Το ερωτημα του τιτλου, ειναι μαλλον ακυρο για ενα διλιτρο premium diesel που στοχευει στην πολυτελη, ανετη, οικονομικη και ασφαλη μετακινηση. Δεν μπορει ομως να βγει απο το μυαλο μου, αφου προκειται για μια BMW. Θα το εξομολογηθω: Το πρωτο πραγμα που προσπαθησα να κανω οταν πηρα στα χερια μου την 520d, ηταν να της απενεργοποιησω ολα τα ηλεκτρονικα (ναι, ολα, αφου δεν ειναι ξενερωτη) βοηθηματα ασφαλους οδηγησης και να δοκιμασω αν παντιαζει και μετα, αν ντριφταρει. Μια αυθεντικη BMW, δεν θα μπορουσε παρα να μου πει \”ναι\” σε ολα, κουνωντας προκλητικα τα -ομορφα- οπισθια της και να παει με το πλαϊ, οποτε και οπως ηθελα. Αλλα, αυτη, ειναι μονο μια λεπτομερεια.
Η BMW θα μπορουσε να επαναπαυθει στις «δαφνες» της, την παραδοση που εχει δημιουργησει στην premium κατηγορια και να πουλα στα μεγαλα saloon της το brand name. Αντ’ αυτου, οι Γερμανοι αποφασισαν να πανε ενα βημα παραπερα, με τη νεα 5αρα: Να κρατησουν την «παραδοση» που εκανε τη BMW αυτο που ειναι σημερα και, ουσιαστικα, να ανεβασουν τη Σειρα 5 μια κατηγορια, κανοντας τα πραγματα για τον ανταγωνισμο, σκουρα.
Ετσι, φτασαμε στο αποτελεσμα: Η βαυαρικη φιρμα να ειναι πρωτη διεθνως σε πωλησεις στην premium κατηγορια με αυξηση καθε μηνα (!) και να σημειωνει κερδη- μαμουθ, που κυμαινονται στα 2 δις ευρω. Στη δε ελληνικη αγορα, οι πωλησεις premium μοντελων διατηρουνται ζωντανες (η BMW σημειωσε 2.529 ταξινομησεις το 2014) και, το μοντελο της δοκιμης μας, η Σειρα 5 που κινειται στο «ψυχολογικο οριο» των 50.000 ευρω βρεθηκε στη δευτερη θεση με 83 ταξινομησεις (πρωτη η Mercedes E Class με 119). Τι ειναι αυτο λοιπον που κανει τη Σειρα 5 ελκυστικη… no matter what;
Πολυτελεια
Ακομα και εξ οψεως, η BMW της δοκιμης μας, η 520d , με τον διλιτρο common rail πετρελαιοκινητηρα, δινει το στιγμα της: Πολυτελεια και ποιοτητα, αλλα και ζωντανια, χωρις φανφαρες. Σχεδιαστικα, η 5αρα εχει εμφανιση executive, χωρις ομως να ειναι «αποστειρωμενη». Δειχνει και ειναι long (σχεδον 5 μετρα το μηκος της!), αποφευγει το κραυγαλεο look, ομως εχει στοιχεια νεανικα επανω της, που την κανουν πιο μοντερνα. Οπως για παραδειγμα το –χαρακτηριστικο, πια για ολα τα μοντελα της- ρυγχος που της προσδιδει μια επιθετικη –οχι ομως κραυγαλεα- οψη.
Στο δε εσωτερικο, δεν χρειαζεται και πολυ… φαντασια για να αντιληφθει κανεις τι συνανταμε: Πολυτελεια, ανεση και ποιοτητα, συνδυασμενα με διακριτικα σπορτιφ στοιχεια, δινουν την –ουτως η αλλως αναμενομενη- «ταυτοτητα» μιας BMW που σεβεται τον εαυτο της. Το να μιλησουμε για την ποιοτητα των υλικων, η για τη συναρμογη, την ανεση, τους κρυφους και φανερους αποθηκευτικους χωρους, θα ειναι απλα περιττο, αφου οι Βαυαροι εχουν κανει «σχολη» -και- σε αυτο τον τομεα. Το εξυπνο ηταν οτι διελυσαν τον ανταγωνισμο, παρεχοντας στο εσωτερικο της 5αρας, πολλα στοιχεια της Σειρας 7…
Αυτο που αξιζει να δουμε ομως, ειναι τα στοιχεια που τη διαφοροποιουν απο τον ανταγωνισμο και την κανουν να ξεχωριζει στην κατηγορια. Εν αρχη ην το γεγονος οτι καταφερνει να εχει εναν διττο χαρακτηρα διχως υποχωρησεις: Εστιαζει δηλαδη στην ευχαριστηση της οδηγησης, χωρις να αποστειρωνει τον οδηγο απο τη μια, ενω λανσαρει επιπεδα ανεσης (ποιοτητα κυλισης, απορροφηση κραδασμων, ηχομονωση κλπ) ανωτερης κατηγοριας.
Επειτα, ειναι η διαχειριση του menu του αυτοκινητου. Στην 5αρα, δεν συνανταμε touch screen, αλλα μια μεγαλη –εγχρωμη, φυσικα- οθονη, τοποθετημενη ψηλα, στο κεντρο του ταμπλο. Η διαχειριση του menu, απο τις ενδειξεις της καταστασης του αυτοκινητου, μεχρι το GPS και το ραδιοφωνο, γινεται απο εναν στρογγυλο πολυδιακοπτη ελεγχου (ενας συνδυασμος πιεζοπεριστροφικου διακοπτη και touch pad), τοποθετημενο διπλα απο το joystick (το οποιο ειναι κυριολεκτικα joy- stick!) του κιβωτιου ταχυτητων. Η εκπληξη ειναι οτι με αυτο τον διακοπτη, η διαχειριση του menu ειναι χαωδως πιο ευκολη για τον οδηγο εν κινησει, καθως του αποσπα την προσοχη οσο το δυνατο λιγοτερο.
Αλλο highlight, το καντραν του αυτοκινητου αυτο καθεαυτο. Ο οδηγος, εχει τρεις επιλογες προγραμματων οδηγησης: Στην επιλογη comfort, το –ουτως η αλλως εντυπωσιακο, λες και ειναι βγαλμενο απο Playstation– καντραν εχει τους συνηθισμενους χρωματισμους της BMW, διανθισμενους σε μαυρο τονο, ενω στην επιλογη sport, το καντραν γινεται κατακοκκινο, εμφανιζοντας με ευαναγνωστες, ψηφιακες ενδειξεις τη σχεση που εχουμε επιλεξει και ο,τι αλλο ειναι απαραιτητο. Στην επιλογη EcoPro, το καντραν παιρνει εναν εντυπωσιακο μπλε χρωματισμο και δεξια, αντι στροφομετρου, η «βελονα» παιζει αναμεσα στο charge και στο power, βοηθωντας να ριξουμε κι αλλο την καταναλωση. Ο δε αυτοματος κλιματισμος, ειναι κορυφαιος σε πρακτικοτητα και ευκολια χειρισμου.
Στο δρομο
Το μακρυ μεταξονιο της 520d (κοντα 3 μετρα) δεν προσφερει μονο απλετους χωρους για τους επιβατες (προσθεστε και τα 520 λιτρα χωρητικοτητας του πορτ-μπαγκαζ), αλλα και μεγαλυτερη ανεση, που, σε συνδυασμο με τα 1.700 κιλα του συνολικου βαρους της, αλλα και τη μαλακη ρυθμιση των αναρτησεων και την φοβερη ηχομονωση, κανουν τις διαδρομες στην πολη και τα ταξιδια να φαινονται στους επιβατες σαν να βρισκονται στο σαλονι του σπιτιου τους.
Ομως οσο και να χαιρονται οι συνεπιβατες να κανουν βολτες με την 520d, αλλο τοσο (ισως περισσοτερο) χαιρεται ο οδηγος. Η θεση οδηγησης ειναι τρομερη και, παρα τη μαλακη ρυθμιση της αναρτησης, το αυτοκινητο παιρνει κλιση υπο πιεση, ομως αρκετα μικρη, ενω το τιμονι ειναι αμεσο και δινει πληροφορηση οπως ταιριαζει σε μια οδηγοκεντρικη BMW. Και εδω, αρχιζουν τα (πιο) ωραια.
Ο διλιτρος diesel της 520, αποδιδει 184 ιππους και θηριωδη ροπη 380Nm, συνδυαζοντας τα καλα των πετρελαιοκινητηρων και βενζινοκινητηρων. Δηλαδη, εχει μεση καταναλωση 4,5 λιτρα (8,1 καταγραψαμε με… τρομακτικα πιεστικους ρυθμους, με το γκαζι διαρκως τερμα πατημενο που ειναι και η μεγιστη που… μπορει να επιτυχει κανεις). Αυτη και μονο η… εξωγηινα χαμηλη καταναλωση για premium διλιτρο αυτοκινητο 1.700 κιλων, θα ηταν αρκετη για να μας κανει να μιλαμε για επιτευγμα.
Ομως, ειναι μια «λεπτομερεια», μαζι με τα μολις 107 ευρω των τελων κυκλοφοριας της (οι ρυποι της ειναι χαμηλοτατοι). Γιατι οι επιδοσεις του (κανει τα 100 απο σταση σε μολις 7,9 δευτερολεπτα!) θυμιζουν σπορ μοντελο, ενω… βραβειο αξιζει το γεγονος οτι σε υψηλους ρυθμους, ο ηχος του κινητηρα (που φιλτραρεται στην καμπινα) οπως και η συμπεριφορα του στις ψηλες στροφες θυμιζει βενζινοκινητο, αφου εξαφανιζεται το χαρακτηριστικο «κροταλισμα» που εχουμε μαθει στους diesel.
Αυτο, αν το συνδυασει κανεις με το οκταρι –απλα μνημειωδες και εθιστικο- αυτοματο κιβωτιο, εχει τη «συνταγη». Η 520d ειναι ετσι στημενη που επιτρεπει να κινηθουμε ακομα και σε πολυ γρηγορους ρυθμους, εκμεταλλευομενοι τα υψηλα περιθωρια προσφυσης, χωρις να… καρδιοχτυπησουμε. Και φυσικα, αν ο οδηγος εχει διαθεση για «παιχνιδια», τα ηλεκτρονικα βοηθηματα απενεργοποιουνται μερικως και πληρως. Εν κατακλειδι, η εμπειρια με την 520d, σε κανει να αναρωτιεσαι: Τι αλλο θα μπορουσε να ζητησει κανεις απο ενα αυτοκινητο;