Ο ιδρυτης και ιδιοκτητης της Tesla, Elon Musk, ειναι ενας πολυ περιεργος ανθρωπος. Για καποιους, ειναι, τινι τροπω, ο Iron Man της αληθινης ζωης, μιας και ο θρυλος θελει τις χολιγουντιανες ταινιες να αντλησαν ως εμπνευση τη ζωη του. Δεν ειναι ο συνηθισμενος επιχειρηματιας, που λειτουργει με γνωμονα μονο το κερδος. Και κυριως, δεν ειναι προβλεψιμος. Καθολου προβλεψιμος. Καπως ετσι… απροβλεπτα, ο Musk, συμφωνα με πληροφοριες του TopSpeed.gr, εχει αποφασισει να \”ενεργοποιησει\” την Tesla, στην Ελλαδα.
Η Tesla, επιβεβαιωνει στο TopSpeed.gr οτι στο απωτερο μελλον η εταιρεια θα «υποστηριξει 5 supercharger stations στην Ελλαδα», ο πρωτος εκ των οποιων θα στηθει στην Αθηνα, στην Αττικη Οδο. Παροτι οι πληροφοριες απο τις ΗΠΑ ερχονται με το… σταγονομετρο, ακομα και αυτη η επιβεβαιωση, της δημιουργιας και υποστηριξης σταθμων φορτισης ηλεκτρικων αυτοκινητων ειναι «μεγαλα νεα». Κι αυτο γιατι μεχρι προτινος η χωρα μας ηταν εκτος του «δικτυου» των supercharger stations που φτιαχνονται στην Ευρωπη. Ακομα και αυτο, ωστοσο (με δεδομενο οτι μπορει καποιος να δει πως οι supercharger stations θα «διατρεχουν» την Ελλαδα) ειναι ισως ικανο (😉 να μας πει πολλα για τις προθεσεις της αμερικανικης εταιρειας.
Γιατι σε αριθμους, σε πωλησεις, μιας και δεν υπαρχει αντιπροσωπεια (υπηρξαν καποιες επαφες, παροτι η Tesla εχει ιδιοκτητες αντιπροσωπειες), και η δημιουργια του δικτυου για αυτοκινητα «επισκεπτων» δεν «κολλαει» ακριβως. «Μα, καλα, ποιο μπορει να ειναι το νοημα της εγκαταστασης των superchargers στην Ελλαδα, αν δεν γινει εισαγωγη των αμιγως ηλεκτρικων μοντελων της Tesla στην αγορα;», θα αναρωτηθεις. Το ερωτημα, ειναι αυτονοητο, αλλα βρισκει –εν μερει- την απαντηση του στα μακροπνοα, αντισυμβατικα σχεδια του Musk.
Το σχεδιο
Οπως επισημαινουν οι πηγες του TopSpeed.gr, ο σχεδιασμος του Musk ηθελε την Tesla να εχει ανοιξει την πρωτη της αντιπροσωπεια στην Ελλαδα, στα τελη Σεπτεμβριου. Εδω και παραπανω απο δυο χρονια γινονται οι προετοιμασιες για την εισαγωγη των Tesla στη χωρα μας, ομως, οπως συμβαινει συνηθως στην Ελλαδα, καποιοι απροβλεπτοι παραγοντες και, κυριως η γραφειοκρατια, βαζουν πισω το σχεδιο.
Οι πληροφοριες που διακινηθηκαν λενε πως ειχε γινει κατ’αρχην συμφωνια με Ελληνα επιχειρηματια, ο οποιος θα αναλαμβανε το «στησιμο» του δικτυου της Tesla και πως θα την «ετρεχε», φροντιζοντας και για τις προσληψεις προσωπικου. Το ιδιο σχεδιο, περιελαμβανε και τη δημιουργια υποστηρικτικου δικτυου για τα κυκλοφορουντα Tesla, τοσο για τεχνικα, οσο και για ζητηματα καθημερινης κινησης σε ολοκληρη τη χωρα.
Ομως, ακομα και για το μυαλο ενος μακροπνοου, εμπνευσμενου και επιμονου επιχειρηματια, η ελληνικη γραφειοκρατια και, ενδεχομενως και οσα συχνα κρυβονται πισω απο αυτη, αποδειχθηκε πολυ ισχυρη για να τα βαλει μαζι της.
Γιατι το σχεδιο του Musk, βεβαια, δεν περιοριζοταν στο ανοιγμα αντιπροσωπειων. Και, δεν επελεξε τυχαια την Ελλαδα. Οι αντιπροσωπειες, ειναι απλα το απαραιτητο «κερασακι» στην τουρτα που ετοιμαζει ο Αμερικανος επιχειρηματιας.
Ο ανθρωπος που ο θρυλος λεει οτι ηταν τοσο αγχωμενος και αποφασισμενος οταν πρωτοανοιξε την Tesla, που, επι εναν χρονο, κοιμοταν στο πατωμα της μοναδας παραγωγης καθε βραδυ, εχει αποφασισει να ανοιξει εργοστασιο κατασκευης αυτοκινητων της εταιρειας του στην Ελλαδα. Ο χωρος, μια γιγαντιαια εκταση στην κεντρικη Ελλαδα, εχει βρεθει, συνεργατες στο επιχειρηματικο ανοιγμα το ιδιο και εμεναν τα τυπικα, οταν, το 2012, αποφασισε να κανει το βημα.
Ομως, οταν οι επικεφαλης της εταιρειας του ζητησαν να συναντηθουν με στελεχη της ελληνικης κυβερνησης, εξηγωντας τη γιγαντιαια επενδυση που σχεδιαζεται και ζητωντας επιταχυνση των γραφειοκρατικων διαδικασιων που απαιτουνται για να εκκινησει το εργο και ξεμπλοκαρισμα απο τυπικους (παλι γραφειοκρατικους) λογους που φρεναραν την εναρξη της, ελαβαν αρνητικη απαντηση. Αλλα, αυτα, ειναι γνωστα, γραμμενα.
Καπως ετσι, μετακομισαν το σχεδιο τους αλλου, εκει οπου δεν υπηρχαν γραφειοκρατικοι λογοι για να μην ανοιξει ενα εργοστασιο παραγωγης αμιγως ηλεκτρικων αυτοκινητων, την Ολλανδια. Ομως, αυτο ηταν το τελος;
Οχι για τον Musk, ο οποιος εχει «κολλησει», οτι η δημιουργια μιας τεραστιας γραμμης παραγωγης στη χωρα μας, εχει πολυ μεγαλη σημασια. Ισως επειδη ο χαρακτηρας του ειναι τετοιος που δεν μπορει να ησυχασει μεχρι να γινει αυτο που θελει, αυτο που ειχε πρωτοσχεδιασει στην αρχη, ισως (και) για αλλους λογους. Γιατι, ο Musk και οι ανθρωποι του, βλεπουν την Ελλαδα ως το ιδανικο μερος για να στηθει μια ευρασιατικη γραμμη παραγωγης της Tesla. Για τους προφανεις, γεωγραφικους λογους. Συν τοις αλλοις, μια τοσο μεγαλη επενδυση στη χειμαζομενη Ελλαδα, θα μπορουσε να αποτελει ενα μηνυμα του Musk για τη στηριξη των αδυνατων και να σηματοδοτει εμπρακτα τη θεληση του να επεκταθει σε καθε γωνια του πλανητη. Αλλωστε, δεν θα μπορουσε να λεει αλλιως οτι η Tesla εκφραζει το μελλον της αυτοκινησης αυτου του κοσμου.
Το δεδομενο ειναι οτι οι προσπαθειες για τη δημιουργια Tesla Gigafactory στην Ελλαδα αλλα/η και για μοναδα κατασκευης μπαταριων συνεχιζονται.
Το καλοκαιρι
Συναντηση μεταξυ των επικεφαλης στελεχων της Tesla με αρμοδια στελεχη του ελληνικου Κρατους, υπηρχε, λενε οι πληροφοριες και το καλοκαιρι που περασε. Και, παροτι η αμερικανικη εταιρεια ειχε βρει (μονη της, φυσικα) τον τροπο να παρακαμψει τη συντριπτικη πλειοψηφια των γραφειοκρατικων εμποδιων, συναντησε τοιχο και παλι. Και ας φαινοταν πια «παιχνιδακι» η συμφωνια με την ελληνικη πλευρα. Ετσι, εφυγαν παλι απραγοι.
Ειπαμε ομως, ο Musk δεν ειναι ανθρωπος που παραιτειται. Οχι ανθρωπος που παραιτειται ευκολα. Δεν παραιτειται, γενικως. Αραγε, θα συνεχισει το «ελληνικο ζητημα», ακομα και αν χρειαστει το σχεδιο του να παραποιηθει: Δηλαδη, πρωτα να ανοιξουν οι αντιπροσωπειες της Tesla και μετα, εστω και απο χρονια, να ανοιξει και το εργοστασιο; Ιδωμεν. Τουλαχιστον, θα μπορουμε να τα θαυμαζουμε απο κοντα αυτα τα Tesla, σε καποια αντιπροσωπεια της, στη δικη μας χωρα…