Με μια προχειρη ματια και μια… μπακαλιστικη στατιστικη, διαπιστωνεις πως εχεις περιπου μια πιθανοτητα στο εκατομμυριο, καθε μηνα, να σκοτωθεις σε τροχαιο. Οι πιθανοτητες ανεβοκατεβαινουν, αναλογα με το οχημα και τον τοπο οπου κινεισαι.
Οι ιδιες πιθανοτητες, ανεβαινουν κατακορυφα, αν σκεφτεις την τυχη που εχουν οι βαρια τραυματιες των τροχαιων. Με τα νοσοκομεια να εχουν ελλειψεις (περιπου 200) σε κλινες ΜΕΘ, πολλοι ειναι οι βαρια τραυματιες που απλα… περιμενουν σε λιστα αναμονης για μερες, μεχρι να αδειασει ενα κρεβατι Εντατικης (με οποιον τροπο) και παρουν σειρα, για να παλεψουν ωστε να επιζησουν. Ειδαλλως, θα περιμενουν το μοιραιο. Υπερβολη; Οι γιατροι και οι εργαζομενοι του νοσοκομειου Αττικον, ενος απο τα μεγαλυτερα της χωρας, κατηγγειλαν (και το τεκμηριωσαν με φωτογραφιες) την προηγουμενη εβδομαδα πως σε μια βραδια μονο, ειχαν 140 ραντζα στους διαδρομους, σε καποια εκ των οποιων, διασωληνωμενους. Στα περισσοτερα νοσοκομεια δε, δεν υπαρχουν υλικα ουτε για προγραμματισμενα χειρουργεια, ποσο μαλλον για εκτακτα.
Δεν φταιει μονο η κριση γι αυτο. Σκεψου ποσο επιβαρυνουμε το Συστημα Υγειας εμεις οι ιδιοι, στελνοντας του προς περιθαλψη θυματα του κανιβαλισμου των δρομων.
Το ποσο… κανιβαλοι ειμαστε οι Ελληνες, δειχνει, εκτος των αριθμων που εχουμε αναλυσει πολλακις, προσφατη ερευνα.
Το Ευρωβαρομετρο υπευθυνης οδηγησης 2016 που ανακοινωσε το ιδρυμα Vinci Autoroutes, διαπιστωνει πως οι Ελληνες ειμαστε ευεξαπτοι, αγχωμενοι και απροσεκτοι. Με λιγα λογια, αυτο που λεμε συνεχως, εδω στο TopSpeed.gr: Οτι οδηγουμε, εχοντας χεσμενους ολους τους γυρω μας. Και, αμα λαχει, θα βρισουμε οποιον ενοχλησουμε, η θα παιξουμε και μπουνιες μαζι του.
Συμφωνα με την ερευνα, οι περισσοτεροι απο τους μισους Ελληνες τηλεφωνουν χωρις hands free ενω οδηγουν και ενας στους τρεις ρυθμιζει τη συσκευη GPS οδηγωντας. Επισης διαβαζουν και στελνουν sms η e-mails, οδηγουν συχνοτερα απο τους υπολοιπους Ευρωπαιους στη μεσαια λωριδα και δεν φορουν ζωνη ασφαλειας. Οι Ελληνες οδηγοι οδηγουν συχνα μεθυσμενοι, δεν τηρουν τα ορια ταχυτητας και θεωρουν το φλας πολυτελεια.
Συμφωνα με τα αποτελεσματα της ερευνας, που εγινε σε δειγμα περιπου 14.000 οδηγων απο εντεκα χωρες, οι Ελληνες δηλωσαν αγχωμενοι σε ποσοστο 16%, ενω η πλειονοτητα των οδηγων ειπε οτι ειναι προσεκτικοι (79%) και ηρεμοι (42%).
Πιο αυστηροι ηταν, παντως, με τους αλλους οδηγους, τους οποιους χαρακτηρισαν ανευθυνους σε ποσοστο 66% (το υψηλοτερο απο τις υπολοιπες χωρες) και επικινδυνους (39%), επιβεβαιωνοντας την ταση του συνολου των ερωτηθεντων οτι ο κινδυνος προερχεται απο τους αλλους.
Συμφωνα με τα στοιχεια, το 85% των ερωτηθεντων δηλωσε οτι εχει φοβηθει επιθετικη συμπεριφορα αλλου οδηγου, ενω το 70% πως εχει βρισει αλλον οδηγο.
Οι τεσσερις στους δεκα παραδεχτηκαν οτι εχουν ακολουθησει οχημα κρατωντας μικρη αποσταση, ενω το 26% δεν εκρυψε οτι εχει κατεβει απο το οχημα του για να… εξηγηθει με αλλον οδηγο.
Τα στοιχεια, ειναι της Τροχαιας, η οποια, οπως διαπιστωνω, καλειται καθημερινα, αποδεκατισμενη, λογω περικοπων, να βαλει ταξη σε εναν, ανεπιδεκτο μαθησεως, λαο. Γιατι, αλιμονο αν περιμενεις τον τροχονομο να σου πει οτι με το δικυκλο πρεπει να φορας κρανος γιατι θα κανεις μπουμ και το κεφαλακι θ ανοιξει σαν το καρπουζακι.Η οτι, αν δεν φορας ζωνη, ο αεροσακος θα σε σκοτωσει. Η οτι εισαι εν δυναμει δολοφονος, περνωντας με κοκκινο. Ισως λοιπον θα πρεπει να αλλαξει ο τροπος με τον οποιο και η Δικαιοσυνη βλεπει τα πραγματα. Μονο τα τελευταια χρονια αναγνωριζεται συνυπαιτιοτητα στο θυμα τροχαιου το οποιο δεν φοραγε ζωνη, η κρανος, αλλα και επισης στους πεζους- θυματα τροχαιων, οι οποιοι διεσχισαν το δρομο με κοκκινο, η εκτος διαβασεων κλπ.
Αιμα στο δρομο. Δεν θα πρεπει να σε σοκαρει αυτη η εικονα. Ειναι συνηθισμενη για την Ελλαδα, αλλωστε
Θελω να πω πως ειναι απαραιτητη μια αλλαγη κουλτουρας και απο την εξουσια (καλα, για την πολιτικη δε εχω να πω κατι, αφου, στο συνολο της, δεν ειναι μονο κατωτερη των περιστασεων και ασχετη, αλλα και αδιαφορη και επικινδυνη), αλλα και απο εμας.
Αναρωτιεμαι, τωρα το καλοκαιρι, ποιος γονιος αισθανεται καλα με τον εαυτο του, αφηνοντας το παιδι του να ανεβει στο μηχανακι χωρις να ειναι σιγουρος πως θα φορα κρανος. Ποιος φιλος/η επιτρεπει σε ανθρωπο που τον νοιαζεται να κανει το παραπανω, να μπεο στο αυτοκινητο χωρις ζωνη, να οδηγησει πιωμενος, να περασει με κοκκινο.
Αν εισαι απο αυτους που αναρωτιουνται τι μπορουμε να κανουμε για να βελτιωσουμε λιγο το χαος εκει εξω, η απαντηση ειναι να ξεκινησεις απο τον εαυτο σου και να συνεχισεις με τους πιο κοντινους σου ανθρωπους. Με επιχειρηματα, μπορει κανεις να καταλαβει πως η ανευθυνοτητα του στο τιμονι, ακομα και αν οδηγει ποδηλατο, μπορει να κλεισει σπιτια και να καταστρεψει ζωες. Και, αν οι γυρω σου ειναι ανεπιδεκτοι μαθησεως, υπαρχει και το \”γερμανικου τυπου\” επιχειρημα, οτι δεν μας περισσευουν λεφτα να σε τρεχουμε στα νοσοκομεια, εσενα και τα θυματα σου, επειδη εισαι ηλιθιος και δεν φορας κρανος/ζωνη/πινεις κι οδηγεις/περνας κοκκινο/τρεχεις/ξεφτιλιζεις τον ΚΟΚ. Αν δεν μπορεις αλλιως, ταξακι, λεωφορειακι, μετρο, η με τον πατροπαραδοτο τροπο του ποδαρατου…
Και κατι τελευταιο: Ο οδηγος/αναβατης που δεν κανει αυτα που πρεπει, ειναι απλα ασχετος. Ατυχημα μπορει να συμβει στον καθενα. Αυτος το ψαχνει, ομως…