Μεχρι 200 kg ελαφρυτερο, πιο ευρυχωρο εσωτερικα παρα το μειωμενο συνολικο μηκος, και πιο αποδοτικο χαρη στην αποκλειστικη χρηση κινητηρων νεας γενιας – το νεο Opel Astra αντιπροσωπευει ενα τεραστιο αλμα εξελιξης και κανει την παγκοσμια πρεμιερα του στο Σαλονι Αυτοκινητου της Φρανκφουρτης (IAA) το Σεπτεμβριο του 2015. Τα βιβλια παραγγελιων για την πενταθυρη εκδοση της επομενης γενιας του επιτυχημενου συμπαγους μοντελου μολις ανοιξαν, στα μεσα Ιουνιου. Οι τιμες για το νεο Astra ανακοινωθηκαν ηδη στη Γερμανια και ακολουθουν και οι υπολοιπες αγορες. 53 χρονια απο τοτε που λανσαριστηκε για πρωτη φορα σε Kadett, ενας χιλιαρης κινητηρας επιστρεφει κατω απο το καπο ενος συμπαγους μοντελου της Opel. Ωστοσο, τωρα ειναι μια τρικυλινδρη μοναδα με σχεδον διπλασια δυναμη που αποδιδει 77 kW/105 hp χαρη σε τεχνολογιες Direct Injection και Turbo. Αυτος ο κινητηρας κανει επισης το νεο Astra το καθαροτερο και οικονομικοτερο βενζινοκινητο συμπαγες μοντελο της αγορας. Συνεχιζοντας μια παραδοση που ξεκινησε με το Astra G, το νεο Astra K ξεχωριζει και με την τεχνολογια φωτισμου του. Ειναι το πρωτο αυτοκινητο που λανσαρει την τεχνολογια, full LED matrix IntelliLux LED® στη συμπαγη κατηγορια – που μεχρι τωρα αποτελουσε προνομιο των πολυτελων και premium μοντελων απο υψηλοτερες κατηγοριες. Συστηματα υποστηριξης οδηγου νεας γενιας περιλαμβανουν Συστημα Αναγνωρισης Οδικης Σημανσης (Traffic Sign Assistant), Συστημα Διατηρησης Λωριδας Κυκλοφοριας (Lane Keep Assist) με Προειδοποιηση Αλλαγης Λωριδας Οχηματος (Lane Departure Warning) μαζι με την Ενδειξη Αποστασης Προπορευομενου Οχηματος (Following Distance Indication) και Συστημα Αναγνωρισης Επικειμενης Συγκρουσης (Forward Collision Alert) με Φρεναρισμα Επικειμενης Συγκρουσης (Collision Imminent Braking). Επιπλεον, το νεο Astra K προσφερει μια αισθηση ευεξιας στους επιβατες με νεα, εργονομικα εμπρος καθισματα, πιστοποιημενα απο τον οργανισμο AGR. Τα νεα εμπρος καθισματα μπορουν να αναβαθμιστουν με μια λειτουργια εξαερισμου και μασαζ!
Η Opel λεει οτι η πωληση 24 εκατομμυριων και πλεον Opel Kadett και Opel Astra ειναι εντυπωσιακος αριθμος και παραλληλα αξιοσημειωτο επιτευγμα. Στοιχιζοντας το ενα αυτοκινητο πισω απο το αλλο, ολα τα συμπαγη μοντελα Opel που εχουν κατασκευαστει μεχρι τωρα θα ξεπερνουσαν τη μαγικη ενδειξη των 100.000 km και θα δημιουργουσαν μια στηλη αυτοκινητων που θα μπορουσαν να κυκλωσουν τον ισημερινο δυομιση φορες. Με λιγα λογια, θα μπορουσαμε να πουμε οτι τα συμπαγη αυτοκινητα της Opel εχουν καταφερει να κανουν τη μετακινηση προσιτη σε νεες κοινωνικες ταξεις και, αφου η ατομικη μετακινηση εγινε μερος της καθημερινοτητας τους, οι τελευταιες γενιες εκαναν προσιτες τις τεχνολογιες και καινοτομιες απο υψηλοτερες κατηγοριες.
Τωρα, η Opel ξεκινα ενα νεο κεφαλαιο στην ιστορια του bestseller της – συνεχιζοντας την ιδεα του ‘εκδημοκρατισμου’ καινοτομιων απο ανωτερες κατηγοριες και συνδυαζοντας τις με μια εκφραστικη, δυναμικη σχεδιαση. Η επομενη γενια Astra βασιζεται σε μια νεα, ελαφρια αρχιτεκτονικη, χρησιμοποιει αποκλειστικα κινητηρες τελευταιας γενιας και προσφερει χαρακτηριστικα απο ανωτερες κατηγοριες. Η απεριττη σχεδιαση δειχνει το Astra πιο αθλητικο απο ποτε. Με λιγα λογια, το νεο Astra συνδυαζει αποδοση με κομψοτητα και επαναπροσδιοριζει την κατηγορια των συμπαγων μοντελων με κορυφαιες καινοτομιες. Το Opel Astra γιορταζει την παγκοσμια πρεμιερα του στο Διεθνες Σαλονι Αυτοκινητου της Φρανκφουρτης (IAA) φετος το φθινοπωρο (17 – 27 Σεπτεμβριου, 2015).
Και μιλωντας για επετειους, ενας αμεσος προγονος του νεου Astra, το Opel Kadett B, γινεται φετος 50 ετων. Η παραγωγη του Kadett ξεπερασε τα 2,.6 εκατομμυρια οχηματα και τη δεκαετια του 1960 διαφημιστηκε με το σλογκαν “Das Auto”. Ξεχωρισε απο τον ανταγωνισμο με το ζωηρο πνευμα, την ευρυχωρια του, το μεγαλο χωρο αποσκευων και το υψηλο επιπεδο ασφαλειας. Με λιγα λογια: «Εαν ξερεις τι θελεις, οδηγεις ενα Kadett».
Μεχρι σημερα, το απολυτο bestseller στα 79 χρονια παρουσιας της Opel στη συμπαγη κατηγορια ειναι το Astra F απο το 1991 μεχρι το 1997. Για πρωτη φορα σε ολη την Ευρωπη, το νεο μοντελο πηρε το ονομα Astra που ηδη χρησιμοποιειτο στη Βρετανια, και πουλησε συνολικα πανω απο 4,1 εκατομμυρια μοναδες. Στα τεσσερα εκατομμυρια περιπου κινηθηκαν επισης το Kadett E (3,8 εκατομμυρια) και το Astra G (3,95 εκατομμυρια). Επομενως υπαρχουν πολλοι λογοι για να ανατρεξουμε σε αυτη την ιστορια των 24 εκατομμυριων και πλεον συμπαγων μοντελων Opel.
Απο το Kadett 1 στο Astra K – Μια επιτυχημενη ιστορια που διαδραματιζεται σε εντεκα γενιες
1936-1940: Opel Kadett 1 – Το αγαπημενο του κοινου και του ειδικου τυπου
Το πρωτο Opel Kadett ηταν ενα μικρο θαυμα, απο τεχνικης πλευρας αλλα και απο αποψεως τιμης. Πανω απο 100.000 απο αυτα τα τετραθεσια μοντελα κατασκευαστηκαν μεταξυ 1936 και 1940 στο Rüsselsheim, που ακομα και τοτε ηταν απο τα πιο προηγμενα εργοστασια αυτοκινητων στην Ευρωπη. Το πρωτο Kadett με αυτοφερομενο αμαξωμα σε εκδοσεις sedan και cabrio κοστιζε μονο 2.100 μαρκα. Το γρηγορο τετραθεσιο εφτανε τα 100 km/h και πολυ γρηγορα κατεκτησε την καρδια του κοινου. Επισης εγινε και το αγαπημενο του Τυπου: «Οπως επιβεβαιωνουν τα πρωτα test drives, το Kadett σιγουρα δεν ειναι ενα συνηθισμενο αυτοκινητο σε αυτη την κατηγορια τιμης» εγραφε μια Γερμανικη εφημεριδα, “Braunschweiger Tageszeitung,” στις 5 Δεκεμβριου, 1936. Το πλαισιο, με ανεξαρτητη εμπρος αναρτηση Dubonnet και ακαμπτο πισω αξονα με φυλλα σουστας απο το Opel Olympia, και ο τετρακυλινδρος κινητηρας (L-head) απο χυτοσιδηρο προερχοταν απο το Opel P 4. Απεδιδε 23 hp απο κυβισμο 1.073 cm3. Η αξιοποιηση της μηχανολογιας ενος αρθρωτου συστηματος επαιξε επισης ρολο στη χαμηλη τιμη του αυτοκινητου.
1962-1965: Opel Kadett A – Για το οικονομικο θαυμα
Μεγαλο ρεζερβουαρ και αφθονος χωρος για τεσσερα ατομα και ενας νεος, ζωηρος κινητηρας και χαμηλο κοστος συντηρησης ηταν η συνταγη επιτυχιας για το Kadett A. Η Opel κατασκευασε σχεδον 650.000 αυτου του μοντελο απο το 1962 εως το 1965. Οι γραμμες του διθυρου notchback ηταν πρακτικες και μοντερνες. Η μεσαια γραμμη ηταν αρκετα χαμηλα, τα πανοραμικη παραθυρα προσεφεραν καλη ορατοτητα και μια διακοσμητικη λωριδα που εκτεινοταν στο πλαϊ τονιζε την επιμηκυμενη φορμα. Τα εμπρος φτερα στενευαν καταληγοντας στους προβολεις και τα πισω ακρα ειχαν σχημα πτερυγιου. Ο εσωτερικος χωρος εντυπωσιασε τρομερα τους ιδιοκτητες συμβατικων, μικρων αυτοκινητων. Το πορτμπαγκαζ ηταν πραγματικος χωρος αποσκευων και η ταπα καυσιμου ηταν εκτος! “Opel Kadett, εν ολιγοις: O.K.,” εγραφε η ομαδα διαφημισης της Opel, πετωντας αιχμες και κατα των ανταγωνιστων της στο Wolfsburg. «Ο χωρος αποσκευων δεν μυριζει ποτε βενζινη» ελεγαν κλεινοντας το ματι. Με το συγχρονο, υγροψυκτο εμπρος τοποθετημενο κινητηρα, το Kadett ειχε ενα ακομα σημαντικο σχεδιαστικο πλεονεκτημα εναντι του Beetle. Ο τετρακυλινδρος κινητηρας των 993 cm3 απεδιδε 40 hp και, απο το Μαρτιο του 1963, κινουσε και το νεο Kadett Station Wagon.
1965-1973: Opel Kadett B – “Das Auto”
Το B ακολουθει το A, και το 1965 μια νεα σειρα αντικατεστησε το πρωτο μοντελο. Η νεα εκδοση ειχε μηκος πανω απο τεσσερα μετρα, επομενως ηταν πολυ μεγαλυτερη απο την προκατοχο της. Οσον αφορα το μοντερνο σχημα της – οι σχεδιαστες εμπνευστηκαν απο τους συναδερφους τους στην αλλη πλευρα του Ατλαντικου. Το κεκλιμενο πισω τμημα θυμιζε fastback μοντελα δημοφιλη στις ΗΠΑ. Το 1966, το “Automobil Illustrierte” εγραφε: «Μπορεις σχεδον να δεις την ισχυ και την ταχυτητα πριν καν ακουσεις τον κινητηρα.» Δεν αυξηθηκε μονο το μηκος του αυτοκινητου αλλα και η ιπποδυναμη. Οι μηχανικοι της Opel αυξησαν τη διαμετρο του τετρακυλινδρου κατα 3 mm. Η βασικη μοναδα 1.078 cm3 παρηγαγε 45 hp. Επισης υπηρχε ενας κινητηρας 1.1 S υψηλοτερης συμπιεσης με 55 hp.
Το Kadett εγινε αμεση επιτυχια, ενω η παραγωγη του ξεπερασε τα 2,6 εκατομμυρια μοναδες απο το Σεπτεμβριο του 1965 μεχρι τον Ιουλιο του 1973. Και η επιτυχια αυτη δεν περιοριστηκε στη χωρα που γεννηθηκε. Το 1966, το ποσοστο εξαγωγων εφτασε το 50% καθως οι πελατες απο 120 χωρες απο ολο τον κοσμο επελεγαν το Kadett.
1973-1979: Opel Kadett C – Ο αθλητης
Η οικογενεια Kadett C ειχε πολλα προσωπα: ενα μικρο οικογενειακο αυτοκινητο, ενα σικ δευτερο αυτοκινητο με πρακτικη πισω πορτα, η ενα ανταγωνιστικο σπορ coupé σε αγωνιστικη αποχρωση. Συνολικα κατασκευαστηκαν 1,7 εκατομμυρια το διαστημα 1973 – 1979. Το πισωκινητο Kadett C εκανε ντεμπουτο τον Αυγουστο του 1973 με καθαρη αισθητικη αμαξωματος και εμπρος αξονα με διπλα ψαλιδια. Αναμεσα στα σχεδιαστικα χαρακτηριστικα που ξεχωριζαν ηταν μια επιπεδη μασκα, ενα καπο με την γνωστη πτυχη της μαρκας, και μια εμπρος ποδια σε μορφη σποϊλερ. «Το Kadett περα απο την εξαιρετικη οδικη συμπεριφορα του, ειναι σχεδιασμενο εξυπνα και με σαφηνεια. Εχει μειωμενες απαιτησεις συντηρησης, επισκευαζεται ευκολα και διακρινεται για το χαμηλο λειτουργικο κοστος τους» ανεφεραν στα εγκωμια τους οι συντακτες του “auto motor und sport” μετα το test drive στην εκδοση 20/73. Το ισχυρο GT/E εκανε ντεμπουτο στο 1975 IAA. Ο κινητηρας 1.9-lit με ψεκασμο Bosch L-Jetronic παρηγαγε 105 hp και επιταχυνε τα 900 kg του Kadett μεχρι την τελικη ταχυτητα των 184 km/h.
1979-1984: Opel Kadett D – το FWD αυτοκινητο
Η τεταρτη γενια του μεταπολεμικου Kadett εγκαινιασε μια νεα εποχη στην κατηγορια συμπαγων μοντελων. Στο 1979 IAA, το πρωτο FWD μοντελο της Opel εκανε το ντεμπουτο του ως το συγχρονο Kadett D. Η διαταξη χωρων του ηταν πραγματικα εντυπωσιακη. Αν και 126 mm μικροτερο απο τον προκατοχο του στα 3.998 mm, διεθετε μεγαλυτερο εσωτερικο και προσεφερε περισσοτερο χωρο απο τους ανταγωνιστες του. Αλλα δεν ηταν μονον η διαταξη του κινητηρα και το πλαισιο με ημιακαμπτο πισω αξονα που εσπαγε την παραδοση: το Kadett εφοδιαζοταν με το νεο κινητηρα 1.3 OHC που απεδιδε 60 η 75 hp. Η επανασταση συνεχιστηκε με τις εκδοσεις αμαξωματος. Εκτος απο το ευρυχωρο station wagon με χωρο αποσκευων 1.425 L, η Opel προσεφερε μονον εκδοσεις fastback. Τον Ιανουαριο του 1983 ακολουθησε το σπορ Kadett GTE, με τελικη ταχυτητα 187 km/h και τετρακυλινδρο κινητηρα 1.8 lit. 115 hp. Αλλες τεχνικες μετατροπες ηταν ενα πιο σκληρο και χαμηλοτερο πλαισιο, νεοι αποσβεστηρες συστηματος διευθυνσης και εσωτερικα αεριζομενα δισκοφρενα μπροστα. Συνολικα 2,1 εκατομμυρια Kadett D κατασκευαστηκαν απο το 1979 εως το 1984.
1984-1991: Opel Kadett E – Παγκοσμιος πρωταθλητης αεροδυναμικης
Το δευτερο FWD Kadett, με παραγωγη απο το 1984 ως το 1991, αναδειχτηκε “Αυτοκινητο της Χρονιας 1984” και ηταν ο απολυτος νικητης. Με συνολικες πωλησεις 3.779.289 σε ολη τη διαρκεια της ζωης του, ηταν bestseller της Opel μεχρι τοτε και πραγματικος παγκοσμιος πρωταθλητης αεροδυναμικης. Οι μηχανικοι της Opel σιγουρα πετυχαν jackpot το 1984. Βασισμενο στη μηχανολογια του προκατοχου του αλλα με εντελως νεα σχεδιαση hatchback, το Kadett E εμελλε να μεσουρανησει. Με συντελεστη αεροδυναμικης 0,39, το Kadett D ηταν ηδη το καλυτερο στην κατηγορια του, αλλα αυτη η τιμη ωχριουσε απεναντι στο διαδοχο του. Μετα απο 1.200 ωρες ρυθμισεων στην αεροδυναμικη σηραγγα, το μοντελο E πετυχε Cd 0,32. Το σπορ GSi, με Cd 0.30 και αεροδυναμικη αντισταση 0,57 m2, ηταν το πιο αεροδυναμικο hatchback σε ολο τον κοσμο. Οι αγοραστες συμπαθησαν τη νεα ‘φορμα’ μεσα σε λιγους μηνες, προετοιμαζοντας το δρομο για μια νεα ιστορια επιτυχιας που χαρισε στο Kadett E 625.000 νεες ταξινομησεις σε ολη την Ευρωπη το 1987. Μεχρι εκεινη την εποχη, η εκδοση station wagon ειχε ηδη σκαρφαλωσει στην κορυφη της κατηγοριας. Απο το φθινοπωρο του 1985, μια εκδοση notchback ξαναμπηκε στη γκαμα, η πρωτη απο την εποχη του Kadett C. Επιπλεον, το σπορ GSi εγινε θρυλος. Οταν ο διασημος 16-βαλβιδος κινητηρας ανεβηκε στη σκηνη το 1987, αφησε τους ανταγωνιστες του να φανε τη σκονη του.
1991-1997: Opel Astra F – Το bestseller
Περιπου 4,13 εκατομμυρια Astra F κατασκευαστηκαν μεταξυ 1991 και 1997, κανοντας το bestseller ολων των εποχων για τη Opel. Οι εργασιες εξελιξης επικεντρωθηκαν στο συνδυασμο συγχρονης σχεδιασης με περισσοτερο εσωτερικο χωρο, αυξημενη ανεση και εμφαση στην περιβαλλοντικη προστασια.
Ο διαδοχος του Kadett πηρε το ονομα του απο Βρετανικο μοντελο της οικογενειας (η τεταρτη γενια του Kadett κυκλοφορουσε στη Βρετανια σαν Vauxhall Astra απο το 1980). Η Opel λανσαρισε επισης μια επιθετικη στρατηγικη στον τομεα της ασφαλειας με το νεο αστερι της. Ολα τα Astra προσεφεραν ενεργο συστημα ζωνων ασφαλειας με προεντατηρες στις ζωνες των εμπρος καθισματων, ζωνες με ρυθμιζομενο υψος και πλαισια αντιβυθισης καθως και πλαϊνη προστασια με διπλες ατσαλινες δοκους προστασιας ολων των θυρων. Για πρωτη φορα, ολοι οι κινητηρες ειχαν καταλυτικους μετατροπεις.
1998-2004: Opel Astra G – Το πολυμορφικο αυτοκινητο
Την ανοιξη του 1998, η σχεδιαση τυπου coupé του Astra προσφερονταν εξ αρχης σε μορφη τριθυρου και πενταθυρου hatchback και station wagon. Αργοτερα, προστεθηκαν ενα notchback sedan, coupé και cabrio. Προοδευτικη, ανεξαρτητη σχεδιαση, δυναμικη τεχνολογια πλαισιου και κινητηρα και σχεδον διπλασια αντοχη στην καμψη και στη στρεψη εναντι του προκατοχου του ηταν μερικα απο τα χαρακτηριστικα της εντελως νεας, δευτερης γενιας του Opel Astra. Το πληρως γαλβανισμενο αμαξωμα επαιξε ζωτικο ρολο στην υψηλη αξια μεταπωλησης του. Η ενεργητικη ασφαλεια αναβαθμιστηκε χαρη στην αυξηση της αποδοσης φωτισμου κατα 30% με τους διαφανεις προβολεις αλογονου H7 και ενα πληρως ανασχεδιασμενο πλαισιο Dynamic Safety (DSA). Αυτο συνδυασε ανεση με ευελικτη και ασφαλη συμπεριφορα, ακομα και υπο πληρες φορτιο. Το μεταξονιο ηταν περιπου δεκα εκατοστα μακρυτερο, αυξανοντας τη ευρυχωρια εσωτερικου, κυριως λογω περισσοτερου χωρου για τα ποδια των πισω επιβατων και του χωρου αποσκευων των 370 L.
2004-2009: Opel Astra H – Το ισχυρο αυτοκινητο
Με δωδεκα κινητηρες απο 90 – 240 hp και επτα εκδοσεις αμαξωματος, η γκαμα μοντελων του Astra H που πουλησε πανω απο 2,7 εκατομμυρια οχηματα ηταν εξαιρετικη. Οταν λανσαριστηκε το Μαρτιο του 2004, η τριτη γενια Opel Astra διεθετε προηγμενη σχεδιαση, κορυφαια δυναμικη συμπεριφορα και αφθονες τεχνικες καινοτομιες, ενω κερδισε αμεσως πολυαριθμες διακρισεις σε συγκριτικες δοκιμες εντυπων του ειδικου τυπου. Τα τεχνολογικα ατου του Astra περιλαμβαναν προσαρμοζομενο συστημα πλαισιου IDSPlus με ηλεκτρονικο, συνεχη ελεγχο αποσβεσης – Continuous Damping Control (CDC), μεχρι προτινος στοιχειο της πολυτελους κατηγοριας και αποκλειστικων σπορ οχηματων, καθως και συστημα προβολεων Adaptive Forward Lighting (AFL) με δυναμικο φωτισμο στροφων. Το Astra προσεφερε επισης υψηλα επιπεδα ασφαλειας. Ο οργανισμος προστασιας καταναλωτων Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) απενειμε στο Astra πεντε αστερια για την προστασια των ενηλικων επιβατων. Συγκεντρωνοντας συνολικα 34 βαθμους, το bestseller θεωρειτο ενα απο τα ασφαλεστερα sedan της κατηγοριας των συμπαγων μοντελων.
2009 – 2015: Opel Astra J – Το κομψοτεχνημα
Γλυπτικη τεχνη σε συνδυασμο με Γερμανικη ακριβεια – το Opel Astra J οχι μονον ενσωματωνει τη νεα σχεδιαστικη φιλοσοφια της μαρκας, αλλα υποστηριζει και τους οδηγους με μια σειρα τεχνολογιων που ειχαν ηδη συμβαλλει σημαντικα στην επιτυχια του μεσαιου Insignia. Το Opel Eye αναγνωριζει οδικα σηματα και ενημερωνει το οδηγο για ορια ταχυτητας η απαγορευτικα προσπερασης. Επισης, προειδοποιει τους οδηγους εαν κινδυνευουν να βγουν εκτος της λωριδας τους. Με το συστημα προβολεων AFL+, το Astra μπορει να βλεπει μετα τις στροφες και, αν χρειαστει, χαμηλωνει αυτοματα το φωτισμο η αλλαζει σε μεγαλη σκαλα. Με νεο πλαισιο, αναβαθμισμενο με την προσαρμοζομενη τεχνολογια FlexRide, το τελευταιο Astra μπορει να αξιοποιησει πληρως τα δυναμικα του ταλεντα. Μια νεα δομη πισω αξονα εγγυαται οδηγικη απολαυση, βελτιωμενη οδικη συμπεριφορα και μεγιστη ανεση, με ενσωματωμενο συνδεσμο Watt για βελτιωμενο ελεγχο του τροχου. Οι οδηγοι του Astra επωφελουνται επισης απο μια νεα γενια εμπρος καθισματων που εχουν εξελιχθει συμφωνα με τα τελευταια ευρηματα στο τομεα της εργονομιας και της ασφαλειας και ειναι πιστοποιημενα με τη σφραγιδα ποιοτητας του ανεξαρτητου οργανισμου γιατρων και ειδικων της πλατης AGR (action for healthy backs).
Οχι, δεν ειναι ψεμα. Η Opel εχει ετοιμασει το νεο της Astra, το οποιο θα παρουσιασει με… ολες τις τιμες τον ερχομενο Σεπτεμβριο. Και, περηφανευεται οτι γιορταζοντας 24 εκατομμυρια Kadett και Astra, αυτη η γενια του, η ενδεκατη, θα εχει τον πλουσιοτερο εξοπλισμο… ever. Απο full led φωτα, μεχρι νεους κινητηρες και… option εξαερισμου και μασαζ.