Τα πρωτοβροχια μας επεισαν: Το καλοκαιρακι τελειωσε και, σιγα – σιγα χειμωνιαζει. Και, επειδη ο χειμωνας δεν αστειευεται, φροντισε να κανεις τα απαραιτητα στο αυτοκινητο σου, για να γλιτωσεις απο δυσαρεστες καταστασεις. Γνωριζοντας οτι οι καιροι ειναι δυσκολοι, το TopSpeed.gr σου δινει καποιες συμβουλες, υπενθυμιζοντας σου οτι τα χρηματα που δεν θα δωσεις στη συντηρηση του αυτοκινητου σου, θα τα πληρωσεις διπλα και τριπλα οταν, μοιραια, θα σε αφησει στη μεση του δρομου, την ωρα που θα βιαζεσαι, θα βρεχει περισσοτερο απο τον κατακλυσμο της Παλαιας Διαθηκης και θα εχει θερμοκρασια Βορειου Πολου (νομος του Μερφι). Τι πρεπει να κανεις λοιπον;
Λαστιχα: Τα ελαστικα του αυτοκινητου σου, ειναι το Α και το Ω. Σε αυτα βασιζεσαι για να γλιτωσεις τη ζωη σου, τη ζωη των αλλων, την αρτιμελεια σου, η μια (τσουχτερη) επισκεψη στο φανοποιειο. Με την ποιοτητα του ελληνικου οδοστρωματος (αληθεια, ποιος εγκληματιας παραλαμβανει αυτους τους δρομους και γιατι ενας απ’ αυτους δεν ειναι φυλακη;) να προσφερει χειροτερη προσφυση απο ολυμπιακο παγοδρομιο, στην πρωτη ψιχαλα, μπορει το αυτοκινητο σου να βρεθει να κανει χορευτικες πιρουετες μεχρι τη μπαριερα, το πεζοδρομιο, η τον ατυχο που θα βρεθει στο δρομο σου, αν τα ελαστικα σου δεν ειναι σωστα. Ελεγξε τα λοιπον.
Το ιδανικο ειναι να τα αντικαθιστας μετα απο τρια χρονια, η 30.000 χιλιομετρα. Δες την ημερομηνια κατασκευης τους στο πλαϊ. Ελεγξε, με ενα κερμα, το πελμα τους. Δες αν εχουν ρωγμες, σκισιματα, αν ειναι ξερα.
Ελεγξε την πιεση. Ακολουθησε αυστηρα τις οδηγιες του κατασκευαστη. Αν το λαστιχο ειναι παραφουσκωμενο, μειωνεται η επαφη του πελματος με το οδοστρωμα. Ειναι σαν να περπατας σε εικοσαποντα τακουνια. Μπορεις; Αν ειναι ξεφουσκωτο, θα το κλαψεις νωρις και θα χρειαστεις καινουριο. Αν εχουν διαφορετικη πιεση σε καθε πλευρα, στο πρωτο φρεναρισμα θα σε «τραβηξουν» και θα βιωσεις την αγκαλια με τη μπαριερα.
Αν χρειαζονται αλλαγη, μην το σκεφτεσαι: Βρωμαει ο τοπος απο προσφορες. Εκμεταλλευσου το. Μην παιζεις με την ασφαλεια σου και, κυριως, με την ασφαλεια των αλλων. Ετσι οπως εχουν κανει τα νοσοκομεια, καλυτερα κανεις μας να μην τα επισκεφθει.
Μπαταρια: Οι αυξομειωσεις της θερμοκρασιας, ταλαιπωρουν τη μπαταρια του αυτοκινητου σου. Εαν η μπαταρια σου ειναι παλια η/και ταλαιπωρημενη, προτιμησε να την αλλαξεις πριν σε «προδωσει» καποιο κρυο χειμωνιατικο πρωινο (η βραδυ). Εαν την αφησεις, κινδυνευεις να συμπαρασυρεις στη φθορα και αλλα εξαρτηματα του αυτοκινητου σου. Κατα τους κρυους χειμωνες να ελεγχεις μια φορα την εβδομαδα την μπαταρια, ειδικα αν ειναι πανω απο τριων ετων.
Κινητηρας: Πριν ερθουν τα μεγαλα κρυα, φροντισε το ψυγειο του αυτοκινητου σου να εχει αντιψυκτικο. Να το ελεγχεις συχνα. Σε περιπτωση που το αμελησεις και η θερμοκρασια πεσει χαμηλα, το συστημα ψυξης του κινητηρα σου κινδυνευει να σταματησει να λειτουργει. Αν γινει αυτο, θα κλαψεις τον κινητηρα σου.
Κανε ενα τσεκ απ στον κινητηρα σου. Εχει λαδια; Χρειαζονται αλλαγη; Οι ιμαντες σε τι κατασταση ειναι;Τι μπορει να χρειαζεται ωστε να ειναι ετοιμο να αντιμετωπισει τον χειμωνα; Τα ηλεκτρικα σου κυκλωματα δουλευουν και ειναι σωστα μονωμενα, η θα τα «σκοτωσει» η υγρασια; Η ασφαλειοθηκη σου σε τι κατασταση ειναι;Βεβαιωσου οτι το αντιψυκτικο σου ειναι αναμεσα στις ενδειξεις min και max. Να προτιμησεις καλης ποιοτητας ισχυρο αντιψυκτικο, αν εισαι σε περιοχη που συνηθιζονται οι χαμηλες θερμοκρασιες.
Καλοριφερ: Κανε μια δοκιμη του συστηματος ψυξης/θερμανσης της καμπινας του αυτοκινητου σου. Δες αν αποδιδει σωστα, ελεγξε τους αεραγωγους. Δεν θελεις να εισαι στη δυσκολη θεση που τα τζαμια σου θα θαμπωνουν λες και ειναι σε εξελιξη ομαδικο οργιο απο swingers στο αυτοκινητο σου και το καλοριφερ δεν θα μπορει να τα ξεθαμπωσει. Αν δεις μειωμενη αποδοση, ζητα να σου κανουν ενα service. Αλλωστε, θυμησου πως ο,τι βγαζει το συστημα κλιματισμου, το αναπνεεις εσυ και οσοι βρισκονται στο αυτοκινητο σου. Καθαρισε τα τζαμια σου καλα. Ιδιαιτερα αν καπνιζεις, ο καπνος καθεται (και) στα τζαμια και το θαμπωμα θα σου γινει συνηθεια.
Υαλοκαθαριστηρες: «Καινουριοι ειναι, τους εβαλα τον Ιουλιο». Αυτο που μπορει να μην ξερεις, ειναι οτι το ελληνικο καλοκαιρι δεν δρα ακριβως ευεργετικα στις λαστιχενιες επιφανειες. Ο ηλιος και οι υψηλες θερμοκρασιες τις ξεραινουν και τις ταλαιπωρουν. Οι υαλοκαθαριστηρες σου ειναι εκτεθειμενοι στον ηλιο, τη ζεστη, τις υψηλες θερμοκρασιες. Θελεις στη βροχη να καθαριζουν τελεια τα τζαμια σου. Η ορατοτητα ειναι βασικος παραγοντας της ασφαλειας σου. Θυμησου πως ενας σκισμενος υαλοκαθαριστηρας μπορει να σου χαραξει το παρμπριζ. Βεβαιωσου οτι εχουμε αρκετο υγρο για το παρμπριζ. Πρεπει να ειναι καλης ποιοτητας και να αντεχει σε βαθμους κατω του μηδενος. Συνηθως βαζουμε ενα μερος υγρου, ενα μερος νερου. Αν βαλεις μονο νερο, μπορει η αντλια του να παγωσει, να καψει την ασφαλεια της και να σταματησει και η λειτουργια των υαλοκαθαριστηρων μιας και συχνα εχουν την ιδια ασφαλεια με την αντλια.
Πορτες- παραθυρα: Οι λαστιχενιες μονωσεις στα παραθυρα και τις πορτες του αυτοκινητου σου, πρεπει να ειναι σε αριστη κατασταση. Δεν θελεις η πρωινη υγρασια να περνα στο εσωτερικο του. Αν γινει αυτο, εκτος του οτι θα μπαινεις σε ενα… βρεγμενο αυτοκινητο, το εσωτερικο του καμαριου σου θα παραδοθει στη φθορα με συνοπτικες διαδικασιες. Σε ακραιες περιπτωσεις, κινδυνευεις και με μικροζημιες στα ηλεκτρικα σου. Μην παραλειψεις να καθαρισεις τους αεραγωγους αναμεσα στο καπο και το παρμπριζ, να παρατηρησεις αν οι υδροροες ειναι ανοιχτες η θα γινεις… Τιτανικος.
Φωτα: Προφανως, αν τα φωτα σου φεγγουν σαν τα καντηλακια της γιαγιας στο εικονοστασι, δεν σου ειναι χρησιμα. Ομοιως επικινδυνα ειναι αν φωτιζουν περισσοτερο απο τους προβολεις γηπεδου που φιλοξενει τον τελικο του Champions League. Αν τα φωτα σου ειναι ρυθμισμενα ψηλα, η ειναι “xenon” που καποιος σε επεισε να βαλεις, απλα εισαι εγκληματικα επικινδυνος. Για να καταλαβεις ποσο, παρε μια φωτογραφικη μηχανη. Βαλε το φλας. Γυρνα το στα ματια σου. Πατα το κουμπι και αρχισε να τρεχεις, προσπαθωντας να αποφυγεις τους τοιχους του σπιτιου σου.
Ελεγξε αν λειτουργουν τα φλας και τα φωτα των φρενων. Ελεγξε αν εχεις καποια καμμενη λαμπα.
Θεωρουμε αυτονοητο οτι εχεις ολο τον απαραιτητο εξοπλισμο ασφαλειας (τριγωνο, καλωδια, φακο, φορτιστη κινητου, γαντια κλπ). Δεν ειναι κακη ιδεα μια κουβερτα στο πορτ μπαγκαζ. Την τελευταια φορα που εμεινα, ενω χιονιζε, τουρτουριζα μεχρι να ερθει η οδικη…
Οδηγηση: Ο σωστος και καλος οδηγος ειναι αυτος που ρυθμιζει την συμπεριφορα του αναλογα με τις συνθηκες και προβλεπει τι θα γινει. Ρυθμισε λοιπον την ταχυτητα σου αναλογα με τις καιρικες συνθηκες που επικρατουν. Με τη βροχη, ελαττωνεις τη μεση ταχυτητα σου, αφου ξερεις οτι γλιστραει, ομως μην πας τοσο αργα ωστε να προκαλεις κυκλοφοριακο φορτο πισω σου και εκνευρισμο. Κρατα την αποσταση απο τον μπροστινο σου και γενικα, να προβλεπεις, ωστε να αποφυγεις βιαιο φρεναρισμα. Εσυ, μπορεις να προλαβεις να σταματησεις. Ο πισω σου ομως;
Σε καθε περιπτωση, πρεπει να προλαβεις την υδρολισθηση, πριν σου συμβει, ρυθμιζοντας την ταχυτητα, αλλα και τον τροπο οδηγησης σου, που θα πρεπει να ειναι πιο «γλυκος» -δηλαδη να αποφευγεις τις αποτομες κινησεις- οταν το οδοστρωμα ειναι βρεγμενο. Σε περιπτωση που σου συμβει, να θυμασαι πως ο πανικος ειναι κακος συμβουλος. Με ψυχραιμια, οση ωρα προσπαθεις να το επαναφερεις με γρηγορες, αλλα οχι βιαιες κινησεις (η βια φερνει βιαιη αντιδραση, αλλωστε) ψαξε να βρεις «διοδο διαφυγης». Το σημειο που δεν κινδυνευεις να τρακαρεις και να τραυματισεις καποιον και προσπαθησε να κατευθυνεις το αυτοκινητο σου προς τα εκει. Θυμησου πως καθε αυτοκινητο εχει τη δικη του συμπεριφορα και μην παρασυρεσαι απο αλλους οδηγους, η απ’ οτι σου ειπε καποιος, καποτε. Αφησε εμας να παλευουμε με την υποστροφη και την υπερστροφη σε κλειστες, ασφαλεις διαδρομες μακρια σου και τον Τσουτσιγια να διδασκει πλαγιολισθηση. Αν θες να μαθεις τα ορια του αυτοκινητου σου και τα δικα σου, υπαρχουν και οι πιστες.
Οταν βρεχει, οι (παναθλιοι) ελληνικοι δρομοι, σε πολλα σημεια τους συγκεντρωνουν νερα. Περνα με χαμηλη ταχυτητα απο αυτα. Οχι μονο επειδη μπορει να βρεξεις τον κακομοιρο στο πεζοδρομιο, η να πεταξεις νερα στο απεναντι αυτοκινητο και να το «τυφλωσεις». Αλλα και επειδη μπορει τα ελαστικα σου να χασουν την επαφη με το οδοστρωμα και να χασεις τον ελεγχο. Συχνα, οταν περνας απο τετοιες «λιμνες», τα φρενα σου μπορει να μειωσουν την αποδοση τους για καποια δευτερολεπτα.
Οταν το αυτοκινητο σου ειναι κρυο, να μην εισαι βιαιος/η μαζι του. Δωσε χρονο ωστε ο κινητηρας να ερθει στη σωστη θερμοκρασια λειτουργιας. Οπως κι εσυ δεν μπορεις να ξυπνησεις και να αρχισεις να τρεχεις σαν το παλαβο, γιατι θα παθεις ζημια, ετσι και το αυτοκινητο σου χρειαζεται λιγο χρονο. Λιγο. Λιγοτερο απο εσενα. θυμησου οτι συχνα και τα ελαστικα σου πρεπει να ζεσταθουν για να αποδωσουν οπως θελεις.
Καλα ολα αυτα, αλλα λεφτα, που θα βρω; Οι περισσοτερες αντιπροσωπειες λανσαρουν αυτη την εποχη δελεαστικες προσφορες για τον χειμερινο ελεγχο και το service των μοντελων τους, ακομα και αν ειναι αρκετα παλια. Ψαξε στο site της μαρκας του αυτοκινητου σου, η κανε ενα τηλεφωνο στην αντιπροσωπεια.
Απο εκει και περα, υπαρχουν χιλιαδες συνεργεια με εξαιρετους μηχανικους, που θα σου κανουν τον ελεγχο και τις απαραιτητες εργασιες σε προσυμφωνημενη, συμφερουσα τιμη. Κανε μια ερευνα αγορας! Προσεχε το αυτοκινητο σου για να σε «προσεχει» και αυτο και να εχουμε ολοι εναν καλο χειμωνα!