Στις εξελιξεις για το dieselgate της VW, η γερμανικη αυτοκινητοβιομηχανια κατεληξε σε συμβιβασμο με το αμερικανικο Υπουργειο Δικαιοσυνης, την Υπηρεσια Προστασιας του Περιβαλλοντος (EPA) και τους υπολοιπους φορεις. Στην πραξη, αυτο σημαινει οτι το VAG γλιτωνει τον διασυρμο του να καθισει στο σκαμνι του Ομοσπονδιακου δικαστηριου των ΗΠΑ, πληρωνοντας παχυλες αποζημιωσεις και στο κρατος, αλλα και στους πελατες της, στην αλλη ακρη του Ατλαντικου.
Προσεξτε τωρα: Αναμενοντας την ανακοινωση, η εστω διαρροη των λεπτομερειων της συμφωνιας, αξιζει να επικεντρωθουμε στο τι προσφερει το Group στους Αμερικανους (μονο σε αυτους, προς το παρον) πελατες της, που εχουν στην κατοχη τους τα VW/Audi με τον διλιτρο diesel που φορα το παρανομο λογισμικο αποκρυψης ρυπων.
Ενωπιον ομοσπονδιακου δικαστη, η VAG θα δεσμευθει οτι προσφερεται να επαναγορασει τα περισσοτερα απο τα 500.000 μοντελα της που πουλησε στις ΗΠΑ και επηρρεαζονται απο το σκανδαλο. Πληροφοριες αναφερουν οτι στους κατοχους των συγκεκριμενων μοντελων με το παρανομο λογισμικο, θα προσφερθει η λυση να πουλησουν πισω στη VW το αυτοκινητο τους, η να κανουν επισκευες, προσφεροντας τους αποζημιωση υψους 5.000 δολαριων.
Η γερμανικη αυτοκινητοβιομηχανια δεσμευθηκε πως θα διαθεσει ποσο υψους 1 δις δολαριων για την αποζημιωση των ιδιοκτητων, ομως εκτιμαται οτι το συνολικο ποσο που θα χρειαζοταν η VW για την επαναγορα ολων των οχηματων που εμπλεκονται στο σκανδαλο, θα ξεπερνουσε τα 7 δις.
Η προσφορα επαναγορας θα ισχυει αρχικα για τα VW Jetta και Golf (δεν εχει αποσαφηνιστει τι θα γινει με τα Beetle και Passat) καθως και το Audi A3, που αγοραστηκαν απο το 2009 και μετα και θα εξαιρει τα περιπου 80.000 3λιτρα diesel που εμπλεκονται στο ιδιο σκανδαλο. Προκυπτουν βεβαια και αλλα ερωτηματα, οπως για παραδειγμα το τι θα κανει η VW σε αυτους που θα αρνηθουν να της τα πουλησουν και ζητησουν τις επιδιορθωσεις, στο πλαισιο της ανακλησης. Κι αυτο γιατι η VW αναγκαστηκε να κλεισει το deal με τις αμερικανικες Αρχες, οσο οι μηχανικοι της δεν μπορουσαν να βρουν (τεχνικη) λυση αφαιρεσης του defeat system που να ικανοποιει την EPA.
Μολις τα νεα διερρευσαν στις ΗΠΑ, η μετοχη της VW στη χωρα του Ατλαντικου ανεβηκε κατα 6 μοναδες, φτανοντας τα 30,95 δολαρια. Γιατι τα νεα συνοδευονταν και απο τη δημιουργια εξτρα ταμειου απο τη VW, με το ποιο θα χρηματοδοτησει δραστηριοτητες για την προστασια του περιβαλλοντος στις ΗΠΑ.
\”Καθαρισε\” με το σκανδαλο στις ΗΠΑ η VW/Audi. Στην Ευρωπη, τι;
Και το μεγα ερωτημα που προκυπτει τωρα, ειναι το τι θα γινει στις υπολοιπες χωρες και, κυριως, σε αυτη που μας αφορα, τη δικη μας. Θυμιζουμε πως η αντιπροσωπος των VW / Audi στην Ελλαδα, Kosmocar, εχει ανακοινωσει πως τα οχηματα που ηδη κυκλοφορουν στην Ελλαδα και επηρεαζονται απο το παρανομο λογισμικο, ειναι 6.362 επιβατικα και 882 επαγγελματικα οχηματα VW, καθως και 1.875 αυτοκινητα Audi (9.119 οχηματα συνολικα, αν και ειναι αμφιβολο το αν καταμετρωνται και αυτα που πουληθηκαν απο παραεισαγωγες και οι εισαγωγες μεταχειρισμενων). Τι θα γινει με αυτους τους ιδιοκτητες;
Εξελιξη δεν υπαρχει καμια, καθως, οπως φαινεται, οι τεχνικοι του VAG δεν εχουν καταφερει να βρουν λυση για να \”καθαρισουν\” τον κινητηρα με κωδικο ΕΑ189, η οποια τουλαχιστον να γινεται δεκτη απο τις γερμανικες Αρχες– αρα και απο τις ελληνικες, κατα το Ευρωπαϊκο Δικαιο.
Και ενω η VW εχει δεσμευθει απο… περυσι πως θα παρουσιασει τεχνικες λυσεις για το θεμα και στις ελληνικες Αρχες, βρισκεται σε εξελιξη ερευνα που εχει διαταξει ο Προϊσταμενος της Εισαγγελιας Πρωτοδικων, Ηλιας Ζαγοραιος, ο οποιος εδωσε εντολη να διενεργηθει προκαταρκτικη εξεταση προκειμενου να διερευνηθουν τυχον ποινικες ευθυνες για αυτοκινητα που εισηχθησαν στην Ελλαδα και κυκλοφορουν με το παρανομο λογισμικο που παραποιει τις τιμες ρυπων.
Αφηνοντας για λιγο το ποινικο μερος στην ακρη, αξιζει να επισημανθει οτι δικηγορικα γραφεια στην Ελλαδα, \”συλλεγουν\” τις υποθεσεις ιδιοκτητων αυτοκινητων με το παρανομο λογισμικο, ωστε να προσφυγουν στη Δικαιοσυνη. Στο αστικο μερος της υποθεσης, περα απο το ηθικο κομματι στο οποιο θα μπορουσε καποιος πελατης να αιτηθει αποζημιωση -κατι που θα εξαρτηθει απο το ποινικο σκελος- τωρα, που υπαρχει η συμφωνια για τους Αμερικανους πελατες, τιθεται θεμα αποζημιωσης και εδω. Εκτος, αν γινει δεκτο (αληθεια, με ποιο σκεπτικο;) οτι υπαρχει ΔΙΑΚΡΙΣΗ μεταξυ των Ευρωπαιων και των Αμερικανων πελατων. Γιατι οι Ευρωπαιοι και στην προκειμενη περιπτωση, οι Ελληνες ιδιοκτητες των εν λογω οχηματων, δεν δικαιουνται, οπως οι Αμερικανοι, να πουλησουν πισω στην εταιρεια τα αυτοκινητα τους, εφοσον εξαπατηθηκαν;
Εδω, ο γερμανικος κολοσσος φαινεται πως κρατα εναν \”ασο\” στο μανικι: Ηδη, στις ΗΠΑ διαρρεεται πως δεν θα αποζημιωθουν με την επαναγορα ολοι οι πελατες της που εξαπατηθηκαν, αλλα 500.000 και πως το ποσο που θα δοθει, δεν θα ξεπερασει το 1 δις δολαρια. Εκτος αυτου, θα προσπαθησει να \”πατησει\” σε ιδιωτικη εξωδικαστικη συμφωνια με τις ΗΠΑ, οπως εκανε πχ και η Siemens, η οποια πληρωσε κολοσσιαιες αποζημιωσεις στις ΗΠΑ και στην Ελλαδα, δεν εχει δωσει σχεδον ουτε διφραγκο για αποζημιωση.
Στο ποινικο σκελος τωρα: Οπως εχει επισημανει το TopSpeed.gr στο παρελθον, το ερωτημα ειναι τι θα μπορουσε να φερει η εισαγγελικη ερευνα. Προφανως, για την ελληνικη αντιπροσωπεια, για τους εισαγωγεις, ειναι μαλλον αδυνατο να τους εμπλεξει κανεις νομικα, καθως δεν προκυπτει απο καπου οτι γνωριζαν για την απατη. Ομως, απο την αλλη, σε ποιον θα μπορουσαν να προσωποποιησουν οι ελληνικες Αρχες ποινικη ευθυνη για απατη εις βαρος του Δημοσιου και οχι μονο; Αυτο ειναι ενα καλο ερωτημα, μιας και η ερευνα θα καταληξει αναποφευκτα στη Γερμανια, εκει οπου βρισκεται σε εξελιξη ερευνα για το ιδιο θεμα.
Και αν καταληξει οτι προκυπτουν ποινικες ευθυνες; Τι θα γινει; Θα γινει ο,τι εγινε και με τις υπολοιπες γερμανικες εταιρειες που \”πιαστηκαν\” για σκανδαλο στην Ελλαδα; Ο,τι εγινε με τη Siemens, τη MAN, τη Hochtief, η τις αυτοκινητοβιομηχανιες που υποτιμολογουσαν; Τιποτα δηλαδη;
Εισαγγελικες πηγες αναφερουν οτι περα απο τις ποινικες ευθυνες, η ερευνα, θα εστιασει αμεσα και σε ενα αλλο, σημαντικοτατο σημειο: Προκειται για την ερευνα, βασει της οποιας θα καταδειχθει εαν το ελληνικο Δημοσιο υπεστη οικονομικη ζημια. Θυμιζουμε πως σε υποθεσεις τετοιου ειδους, η ζημια του Δημοσιου ειναι οδηγος για την ασκηση ποινικων διωξεων, τη συνεχιση της εισαγγελικης ερευνας, η την τοποθετηση της στο Αρχειο. Θυμηθειτε για παραδειγμα την υποθεση του Βατοπεδιου, η την υποθεση της Siemens, οπου συστηθηκαν επιτροπες επι επιτροπων ωστε να προσδιορισουν επακριβως τη ζημια που υπεστη το Δημοσιο, πριν συνεχιστει η δικαστικη διαδικασια.
Στην περιπτωση του dieselgate, δυνητικα -καθως κανεις δεν μπορει να προκαταβαλλει τη δικαστικη ερευνα- θα ζητηθει πορισμα του ΓΛΚ και επιτροπης του ΥΠΟΙΚ για τυχον διαφυγοντα κερδη απο τα τελη κυκλοφοριας. Εαν δηλαδη οι ιδιοκτητες των οχηματων με τον κινητηρα με κωδικο ΕΑ189 πληρωσαν χαμηλοτερα τελη απο αυτα που προκυπτουν βασει των πραγματικων εκπομπων ρυπων. Σε αυτη την περιπτωση, το βαρος της ευθυνης δεν εχουν οι ιδιοκτητες, αλλα η αυτοκινητοβιομηχανια.
Μια αλλη παραμετρος, ειναι η οικονομικη ζημια που προεκυψε απο την επιπλεον ρυπανση του περιβαλλοντος. Ηδη, υπαρχουν τα πρωτα \”οργανα\” με τη μηνυση του δημαρχου Βολου, Αχ. Μπεου εις βαρος της VW (βασιζεται σε αυτο το σκεπτικο) και υπαρχει ενα σχετικο προηγουμενο/ δεδικασμενο με τα προστιμα που επιβληθηκαν στις βιομηχανιες για τη μολυνση του υδροφορου οριζοντα του Ασωπου. Και αυτη και η υπολοιπη εμπειρια, ωστοσο, μας δειχνει οτι ο υπολογισμος της οικονομικης ζημιας (επιβαρυνση ασφαλιστικων ταμειων, κλπ) που προκληθηκε εμμεσα απο την επιπλεον ρυπανση ειναι πολυ δυσκολο να γινει με σαφηνεια και να ειναι επιστημονικα αποδεκτος. Αρα και να σταθει σε οποιοδηποτε δικαστηριο.