Τα ηλεκτρικα αυτοκινητα μπαινουν σιγα σιγα στην καθημερινοτητα μας και, αν και η διεισδυση τους στην Ελλαδα ειναι ακομα μικρη, αποτελουν ισως το πιο φλεγον αντικειμενο συζητησης αναμεσα στους φιλους της αυτοκινησης. Η αυτονομια που εξασφαλιζουν οι μπαταριες τους παραμενει το βασικο κριτηριο που θα οδηγησει στην ευρεια διαδοση τους. Μαζι με τη διαδοση τους, ηρθε να προστεθει στην εξορυξη πετρελαιου και η εξορυξη λιθιου, ενος \”αγνωστου\” ορυκτου, το οποιο ομως, οπως θα δουμε, δεν ειναι και τοσο αγνωστο. Ο υπευθυνος εξελιξης μπαταριων της Volkswagen, απαντα σε μερικες απο τις πιο συνηθισμενες ερωτησεις που εχουμε, γυρο απο το λιθιο και τις μπαταριες των ηλεκτρικων αυτοκινητων, σε ενα συντομο Q&A
Τι ειναι το λιθιο, ποσο χρειαζομαστε και που χρησιμοποιειται μεχρι σημερα ;
Το λιθιο ειναι ενα αλκαλικο μεταλλο, η παγκοσμια αγορα του οποιου αυξανεται με ταχεις ρυθμους. Μονο μεταξυ 2008 και 2018, η ετησια ποσοτητα στις μεγαλυτερες χωρες παραγωγης του αυξηθηκε απο τους 25.400 στους 85.000 τονους. Ενας σημαντικος παραγοντας της αυξημενης ζητησης ειναι η χρηση του στις μπαταριες των ηλεκτρικων οχηματων. Ωστοσο, το λιθιο δεν εμφανιζεται για πρωτη φορα τοσο μαζικα στη ζωη μας, αφου χρησιμοποιειται εδω και χρονια στις μπαταριες των φορητων υπολογιστων και των κινητων τηλεφωνων, καθως και στη βιομηχανια γυαλιου και κεραμικων.
Απο ποιες χωρες ειναι διαθεσιμο το λιθιο;
Με 8 εκατομμυρια τονους, η Χιλη διαθετει τα μεγαλυτερα γνωστα αποθεματα λιθιου στον κοσμο, κατι που την τοποθετει μπροστα απο την Αυστραλια (2,7 εκατομμυρια τονοι), την Αργεντινη (2 εκατομμυρια τονοι) και την Κινα (1 εκατομμυριο τονοι). Στην Ευρωπη, η Πορτογαλια διαθετει μικροτερες ποσοτητες απο την πολυτιμη πρωτη υλη. Τα συνολικα παγκοσμια αποθεματα εκτιμωνται σε 14 εκατομμυρια τονους. Αυτο αντιστοιχει σε 165 φορες τον ογκο παραγωγης του 2018.
Που γινεται η μεγαλυτερη εξορυξη λιθιου ;
Που γινεται η μεγαλυτερη εξορυξη λιθιου ;
Με 51.000 τονους το 2018, η Αυστραλια ηταν με διαφορα ο πιο σημαντικος προμηθευτης λιθιου – μπροστα απο τη Χιλη (16.000 τονοι), την Κινα (8.000 τονοι) και την Αργεντινη (6.200 τονοι). Αυτο φαινεται απο τα στοιχεια του USGS (United States Geological Survey). Οι παραπανω τεσσερις χωρες κυριαρχουν εδω και πολλα χρονια στην αγορα, ενω η Αυστραλια εχει κερδισει ενα σαφες προβαδισμα εναντι της Χιλης τα τελευταια ετη.
Ποσο διαφερουν οι μεθοδοι εξορυξης;
Το λιθιο της Αυστραλιας προερχεται απο την εξορυξη μεταλλευματων, ενω στη Χιλη και την Αργεντινη απο τις ερημους αλατιου, που στα αγγλικα ονομαζονται salars. Πιο γνωστη απο τις ερημους αυτες ειναι η περιφημη Atacama. Η εξορυξη της πρωτης υλης απο τις ερημους γινεται ως εξης: το αλμυρο νερο απο τις υπογειες λιμνες που περιεχει λιθιο φερεται στην επιφανεια και εξατμιζεται σε μεγαλες κοιλοτητες (αλυκες). Στο αλατουχο διαλυμα που απομενει, γινεται επεξεργασια που αποτελειται απο διαφορα σταδια μεχρι τη στιγμη που το λιθιο ειναι καταλληλο για χρηση σε μπαταριες.
Ειναι η εξορυξη λιθιου στο στοχαστρο και αν ναι, γιατι;
Ειναι η εξορυξη λιθιου στο στοχαστρο και αν ναι, γιατι;
Υπαρχουν καποιες επικριτικες αναφορες για την εξορυξη λιθιου απο τις ερημους αλατιου. Σε ορισμενες περιοχες, οι ντοπιοι παραπονιουνται για την αυξανομενη ξηρασια, η οποια για παραδειγμα απειλει την κτηνοτροφια η οδηγει στην καταστροφη της βλαστησης. Απο την πλευρα των ειδικων δεν ειναι ακομα σαφες σε ποιο βαθμο η ξηρασια σχετιζεται με την εξορυξη λιθιου. Το οτι δεν απαιτειται ποσιμο νερο για την παραγωγη λιθιου αυτη καθαυτη ειναι κατι που δεν αμφισβητειται. Αυτο που αμφισβητειται, απο την αλλη πλευρα, ειναι ο βαθμος στον οποιο η εξορυξη αλμυρου νερου οδηγει σε εισροη γλυκου νερου και επομενως επηρεαζει τα υπογεια υδατα στην ακρη των ερημων αλατιου. Οι υπογειες ροες νερου στην ερημο Atacama της Χιλης, για παραδειγμα, που θα μπορουσαν να οδηγησουν σε ασφαλη συμπερασματα, δεν εχουν ακομα διερευνηθει επαρκως. Να σημειωθει οτι εκτος απο την εξορυξη λιθιου, πιθανοι παραγοντες επηρεασμου του μικροκλιματος ειναι η εξορυξη χαλκου, ο τουρισμος, η γεωργια και η κλιματικη αλλαγη.
Πως αποκτα η Volkswagen το λιθιο που χρειαζεται;
Η Volkswagenσυνεργαζεται στενα με τους προμηθευτες μπαταριων για να εξασφαλισει τη χρηση βιωσιμης εξορυξης λιθιου στην αλυσιδα εφοδιασμου. Περυσι, η Volkswagenολοκληρωσε ενα αρχικο Μνημονιο Κατανοησης (Memorandum of Understanding) με την κινεζικη εταιρεια Ganfeng, προμηθευτη λιθιου.
Η Ganfeng αποκτα την πρωτη υλη, μεταξυ αλλων, απο διαφορα ορυχεια στην Αυστραλια. Στα ηλεκτρικα μοντελα της Volkswagen χρησιμοποιειται επισης λιθιο απο τη Χιλη.
Πως αντιμετωπιζει η Volkswagen τις επικρισεις σχετικα με την εξορυξη λιθιου;
Η Volkswagen κανει τις δικες της ερευνες για να αποκτησει τη δικη της γνωση και τεκμηριωμενη αποψη σχετικα με την παροχη νερου στην ερημο Atacama στη Χιλη, με την υποστηριξη ανεξαρτητων ειδικων. Επισης, ολοι οι προμηθευτες της Volkswagenυποχρεουνται με βαση τις συμβασεις που εχουν υπογραφει να τηρουν υψηλα περιβαλλοντικα και κοινωνικα προτυπα. Αυτο ισχυει και για τους προμηθευτες λιθιου. Ο στοχος ειναι να εξασφαλιστει ενας βιωσιμος εφοδιασμος ολων των πρωτων υλων. Για το σκοπο αυτο, η Volkswagen συμμετεχει επισης σε οργανισμους οπως η Πρωτοβουλια Υπευθυνων Ορυκτων (Responsible Minerals Initiative) και η Παγκοσμια Συμμαχια Μπαταριας του Παγκοσμιου Οικονομικου Φορουμ (World Economic Forum’s Global Battery Alliance).