Με μεγαλυτερη διαρκεια και γρηγοροτερη φορτιση, τα αυτοματοποιημενα οχηματα
– μηχανες της Nissan που υποστηριζουν τους εργαζομενους στα εργοστασια
της, εξελισσονται χαρη στο δευτερο κυκλο
ζωης των μπαταριων Nissan LEAF.
Τα αυτοματοποιημενα καθοδηγουμενα οχηματα, γνωστα ως AGVs, παραδιδουν ανταλλακτικα στους εργαζομενους σε
ενα εργοστασιο αυτοκινητων. Φανταστειτε τα AGVs ως ρομποτικους μεταφορεις
αλληλογραφιας, που κινουνται γυρω απο μαγνητικες «ραγες» που παρεχουν τα
απαραιτητα ανταλλακτικα κατα την κατασκευη των αυτοκινητων. Αυτο σημαινει οτι
ενας εργαζομενος δεν χανει χρονο αναζητωντας ενα ανταλλακτικο και μπορει να
παραμεινει επικεντρωμενος στη δουλεια του. Η εξοικονομηση χρονου αυξανει την
αποδοτικοτητα ενος εργοστασιου.
Τα εργοστασια αυτοκινητων ειναι πολυσυχναστα μερη και τα AGVs εχουν γινει
απαραιτητα. Στο εργοστασιο της Nissan
στην Oppama, νοτια του Τοκιο, υπαρχουν περισσοτερα απο 700 AGVs. Με εναν
προχειρο απολογισμο στα εργοστασια αυτοκινητων της Nissan σε ολο τον κοσμο,
ειναι καταμετρημενα περισσοτερα απο 4.000 AGVs που ριχνονται στη “μαχη” της κατασκευης οχηματων. Ειναι μια “ορχηστρα”
σηματων και αισθητηρων που λειτουργουν σε απολυτη αρμονια για να αποφευχθουν
ατυχηματα στο εργοστασιο.
Η Nissan εξερευνησε νεους τροπους για να επαναχρησιμοποιησει τις μπαταριες
του Nissan LEAF, του ηλεκτρικου οχηματος μαζικης παραγωγης που ηγηθηκε του
ταξιδιου της εταιρειας προς τις μηδενικες εκπομπες, απο το 2010. Και καπως ετσι
προεκυψε o “γαμος” με τα AGVs.
Η πρωτη γενια του LEAF ηταν εξοπλισμενη με μπαταρια 24 κιλοβατωρων. Αυτα τα
πακετα ιοντων λιθιου κατασκευαστηκαν συνδυαζοντας 48 συστοιχιες. Πριν απο
περιπου οκτω χρονια, οι μηχανικοι της Nissan βρηκαν εναν τροπο να παρουν τρεις
απο αυτες τις συστοιχιες, να τις επανασυσκευασουν και να τις τοποθετησουν σε
ενα AGV. Περυσι πηγαν αυτην την ιδεα σε νεο επιπεδο, χρησιμοποιωντας
επαναχρησιμοποιουμενες συστοιχιες μπαταριας, αντι για νεες, προκειμενου να
τροφοδοτησουν τα AGVs.
Η Nissan, μαζι με την 4R Energy, υπηρξε πρωτοπορος στο να δινει μια νεα ζωη
στις μπαταριες απο ηλεκτρικα οχηματα, μεσω της τροφοδοσιας των AGVs της, επειδη δεν ηταν πλεον αρκετα ισχυρες για να κινησουν ενα αυτοκινητο,
αλλα ηταν ιδανικες για μια μηχανη που κινειται γυρω απο το εργοστασιο. Αυτο
καθιστα την ηλεκτροκινηση μια ακομη πιο βιωσιμη προταση.
Τα AGVs με μπαταριες ιοντων λιθιου, νεες η επανατοποθετημενες, φορτιζονται
γρηγοροτερα. Επιπλεον, οι εργαζομενοι δεν χρειαζεται πλεον να βγαλουν τις
μπαταριες για να τις συνδεσουν. Τα AGVs σταματουν απλα στιγμιαια στο σταθμο
φορτισης κατα μηκος της διαδρομης τους και αυξανουν την ισχυ τους σταδιακα σε
καθε διελευση. Αυτος ο αυτοματισμος εξοικονομει πολυ χρονο.
Παραλληλα, οι επανατοποθετημενες μπαταριες LEAF διαρκουν πολυ περισσοτερο.
Ενω οι μπαταριες μολυβδου-οξεος αντικαθιστανται συνηθως καθε ενα με δυο χρονια,
οι επανατοποθετημενες μπαταριες LEAF αναμενεται να διαρκεσουν επτα εως οκτω
χρονια. Λιγοτερες μπαταριες σημαινει λιγοτερες επιπτωσεις στο περιβαλλον και
ενα αλλο βημα προς την ουδετεροτητα του ανθρακα.
“Οι πελατες μας ωφελουνται επισης. Οταν οι μπαταριες EV
επαναχρησιμοποιουνται γινονται πιο πολυτιμες και οι τιμες μεταπωλησης
αυξανονται”, λεει ο Masashi Matsumoto, ο οποιος προωθει την αναπτυξη των
AGVs στο Κεντρο Ερευνας και Αναπτυξης Τεχνολογιας Παραγωγης της Nissan.
“Με περισσοτερους τροπους χρησης των μπαταριων, η συνολικη υπολειμματικη
αξια του LEAF εχει αυξηθει.”
Τα AGVs δεν εχουν ακομα εξελιχθει.
Προς το παρον, καθε μηχανη συνδεεται με τη μαγνητικη διαδρομη που εχει
καθοριστει για αυτη σε ενα εργοστασιο. Οπως ενα τρενο σε εναν σιδηροδρομο, μπορει
να ταξιδεψει μονο οπου του επιτρεπει η σιδηροτροχια. Η αλλαγη αυτων των
διαδρομων, η τοποθετηση νεων κομματιων και ο επαναπρογραμματισμος μεσω
υπολογιστη, απαιτει χρονο και χρημα.
Αλλα ισως οχι για πολυ ακομα. Ακριβως οπως η μπαταρια του LEAF επιτρεπει
στα AGVs να λειτουργουν περισσοτερο, οι εξελιξεις στην αυτονομη οδηγηση θα
μπορουσαν να “απελευθερωσουν” αυτες τις μηχανες απο τη μαγνητικη διαδρομη. Σε
ενα πολυ πιο ελεγχομενο και προβλεψιμο περιβαλλον, τα AGVs θα χρειαζονται
λιγοτερη τεχνολογια απο τα αυτοκινητα, αλλα θα μπορουν να βασιζονται σε
αισθητηρες και αλγοριθμους για να κινουνται αυτονομα. Η Nissan ερευνα και την
εφαρμογη συνδεδεμενης τεχνολογιας για να επιτρεπει στα AGVs να παραμενουν σε
συνεχη επαφη με τον υπολογιστη που χειριζεται τις κινησεις τους.
“Η χρηση των μοναδικων μας ηλεκτροκινητων και αυτονομων τεχνολογιων
οδηγησης για τη βελτιωση των AGVs, θα φερει σημαντικη καινοτομια στα εργοστασια
μας “, λεει ο Matsumoto. “Η προμηθεια ανταλλακτικων στα εργοστασια
εισερχεται στην εποχη του εξηλεκτρισμου και του αυτοματισμου.”
Καθως τα αυτοκινητα συνεχιζουν να εξελισσονται, το ιδιο θα συμβαινει και στα εργοστασια που τα κατασκευαζουν.
Στιγμιοτυπα απο την
λειτουργια των AGVs της Nissan :