Μια μερα σαν τη σημερινη, το μακρινο 1875, στο Λιμπερετς της Τσεχιας ερχεται στον κοσμο ενα παιδι, που οι γονεις του ονομαζουν Ferdinand. Ηταν ο Ferdinand Porsche, ιδρυτης της φερωνυμης αυτοκινητοβιομηχανιας και δημιουργος του θρυλικου \”σκαραβαιου\”.
Το σπιτι στο Vratislavice του Liberec, οπου ο Ferdinand Porsche γεννηθηκε
Ενας ανθρωπος αμφιλεγομενος, καθως, συμφωνα με νεοτερα στοιχεια, ο Hitler και ο Porsche, στενα συνδεδεμενοι μεταξυ τους, εκλεψαν το σχεδιο του Εβραιου μηχανικου Josef Ganz και το παρουσιασαν ως δικο τους, δημιουργωντας τον \”σκαραβαιο\”.
Ο Josef Ganz και το πρωτοτυπο του, το οποιο ο Αδολφος Χιτλερ ειδε το 1933, λιγο πριν παρουσιασει τα σχεδια του για τον σκαραβαιο στον Ferdinand Porsche.
Ο Ferdinand, απο μικρος εδειξε… ερωτευμενος με τα κατσαβιδια και τις βιδες. Και, περναγε ολη του τη μερα στο μηχανουργειο του πατερα του, ενω τα βραδια, φοιτουσε σε νυχτερινο σχολειο. Σε ηλικια μολις 23 ετων, το παιδι αυτο που δεν ειχε λαβει ποτε ανωτερη εκπαιδευση, θα παρουσιαζε το πρωτο αυτοκινητο- δικη του δημιουργια.
Το 1898 το πρωτο σχεδιο του Porsche
Το 1902 κληθηκε να υπηρετησει τη στρατιωτικη του θητεια. Εγινε οδηγος του διαδοχου του θρονου Αρχιδουκα Φραγκισκου Φερδινανδου, η δολοφονια του οποιου το 1914 στο Σεραγεβο προκαλεσε την εκρηξη του Α\’ Παγκοσμιου Πολεμου.
Η φημη του ως ικανου μηχανικου γρηγορα εκανε το γυρο της Κεντρικης Ευρωπης και το 1906 ξεκινα τη συνεργασια του με την Daimler (προδρομου της Mercedes), ως επικεφαλης σχεδιαστης και αργοτερα ως τεχνικος διευθυντης. Παραλληλα, σχεδιαζει αγωνιστικα αυτοκινητα, που κανουν θραυση στα ραλι. Το 1917 αναγορευεται επιτιμος διδακτωρ του Πολυτεχνειου της Βιεννης.
Τo ονειρο του Πορσε ηταν η κατασκευη ενος μικρου, ελαφρου αυτοκινητου, προσιτου στον πολυ κοσμο. Η Mercedes απορριπτει το σχεδιο του κι αυτος την εγκαταλειπει το 1929. Προσλαμβανεται στη Σταγιερ, η οποια γρηγορα θα καταρρευσει οικονομικα, εξαιτιας της οικονομικης κρισης. Ο Πορσε μενει ανεργος.
Μολις το 1900 παρουσιαστηκε το Lohner-Porscheμ ενα οχημα με κινηση στους εμπροσθιους τροχους με ενσωματωμενους ηλεκτρικους κινητηρες
Η εδρα για την εταιρεια Porsche το 1938 στο Zuffenhausen
Αποφασιζει να παρει την τυχη στα χερια του και το 1931 ιδρυει τη δικη του εταιρεια, με τιτλο το επωνυμο του. Επικεντρωνεται στο σχεδιασμο ενος οικογενειακου αυτοκινητου, προσελκυοντας το ενδιαφερον του Αδολφου Χιτλερ, που φιλοδοξει καθε Γερμανος να εχει το δικο του αυτοκινητο και τρακτερ.
Το 1934 λαμβανει την εγκριση και παρουσιαζει την πρωτη εκδοχη του γνωστου μας «Σκαραβαιου», του πιο επιτυχημενου μοντελου στην ιστορια της αυτοκινησης. Το «λαϊκο αυτοκινητο», οπως ονομαστηκε (Volkswagen στα γερμανικα), σηματοδοτησε τη δημιουργια της γνωστης αυτοκινητοβιομηχανιας «Φολξβαγκεν» το 1937.
Τα πρωτα σκιτσα του μηχανικου Josef Ganz που θαφτηκαν στο παρελθον
Ελαφρυ και με χαμηλο κοστος ηταν η ιδεα του του κυριου Ganz το 1923
Περισσοτερες αποδειξεις απο τα εκτενη σχεδια του κ Ganz
Ομως, συμφωνα με ιστορικους, ο Hitler ειχε δει το σχεδιο του Εβραιου μηχανικου Josef Ganz το 1933, σε μια εκθεση αυτοκινητου και ειχε δωσει εντολη στον Porsche να το κοπιαρει. Εκτος απο τις σχεδιαστικες ομοιοτητες, \”εκλεψε\” και το κοστος παραγωγης και το γεγονος οτι ηταν αεροψυκτο, αλλα και το οτι ηταν τετραθεσιο. Λεγεται μαλιστα οτι ο Hitler εδωσε ενα προσχεδιο στον Porsche, με την εντολη να το κανει αυτοκινητο…
Το σκετσο που εικαζεται οτι ο Χιτλερ εδωσε στον Ferdinand Porsche το 1934.
Οπως και να χει, η \”Porsche\” πηρε και αλλα συμβολαια απο το Γ\’ Ραϊχ για το σχεδιασμο και κατασκευη των αρματων μαχης «Ταϊγκερ» και «Ελεφαντ». Παραλληλα, σχεδιαζε αγωνιστικα που ανταγωνιζονταν τα αντιστοιχα της Mercedes σε ραλι που αφησαν ιστορια προπολεμικα. Το 1937 τιμηθηκε απο το ναζιστικο καθεστως με το Εθνικο Βραβειο για την Τεχνη και την Επιστημη.
Μετα την πτωση του Γ\’ Ραϊχ, ο Πορσε συλλαμβανεται απο τους συμμαχους ως εγκληματιας πολεμου (15 Δεκεμβριου 1945) και περνα 20 μηνες στη φυλακη. Την πατρικη επιχειρηση αναλαμβανει ο γιος του Φερι, που επικεντρωνεται στο σχεδιασμο των πανακριβων σπορ αυτοκινητων, αρχης γενομενης με το μοντελο 911. Στην Πορσε εισερευσε ζεστο χρημα, γιατι η Φολξβαγκεν αναγνωρισε στον Φερντιναντ Πορσε δικαιωματα για καθε σκαραβαιο που κατασκευαζε.
Τα πρωτα σκαθαρια μπροστα απο την Πυλη του Βραδεμβουργου στο Βερολινο το 1938
Ο Φερντιναντ Πορσε υπεστη βαρυ εγκεφαλικο στα τελη του 1950 και πεθανε στις 30 Ιανουαριου 1951, σε ηλικια 76 ετων. Το 1999 ανακηρυχθηκε μεταθανατια «Μηχανικος του Αιωνα» απο το σιναφι του αγωνιστικου αυτοκινητου.
1949 Ο F.Porsche με τα εγγονια του Ferdinand Alexander \”Butzi\” Porsche (αριστερα) και Ferdinand Piech (δεξια).
1937-1938 Ο Ferdinand Porsche απεβιωσε στην ηλικια των 62 στο γραφειο σχεδιασμου που βρισκεται στο Kronenstrasse 24 στη Στουτγκαρδη.
Με πληροφοριες απο www.sansimera.gr