Οι αναλυτες διεθνως λενε οτι οτι το next big thing στην παγκοσμια επενδυτικη αγορα ειναι τα συλλεκτικα αυτοκινητα. Πλεον, οι δισεκατομμυριουχοι, δεν επενδυουν μονο σε χρυσο, αλλα και σε κλασικα τετρατροχα τα οποια αναμενεται να ανεβασουν την αξια τους. Η αγορα των κλασικων παιρνει μια τροχια αναλογη με αυτη που ειχε η αγορα των εργων τεχνης πριν σκασει η φουσκα και τα σκανδαλα πλαστογραφιων και κυριολεκτικα γινεται παζαρι εκατονταδων εκατομμυριων ευρω γυρω μας.
Ο λογος που ανεβαινει αυτη η αγορα, ειναι επειδη πολλοι αναλυτες δεν αποκλειουν ενα παγκοσμιο οικονομικο κραχ και επι της ουσιας, οι εχοντες διασφαλιζουν τα χρηματα τους. Το παραδειγμα της Κυπρου με το κουρεμα καταθεσεων και η οδηγια για το bail in, δηλαδη να πληρωνουν οι πελατες των τραπεζων, οι καταθετες, τις οποιες ζημιες των πιστωτικων ιδρυματων, οδηγουν σε μια ατερμονη φημολογια περι κουρεματος καταθεσεων, αρχης γενομενης στην Ελλαδα. Ετσι, σε ολη την Ευρωπη και εδω, στην Ελλαδα, οι εχοντες προσπαθουν να ξεφορτωθουν το ρευστο, τα λεφτα τους και να τα μετατρεψουν σε κατι που θα κρατησει, η θα ανεβασει αξια. Η τεχνη ειναι κατι επιφοβο, το χρυσαφι για αλλους λογους, το ιδιο, το αυτοκινητο, ειναι κατι πιο \”καθημερινο\”.
Και πιο κερδοφορο, ετσι; Μιλαμε για αυτοκινητα που σημερα πωλουνται σε εξωφρενικα ποσα. Στο Παρισι, την προηγουμενη εβδομαδα, μια Alfa Romeo Tipo B του 1934 πουληθηκε για 3,9 εκατομμυρια ευρω. Αλλα, ας αφησουμε τα προπολεμικα αυτοκινητα που ειναι πολυ ιδιαιτερα. Μια Ferrari 365 GTB Daytona του 1973, πουληθηκε για 2,1 εκατομμυρια ευρω, μια Porsche 959 Sport του 1989 για 1,9 εκατομμυρια. Και υπαρχουν δεκαδες παρομοια παραδειγματα. Σκεψου το: Μια Alfa Romeo Giulietta Spider του 1957 πουληθηκε για περισσοτερα λεφτα απο μια Mercedes SLS AMG Black Series.
Α! Αναμεσα στα αυτοκινητα αυτα που πουληθηκαν στο Παρισι ηταν και ενα ελληνικο! Ενα γνωστο ελληνικο! Ενα Renault 5 Turbo Group B του 1981 που ανηκε στον γνωστο οδηγο αγωνων Δημητρη Μανωλοπουλο. Και, οπως θα διαβασες στο topspeed.gr, το αγωνιστικο αυτο τερας που μας ξυπναγε μνημες απο τη χρυση εποχη του Group Β, πουληθηκε για 267.500 ευρω!
Βεβαια, πρεπει να ξερεις που να επενδυσεις. Μπορει να παρεις, για παραδειγμα, μια Gullwing, για καπου 1 εκατομμυριο ευρω. Δεν μπορεις να περιμενεις οτι θα σηκωσει τιμη, αλλα το πολυ να την κρατησει. Να σου δωσουμε ενα παραδειγμα επενδυσης και μαλιστα ελληνικο: Ανεβασαμε στο Topspeed.gr, στην κατηγορια \”Ρετρο\”, μια Mercedes 230 SL Pagoda του 1965. Αυτη η Benz πωλειται για 70 χιλιαδες ευρω. Πριν απο 3 με 4 χρονια, η τιμη της κινειτο στα 30 με 40 χιλιαδες ευρω. Η εκτιμηση που ακουγεται οτι σε μια τετραετια, θα κινειται περιπου στις 100 χιλιαδες ευρω, εχει μια λογικη και γι\’ αυτο βλεπουμε καποιον που θελει να επενδυσει τα λεφτα του να κατευθυνεται σε τετοια μοντελα. Εαν, αντιστοιχα, παρατηρησουμε την πορεια του χρυσου, ολα αυτα τα χρονια, θα δουμε οτι εχει διακυμανσεις. Ναι, δηλαδη, τωρα εχει ανεβει, ομως ειχε κανει μια μικρη βουτια τους προηγουμενους μηνες. Και, ο χρυσος ειναι η πιο ασφαλης επενδυση που μπορει να κανει κανεις για τα χρηματα του.
Δεν ειναι βεβαια ολα τα μοντελα ετσι και, φυσικα, μπορει να δεις και σε αυτη την αγορα να σκαει μια παταγωδης φουσκα, οπως εγινε με αλλες, πιο \”ασφαλεις\” (πχ τα ακινητα). Δηλαδη, μπορεις να δεις Ferrari Testarossa να μενουν απουλητες η να μην πιανουν τιμες. Η, αν πεις \”θα επενδυσω σε κλασικα αυτοκινητα\”, μπορει να σου παρουσιαζουν αλλα αντι αλλων. Η τιμη των Lancia Delta Integrale ας πουμε, σκαρφαλωνει με απιστευτους ρυθμους. Και, το ακουει αυτο ο αλλος και αγοραζει μια κανιβαλισμενη, κατασκουριασμενη Delta για να επενδυσει και τελικα βρισκεται να κλαιει τα λεφτα του. Γιατι διαπιστωνει οτι ειναι μια κακοσυντηρημενη, προχειροφτιαγμενη μετατροπη, η οποια απλα δεν μπορει να μεταπωληθει. Θελει προσοχη λοιπον, θελει ελεγχο, χαρτια αυθεντικοτητας, τους σωστους ανθρωπους. Μην ακους Youngtimer και το παιρνεις με κλειστα ματια, επειδη σου ειπαν οτι θα ανεβασουν τιμες. Θα ανεβασουν, ναι, οπως φαινεται, ομως το δικο σου;
Ο χωρος του κλασικου αλλωστε, επειδη ακριβως τραβαει διεθνως, εχει αρχισει και κανιβαλιζεται, γενικως. Οι λεσχες κλασικων αυτοκινητων, εχουν εναν σκοπο. Να προστατευσουν την κουλτουρα και την κληρονομια των παλιων, καλων αυτοκινητων. Γι\’ αυτο το λογο και οι ιδιοκτητες των κλασικων αυτοκινητων απαλλασσονται απο διαφορες υποχρεωσεις που εχουμε οι υπολοιποι, οπως τα τελη κυκλοφοριας. Το τελευταιο διαστημα λοιπον, βλεπουμε ολο και συχνοτερα, αυτοκινητα με ιστορικες πινακιδες, συνηθως οχι ιδιαιτερης αξιας, να σουλατσαρουν καθημερινα για ψωνια και αλλα τετοια.
Βεβαια, υπαρχουν περιορισμοι για τα χιλιομετρα συντηρησης, τις ωρες, τις μερες που κινουνται. Και αυτο πρεπει να το δουν καλα οι λεσχες και οι ιδιοκτητες κλασικων αυτοκινητων, γιατι στο τελος θα τους γυρισει μπουμερανγκ. Δηλαδη, αν ο εξυπνακιας με το παλιο αυτοκινητο -δεν λεμε ενα μοντελο για να μην εχουμε παρεξηγησεις- που εχει πινακιδες κλασικου και το κυκλοφορει ως καθημερινο αυτοκινητο, εμπλακει σε ενα σοβαρο τροχαιο, το θεμα θα παρει εκταση. Και θα βγει ο καθε ασχετος, θα λεει το μακρυ του και το κοντο του, οι ιδιοκτητες κλασικων και οι λεσχες θα στοχοποιηθουν, θα δυσφημιστουν. Και θα την πληρωσουν, αδικως, με αλλαγη του καθεστωτος που τους διεπει. Αυτο δεν ειναι και απιθανο για την Ελλαδα, ε;