[ad_1]
Η εταιρικη ταυτοτητα της Nissan αντικατοπτριζει παντα την σημασια του
ονοματος της. Πραγματι, σε ιαπωνικους
χαρακτηρες, το “Nissan” μπορει να μεταφραστει ως “προϊον
ηλιου” η “γεννηση του ηλιου”, δημιουργωντας το πλεον διασημο
λογοτυπο της μαρκας, που κουβαλα
περισσοτερα απο 80 χρονια αυτοκινητικης ιστοριας. Αλλα πως αυτο
εξελιχθηκε απο την ταπεινη προελευση του, στο παγκοσμιως αναγνωρισμενο μοτιβο
που βλεπουμε σημερα;
Γεννηση του λογοτυπου
της μαρκας
Η ιστορια ξεκινα τη δεκαετια του 1930. Οραματιζομενος τη δημιουργια μιας
ισχυρης ιαπωνικης μαρκας αυτοκινητων, ο Yoshisuke Aikawa συγχωνευσε την
εταιρεια του Tobata Foundry Co., Ltd. με την Nihon Sangyo και την Dat Motorcar
Co. (των οποιων η προκατοχος αρχισε να παραγει τα αυτοκινητα DAT, το 1914).
Αυτη η ενοποιημενη εταιρεια μετονομαστηκε σε NISSAN, πουλωντας αυτοκινητα με τα
σηματα Datsun και Nissan.
Η μετονομασια αυτη ηταν που γεννησε και το πρωτο λογοτυπο της Nissan το
1933. Ως “κληροδοτημα” απο το σχεδιο του Datsun, το λογοτυπο χρησιμοποιησε το ιδιο στυλ μοτιβου στο
εμβλημα, με μπλε ορθογωνιο και με το εμπορικο σημα γραμμενο με ασπρα γραμματα,
μαζι με ενα κοκκινο κυκλο στο παρασκηνιο που συμβολιζε «εναν ανατελλοντα ηλιο».
Ο καθηγητης David Bihanic, Σχεδιαστης και Λεκτορας στο Πανεπιστημιο της
Σορβοννης στο Παρισι, ειναι ειδικος στον γραφικο συμβολισμο. Επιβεβαιωνει οτι
αυτο το πρωτο λογοτυπο της μαρκας αντικατοπτριζει ευθεως τις ιαπωνικες ριζες της μαρκας, οντας συνωνυμο με
τον κοκκινο δισκο στη σημαια της Ιαπωνιας.
Αποτελωντας την οπτικη ταυτοτητα της Nissan κατα τη διαρκεια της δεκαετιας
του 1930, αυτο το πρωτο λογοτυπο της μαρκας εμεινε σε ισχυ μεχρι το 1970! Και
παρα τις 4 αναθεωρησεις απο τοτε, καθε λογοτυπο της μαρκας διατηρουσε παντα τον
αναποσπαστο συνδεσμο του με την κληρονομια και την κουλτουρα της εταιρειας.
Λογοτυπο εμπορικου
σηματος εναντι λοιπων σηματων στα οχηματα
Με μια προσεκτικη ματια στα αυτοκινητα της Nissan, μεσα σε αυτες τις
δεκαετιες, ενδεχομενως να ειναι δυσκολος ο εντοπισμος του επισημου λογοτυπου
της μαρκας. Αντ ‘αυτου, ειναι εμφανης μια ολοκληρη σειρα αλλων σηματων Nissan, σε πολλα διαφορετικα στυλ γραφικων,
που αντιπροσωπευουν το ονομα Nissan.
Αυτο εγινε γιατι καθως ο σχεδιασμος των οχηματων εξελιχθηκε, οι
αυτοκινητοβιομηχανιες ηθελαν σηματα επωνυμιας στα αυτοκινητα τους, που να αντικατοπτριζουν
το ονομα τους σε συγχρονο στιλ και με ξεχωριστο τροπο σε σχεση με το πιο
σταθερο, παραδοσιακο λογοτυπο της μαρκας.
Σηματα Nissan στα μεσα
του αιωνα
Μερικα απο τα καλυτερα παραδειγματα της παραπανω λογικης, ειναι τα σηματα
της Nissan στα μεσα του 20ου αιωνα. Τα επισημα, κεφαλαια σηματα
“NISSAN” ηταν συνηθισμενα στη δεκαετια του 1950, ενω στην δεκαετια
του ’60 αντικατασταθηκαν με πλαγιους χαρακτηρες. Αυτη η αλλαγη εδωσε μια
αισθηση κινησης, σε μια εποχη αυξησης της ιδιοκτησιας αυτοκινητου και
περισσοτερης προσωπικης ελευθεριας, ενω και η πιο ανεπισημη πινελια υποδηλωνει
την απελευθερωση των συμπεριφορων, με το
λογοτυπο του 1960 να “ριχνει” ακομη και το κεφαλαιο Ν!
Τολμηρα και εντονα
Στις επομενες δεκαετιες επεστρεψαν τα κεφαλαια γραμματα στα σηματα των
αυτοκινητων της Nissan, καθως οι τασεις μετατοπιστηκαν προς την εντονη,
εστιασμενη στην επιχειρηματικοτητα δεκαετια του ’80. Αυτη ηταν μια εποχη
επιδιωξεων ατομικης καταξιωσης και αυτο αντικατοπτριζεται σε μια σειρα απο
αστραφτερα μεταλλικα σηματα με βαριες γραμματοσειρες. Συχνα, αυτα διεφεραν απο
περιοχη σε περιοχη, ακομη και απο μοντελο σε μοντελο.
Εποχη της συγχρονης
βιομηχανιας
Η Nissan συντομα αντιληφθηκε οτι για να εχει μια ισχυρη παγκοσμια παρουσια
ως μαρκα, χρειαζοταν μια ενοποιημενη
οπτικη ταυτοτητα για τη χιλιετια. Διαθετοντας μεταλλικο μονοχρωμο σχεδιασμο, το
λογοτυπο του 2001 δημιουργηθηκε ως συμβολο της συγχρονης βιομηχανιας, ενσωματωμενο
σε καθε οχημα, εξαλειφοντας την πρακτικη διαφορετικων σηματων για καθε μοντελο.
Ο καθηγητης Bihanic εξηγει οτι ο σχεδιασμος βιομηχανικου στιλ που φαινεται
στην ανανεωση του 2001 εγινε “συνηθισμενος σχεδον σε ολους τους κατασκευαστες
αυτοκινητων: 3-D διελαση η ελαφρυς ογκος (bas-relief) και μεταλλικο γκρι που
δινει ενα αποτελεσμα σκιας η αντανακλασης”, απεικονιζοντας ενα οραμα της
προηγμενης κατασκευης.
Στο μελλον
Καθως διανυουμε τη δεκαετια του 2020, η βιομηχανικη εποχη δινει τη θεση της
στην ηλεκτροκινηση. Επιθυμωντας να δωσει εμφαση σε αυτο, η Nissan παρουσιασε
ενα νεο, απλουστευμενο λογοτυπο, το οποιο κοσμουσε με υπερηφανεια την εμπροσθια
οψη του ολοκαινουργιου, μηδενικων
εκπομπων, Nissan Ariya. Το νεο λογοτυπο
της μαρκας υιοθετει μια πιο κομψη, μονοχρωμη και “επιπεδη” δισδιαστατη μορφη,
με λεπτοτερες γραμμες και περισσεια ευκρινεια. Αναπαριστωντας μια νεα εποχη
απροσκοπτης, διαισθητικης και ηλεκτροκινητης κινητικοτητας, ειναι επισης
προσαρμοσμενο στην εποχη του smartphone, οπου τα καθαρα γραφικα ξεχωριζουν και
στις μικρες οθονες τσεπης.
Ακομα κι ετσι η κληρονομια δεν ξεχνιεται, χαρη στο γνωστο σχημα του ηλιου –
δισκου, με το ονομα Nissan στο κεντρο. Ο Tsutomu Matsuo, αναπληρωτης γενικος
διευθυντης του προηγμενου τμηματος σχεδιασμου της Nissan, αποκαλυπτει οτι : “το
νεο λογοτυπο της Nissan μεταδιδει το καθοδηγητικο μας μηνυμα, μεταφερομενο απο
παρελθοντικες επαναληψεις: Εαν εχετε μια ισχυρη αυτοπεποιθηση, μπορει ακομη και
να “διεισδυσει” στον ηλιο.”
Αναλυση λογοτυπου 2020
Η αλλαγη της πιο ορατης πτυχης της ταυτοτητας μιας μαρκας ειναι παντα ενα
μεγαλο βημα. Ο καθηγητης Bihanic εξηγει οτι ενω ενα λογοτυπο “αναποφευκτα
αλλαζει, μεταμορφωνεται και μεταλλασσεται για να ταιριαζει με τις νεες
διαθεσεις της εποχης”, τα κορυφαια αναγνωρισιμα γραφικα του πρεπει να
μεταφερθουν για να διατηρησουν το “DNA της μαρκας” και να αντεξουν στη
δοκιμασια του χρονου . “Αυτο το μερος της ταυτοτητας δεν πρεπει ποτε να
φαινεται οτι παραχωρει η διακοπτεται
κατα την αναβαθμιση μιας οπτικης ταυτοτητας, εκτος απο το οτι σηματοδοτει μια
ριζικη αλλαγη στη διαχειριση η στην κατευθυνση της εταιρειας.”
Για αυτον τον λογο, το λογοτυπο της Nissan το 2020 ειναι μια εξελιξη, παρα
μια εντελως νεα ενσαρκωση. Μιλαει για ενα συνεχες ταξιδι που η Nissan κανει
προς εναν κοσμο μηδενικων εκπομπων μεσω του Nissan Intelligent Mobility,
διατηρωντας παραλληλα το πνευμα της καινοτομιας και της κληρονομιας. Ειναι
ευχαριστο να βλεπει ο καθηγητης Bihanic να καταληγει στο συμπερασμα οτι “αυτο
ειναι το ισχυρο σημαδι μιας μαρκας που, ενω μαρτυρει την ιστορια της, ειναι
πλεον πιο ανοιχτη στο μελλον απο ποτε”. Και το καλυτερο : θα ενσωματωθει στα οχηματα της Nissan, σε ολο
τον κοσμο !
[ad_2]