Τα… φανερά μυστικά της συμφωνίας Volkswagen- Ford

Για καποιους, ειναι μια κινηση- ματ της Volkswagen απεναντι στην… ετοιμασια του Αμερικανου προεδρου, Donald Trump, να επιβαλλει δασμους στα εισαγομενα στις ΗΠΑ αυτοκινητα. Για καποιους αλλους, η Ford, λιγο πριν χασει το τρενο της ηλεκτροκινησης, το προλαβαινει πηδωντας στο βαγονι της Volkswagen. Και για αλλους, ειναι η αρχη μιας γιγαντιαιας συμμαχιας, απεναντι στον κολοσσο Nissan- Renault (Mitsubishi) Alliance. Για τη συναψη της παγκοσμιας συνεργασιας μεταξυ της Ford και της Volkswagen, οι παραπανω απαντησεις μπορει να ισχυουν, ομως σιγουρα, δεν ολοκληρωνουν το πλεγμα που επεξηγει πληρως τη συμφωνια μεταξυ των δυο κορυφαιων αυτοκινητοβιομηχανιων


Οπως και να εχει, οι δυο γιγαντες της αυτοκινησης, \”συνδυαζουν τις δυναμεις τους για καλυτερο ανταγωνισμο, καινοτομια και υπηρεσιες στους πελατες τους\”, επικεντρωνοντας στην κατασκευη pickup ελαφρων φορτηγων, εμπορικων van και, κατα πασα πιθανοτητα, ηλεκτρικων και αυτονομων οχηματων. Το πρωτο τους πλανο, ειναι να δημιουργησουν ενα pickup και ενα van μεχρι το 2022, ενω θα ακολουθησει μια σειρα επαγγελματικων οχηματων με vans και αλλα pickup, απο το 2023 και επειτα. 


Σε αντιθεση με ο,τι εχουμε δει στη συμμαχια μεταξυ Renault-Nissan-Mitsubishi, δεν υπαρχει πλανο για ανταλλαγη ποσοστων ιδιοκτησιας. Καθε μια απο τις εταιρειες, θα διατηρησει την πληρη ανεξαρτησια της, χωρις συγχωνευσεις, η αγοραπωλησιες μεριδιων και μετοχων


Στην πραγματικοτητα, το κυριο ζητουμενο της συνεργασιας, ειναι να εξοικονομησουν οι δυο κατασκευαστες δισεκατομμυρια ευρω (η δολαρια, οπως το δει κανεις). Η -παντα προσεκτικη στις διατυπωσεις της- Volkswagen, αλλωστε, στην ενημερωση προς τους δημοσιογραφους (εμας, δηλαδη), αναφερει οτι \”η παγκοσμια συνεργασια αξιοποιει τα συγκριτικα πλεονεκτηματα των δυο κατασκευαστων αυτοκινητων με σκοπο τη βελτιωση της ανταγωνιστικοτητας, της καινοτομιας και της εξυπηρετησης πελατων\”, καθως και οτι \”η συμφωνια για van και pickup στοχευει στην επιτευξη οικονομιας κλιμακας για καθε εταιρεια, αρχης γενομενης απο το 2023\”.



Αυτη η οικονομια κλιμακας ειναι υψιστης σημασιας για τις δυο αυτοκινητοβιομηχανιες. Γιατι; Η αγορα αυτοκινητου εχει αρχισει να επιβραδυνει, εν μεσω φοβων -και αναμονης- για επιβραδυνση της παγκοσμιας αναπτυξης και του εμποριου, το 2019, ως σημαδι απαρχης μιας νεας, μεγαλης, παγκοσμιας κρισης. Ο λογος για τον οποιο βλεπουμε επιβραδυνση στις πωλησεις της αυτοκινητοβιομηχανιας διεθνως και αλλα σημαδια (οπως, για παραδειγμα, το χειροτερο τελειωμα ετους της Wall Street απο το 2008, σημαδι οτι μπηκαμε σε bear market), οφειλονται στις εμπορικες αψιμαχιες μεταξυ των δυο ισχυροτερων οικονομιων του κοσμου: Των Ηνωμενων Πολιτειων και της Κινας. Οι δυο χωρες, εχουν ανταλλαξει την επιβολη δασμων εκατονταδων δισεκατομμυριων η μια στα προϊοντα της αλλης. Ο εμπορικος πολεμος που ξεσπασε μεταξυ τους (και της Ρωσιας) φαινεται οτι τελικα θα εμπλεξει και την ΕΕ, καθως η περιοδος \”αναμονης\” που κερδισε ο Jean-Claude Juncker στην τελευταια του επισκεψη στο Λευκο Οικο ληγει και ο Trump θα αποφασισει, ως τα τελη Φεβρουαριου, εαν θα επιβαλλει δασμους στα εισαγομενα αυτοκινητα (καθως και αλλα ευρωπαϊκα προϊοντα, οπως τα αγροτικα) -υπο τον μανδυα της απειλης στην εθνικη ασφαλεια– κατι που η ΕΕ εχει ξεκαθαρισει -και μεσω της αρμοδιας επιτροπου, Cecilia Malstrom- οτι αποτελει casus beli


Υπο την απειλη μιας παγκοσμιας υφεσης την οποια αναμενουν οι περισσοτεροι executives των εταιρειων διεθνως, βασει ερευνας που εγινε πριν απο το Παγκοσμιο Οικονομικο Forum του Νταβος (λογω των εμπορικων αψιμαχιων, του γεγονοτος οτι η αμερικανικη κυβερνηση βρισκεται στο μεγαλυτερο shutdown της ιστοριας της, οτι η Κινα ανακοινωσε τη χαμηλοτερη αναπτυξη των τελευταιων 28 ετων για το 2018, η ΕΕ κλυδωνιζεται απο την ανοδο διαφορετικων πολιτικων δυναμεων, οπως της Ιταλιας, οι αγορες φαινονται \”ευθραυστες\” κ.α.) οι δυο αυτοκινητοβιομηχανιες οφειλουν να \”θωρακιστουν\” απεναντι σε οποιοδηποτε ενδεχομενο. 


Πλην της οικονομιας κλιμακας, οι Ford και Volkswagen, μεσω της συμφωνιας που \”ψιθυριζοταν\” απο το καλοκαιρι, θα μπορεσουν να μεγαλωσουν τη γκαμα των μοντελων που θα διαθετουν στους πελατες τους και να χρησιμοποιησουν τις νεες τεχνολογιες, καθως και να εκμεταλλευθουν η μια την εμπειρια της αλλης στις αγορες στις οποιες διατηρουν τις εδρες τους. \”Κατα την αποψη μου, δεν μπορεις να το κανεις μονος σου\”, λεει ο CEO της Ford, Jim Hackett. \”Πιστευουμε οτι αυτη η αλλαγη ειναι υγιης, καθως επιτρεπει στις αυτοκινητοβιομηχανιες να συγκεντρωθουν στις δυναμεις τους και να συμμετεχουν στην αναπτυξη τετοιων νεων λυσεων μετακινησεων και, την ιδια ωρα, με τους πελατες μας, να προσφερουν πολλες ανταγωνιστικες επιλογες που δεν περιμεναν οτι θα επαιρναν απο αυτοκινητοβιομηχανιες\”. Αυτα τα λογια του Hackett, ισως να φανερωνουν και τη θεληση της Ford να εκμεταλλευθει τη συμμαχια με τη VW, για να κανουν κοινη εισοδο σε νεες αγορες, οπως το car sharing


Απο τεχνικης αποψεως, τι εχουν να κερδισουν οι δυο κολοσσοι; Η Ford, η οποια εχει μεινει πισω στην αναπτυξη της ηλεκτροκινησης, θα αποκτησει προσβαση στο μεταβλητο πλαισιο ΜΕΒ. Προκειται για το πλαισιο το οποιο εχει αναπτυξει, διαθετοντας γιγαντιαιους πορους, ο Ομιλος Volkswagen, με σκοπο να καλυψει μια τεραστια γκαμα μοντελων, σε ο,τι αφορα τις διαστασεις, αλλα και των μπαταριων – δηλαδη της αυτονομιας. Ενδεχομενως σε αυτη την πλατφορμα να \”πατησει\” την επομενη γενια του Focus, η οποια θα ειναι ηλεκτρικη, το ηλεκτρικο crossover που θα παρουσιασει και ενα (επισης ηλεκτρικο) μοντελο επιδοσεων, εμπνευσμενο απο τη Mustang, που θα μας δειξει το 2020


Απο την αλλη, η Volkswagen θα αποκτησει, πιθανοτατα, πορους απο τη διαθεση αυτης της πλατφορμας στη Ford, τους οποιους θα μπορεσει να διαθεσει σε αλλες τεχνολογιες, οπως η αυτονομη οδηγηση, ενω πιθανοτατα θα εκμεταλλευθει την τεχνογνωσια της Ford στην -δημοφιλεστατη- αμερικανικη αγορα των pickup. 


Το σημαντικοτερο, ομως, οι δυο εταιρειες, θα μπορουσαν να μοιραστουν εγκαταστασεις παραγωγης και τεχνολογια μπαταριων για ηλεκτρικα αυτοκινητα, πετυχαινοντας οικονομια κλιμακας, τοσο στην εξελιξη, οσο και στην τελικη παραγωγη. Αλλωστε, το \”παζλ\” των μπαταριων ακομα ειναι ελλιπες στην αυτοκινητοβιομηχανια, αφου η αποδοση τους δεν ειναι ακομα ικανοποιητικη (πολλες ωρες φορτισης για μια μικρα, σχετικη διαδρομη), ενω η τιμη καποιων υλικων που απαιτειται, οπως το Κοβαλτιο, κανει την παραγωγη τους ακριβη. Η VW εχει ηδη δεσμευσει ποσο 50 δισεκατομμυριων ευρω για την εξελιξη μπαταριων ως το 2025, με τη Ford να αποκτα τωρα προσβαση στην γιγαντιαια αυτη επενδυση, ενω η ιδια εχει \”στην ακρη\” 11 δις δολαρια ετοιμα για την ηλεκτροκινηση. Αν μοιραστουν με επιτυχια τις τεχνολογιες τους για τις μπαταριες, θα μπορουσαν να φερουν στην αγορα γρηγοροτερα, φθηνοτερα και πιθανοτατα ανωτερα ποιοτικα προϊοντα απο τους αλλους κατασκευαστες. 

Στο μεταξυ και οι δυο εταιρειες εχουν την ευκαιρια να ηγηθουν του αναπτυσσομενου τομεα της αυτονομης οδηγησης και του car sharing αφου και οι δυο εχουν ηδη εκτεταμενα δικτυα συνεργασιων για τα αυτονομα οχηματα τους. Η VW, κατα πληροφοριες, βρισκεται σε συζητησεις με τη Waymo, ενω η Ford εχει πετυχει συμφωνια με τη Walmart για delivery με αυτονομα οχηματα (οι δοκιμες εχουν αρχισει στο Μαϊαμι απο το Νοεμβριο). Οι δυο αυτοκινητοβιομηχανιες μπορουν να ανταλλαξουν πολυτιμο data για τις προτιμησεις και τις αντιδρασεις των καταναλωτων.

Οπως και να εχει, απο αυτη τη συνεργασια, το σιγουρο ειναι πως και οι δυο αυτοκινητοβιομηχανιες θα βγουν κερδισμενες, καθως ανοιγουν το δρομο της ευρυτερης μεταξυ τους συνεργασιας. 

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!