Το μελλον, ελεγε ο Αλβερτος Αϊνσταϊν, ερχεται πολυ γρηγορα. Ακομα γρηγοροτερα, συμπληρωνουμε εμεις, το φερνει η BMW, με το πληρως ηλεκτρικο μοντελο της, i3. Ζωντας μαζι του για μια εβδομαδα, πηραμε μια γευση απο το μελλον της αυτοκινησης, οπως το βλεπει η βαυαρικη φιρμα και λυσαμε αρκετες αποριες μας.
Η BMW τολμησε παρουσιαζοντας αυτο το μοντελο, το οποιο ειναι διαφορετικο με ο,τι ξεραμε ως τωρα σε ολους τους τομεις και σκοπευει να γινει ακομα πιο διαφορετικο. Το i3, ως αμιγως ηλεκτροκινητο, εκπεμπει μηδενικους ρυπους, ειναι φτιαγμενο απο ανακυκλωμενα υλικα και με οικολογικες μεθοδους (πχ τα δερματα ειναι βαμμενα με εκχυλισμα απο τα φυλλα ελιας!), σε εργοστασια που χρησιμοποιουν ενεργεια απο ΑΠΕ και, το επομενο βημα που ψαχνουν οι Βαυαροι, ειναι να μεταφερεται απο το εργοστασιο στον πελατη με τροπο που να παραγει μηδενικους ρυπους!
Καλη ειναι βεβαια η οικολογικη συνειδηση, αλλα, στην πραξη, ειναι πιο εξυπηρετικο απο ενα συμβατικο αυτοκινητο; Εν αρχη ην η… αυτονομια, το μεγαλο προβλημα των ηλεκτρικων αυτοκινητων. Η BMW, στο νεο της μοντελο, το οποιο δοκιμαζουμε, εκτος απο τη νεα μπαταρια (η οποια παρεχει μεγαλυτερη ενεργειακη πυκνοτητα (94 Αh) οσο και αυξημενη χωρητικοτητα 27,2 kWh) εχει προσθεσει και εναν range extender, ενα μοτερακι που φορτιζει τη μπαταρια. Στην πραξη, η αυτονομια μπορει να φτασει, αναλογως του προγραμματος και του τροπου οδηγησης, ως και τα 300 χιλιομετρα– αυξημενη κατα 110 σε σχεση με το απερχομενο i3 των 60 Ah.
Αυτο σημαινει οτι πλεον, το i3 δεν ειναι ενα αυτοκινητο καθαρα πολης, αφου μπορεις να κινηθεις και εκτος των αστικων οριων. Μπορεις ευκολα να το χρησιμοποιεις για να \”πεταγεσαι\” στο εξοχικο και να κανεις αποδρασεις. Και, που θα το φορτιζεις; Εκτος απο τους ταχυφορτιστες του δικτυου Fortizo (σε 40 λεπτα, φορτισα στο 80%, με κοστος 1,50 ευρω, χρησιμοποιωντας την καρτα που με προμηθευσε η BMW), απλα, μπορεις να το βαζεις στην πριζα του σπιτιου σου. Συμφερει αυτο;
Πρακτικα, μπορεις να το αφηνεις ολη τη νυχτα να φορτιζει στην πριζα του σπιτιου (χρειαζεται περιπου 8-10 ωρες για να φορτισει πληρως στο οικιακο δικτυο. Οι ανθρωποι της βαυαρικης φιρμας στην Ελλαδα, μου εξηγησαν οτι το κοστος μιας πληρους φορτισης στο σπιτι φερνει μια καταναλωση υψους περιπου 2 ευρω (ναι, το ρωτησα κι αυτο, και ας ενιωθα… Σκρουτζ).
Εμφανισιακα τωρα, το i3 ειναι τολμηρο. Επειδη παντα, πριν κρινω (εμφανισιακα) ενα μοντελο, ρωταω πολυ κοσμο (φιλους petrolheads, συναδελφους, κοσμο στο δρομο) πως φαινεται, μου εκανε εντυπωση η αποδοχη που εχει, αισθητικα, αυτο το μοντελο της BMW. Οι 8 στους 10 ειχαν καλα σχολια για την εμφανιση του, γεγονος που σημαινει οτι η BMW ορθως επραξε και τολμησε.
Στο εσωτερικο, τα πραγματα ειναι το ιδιο τολμηρα, αλλα πολυ πιο φουτουριστικα. Πολυχρωμια και εντυπωσιακοι φωτισμοι, αφθονες θηκες και λυσεις απο το… μελλον. Και φυσικα, οθονες. Οθονες απο τις οποιες ελεγχεις τα παντα. Εδω, αξιζει να σημειωθει πως, παροτι -σαν εικονα- το εσωτερικο λιγα κοινα εχει με μια \”απλη\” BMW, το i3 δειχνει πως δεν εχει να ζηλεψει σε τιποτα την ποιοτητα συναρμογης και τη γενικοτερη ποιοτητα των υλικων που εχουν χρησιμοποιηθει σε καθε σπιθαμη του, ακομα και απο τις μεγαλυτερες \”αδελφες του\”.
Το εσωτερικο ειναι προσεγμενο, ωστε να μην εχει \”γυμνα\” σημεια, ενω φαινεται πως εχει δοθει βαρος στο να ειναι πιο \”φωτεινο\” και ευχαριστο για τις μουντες διαδρομες της πολης. Και επειδη, το μελλον ειναι διαφορετικο, οι εκπληξεις ειναι αμετρητες: Απο το διακτινο, λευκο τιμονι, στην ελλειψη κεντρικης κολωνας (που σημαινει αφθονο χωρο για τα ποδια… ολων), στον επιλογεα της ταχυτητας πισω απο το τιμονι, μεχρι και στον τροπο που ανοιγουν οι πισω πορτες.
Ειναι ποιοτικο και βολικο λοιπον. Ομως, στο δρομο, πως ειναι; Εκει, ειναι η πραγματικη αποκαλυψη. Βολευεσαι στο καθισμα, κουμπωνεις τη ζωνη και πατας το start/stop στο χειριστηριο που υπαρχει πισω απο το τιμονι. Ακουγεται ενας ανεπαισθητος, καπως… διαστημικος ηχος (ο οποιος προκαλει μια ανεξηγητη ευφορια) και μετα… ησυχια. Δεν ακουγεται τιποτα.
Κουμπωνεις το \”D\” (φυσικα, εχει μονο μια ταχυτητα για μπροστα και μια για οπισθεν) και πατας το γκαζι. Το i3 επιταχυνει με εναν απεριγραπτο τροπο προς τα εμπρος, χωρις δισταγμο, χωρις κομπιασματα, χωρις \”κρεμασμα\” σε οποιοδηποτε σημειο. Και χωρις να ακουγεται τιποτα! ΤΙΠΟΤΑ! Πραγματικα, ο τροπος με τον οποιο επιταχυνει το i3 -η ισχυς του οποιου υπολογιζεται περιπου στους 170 ιππους– ειναι ασυγκριτος και αδυνατο να περιγραφει με λογια.
Στα αλλα ωραια, ειναι και ο γενικοτερος τροπος λειτουργιας. Οταν αφηνεις το γκαζι, το i3 φρεναρει μονο του (ειναι η αρχη λειτουργιας του ηλεκτροκινητηρα) \”κοβωντας\” και επιβραδυνοντας σταδιακα και οχι ρολαροντας οπως ενα συμβατικο αυτοκινητο. Ταυτοχρονα, οσο επιβραδυνει, ανακτα ενεργεια, φορτιζοντας τη μπαταρια. Αυτο, βεβαια, περα απο οικονομικο, ειναι και… βολικο. Δηλαδη, η οδηγηση ειναι πιο ξεκουραστη, αν πατας (τουλαχιστον) 50% λιγοτερο το φρενο και δεν εχεις σχεσεις να αλλαζεις.
Μπροστα σου, στην οθονη του καντραν, εχεις ολες τις απαραιτητες πληροφοριες, σε ψηφιακη μορφη. Στο κατω της μερος, αναγραφονται ευκρινως τα χιλιομετρα που απομενουν για κινηση με τη μπαταρια και αυτα του range extender. Μεσω του επιλογεα, αριστερα, μπορεις επισης να αλλαξεις την ενδειξη πανω αριστερα στο καντραν, στην οποια ειτε βλεπεις τα χιλιομετρα που σου απομενουν (συνολικα) ως τη φορτιση, ειτε το βλεπεις οπως στο… κινητο σου, καταλαβαινοντας οτι θα χρειαστει να φορτισεις οταν φτασεις το 20%. Οι υπολοιπες λειτουργιες ελεγχονται μεσω του κλασικου πιεζοπεριστροφικου διακοπτη της BMW και προβαλλονται στην κεντρικη οθονη. Διπλα απο αυτον, εχει εναν αλλο διακοπτη, με τον οποιο επιλεγεις το προγραμμα με το οποιο θα κινηθεις: Comfort, EcoPro και EcoPro+, με το οποιο (η ταχυτητα περιοριζεται στα 90 χ.α.ω. και ο κλιματισμος κλεινει) επιτυγχανεται η μεγιστη αυτονομια. Σε συνδυασμο δε με τον range extender, ο οποιος ακουγεται ανεπαισθητα αραια και που, αυτη εκτοξευεται.
Ωραια ολα αυτα, αλλα πως ειναι το i3 σε πιο πιεσμενες συνθηκες; Μπορει να τα καταφερει, η ειναι μονο για αργες μετακινησεις; Παρα το γεγονος οτι φοραει λεπτα ελαστικα και δεν δειχνει να εχει σπορ προσανατολισμο, οταν πιεστει, σε πολυ γρηγορους ρυθμους, δειχνει τα γονιδια που φερει. Αυστηρα ουδετερο, δεν θα προβληματισει τον οδηγο, ακομα και αν αυτος ξεφυγει απο τα ορια. Και, ακομα και αν απενεργοποιησεις τα ηλεκτρονικα (στον βαθμο του επιτρεπτου), θα παρεμβουν για να μαζεψουν την ουρα, πριν η κατασταση γινει επικινδυνη.
Στις δε υψηλες ταχυτητες, κινειται σταθερα στην ευθεια που χαραζεις, χωρις τασεις κυματισμου. Το μονο αρνητικο ειναι οτι οταν ανεβαζεις πολυ ρυθμους και \”ξεφευγεις\” σε χιλιομετρα, η καταναλωση ανεβαινει αρκετα.
Εν κατακλειδι, το i3 με τον range extender μπορει να ειναι αρκετα ακριβοτερο (κατα 10.000 ευρω περιπου) απο το \”απλο\”, και ισως να φαινεται \”τσιμπημενο\” (οπως καθε αλλη νεα τεχνολογια αλλωστε). Ομως, τ\’ αξιζει. Γιατι, δεν ειναι απλα το μελλον, ουτε οτι ουσιαστικα σου επιτρεπει να κινεισαι… τσαμπα. Αλλα κυριως επειδη σου δινει μια γευση απο το μελλον, οπου θα κινεισαι με μοτερ αποδοσης ανω του 90%, χωρις υποχωρησεις και χωρις τυψεις για τη ζημια που προκαλεις στο περιβαλλον…