Το 2009, η Rolls Royce παρουσιασε τη πρωτη γενια της Ghost, ενα αυτοκινητο διαφορετικο απο ολα εκεινα που ειχε κατασκευασει εως τοτε. Απευθυνοταν σε ενα νεοτερο, διαφορετικο κοινο. Ενα κοινο που ηθελε μια μικροτερη και λιγοτερο επιδεικτικη Rolls Royce. Στη δευτερη γενια της Ghost, η Rolls Royce κληθεικε να δημιουργησεις ενα νεο ειδος υπερπολυτελους sedan, το οποιο θα ειναι δυναμικο, ανετο και μινιμαλιστικο. Ετσι, γεννηθηκε η νεα Ghost. Το μονο που κρατησε απο τη προκατοχο της, ειναι οι ομπρελες στις πορτες και η Emily, η Spirit Of Ecstasy. Ας δουμε λοιπον, διεξωδικα, τι κανει τη νεα Rolls Royce Ghost, μοναδικη.
Μηχανικη
Το αλουμινενιο Space Frame πλαισιο
Ενα μεγαλο advantage το οποιο εχουν ολοι οσοι μετεχουν στην δημιουργια και την εξελιξη μιας Rolls Royce ειναι, πως προκειται για ενα αυτοκινητο το οποιο δεν ακολουθει τους κανονες του περιορισμου του κοστους παραγωγης η τη μαζικη παραγωγη. Ειναι ελεϋθεροι να δημιουργησουν οτι καλυτερο μπορουν, με οποιο κοστος εχει αυτο, τοσο οικονομικα, οσο και χρονικα.
Η πατεντα της Rolls Royce πανω στο Space Frame πλαισιο της (το οποιο ηδη χρησιμοποιουν οι Phantom και Cullinan), δηλωνει τη μοναδικοτητα της χρησης του αποκλειστικα απο το κορυφαιο αυτο κατασκευαστη, προσφεροντας ενα μοναδικο αποτελεσμα που κανεις δεν μπορει να αγορασει απο κανεναν αλλο. Το Space Frame πλαισιο, βασιζεται σε μια αρχιτεκτονικη σχεδιασης, οπου το πλαισιο αποτελειται απο 4 fixed σημεια, 1 σε καθε γωνια του αυτοκινητου, με το δαπεδο, το εμπρος τειχος της καμπινας, τα crossmembers και τα πλαϊνα sills, να εχουν τη δυνατοτητα να κινουνται ελαφρως, προκειμενου να απορροφουν καθε μορφης κραδασμο, διατηρωντας ωστοσο μια υψηλη στρεπτικη ακαμψια.
Η Ghost, μεγαλωσε, προκειμενου να μπορεσει να λαβει το συστημα τετρακινησης, αλλα και το συστημα τετραδιευθυνσης που ηθελε να της τοποθετησει η Rolls Royce. Το μηκος της πλεον φτανει τα 5.55m και το πλατος της τα 1.98m . Επιπλεον, 4 ανθρωποι μετεχουν στη συγκοληση της οροφης και των λοιπων εξωτερικων μερων στο πλαισιο, σε μια συνεχομενη κινηση, προκειμενου να αποφυγουν τη στρεβλωση του αλουμινιου, ως αποτελεσμα της ανισης κατανομης θερμοτητας. Το τελικο αποτελεσμα, ειναι ενα συνεχομενο panel σε ολο το μηκος του αυτοκινητου, το οποιο περα απο λογους αισθητικης, βελτιωνει και τη στρεπτικη ακαμψια, οσο και την ακουστικη του αυτοκινητου.
Η 12κυλινδρη καρδια της Ghost
Εν αντιθεση με τη Bentley που ακολουθει τη νορμα του downsizing στη Flying Spur, η Rolls Royce μενει πιστη στο \” There is no replacement for displacement \”. Για αυτο και δινει στη Ghost ενα twin-turbo V12 κινητηρα, 6.750 κ. εκ., με αποδοση 563 ιππων και 850 Nm μολις απο τις 1600 σ.α.λ. ! 850 Nm ροπης, σε μολις 600 σ.α.λ. πανω απο το ρελαντι. Αυτο δινει στη Ghost την ικανοτητα να κινειτε με ελαχιστη προσπαθεια και με ελαχιστο θορυβο, καθως οι στροφες παραμενουν παντα χαμηλα. Επιπροσθετως, η Rolls Royce μεγαλωσε και λειανε τις εισαγωγες του κινητηρα, προκειμενου να μειωσει τον ηχο που παραγεται απο αυτες, ωστε να μη γινεται αισθητος στη καμπινα, παρα μονο σε εντονο φορτιο.
Η \”μαγικη\” Planar αεραναρτηση
Η Rolls Royce παντα ηταν περιφανη για το \” Magic Carpet Ride \” συστημα αναρτησης της. Εδινε πρωτογνωρα επιπεδα ανεσης και απορροφησης κραδασμων. Ωστοσο, σε ενα 10ετες πλανο εξελιξης και βελτιωσης του, αντικατασταθηκε απο το \” Planar Suspension System \”, ενα συστημα αναρτησης το οποιο θελει να δωσει αισθηση πτησης…..στο δρομο.
Στο εμπρος μερος, η Rolls Royce τοποθετει ενα επιπλεον αμορτισερ, πανω απο το ανω ψαλιδι, το οποιο βοηθα περαιτερω στη μειωση των κραδασμων που φτανουν στο πλαισιο. Στο πισω μερος, η αναρτησης 5 σημειων, βελτιωθηκε και αυτη στο συνολο της και αυτη με τα ιδια αυτο-ρυθμιζομενα αεραμορτισερ, δινοντας πρωτογνωρα επιπεδα ανεσης, χωρις ωστοσο να χανεται η δυναμικη πλευρα της Ghost.
Το συνολο του συστηματος αυτου, ελεγχει μια καμερα στο εμπρος μερος της Ghost, η οποια μεχρι τα 100 χιλιομετρα / ωρα, διαβαζει το οδοστρωμα και προετοιμαζει καθε αμορτισερ ξεχωριστα, να δεχθει και να απορροφησει την εκαστοτε επερχομενη ανωμαλια του οδοστρωματος. Σε συνδυασμος με το συστημα δορυφορικης πλοηγησης, το οποιο αναλογα την επερχομενη στροφη επιλεγει την αναλογη σχεση στο 8 σχεσεων ZF αυτοματο κιβωτιο της Ghost, συμβαλει και αυτο, αποθηκευοντας και μεταδιδοντας δεδομενα για την κατασταση του οδοστρωματος για μελλοντικη αναφορα.
Σχεδον, πληρης αυτοματοποιηση των θυρων
Ενα εμβληματικο χαρακτηριστικο καθε Rolls Royce, ηταν οι μηχανικα υποβοηθουμενη κινηση για το κλεισιμο των θυρων, με πρωτη εφαρμογη στη 1η γενια της Phantom και τωρα αποτελει αναποσπαστο χαρακτηριστικο καθε μοντελου της εταιρειας. Στη Ghost ωστοσο, η Rolls Royce πηγε το συστημα στο επομενο του σταδιο, με πληρη μηχανικη υποβοηθηση, τοσο στο ανοιγμα, οσο και στο κλεισιμο. Τραβοντας ειτε την εσωτερικη, ειτε την εξωτερικη λαβη καθε πορτας, η Ghost θα συνεχισει να τη κινει για οσο το χερουλι παραμενει τραβηγμενο. Μολις αφεθει, η πορτα σταματα σε εκεινο ακριβως το σημειο. Ακομη και αν η κινηση γινει χειρονακτικα, το συστημα το αντιλαμβανεται και παλι υποβοηθα τη κινηση αυτη.
Για να κλεισει η πορτα, ο επιβατης δεν εχει παρα να πατησει το one-touch κουμπι ειτε στο εξωτερικο, ειτε στο εσωτερικο της Ghost και το συστημα θα αναλαβει πληρως αυτοματα το κλεισιμο, τραβωντας απαλα τη πορτα προς το κλεισιμο, με το μηχανισμο soft close να κανει το τελευταιο βημα του κλεισιματος.
Πληρες φιλτραρισμα του αερα του μικροπεριβαλλοντος
Ενα εξελιγμενο συστημα διαχειρισης του αερα του εσωτερικου της Ghost, το Micro-Enviroment Purification System (MEPS), τοσο στο κομματι του hardware, οσο και στο κομματι του software, αναλαμβανει να διατηρησει τον αερα του εσωτερικου της καμπινας, οσο το δυνατον πιο καθαρο γινεται.
Οταν το συστημα αντιληφθει μη-επιτρεπτο αριθμο μικροσωματιδιων στον εισερχομενο αερα, ενεργοποιει τη λειτουργια ανακυκλωσης. Τα φιλτρα τεχνολογιας nanofleece, συμβαλουν ενεργα στην συλλογη ακομα και των πιο μικροσκοπικων σωματιδιων που υπαρχουν στον αερα της καμπινας, μολις σε διαστημα 2 λεπτων.
Η πιο τεχνολογικα εξελιγμενη Rolls Royce, ever !
Η νεα Ghost, αποτελει το πιο δυσκολο και φιλοδοξο project της Rolls Royce μεχρι σημερα. Καθως η εταιρεια προσπαθησε να δοκιμασει να δημιουργησει το πιο ανετο, πρακτικο και αποτοξινοτικο περιβαλλον που μπορουσε, περα απο τις προαναφερθησες τεχνολογιες, συμπεριελαβε επισης και : εμπρος φωτιστικα σωματα τεχνολογιας LED και Laser με ακτινα φωτισμου 600m, συστημα Vision Assist που προβαλει τοσο τη μερα οσο και τη νυχτα ολους τους ενδεχομενους κινδυνους, συστημα cruise control επιπεδου 2, συστημα ελεγχου επαγρυπνησης και αμετρητες αλλες τεχνολογιες ανεσης και ασφαλειας, δημιουργωντας ετσι την πιο τεχνολογικα εξελιγμενη Rolls Royce μεχρι σημερα.
Ακουστικη
Η φορμουλα της απολυτης γαληνης
Η Rolls Royce ειναι μεταξυ αλλων γνωστη για τη σχεδον απολυτη σιγη που επικρατει στο εσωτερικο καθε αυτοκινητου της. Αλλα αυτο δεν ηταν αρκετο για τη νεα Ghost. Με πανω απο 120 κιλα ηχομονωτικου υλικου σε καθε σπιθαμη του αυτοκινητου, η Rolls Royce συνεχισε την αναζητηση της για τη δημιουργια ενος σχεδον πληρους ηχητικα απομονωμενου εσωτερικου περιβαλλοντος.
Για παραδειγμα, το πατωμα της Ghost, ειναι δυο κομματια αλουμινιου, τα οποια ειναι ενωμενα με ενα ειδικο υλικο συγκολησης, το οποιο απορροφα δονησεις και κραδασμους. Το πλαισιο της αυτο καθ\’ αυτο, δεν ειναι πληρως λειο και γυαλισμενο, ακριβως για να βοηθα στην απορροφηση των κραδασμων. Ακομη και οι αεραγωγοι του συστηματος κλιματισμου, ειναι πληρως λειοι στο εσωτερικο τους, προκειμενου να μην ακουγεται ηχος απο τον αερα που εξερχεται απο αυτους.
Η ηχομονωση εφτασε σε επιπεδα, μη-αποδεκτα για το ανθρωπινο σωμα. Ναι, η νεα Ghost ηταν τοσο αθορυβη που αποπροσανατολιζε τον οδηγο και τους επιβατες της. Για αυτο και η Rolls Royce, αφησε καποιες μικρες δονησεις και θορυβους, που συνδυαστικα δημιουργουν μια ενος-τονου, σταθερη νοτα, να ερχονται στο εσωτερικο. Η απολυτη ηχομονωση δεν υπηρξε, οχι γιατι δεν ηταν εφικτη, αλλα γιατι ειναι \”επιβλαβης\” για το ανθρωπινο σωμα.
Ενα εκπληκτικο, bespoke ηχοσυστημα
Οσο υπεροχη ειναι ομως η ηρεμια και η γαληνη, μαζι με την πληρη απουσια εξωτερικων θορυβων στο εσωτερικο ενος αυτοκινητου, ειναι και η δυνατοτητα να απολαυσει ο καθε επιβατης την αγαπημενη του μουσικη.
Η Ghost χρησιμοποιει εναν ενισχυτη 18 καναλιων, σε συνδυασμο με 18 ηχεια, καποια απο τα οποια ειναι κατασκευασμενα απο ενα κεραμικο μειγμα με μαγνησιο μαζι με αλλα που διατηρουν το παραδοσιακο κωνικο σχεδιασμο. Τα magnesium-cermaic ηχεια αξιοποιουν ακομη και το κενο του πλαισιου προκειμενου να μεταδοσουν ενα βαθυ, καθαρο ηχο, ενω τα κλασσικου σχεδιασμου ηχεια, ειναι σταθερα, μεταδιδοντας τον ηχο μεσα απο τα κενα του υφασματος της οροφης, μετατρεποντας την σε ενα ενιαιο, τεραστιο ηχειο.
Επιπλεον, καθε θεση εχει απο πανω ενα μικροσκοπικο μικροφωνο, το οποιο αναλυει τον ηχο και προσαρμοζει αναλογα το καθε καναλι του ενιχυτη προκειμενου να επιτευχθει το καλυτερο δυνατο ηχητικο αποτελεσμα.
Design
Εξωτερικο
Η Ghost σχεδιαστικε ως κατι πιο μινιμαλιστικο και οχι τοσο εντυπωσιακο, οσο αφορα τον ογκο της συνολικα. Εχει πιο κυματιστες γραμμες και καμπυλες. Ειναι η διακριτικη της σχεδιαση που συμβαλει στην επιβλητικοτητα της.
Το εμπρος της μερος εχει αποκτησεις λιγοτερες γωνιες, με τα ανασχεδιασμενα εμπρος φωτα να δινουν μια φρεσκια νοτα στο μπροστινο της μερος. Η πλαϊνη της σιλουετα, αποτελειται απο ενα μεγαλο, συνεχομενο σχεδιαστικο κομματι, το οποιο απορροφα το ματι απο την απουσια μεμονομενων panel που δημιουργουν κενα. Το πισω μερος, εχει υιοθετησει τη νεα σχεδιαστικη φιλοσοφια της Rolls Royce, με τα τετραγωνισμενα φωτα.
Τα δυο πιο αισθητα της σχεδιαστικα στοιχεια, ειναι η \”Λιμνη της Emily\”, οπου η Spirit Of Ecstasy \”πλεει\” πλεον σε μια δικη της \”λιμνη\”, ενω στην εμπρος μη-γυαλισμενη γρυλια, 20 LED τοποθετημενα στο ανω μερος καθε οπης, τη φωτιζουν διακριτικα. Επισημαινουμε το μη-γυαλισμενη καθως η πρωτη αποπειρα ηταμ γυαλισμενη γρυλια, η οποια ωστοσο ηταν \”too flashy\” για τη μινιμαλιστικη Ghost.
Εσωτερικο
Στο εσωτερικο, ακολουθειτε η ιδια σχεδιαστικη φιλοσοφια με το εξωτερικο. Επικρατει ο μινιμαλισμος και οι απαλες πινελιες. Οτιδηποτε υπερβολικα επιβλητικο η εντονο στο ματι, απποριφθηκε. Η εμφαση δοθηκε σε ενα σχεδιασμο που αναγει τη ποιοτητα των υλικων, αλλα και τις μοναδικες χρωματικες επιλογες καθε πελατη.
Η Rolls Royce εξακολουθει να δινει, περισσοτερο απο ποτε, εμφαση στη ποιοτητα του δερματος, του μεταλλου και του ξυλου που επιλεγει για να χρησιμοποιησει στο εσωτερικο καθε αυτοκινητου της. Το δερμα για παραδειγμα, το οποιο ειναι απο 38 ζωα ανα αυτοκινητα, περνα απο ενα εξονυχιστικο ελεγχο πριν κριθει καταλληλο για χρηση. Καθε ενα απο τα 338 μεμονομενα πανελ που απαρτιζουν το εσωτερικο της Ghost ειναι δημιουργημενα στη τελειοτητα. Ακομα και αν ειναι εντελως αφαντα στο βλεμμα (πχ το καλυμμα του αεροσακου των γονατων).
Ως προεπιλογη, ολες οι ξυλινες επενδυσεις εχουν ανοικτους πορους, προκειμενου να αντανακλουν τη φυσικοτητα τους στην αφη. Επιπλεον, δυο νεες εσωτερικες επενδυσεις ειναι διαθεσιμες. Η Obsidian Ayous, προερχομενη χρωματικα απο τη παλετα χρωματων που εχει η ηφαιστιακη λαβα, δινει μια μοναδικη φινετσα στο εσωτερικο. Απο την αλλη, η επενδυση Dark Amber, χρησιμοποιει μη-γυαλισμενο μεταλλο, εμφυτευμενο μεσα στο ξυλινο διακοσμο, δινονtας μια modern retro νοτα στο εσωτερικο.
Bespoke
H Starlight οροφη, στο διακοσμο του ταμπλο
Η Rolls Royce, μετα την τεχνολογια και το μινιμαλιστικο σχεδιασμο που εμφυτευσε στο DNA της νεας Ghost, ηθελε να βαλει μια ακομα πινελια. Κατι εντελως μοναδικο, κατι καινοτομο, κατι εντελως RR.
Ετσι, δημιουργησε το Illuminated Fascia, το διακοσμο του ταμπλο που βρισκεται ακριβως μπροστα απο το συνοδηγο. Θα μπορουσε να γινει με μια οθονη, αλλα τι το καινοτομο η μοναδικο εχει αυτο; Για αυτο και η Rolls Royce, χρησιμοποιει 152 LED, πισω και πανω απο το κομματι αυτο του ταμπλο, που αντικατοπτριζουν και εκπεμπουν το φως μεσα απο τις 90.000 οπες του ταμπλο, παχους μολις 2 χιλιοστων. Ετσι, περνωντας το βλεμμα απο τη μια μερια προς την αλλη, το σχεδιο μοιαζει πληρως φυσικο στο ματι, οπως γινεται και με τη Starlight οροφη.
Το ταμπλο ουσιαστικα προβαλει περαν του ονοματος Ghost, τα αστερια του ουρανου πανω απο το εργοστασιο της εταιρειας. Φυσικα, καθε πελατης, μπορει να επιλεξει το αγαπημενο κομματι του ουρανου του και να το προβαλει τοσο στην οροφη οσο και στο ταμπλο.
All in all
Οπως δηλωνει και η ιδια η Rolls Royce, δεν αγοραζει κανεις μια Rolls Royce. Δε παραγγελνει απλα ενα πολυτελες αυτοκινητο. Δημιουργει ενα δικο του, μοναδικο, καλλιτεχνημα. Αγοραζει οτι ποιοτικοτερο και πολυτελεστερο υπαρχει στο χωρο του αυτοκινητου.
Αποκτα μια δικη του οαση γαληνης, μεσα στο χαος της καθημερινοτητας. Ενα \”ησυχαστηριο\” μεσα στο χαος της ζωης του 21ου αιωνα. Ενα μεσο ηρεμιας και μετακινησης, που φερνει ενα διαλειμμα απο τη φασαρια.
Αυτο το δημιουργημα, απλα, τυγχανει να ειναι οτι καλυτερο εχει δημιουργηθει μεχρι σημερα, στο τομεα του πολυτελους αυτοκινητου. Οχι, δεν εχει τις τεχνολογιες της S Class, τη σβελταδα και το νευρο της Flying Spur. Εχει, το δικο της μοναδικο τροπο να επιταγχυνει αθορυβα και διχως καμια παρενοχληση, να κανει τα χιλιομετρα να περνουν ασυναισθητα, ολα σε ενα καθεστως απολυτης ηρεμιας.
Η νεα Ghost ειναι ισως, κατα τη δικη μου αποψη τουλαχιστον, η κορυφαια ολων των Rolls Royce. Δε χρειαζεται ο περισσιος ογκος της Cullinan, η το ατελειωτο μεγεθος της Phantom. Τουλαχιστον, οχι για καποιον που θελει να οδηγει τη Rolls Royce του. Εγω, ανηκω στο driver\’s fan club, βλεπεται…