Πώς προστατεύει η SKODA τους πεζούς στην ηλεκτροκίνηση

HSKODA εργαζεται με εντατικους ρυθμους στην ηλεκτροκινηση, υλοποιωντας μια ολιστικη προσεγγιση ωστε τα ηλεκτρικα της αυτοκινητα να ειναι τοσο χρηστικα οσο και «πρασινα». Ενας απο τους τομεις που εξεταζουν οι μηχανικοι της SKODA AUTOειναι και η ηχητικη συμπεριφορα. Τα ηλεκτρικα αυτοκινητα και τα plugin υβριδικα ειναι πολυ αθορυβα οταν κινουνται με χαμηλες ταχυτητες. Αυτο εχει θετικη επιδραση στην ηχορυπανση, ομως μπορει να δημιουργησει κινδυνο για τους πεζους που ισως δεν αντιληφθουν ενα ηλεκτρικο αυτοκινητο που πλησιαζει αθορυβα. Προσφατα, ψηφιστηκε ευρωπαϊκη νομοθεσια που υποχρεωνει τους κατασκευαστες να φροντισουν για να ειναι πιο αντιληπτη ηχητικα, η παρουσια ενος ηλεκτρικου αυτοκινητου στο δρομο.



Τα πρωτα μοντελα SKODA που υλοποιουν τη νεα ντιρεκτιβα και εκπεμπουν τον υποχρεωτικο ηχο, γνωστο ως Enoise (ηλεκτρικος θορυβος, σε ελευθερη αποδοση), ειναι τα plugin υβριδικα SKODA SUPERBiV και SKODA OCTAVIAiV. Οπως γινεται αντιληπτο στο σχετικο παραδειγμα, ο ηχος μοιαζει με κινητηρα εσωτερικης καυσης, με χαμηλες συχνοτητες που γινονται υψηλοτερες καθως το αυτοκινητο επιταχυνει. Και ο ηχος εξασθενει καθως το αυτοκινητο μειωνει ταχυτητα, ωστε οι πεζοι να ειναι σε θεση να εκτιμησουν εαν το αυτοκινητο επιταχυνει η επιβραδυνει.


Τους μηχανικους της SKODA απασχολησε το που θα τοποθετηθει στο χωρο του κινητηρα η απαραιτητη συσκευη ηχου, η οποια ειναι βασικα ενα ηχειο πληρους φασματος σε μια αδιαβροχη θηκη. «Η νομοθεσια απαιτει τον ηχο να προβαλλεται προς τα εμπρος, προς τους πεζους, οποτε δεν υπαρχουν πολλες επιλογες τοποθετησης», εξηγει ο PavelOrendas, επικεφαλης μηχανικος στο συγκεκριμενο εργο. «Οι πεζοι αντιλαμβανονται μονο ενα κλασμα της κυκλοφοριακης καταστασης οπτικα και χρησιμοποιουν την ακοη τους για να γνωριζουν τι ειναι γυρω τους», προσθετει, εξηγωντας γιατι ο ηχος ειναι απαραιτητος ειδικα για τους πεζους. Στο τελος, οι μηχανικοι αποφασισαν να τοποθετησουν το ηχειο, ογκου ενος λιτρου, στο χωρο εμπρος απο τον δεξιο μπροστινο τροχο.


«Υπαρχουν συγκεκριμενες προδιαγραφες στο συστημα γνωστο ως AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System). Η νομοθεσια καθοριζει τον ελαχιστο ογκο του ηχειου, αλλα στοχος μας ειναι να προσφερουμε στους πελατες το πιο αθορυβο αυτοκινητο. Αυτο ειναι λιγο αντιφατικο, οποτε κληθηκαν οι μηχανικοι απο το Τμημα Ακουστικης Οχηματων της SKODA AUTO, για να τελειοποιησουν τον ηχο», λεει ο Orendas.

Συμφωνα με τους κανονες της Ευρωπαϊκης Ενωσης, τα πληρως ηλεκτρικα αυτοκινητα πρεπει να εκπεμπουν ενα προειδοποιητικο ηχο σε ταχυτητες εως και 20 χλμ./ωρα, επειδη ειναι εξαιρετικα αθορυβα περιπου μεχρι αυτην την ταχυτητα. «Στη συνεχεια, το αυτοκινητο κανει θορυβο κυλισης με την επαφη των ελαστικων με την επιφανεια του δρομου καθως και αεροδυναμικο θορυβο, οποτε ο Enoise δεν ειναι απαραιτητος», εξηγει ο Orendas. Η λυση της SKODA για τα ηλεκτρικα αυτοκινητα της ειναι οτι ο θορυβος αυξανει εως ταχυτητα 25 χλμ./ωρα και στη συνεχεια σταδιακα μειωνεται, εως οτου το αυτοκινητο φτασει την ταχυτητα περιπου 30 χλμ./ωρα, οταν πλεον αντικαθισταται φυσικα απο θορυβο που παραγεται απο το οχημα κατα την κινηση.
 
Το αυτοκινητο πρεπει επισης να εκπεμπει προειδοποιητικο ηχου κατα την οπισθοπορεια σε ταχυτητες εως και 6 χλμ./ωρα. Και εδω, ο προειδοποιητικος θορυβος μιμειται εναν κινητηρα εσωτερικης καυσης, αλλα με διαφορετικους τονους που ειδοποιουν τους πεζους οτι το αυτοκινητο πηγαινει προς τα πισω.


Η δημιουργια μιας «ηχητικης υπογραφης» ειναι και μια ευκαιρια για τους κατασκευαστες αυτοκινητων, εκτος απο μια μηχανικη προκληση. Παρολο που η νομοθεσια οριζει ποιες ζωνες συχνοτητων πρεπει να χρησιμοποιει ο ηχος και σε ποια ενταση (τα 56 ντεσιμπελ ειναι το κατωτερο οριο), οι σχεδιαστες μπορει να ειναι περισσοτερο δημιουργικοι και να προσαρμοζουν τον ηχο στο χαρακτηρα του συγκεκριμενου αυτοκινητου. «Στα plugin υβριδικα, που διαθετουν και συμβατικο κινητηρα, υλοποιουμε εναν ηχο που μιμειται εναν κινητηρα εσωτερικης καυσης, ετσι ωστε τα παντα να ταιριαζουν», λεει ο Orendas, εξηγωντας τη συγκεκριμενη επιλογη.

Αν και πιο σπορ, η OCTAVIA RS iV, για παραδειγμα, θα εχει ηχητικο χαρακτηρα ιδιο με τα τυπικα μοντελα OCTAVIA iV και SUPERB iV. «Ναι, το μοντελο εχει μεν πιο σπορ χαρακτηρα, αλλα αυτος ο χαρακτηρας ηχητικα κανει αισθητη την παρουσια του μονο κατα τη δυναμικη οδηγηση, μακρια απο αστικους δρομους, οποτε η επιλογη ενος Enoise με σπορ ηχοχρωμα θα ηταν αστοχη και ισως και αστεια», επισημαινει ο Orendas.

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!