εργασιας, η εναλλαγη των εργαλειων γινεται αυτοματα.
Η συγκεκριμενη τεχνικη αποτελει κορυφαιο παραδειγμα της ευελικτης και καινοτομου φυσης της διαδικασιας κατασκευης στο Audi Böllinger Höfe. Ειναι επισης αυτο που καθιστα εξαρχης δυνατη την παραγωγη του e-tron GT. Ενα συμβατικο body shop θα απαιτουσε δυο ξεχωριστες διαδικασιες και επιπλεον μηχανολογικο εξοπλισμο και συνεπως δυο γραμμες συναρμολογησης, οι οποιες θα καταλαμβαναν πολυ περισσοτερο χωρο.
Κατα την πρωτη διελευση του αμαξωματος, εγκαθισταται επισης το εσωτερικο του e-tron GT. Αυτο ακολουθειται απο το παντρεμα των συναρμολογημενων σωματων με την μπαταρια, τους ηλεκτροκινητηρες και την αναρτηση. Αυτες οι κυριες μηχανολογικες μοναδες τοποθετουνται σε ενα φορεα, ο οποιος τοποθετειται κατω απο το αμαξωμα με ακριβεια χιλιοστων. Το παντρεμα εκτελειται ως ενα σχολαστικα χορογραφημενο μηχανικο μπαλετο: οι υπαλληλοι βιδωνουν τη μπαταρια και το κινητηριο συστημα στο αμαξωμα σε 74 σημεια.
Ο εκφραστικος σχεδιασμος του Audi e-tron GT θετει ασυνηθιστα υψηλες απαιτησεις στην ποιοτητα κατασκευης – το πλευρικο πανελ, για παραδειγμα, εχει σχεδιαστικα μεγαλο βαθος, με διαφορα 35 εκατοστων μεταξυ του υψηλοτερου και του χαμηλοτερου σημειου του, κατασκευασμενο μαλιστα απο αλουμινιο, υλικο πολυ πιο δυσχρηστο και ευαισθητο απο το ατσαλι.
Επισης νεα και πρωτοποριακη, ειναι η ενσωματωμενη διαδικασια μετρησης της ακριβειας της εργασιας στη συναρμολογηση. Στο τελος της γραμμης συναρμολογησης, δυο οπτικες κεφαλες μετρησης με ρομποτ, ελεγχουν την ακριβεια στις διαστασεις του αμαξωματος. Το κανουν καταγραφοντας και συγκρινοντας 150 σημεια κατα το πρωτο περασμα και ακομη 200 κατα το δευτερο. Δεκα καμερες στο χωρο, βαθμονομημενες μεταξυ τους, ανιχνευουν την ακριβη θεση των κεφαλων μετρησης. Αυτη η συγκριση μειωνει την πιθανη αποκλιση απο +/- 0,30 χιλιοστα σε +/- 0,20 χιλιοστα. Οι ογκοι των εξαιρετικα ακριβων δεδομενων που παραγονται στη διαδικασια καθιστουν δυνατη τη γρηγορη και προβλεψιμη αντιδραση ακομη και στις μικροτερες αποκλισεις.
Η παραγωγη των δυο μοντελων σε κοινη γραμμη μπορει να παραλληλιστει με τον τροπο λειτουργιας μιας καλης ορχηστρας. Το ιδιο ισχυει και για την προμηθεια ανταλλακτικων: οι ειδικοι εφοδιασμου ελεγχουν τις πολυπλοκες αλυσιδες των δυο μοντελων με τετοιο τροπο ωστε ολα τα ανταλλακτικα να φτανουν τη σωστη στιγμη και με την απαιτουμενη ακολουθια στον αντιστοιχο κυκλο συναρμολογησης.
Στα τελευταια σταδια συναρμολογησης, το ηλεκτρικο Gran Turismo πρεπει να υποβληθει σε δοκιμη στεγανοτητας στο θαλαμο βροχης, ο οποιος προσομοιωνει τις βροχες των μουσωνων. Για οκτω λεπτα, το νερο εκτοξευεται στο αυτοκινητο μεσω 40 ακροφυσιων, καθενα απο τα οποια μπορει να ψεκασει εως και 25 λιτρα ανα λεπτο σε πιεση 60 bar. Για περιβαλλοντικους λογους το νερο κυκλοφορει σε κλειστο κυκλο, υποβαλλεται σε επεξεργασια και επαναχρησιμοποιειται απο εσωτερικες αντλιες.
Οι τελικοι σταθμοι στη γραμμη παραγωγης ειναι αφιερωμενοι στον ελεγχο υποδειγματικης λειτουργιας του Audi e-tron GT. Οι εργαζομενοι οδηγουν το αυτοκινητο πανω απο τα δυναμομετρα οπου και οι βασεις βαθμονομησης για την αναρτηση, τους προβολεις, τα συστηματα υποβοηθησης και τα συστηματα πεδησης. Μετα απο αυτο, το Audi e-tron GT ολοκληρωνει τα πρωτα χιλιομετρα του στο δρομο. Καθε αυτοκινητο οδηγειται κατα μηκος μιας διαδρομης δοκιμων και κραδασμων με διαφορετικες επιφανειες στις εγκαταστασεις του Böllinger Höfe, μετα την οποια ολοκληρωνει ενα ταξιδι περιπου 40 χιλιομετρων σε δημοσιους δρομους, που περιλαμβανει οδηγηση στον αυτοκινητοδρομο και στην αστικη κινηση. Κατα τη διαρκεια αυτων των δοκιμων, οι εκπαιδευμενοι οδηγοι επικεντρωνονται και στις μικροτερες λεπτομερειες. Συμπεριφερεται το e-tron GT – ακομα και ακουστικα – οπως εχει σχεδιαστει η ακουγεται εστω ο παραμικρος κραδασμος οταν το αυτοκινητο οδηγειται σε λιθοστρωτα δρομακια; Ακουγονται ισως δερματινα η πλαστικα μερη που τριβονται μεταξυ τους; Λειτουργουν ολα τα συστηματα και οι οθονες αψογα; Για ενα μοντελο οπως το Audi e-tron GT, τα παντα κρινονται στην παραμικρη λεπτομερεια.
Πως ακουγεται το e-tron GT
Οι μηχανικοι Rudolf Halbmeir και Stephan Gsell συνελαβαν και σχεδιασαν τον προοδευτικο ηλεκτρονικο ηχο του μοντελου – στον υπολογιστη, στο εργαστηριο ηχου, στο κινουμενο αυτοκινητο και σε μελετες πελατων.
Οπως με καθε ηλεκτρικο αυτοκινητο, το e-tron GT διαθετει επισης το υποχρεωτικο συστημα ηχητικης προειδοποιησης (Acoustic Vehicle Alerting System – AVAS), αν και ενσωματωμενο σε ενα ευρυτερο ακουστικο φασμα. Ενα μεγαφωνο τοποθετημενο στο μπροστινο μερος του οχηματος εκπεμπει τον ηχο AVAS. Σε χαμηλη ταχυτητα – μετα τα 20 χλμ./ωρα στην ΕΕ και τα 32 χλμ./ωρα στη Βορεια Αμερικη – γινεται σταδιακα πιο αθορυβο και δεν ακουγεται μετα τα 60 χλμ./ωρα. Για τους πελατες που παραγγελνουν το προαιρετικο πακετο ηχου, ενα δευτερο, μεγαλο ηχειο προστιθεται στο πισω μερος.
Παραλληλα, δυο ηχεια στο εσωτερικο παρεχουν μια συναισθηματικη εμπειρια ηχου. Δυο μοναδες ελεγχου αναμιγνυουν συνεχως τον ηχο του e-tron GT με βαση μεταβλητες οπως η ταχυτητα η η επιταχυνση. Το μπροστινο εξωτερικο μεγαφωνο συνδεεται με ενα αντιστοιχο στο πισω ακρο μαζι με δυο μεγαφωνα στις πισω πορτες για τον εσωτερικο ηχο. Οι συγκριτικα μεγαλες διαστασεις τους, τους επιτρεπουν να αναπαραγουν με ακριβεια συχνοτητες μπασων εως 65 Hz.
Το Audi drive select επιτρεπει στον οδηγο να παραμετροποιει την ακουστικη εμπειρια που εκπεμπει το αυτοκινητο. Σε λειτουργια αποδοτικοτητας, περιοριζεται στον προειδοποιητικο ηχο AVAS. Στο προφιλ ανεσης, το πισω εξωτερικο μεγαφωνο μπαινει στο παιχνιδι – παρεχοντας πληρη και εκλεπτυσμενο εξωτερικο ηχο και παραμενει ενεργο μεχρι την τελικη ταχυτητα. Σε δυναμικη λειτουργια, και τα δυο εξωτερικα ηχεια γινονται πιο δυνατα και προστιθεται ο εσωτερικος ηχος. Το e-tron GT ειναι το πρωτο ηλεκτρικο μοντελο Audi στο οποιο οι πελατες μπορουν να διαμορφωσουν οι ιδιοι την εμπειρια ακροασης – απο τη σιωπη της ηλεκτρικης μοναδας μεχρι ενα συναρπαστικο σκηνικο ηχου.