Δικαιούται το ελληνικό Δημόσιο αποζημίωση από τη VW;

Μετα απο την δικαστικη αποφαση για την καταβολη αποζημιωσης υψους 11.000 και 5.500 ευρω σε δυο Ελληνες ιδιοκτητες VW εξαιτιας της παραποιησης των εκπομπων ρυπων μεσω της χρησης παρανομου λογισμικου, το ερωτημα ειναι ευλογο: Ποσοι ειναι οι Ελληνες που εχουν μοντελα της γερμανικης αυτοκινητοβιομηχανιας και δικαιουνται αποζημιωσης, βασει του δεδικασμενου;

Τα πραγματα εδω, ειναι καπως περιπλοκα. Γιατι, οπως αποκαλυπτει το TopSpeed.gr, περα απο τους ιδιοκτητες των αυτοκινητων, στα δικαστηρια εχουν ηδη προσφυγει και ετοιμαζονται να προσφυγουν Δημοι που αξιωνουν αποζημιωσεις απο τη VW για ρυπανση του περιβαλλοντος, ενω συμφωνα με πληροφοριες και το ελληνικο Δημοσιο προσανατολιζεται στο να ζητησει αποζημιωσεις.

Αλλα, ας δουμε πρωτα τα φυσικα προσωπα. Ποσοι ειναι οι ιδιοκτητες αυτοκινητων του Group που φοραγαν τον κινητηρα με τον κωδικο ΕΑ189 και το επιμαχο defeat device; Συμφωνα με στοιχεια που κατατεθηκαν στη Βουλη απο το Υπουργειο Υποδομων 21.079 ειναι τα αυτοκινητα που κυκλοφορουν στη χωρα μας με πλασματικο λογισμικο. Απο αυτα, εχουν ηδη αποσυρθει τα 244, ενω μονο τα 9.119 αφορουν την Volkswagen (6.362 επιβατικα VW και 882 επαγγελματικα οχηματα VW, καθως και 1.875 αυτοκινητα Audi). Ανεπισημες πληροφοριες αναφερουν πως υπαρχουν ακομα περιπου 10.000 αυτοκινητα που εισηχθησαν στην Ελλαδα απο παραεισαγωγεις και με εισαγωγες μεταχειρισμενων, ομως τα στοιχεια αυτα δεν δυναται να επιβεβαιωθουν.

Σε ο,τι αφορα τα φυσικα προσωπα, οι δυο αποφασεις του Ειρηνοδικειου Αθηνων υπ. αριθμ. 5285/2017 και 5286/2017 που αποκαλυψε το enikonomia.gr, δημιουργουν δικαστικο προηγουμενο και δινουν το δικαιωμα στους παραπανω ιδιοκτητες να προσφυγουν και αυτοι στη Δικαιοσυνη, αξιωνοντας αποζημιωση. Τι λενε οι αποφασεις;

Στην πρωτη, το δικαστηριο αναγνωρισε στον εναγοντα το δικαιωμα υπαναχωρησης απο τη συμβαση αγορας του αυτοκινητου VW Polo 1.6 TDi και επιστροφης απο τον αντιπροσωπο του ποσου των 11.005 ευρω πλεον των δικαστικων δαπανων.

Στην δευτερη περιπτωση, η κατοχος ενος VW Polo 1.2 συμφωνα με το δικαστηριο εξαπατηθηκε απο την VW και την υποχρεωνει να καταβαλει 5.500 ευρω ως αποζημιωση πλεον των δικαστικων δαπανων.

Μαλιστα το δικαστηριο εκρινε οτι τα συγκεκριμενα αυτοκινητα VW Polo δεν πληρουσαν τις προϋποθεσεις που θετει το προτυπο Euro5 σχετικα με τις εκπομπες ρυπων. Ως εκ τουτου τα αυτοκινητα δεν ανταποκρινονταν στις περιγραφες των πωλητων.
Επισης το δικαστηριο αποδεχθηκε οτι η πωλητρια εταιρεια αλλα και η επισημη εισαγωγικη εταιρεια δεν γνωριζαν κατα τον χρονο πωλησης του οχηματος οτι αυτα δεν πληρουσαν την οδηγια ρυπων Euro5 αναφορικα με τις εκπομπες οξειδιου του αζωτου.
Αυτες οι δυο τελευταιες λεπτομερειες περιπλεκουν την υποθεση. Γιατι, σε εξελιξη βρισκεται εισαγγελικη ερευνα (Εισαγγελια Πρωτοδικων Αθηνων) για το ζητημα του dieselgate στην Ελλαδα και, απο την αλλη, στη Δικαιοσυνη εχουν προσφυγει και προσφευγουν και Δημοι (οπως ο Δημος Βολου) που αξιωνουν αποζημιωση απο τη VAG για οικονομικη ζημια που προεκυψε απο την επιπλεον ρυπανση του περιβαλλοντος λογω της παραποιησης των ρυπων.

Στην πρωτη περιπτωση, αναμενεται να ζητηθει πορισμα του ΓΛΚ και επιτροπης του ΥΠΟΙΚ για τυχον διαφυγοντα κερδη απο τα τελη κυκλοφοριας. Εαν δηλαδη οι ιδιοκτητες των οχηματων με τον κινητηρα με κωδικο ΕΑ189 πληρωσαν χαμηλοτερα τελη απο αυτα που προκυπτουν βασει των πραγματικων εκπομπων ρυπων (σε αυτη την περιπτωση το κοστος βαρυνει την αυτοκινητοβιομηχανια).
Επειτα, η εισαγγελικη ερευνα στην Ελλαδα ως προς το αν προκυπτει απατη εις βαρος του Δημοσιου, \”τρεχει\” παραλληλα με τη γερμανικη. Εκει, η Εισαγγελια του Μοναχου προχωρησε σε αποσχιση της Audi απο την κυρια ερευνα, μετατρεποντας της σε ξεχωριστο αντικειμενο ερευνας. Οπως εχει εξηγησει το TopSpeed.gr (το σχετικο ρεπορταζ εδω), η Audi, οπως και η VW κινδυνευουν με κατασχεση των κερδων που εγιναν με παρανομο τροπο, οπως εγινε και με την υποθεση της Siemens. Πιθανοτατα, η ελληνικη ερευνα θα κινηθει αναλογα των αποτελεσματων της γερμανικης, αναζητωντας μια συμφωνια συμβιβασμου, εαν προκυψουν ευθυνες της αυτοκινητοβιομηχανιας και εαν μπορουν να στοιχειοθετηθουν τετοιες στη χωρα μας. Παρολα αυτα, ακομα και σε μια τετοια περιπτωση, \”αγκαθι\” παραμενει το γεγονος οτι το Ειρηνοδικειο δεχθηκε πως η πωλητρια εταιρεια δεν γνωριζε οτι τα επιμαχα οχηματα της δεν πληρουσαν την κοινοτικη οδηγια Euro5.

Σε ο,τι αφορα τους Δημους και τυχον συλλογικες προσφυγες που αξιωνουν αποζημιωση για ρυπανση του περιβαλλοντος, τα πραγματα ειναι ακομα πιο μπερδεμενα και μαλλον δυσκολα για τους εναγοντες. Γιατι, μπορει η προσφυγη του Δημου Βολου να βασιζεται στο σκεπτικο της ρυπανσης του υδροφορου οριζοντα του Ασωπου απο τις βιομηχανιες, ομως υπαρχει αντικειμενικη δυσκολια στον προσδιορισμο της οικονομικης ζημιας απο την ατμοσφαιρικη ρυπανση. Πως δηλαδη το δικαστηριο θα κρινει ποιο ειναι το κοστος της \”εξτρα\” ρυπανσης που προκαλεσαν τα επιμαχα αυτοκινητα για καθε περιοχη ξεχωριστα μιας και δεν ειναι μετρησιμο με αποδεκτη επιστημονικα μεθοδο.

Και αυτη και η υπολοιπη εμπειρια, ωστοσο, μας δειχνει οτι ο υπολογισμος της οικονομικης ζημιας (επιβαρυνση ασφαλιστικων ταμειων, κλπ) που προκληθηκε εμμεσα απο την επιπλεον ρυπανση ειναι πολυ δυσκολο να γινει με σαφηνεια και να ειναι επιστημονικα αποδεκτος. Αρα και να σταθει σε οποιοδηποτε δικαστηριο.  

Tip: Στη Δικαιοσυνη μπορουν να προσφυγουν μονο οσοι εχουν αγορασει το αυτοκινητο μαξιμου εξι χρονια πριν. Μετα απο την εξαετια, επερχεται παραγραφη.

Tip2: Η γερμανικη αυτοκινητοβιομηχανια δεσμευθηκε πως θα διαθεσει στις ΗΠΑ ποσο υψους 1 δις δολαριων για την αποζημιωση των ιδιοκτητων, ομως εκτιμαται οτι το συνολικο ποσο που θα χρειαζοταν η VW για την επαναγορα ολων των οχηματων που εμπλεκονται στο σκανδαλο, θα ξεπερνουσε τα 7 δις.

Tip3: 10,5 εκατομμυρια αυτοκινητα παγκοσμιως εφεραν το παρανομο λογισμικο.

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!