Πρωτοποριακη ερευνα που πραγματοποιηθηκε για λογαριασμο της Ford ανεδειξε πως αναδυομενες τεχνολογιες, οπως οι blockchain και dynamic geofencing μπορουν σε συνδυασμο με plug-in υβριδικα οχηματα (PHEV) να συμβαλλουν στη βελτιωση της ποιοτητας του ατμοσφαιρικου αερα σε αστικα κεντρα, προσφεροντας πλεονεκτηματα για τις πολεις, τους πολιτες και τους διαχειριστες στολων.
Τα ευρηματα ειναι αποτελεσμα μιας εκτενους τριετους μελετης πανω στη δυνατοτητα των επαγγελματικων PHEV να βοηθησουν στην επιλυση της ατμοσφαιρικης μολυνσης. Περισσοτερα απο 400.000 χιλιομετρα δεδομενων συλλεχθηκαν κατα τη διαρκεια του προγραμματος με τη χρηση δεκαδων Ford Transit και Tourneo PHEV σε ποικιλους δημοτικους και επαγγελματικους στολους στο Λονδινο, την Κολωνια και τη Βαλενθια.
Μεταξυ των ευρηματων ηταν ο τροπος με τον οποιο οι τεχνολογιες geofencing και blockchain μπορουν να βοηθησουν τα PHEV να βελτιωσουν περαιτερω την ποιοτητα του ατμοσφαιρικου αερα στις πολεις, ενεργοποιωντας το προγραμμα οδηγησης μηδενικων ρυπων, με βαση την ατμοσφαιρικη μολυνση της καθε περιοχης. Στη δοκιμη συμμετειχε και ενα καινοτομο PHEV van εφοδιασμενο με ηλεκτρικη μοναδα ψυξης με τροφοδοσια απευθειας απο τις μπαταριες του οχηματος, αποδεικνυοντας τη λειτουργικη ευελιξια και πολλαπλη ευχρηστια που προσφερει η πλατφορμα.
«Η ερευνα μας εχει δειξει με ποιο τροπο τα plug-in υβριδικα οχηματα, και αναδυομενες συνδεδεμενες τεχνολογιες οπως οι dynamic geofencing και blockchain, μπορουν να διαδραματισουν σημαντικο ρολο στη μεταμορφωση των πολεων» δηλωσε ο Mark Harvey, director, enterprise connectivity, Ford Ευρωπης. «Εχοντας τη δυνατοτητα λειτουργιας σε προγραμμα μηδενικων εκπομπων ρυπων, και χωρις το αγχος της αυτονομιας, τα PHEV αποτελουν μια πρακτικη, ευελικτη εναλλακτικη λυση εναντι των πετρελαιοκινητων μοντελων, που τα καθιστα ιδανικα ως επαγγελματικα οχηματα γενικης χρησης σε αστικες περιοχες.»
Το Ford Transit Custom PHEV αναδειχτηκε International Van of the Year 2020 και, μαζι με το Tourneo Custom PHEV, αποτελει τμημα της παγκοσμιας στρατηγικης εξηλεκτρισμου της Ford. Η εκτενης γκαμα ηλεκτροκινητων επαγγελματικων οχηματων για την Ευρωπη περιλαμβανει επισης τα 48-volt mild-hybrid Transit, Transit Custom και τις εκδοσεις Tourneo Custom EcoBlue Hybrid, το Fiesta Van EcoBoost Hybrid και το πληρως ηλεκτρικο E-Transit που αναμενεται την ανοιξη του 2022.
Dynamic geofencing
Οι ζωνες μηδενικων εκπομπων ρυπων συναντωνται ολο και περισσοτερο σε αστικα κεντρα σε ολη την Ευρωπη. Η λειτουργια γεωγραφικου περιορισμου (geofencing), της Ford που προσφερεται στανταρ με το Ford Transit Custom PHEV, μπορει να βοηθησει τις πολεις να βελτιωσουν την ποιοτητα του ατμοσφαιρικου αερα εκει οπου ειναι περισσοτερο απαραιτητο. Με το geofencing, το προγραμμα ηλεκτροκινησης μηδενικων ρυπων του οχηματος μπορει να ενεργοποιειται αυτοματα, οποτε αυτο εισερχεται σε μια ζωνη χαμηλων εκπομπων ρυπων, χωρις παρεμβαση απο τον οδηγο.
Η δοκιμη του δημοτικου στολου της Κολωνιας προχωρησε κατα ενα επιπλεον βημα, δειχνοντας με ποιο τροπο η τεχνολογια blockchain μπορει να συμπληρωσει την τεχνολογια geofencing στην ενισχυση των προσπαθειων για τη βελτιωση της ποιοτητας του ατμοσφαιρικου αερα. Η ωρα εισοδου η εξοδου ενος οχηματος της δοκιμης απο μια γεωγραφικα περιορισμενη ζωνη καταγραφοταν σε ενα blockchain – ενα ασφαλες και διαφανες ψηφιακο ημερολογιο που δημιουργει μονιμα αρχεια (σφραγισμενα ως προς το χρονο) τα οποια και αποθηκευονται σε πολλαπλους υπολογιστες – διασφαλιζοντας οτι τα «πρασινα χιλιομετρα» που διανυονται μπορουν να αποθηκευονται με ασφαλεια και να διαμοιραζονται μεταξυ των ενδιαφερομενων οπως οι Αρχες της πολης και οι ιδιοκτητες στολων.
Επισης δοκιμαστηκε το dynamic geofencing: αντι μια σταθερη ζωνη χαμηλων εκπομπων ρυπων να ενεργοποιει τα προγραμματα ηλεκτροκινησης μηδενικων ρυπων των οχηματων, το πιλοτικο προγραμμα dynamic geofencing της Ford προσαρμοζε συνεχως τα ορια με βαση τα δεδομενα ποιοτητας του ατμοσφαιρικου αερα που συλλεγει η Climacell και ο Δημος της Κολωνιας.
Καθως τα συνδεδεμενα PHEV της Ford εισερχονταν σε αυτες τις συνεχως μεταβαλλομενες ζωνες, αυτοματα αλλαζαν σε προγραμμα ηλεκτροκινησης – χωρις να χρειαζεται επεμβαση του οδηγου, βελτιωνοντας τη ποιοτητα του ατμοσφαιρικου αερα για τους πολιτες και βοηθωντας τα οχηματα να συμμορφωνονται με τους τοπικους περιορισμους.
Τοσο η ερευνα της Κολωνιας οσο και της Βαλενθια απεδειξαν την αξια των συνδεδεμενων οχηματων και πολεων στη μειωση της ατμοσφαιρικης ρυπανσης, αλλα και στη συμμορφωση με τους ορους κυκλοφοριας στις σχετικες ζωνες χαμηλων ρυπων. Απο τα 218.300 χιλιομετρα που καλυψαν τα 20 οχηματα στην Κολωνια και τη Βαλενθια, σχεδον τα μισα (105.600 χιλιομετρα) καλυφθηκαν στο αμιγως ηλεκτρικο προγραμμα, με το ποσοστο αυτο να ξεπερνα το 70% στις γεωγραφικα περιορισμενες ζωνες στην Κολωνια.
«Η πρωτοποριακη μας ερευνα δειχνει οτι ολων των ειδων οι διαχειριστες οχηματων πραγματικα μπορουν να αξιοποιησουν στο μεγιστο βαθμο τα καλυτερα των δυο κοσμων με την τεχνολογια PHEV, εξηλεκτριζοντας τους στολους για βελτιωμενη βιωσιμοτητα, χωρις συμβιβασμους στην παραγωγικοτητα» δηλωσε ο Harvey. «Με τις τελευταιες μελετες μας στην Κολωνια και τη Βαλενθια, εχουμε καταδειξει τα προσθετα οφελη βιωσιμοτητας και συμμορφωσης που μπορουν να φερουν τεχνολογιες οπως οι geofencing και blockchain στις πολεις, τους πολιτες και τους διαχειριστες.»
Συστημα ψυξης
Αναμεσα στις μικρομεσαιες επιχειρησεις που συμμετειχαν στην ερευνα της Βαλενθια ηταν στολοι διανομων, καθαριοτητας και ιδιωτικης ασφαλειας, με ακανονιστα δρομολογια που μερικες φορες τους εφερναν και εκτος των οριων της πολης. Γι’ αυτες τις πιο μεγαλες διαδρομες, οι στολοι μπορουσαν να επωφελουνται απο τον βενζινοκινητηρα 1.0L EcoBoost του PHEV που φορτιζει τη μπαταρια οταν ειναι απαραιτητο και επεκτεινει την αυτονομια του οχηματος πανω απο 500 χιλιομετρα, συμφωνα με το πρωτοκολλο WLTP.
Ο στολος οχηματων της Βαλενθια, περιλαμβανε επισης ενα καινοτομο van PHEV ψυγειο με ηλεκτρικο συστημα ψυξης Zanotti Invisible. Αντι να χρησιμοποιει γεννητρια για τη λειτουργια του συστηματος ψυξης, η Ford – μαζι με την Zanotti, ηγετη στην κατασκευη φορητων συστηματων ψυξης και μελος του Daikin Group, αλλα και την εξειδικευμενη στις τοπικες μεταφορες με ψυγεια Mebauto – δημιουργησαν μια ηλεκτρικη λυση που ψυχει το χωρο φορτωσης σε 18 λεπτα και προσφερει οδηγηση μηδενικων ρυπων οταν το van κινειται αμιγως με ηλεκτροκινηση.
Το οχημα-ψυγειο ανταπεξηλθε με επιτυχια στις απαιτητικες συνθηκες εργασιας στις υψηλες θερμοκρασιες της Ισπανιας το καλοκαιρι διανεμοντας φαγητο, αλλα και ευαισθητα και φαρμακευτικα προϊοντα απο τα σουπερ μαρκετ της πολης σε ευαλωτες ομαδες αποκλεισμενες στα σπιτια τους λογω Covid-19.
Το οχημα-ψυγειο καλυψε το 82% των χιλιομετρων στο προγραμμα ηλεκτροκινησης, με το ποσοστο αυτο να αγγιζει το 90% σε γεωγραφικα περιορισμενες ζωνες στην πολη της Βαλενθια. Οι οδηγοι μπορουσαν να φορτιζουν τη μπαταρια του van κατα την επιστροφη για επαναφορτωση εμπορευματων, με πληρη επαναφορτιση κατα τη διαρκεια της νυχτας. Οταν ηταν απαραιτητο, το συστημα range extender επετρεπε την καλυψη 143 χιλιομετρων μεταξυ των σουπερ μαρκετ και των πελατων στα κεντρα των πολεων.
Τα προσθετα εξαρτηματα για την μετατροπη του van σε ψυγειο αυξησαν περαιτερω την ευελιξια του οχηματος. Οι προσθετοι ανεμιστηρες και τα συστηματα ψυξης τοποθετηθηκαν κατω απο το πατωμα φορτωσης για ελαχιστες αεροδυναμικες επιπτωσεις και βελτιστοποιηση της αυτονομιας και της αποδοσης – κατι που βοηθησε την προσβαση σε στενους δρομους παρκινγκ αυτοκινητων με περιορισμους υψους και υπογειους χωρους φορτοεκφορτωσεων.
Η ερευνα στη Βαλενθια χρηματοδοτηθηκε εν μερει απο την Περιφερειακη Διοικηση της Βαλενθια με σκοπο τη συνεργασια με μικρες και μεσαιες επιχειρησεις απο διαφορετικους κλαδους της βιομηχανιας προκειμενου να διαπιστωθει πως θα μπορουσαν να προσαρμοσουν τις δραστηριοτητες τους για να επωφεληθουν απο τον εξηλεκτρισμο. Μαζι με αλλα 130 συνδεδεμενα επαγγελματικα οχηματα, τα Transit PHEVs συγκεντρωσαν σημαντικα δεδομενα οδικης κυκλοφοριας για την πλατφορμα Valencia Smart City προκειμενου για γινει κατανοητο πως η συνδεσιμοτητα των οχηματων μπορει να καταστησει τις πολεις πιο αποδοτικες και βιωσιμες.
Οι μελετες σε Κολωνια και Βαλενθια ολοκληρωνουν ενα επιτυχημενο προγραμμα ερευνας που ξεκινησε στο Λονδινο το 2018. Με την υποστηριξη του Advanced Propulsion Centre & Transport for London με χρηματοδοτηση της Βρετανικης Κυβερνησης, και τη συμμετοχη φορεων/εταιρειων οπως οι Addison Lee Group, British Gas, Metropolitan Police και Sky, οι μελετες βοηθησαν να αποδειχτει με ποιο τροπο τα PHEVs μπορουν να αποτελεσουν μια πειστικη λυση για κατοχους επαγγελματικων οχηματων σε πολεις με περιβαλλοντικες ζωνες χαμηλων ρυπων.