Η Nissan, το κανει αυτο: Μια στο τοσο, παρουσιαζει ενα μοντελο που ειναι hate or like it. Που, η θα το ερωτευτεις, σχεδιαστικα, η θα το μισησεις. Και, αν με το 100ΝΧ (με το οποιο εζησα καμποσα χρονια) δεν καταφερε να δωσει συνεχεια, με το, ομολογουμενως παραξενο, Juke, να την περιμενεις. Γιατι, σε μια εποχη που ολα τα μοντελα, ολων των αυτοκινητοβιομηχανιων, τεινουν να ειναι σχεδον copy/paste, αυτο καταφερνει να ειναι ξεχωριστο. Αλλωστε, η σχεδιαση του, ειναι εμπνευσμενη απο μοτοσικλετες και… διαστημοπλοια (ναι, απο διαστημοπλοια).
Για το Juke, την εκδοση του οποιου με τον 1,5 dci πηρα στα χερια μου, μονο ενα πραγμα δεν μπορεις να πεις: Οτι ειναι αδιαφορο. Ειδικα σε αυτο το κιτρινο χρωμα με τις δυο μαυρες ριγες να διατρεχουν το αμαξωμα του, ειναι ο ορισμος του… \”αποψε κανεις μπαμ\”. Στο αισθητικο, δεν θα αναλωθω πολυ, επειδη σιγουρα με πολλους θα διαφωνησουμε. Ομως, αν το παρατηρησεις επι μερους, τα φουσκωματα, οι \”μυες\” του, οι γραμμες του, \”λενε\” οτι προκειται για ενα σπορ αυτοκινητο. Στην περιπτωση μας, ενα sport compact SUV, σε μια κατηγορια που η Nissan πονταρει πολλα για το μελλον. Και, για να το κλεισουμε, εχω την αισθηση οτι αν απο το εμπρος μερος ελειπαν τα στρογγυλα φωτιστικα σωματα, λιγοι θα ηταν αυτοι που θα ειχαν \”αντιρρησεις\” στο σχεδιαστικο κομματι.
Γουστα ειναι αυτα. Ομως, στην ουσια του, τι ειναι το Juke; Απο τα πρωτα λεπτα μαζι του, ειναι ευκολο να καταλαβεις πως προκειται για ενα καθημερινο αυτοκινητο για ολες τις δουλειες, το οποιο ομως, περα απο τη χρηστικοτητα, ειναι βαθια εστιασμενο στο να σου φτιαχνει τη μερα. Γιατι, αν δεν σε προδιαθετουν οι χρωματικες επιλογες, οι ζαντες και τα… αλλα του εξωτερικου, σιγουρα θα το κανουν οι ακραιες επιλογες του εσωτερικου.
Το οποιο εσωτερικο, οχι τυχαια, ειναι εμπνευσμενο απο τον κοσμο της μοτοσικλετας, οπως μπορεις να καταλαβεις κοιταζοντας το καντραν με το κοντερ και το στροφομετρο να δεσποζουν και το -σε χτυπητο κιτρινο- γυαλιστερο σκληρο πλαστικο που διατρεχει την καμπινα, απο το κεντρο του ταμπλο, ως τους πισω επιβατες.
Στην κεντρικη κονσολα, δεσποζει μια μικρη, αλλα υπερπληρης οθονη αφης με το συστημα πλοηγησης/ψυχαγωγιας και το Nissan Safety Shield, οπου το συστημα Δυναμικου Ελεγχου με τα προγραματα οδηγησης της Nissan, ειναι εξυπνα \”συγχωνευμενο\” με του air condition/καλοριφερ. Περα απο τα αριστα βελουδινα καθισματα, απο εκει και περα, το \”μενου\” στο εσωτερικο εχει \”πινελιες\” στο χρωμα του αμαξωματος, ενα ωραιο, σκληρο στην αφη τριακτινο τιμονι και μονο τους ακρως απαραιτητους χωρους αποθηκευσης μικροαντικειμενων και ποτηροθηκες.
Οι χωροι για τους επιβατες, εμπρος, οπως θα περιμενε κανεις ειναι επαρκεστατοι, οπως ειναι και ο χωρος αποσκευων, που φτανει τα 350 λιτρα. Και αυτα, παρα το κομπακτ των διαστασεων του (4.135 Χ 1.765 Χ 1.565χλστ.). Για τους πισω, τα πραγματα ειναι πιο κλειστοφοβικα.
Πως παει;
Το Juke της δοκιμης μας ειναι προσθιοκινητο και φοραει τον \”ιστορικο\” 1.500αρη Κ9Κ dci ντηζελοκινητηρα της Renault, που θεωρειται, οχι αδικως, ενας απο τους αποδοτικοτερους κινητηρες πετρελαιου στον πλανητη. Με χωρητικοτητα 1.461 κ.εκ. και τη βοηθεια turbo, το μοτερ αποδιδει 110 ιππους στις 4.000 σ.α.λ. και 260 Nm ροπης, με τη μεγιστη τιμη να εμφανιζεται στις 1.750 σ.α.λ. Σημαντικο ειναι το γεγονος οτι ο κινητηρας, με τεχνολογια δευτερης γενιας common rail, διαθετει φιλτρο συγκρατησης σωματιδιων. Γιατι, στην Ελλαδα ζουμε.
Πως μπορει, λοιπον, το Juke να σου φτιαξει τη μερα; Αρχικα, ειναι η θεση οδηγησης. Χωμενος στο -με αριστη πλευρικη στηριξη- καθισμα, πιανεις το τριακτινο τιμονι και απολαμβανεις το πανοραμικο view. Βλεποντας, στο χαμηλο σημειο του οπτικου σου πεδιου, το \”φουσκωμα\” του καπο με τις δυο μαυρες λωριδες.
Αυτη, ειναι μονο η αρχη. Γιατι, γενικα, το Juke, παρα τα 180 χλστ. της αποστασης του απο το εδαφος και τα 1.370 κιλα του, φαινεται πως ειναι εστιασμενο στη σπορ οδηγηση. Ουσιαστικα, σε προκαλει να \”παιξεις\”. Αν επιλεξεις το προγραμμα Sport (Eco και Normal ειναι τα αλλα δυο) Ο κινητηρας, μετα τις 1.800 σ.α.λ. αρχιζει να τραβαει με προθυμια και περισσευμα ροπης, συνδυασμενος με το αριστο, τοσο σε αισθηση, οσο και σε κλιμακωση 6αρι κιβωτιο, το οποιο σου επιτρεπει να μην κατεφευγεις σε αυτο ψαχνοντας για ροπη.
Ομως, η πραγματικη ευχαριστη εκπληξη, ειναι η συμπεριφορα του αυτη καθεαυτη, η οποια καθε αλλο παρα σε SUV παραπεμπει. Οταν το πιεσεις, οι κλισεις που παιρνει ειναι ελαχιστες, με την αναρτηση να ελεγχει αποτελεσματικα τις αντιδρασεις του αμαξωματος ακομη και σε αποτομες αλλαγες κατευθυνσης. Το τιμονι του, ειναι αλλη μια εκπληξη για οχημα του ειδους, καθως προσφερει αριστη αισθηση και επικοινωνια του οδηγου με το δρομο. Η συμπεριφορα του, γενικα, ειναι ουδετερη και, το ESP απενεργοποιειται πληρως, αν θελεις να \”παιξεις\”. Τα δε φρενα του, συνεργαζονται αψογα με το υπολοιπο συνολο.
Το Juke ειναι τοσο φιλικο και συναμα δυναμικο, που σε προκαλει να κινηθεις γρηγορα και να διασκεδασεις. Και αυτο, με το ελαχιστο τιμημα, καθως η καταναλωση του, κινειται λιγο παραπανω απο τα 6lt/100km.
Παρολα αυτα, η δυναμικη αισθηση οδηγησης και ο πραγματικα σπορ χαρακτηρας του, δεν επηρρεαζουν την ποιοτητα κυλισης, η οποια ειναι ανω του μεσω ορου και θυμιζει Qashqai, παρα το γεγονος οτι στις μικρες ταχυτητες, ο πισω αξονας δυσανασχετει στις εγκαρσιες ανωμαλιες.
Ως \”παραφωνια\”, βρισκω τη θεση στην οποια εχει τοποθετηθει το πανεξυπνο gadgetακι με τη διπλη λειτουργια, κατω απο την οθονη αφης. Γιατι, περα απο το χειρισμο των συστηματων εξαερισμου, απο την οθονη, απο την οποια επιλεγεις το προγραμμα οδηγησης και στην οποια βλεπεις διαφορες ενδειξεις, οπως τη ροπη, τα G που δεχεσαι κατα την επιταχυνση, την επιβραδυνση, το στριψιμο, αλλα και την οικονομια καυσιμου. Ομως, εκει που ειναι τοποθετημενο, ειναι αδυνατο να το κοιταξει ο οδηγος, εστω και στιγμιαια, εαν βρισκεται εν κινησει.