Οχι αδικα. Αυτη τη φορα, η πατεντα που κατατεθηκε, αφορα εναν νεο τυπο πλαισιου με αναρτηση διπλων ψαλιδιων εμπρος. Ομως η τοποθετηση του μοτερ και κυριως ο χωρος που υπαρχει στο μηχανοστασιο, δεν μπορει παρα να… αναψει φωτιες. Γιατι στον χωρο που υπαρχει για το μοτερ στο υποπλαισιο, ειναι δυσκολο ως… αδυνατο να χωρεσει εμβολοφορος κινητηρας. Ο περιστροφικος, ωστοσο, μπαινει… κουτι. Ο νεος τυπος πλαισιου που πατενταρησε η Mazda, εκτος απο τα διπλα ψαλιδια εμπρος, τοποθετει το μοτερ πισω απο τον εμπρος αξονα, σε μια διαταξη front-mid. Η πλατφορμα ειναι κατασκευασμενη απο ενα μειγμα CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) και αλουμινιου, σε μια προσπαθεια να διατηρηθει το βαρος στο ελαχιστο.
Ο παλιοτερος και ο… τελευταιος των Μοϊκανων; Θα το δουμε αυτο…
Οι συντακτες του ιαπωνικου περιοδικου Motor Magazine, λοιπον, συμπεραινουν οτι η πατεντα με τιτλο Vehicle Shock Absorbing Structure, που κατεθεσε η Mazda, αφορα το πλαισιο του νεου RX-9. Και, ως συνηθως, τα πραγματα περιπλεκονται λογω της… μυστικοπαθειας της Mazda. Μολις εναν μηνα πριν, οι επικεφαλης της Mazda Europe απαντουσαν με εμφανη αμηχανια στις -επιμονες, ειναι η αληθεια- ερωτησεις του TopSpeed.gr ως προς το αν θα πρεπει να περιμενουμε ενα νεο μοντελο με περιστροφικο κινητηρα, οτι \”δεν υπαρχει κατι τετοιο που να εντασσεται στο σχεδιασμο μας για τα αμεσως επομενα χρονια. Ωστοσο, κρατηστε την ελπιδα και το ονειρο ζωντανα\”.
Η πατεντα που κατεθεσε η Mazda πριν απο λιγες ημερες. Χωραει εμβολοφορος εκει μεσα; Μαλλον οχι. Περιστροφικος; Ναι!
Αλλωστε και ο Διευθυνων Συμβουλος της Mazda, Akira Matsumoto, δεν δειχνει ιδιαιτερα θερμος στην ιδεα λανσαρισματος του RX-9. Μολις τον Ιουνιο δηλωνε οτι \”στη Mazda, ολοι ονειρευομαστε να δουμε ξανα καποια μερα ενα μοντελο να κινειται απο ενα περιστροφικο κινητηρα. Ωστοσο, λογω αλλων αναγκων που υπαρχουν, αναγκαστηκαμε να το βαλουμε στην ακρη για την ωρα, χωρις να εχουμε καποιο χρονοδιαγραμμα γυρω απο αυτο\”. Στη Χιροσιμα, ωστοσο, αρεσκονται στη μυστικοπαθεια και στις εκπληξεις, οπως, αλλωστε εκαναν παρουσιαζοντας το RX-Vision Concept, το οποιο, μεχρι να παρουσιαστει \”δεν υπηρχε\” καν σαν… ιδεα.
Ολοι οι petrolheads ανυπομονουμε να ντριφταρουμε ξανα με ενα ολοκαινουριο μοντελο που θα φορα περιστροφικο κινητηρα
Ο ιδιος ανθρωπος λοιπον, ο Matsumoto, εχει αφησει ανοιχτο \”παραθυρο\”. Ενας διαδοχος του RX-8, \”ειναι το ονειρο ολων μας στη Mazda\”, ελεγε ο CEO της Mazda, για να συνεχισει: \”Ομως δεν ειμαστε σε ενα επιχειρηματικο περιβαλλον αυτη τη στιγμη, στο οποιο να μπορουμε να αρχισουμε να φτιαχνουμε αυτοκινητα με κινητηρα rotary αμεσως. Ενα απο τα καθηκοντα μου, ειναι να δημιουργησω ενα περιβαλλον, στο οποιο να μπορουμε να κανουμε αυτο το ονειρο πραγματικοτητα. Φυσικα, αυτο ειναι extreme\”.
Το RX-Vision Concept. Λες να το δουμε το 2020 σε εκδοση (εστω και περιορισμενης) παραγωγης;
Απο την αλλη, υπαρχουν σαφεις ενδειξεις, πως η εξελιξη του RX-9, δεν ειναι ακριβως σε κατασταση αναμονης, μιας και ενα βιντεο κατασκοπειας απο το Nurburgring, τον Ιουλιο, επιασε δυο ελαφρως καμουφλαρισμενα RX-8, να κανουν γυρους στη πιστα, κατα τη διαρκεια του industry pool. Δεν ειναι περιεργο να βλεπει κανεις σε δοκιμες εξελιξης, ενα μοντελο το οποιο εδω και χρονια εχει αποσυρθει απο τη παραγωγη; Τι μπορει να δοκιμαζουν λοιπον οι Ιαπωνες;
Το εσωτερικο του RX-Vision Concept εχει ευθειες παραπομπες στο RX-7. Τυχαιο; Δε νομιζω.
Οπως εχει αποκαλυψει το TopSpeed.gr, η Mazda εχει εξελιξει και πατενταρει μια βελτιωμενη εκδοση του ροτορα, αρχικα ως 16Χ και στη συνεχεια ως Skyactive-R. Ο ροτορας, στην πατεντα που εχει κατατεθει στο United States Patent and Trademark Office, εχει αποδοση 400 ιππων, κανει εκτεταμενη χρηση αλουμινιου, ενω φαινεται πως εχει λυσει το μεγαλο προβλημα που εφερε την παυση παραγωγης του RX-8: Τους ρυπους, ενω λυση φαινεται να εχει βρεθει και για την καταναλωση, καθως πηγες μιλανε για παραλληλη χρηση ηλεκτροκινητηρα.
Το turbo στη νεα γενια του ροτορα τοποθετειται ψηλα, ενω ο καταλυτης ερχεται κοντα στον θαλαμο καυσης, οπως και τα μπεκ
Με δεδομενο οτι η Mazda το 2020 θα γιορτασει τα 100 χρονια λειτουργιας της, πολλοι ειναι εκεινοι που κανουν λογο για μια \”εκπληξη\” και αναφερουν ενα επετειακο μοντελο. Παραλληλα με τις αλλες πληροφοριες οτι η Mazda θα παρουσιασει φετος τον Οκτωβριο, στο Τοκυο, ενα νεο εξακυλινδρο και τετραθυρο σπορ μοντελο αποδοσης 350 ιππων (ενω στο πλανο που μας παρουσιασε η Mazda δεν υπαρχει κανενα σχεδιο για την παρουσιαση σπορ μοντελου), καποιοι περιμενουν νεοτερα ακομα και φετος! Υπερβολες; Ισως.
Η διαταξη του περιστροφικου κινητηρα Skyactive-R απο πανω
Ισως και οχι. Γιατι, μπορει να μην ειναι τυχαιο το γεγονος οτι στην αιτηση με αριθμο (U.S. patent) 2016/0084158, που κατατεθηκε στις 24 Μαρτιου 2016, για το RX Vision Concept εχει αλλαξει status. Απο στατικο concept, εχει μετατραπει σε λειτουργικο πρωτοτυπο, με τις δοκιμες του να προγραμματιζονται με την ενδειξη \”προθεση παραγωγης\”.
Η πρωτη σελιδα της πατεντας που κατεθεσε για τον ροτορα η Mazda. Πλεον εχει την ενδειξη \”δοκιμες με προθεση παραγωγης\”
Σε πιο βαθια τεχνικα θεματα, ο εξελιγμενος Wankel (Skyactive-R) εχει κατα 23% μεγαλυτερη χωρητικοτητα απο τον Renesis και ικανοτητα αποδοσης 400 ιππων. Η αλλαγη στην εσωτερικη γεωμετρια (και τα μεγεθη, φυσικα), καθως και η εκτεταμενη χρηση αλουμινιου εκει που ο 13Β χρησιμοποιουσε σιδερο, εκτος απο τη βελτιωση του βαρους, λυνουν και το προβλημα της ελλειψης ροπης στις χαμηλες στροφες.
Στην πατεντα, η Mazda, εχει γυρισει τον κινητηρα περιπου 180 μοιρες σε σχεση με τον διαμηκη αξονα του, κερδιζοντας (κι αλλο) χωρο κατω απο το καπο με ο,τι μπορει να συνεπαγεται αυτο για την κατανομη βαρους, ενω ο turbocharger ειναι τοποθετημενος ψηλα. Για την ακριβεια, αφηνεται τοσος χωρος για θηριωδη τουρμπινα ψηλα, που μην εκπλαγεις αν δεις… εξογκωμα στο καπο του RX παραγωγης.
Ο ροτορας ειναι οπως τον γνωριζουμε, ομως τα μπεκ τωρα ειναι πιο κοντα (πιο κοντα δεν γινεται) στον θαλαμο καυσης, γεγονος που μας δειχνει πως η Mazda εχει βρει μια πρωτη λυση σε αυτο που μας ελεγε πως ειναι το \”προβλημα που δεν λυνεται\”, την καταναλωση. Και οχι μονο αυτο, αλλα και τη ροπη απο τις χαμηλες στροφες, πριν φτασει η κλωτσια του turbo.
Σε ο,τι αφορα τις εκπομπες ρυπων, στην αιτηση της Mazda διαβαζουμε πως λογω της θεσης του κινητηρα, αυτος μπορει να τοποθετηθει πολυ χαμηλα και να γινει εκμεταλλευση του χωρου που μενει κατω απο το καπο, ωστε να ερθει κοντα στο μοτερ ενας καταλυτης, \”βελτιωνοντας την αποδοση σε ο,τι αφορα τις εκπομπες ρυπων απο την εξατμιση\”. Μαλιστα, βλεπουμε πως αφηνει χωρο δεξια και αριστερα για την αναρτηση.
Μερικα αλλα ωραια που ξεχωρισαμε στην πατεντα της Mazda, ειναι πως τονιζει οτι \”ο κινητηρας που περιγραφεται με δυο ροτορες, περιγραφεται ως παραδειγμα. Παρολα αυτα, το νουμερο των ροτορων 2 (αριθμος κυλινδρων) δεν περιοριζεται\”. Οπως και να χει, ειτε οι καιροι \”σηκωνουν\” Wankel, ειτε οχι, για μια εταιρεια που εχει dedicated fans οχι μονο για τους ροτορες, αλλα και για τη φιλοσοφια \”zoom zoom\”, ενα μοντελο που θα συνεχισει τη σειρα RX, λειπει απο την παγκοσμια αυτοκινηση. Συμφωνεις;