Η ιστορία πίσω από την ονομασία των μοντέλων Porsche


Καθε μοντελο Porsche εχει ενα επισημο ονομα και εναν εσωτερικο αριθμο τυπου.

Καποιες φορες αυτα τα δυο ειναι ιδια, καποιες οχι – και πως μπορει να καταλαβει κανεις αυτο το συστημα ονοματοδοσιας;

Καποια ονειρα δυσκολα αποτυπωνονται σε λεξεις, μια και τα ονοματα τους ειναι πολυ μεγαλα

Ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα ειναι η Porsche 356 A 1500 GS Carrera, η οποια το 1955 προσεφερε χαμογελα ευτυχιας στους ενθουσιωδεις οπαδους του αυτοκινητου ανα τον κοσμο. Την εποχη εκεινη, το κορυφαιο μοντελο απο το Zuffenhausen εδειχνε σαν να ειχε ερθει απο εναν διαφορετικο κοσμο.

Αλλα και απο τεχνικη αποψη, το κομψο αυτο σπορ αυτοκινητο ηταν απλα φανταστικο: \”Κοιταξτε, ερχεται η Porsche τριακοσια πενηντα εξι Α χιλια πεντακ….\” και το αυτοκινητο ειχε ηδη περασει μπροστα απο τις οθονες με την τελικη του ταχυτητα των 200 χλμ./ωρα. .embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=cGGixQJdu8I]



Ομολογουμενως, τα ονοματα μερικες φορες μπορει να προκαλουν συγχυση. Συχνα, ωστοσο, υπαρχει μια λογικη εξηγηση για τις ονομασιες των μοντελων: το μοντελο του 1955, για παραδειγμα, ειχε ως βαση την Porsche 956 και αποτελουσε μερος της περαιτερω εξελιγμενης σειρας Α. Εντυπωσιαζε με τον κυβισμο του κινητηρα του που εφτανε τα 1500 κ. εκ., ενω χαρακτηριζοταν ως ιδιαιτερα γρηγορο μοντελο με τα επιθεματα GS (Grand Sport) και Carrera (\”αγωνας\” στα ισπανικα).

Οι αφοσιωμενοι οπαδοι της Porsche ωστοσο, παιζουν στα δαχτυλα τα αρκτικολεξα και τους κωδικους των μοντελων της: 356 και 911, 964 και 993, GTS, GT και S, Carrera, Spyder, Speedster. Αποτελουν στο συνολο τους μερος της \”θρησκειας\” της Porsche – και καθε θρησκεια εχει τον δικο της κωδικα.

Ωστοσο, πολλους αμυητους λατρεις του αυτοκινητου η τυπολογια της Porsche συχνα τους μπερδευει. Πως γινεται ενα αυτοκινητο να ονομαζεται 911 και 991 ταυτοχρονα; Αυτη εκει ειναι Boxster η 987; Η μηπως ειναι 981; Και στα τρεχοντα μοντελα, τι σημαινει το 4, το S η το Executive; Να λοιπον δυο πρακτικοι τροποι να σπασετε το κωδικα Porsche.



 

Ενας αριθμος για καθε σειρα

Για να κατανοησει κανεις το πως αρχισε να εφαρμοζεται η μεθοδος με τους εσωτερικους αριθμους, θα πρεπει να ανατρεξει στο 1931. Καθε σειρα, καθε εργο του νεοϊδρυθεντος τοτε γραφειου μελετων και σχεδιασμου Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH του Ferdinand Porsche επαιρνε ενα διαδοχικο αριθμο, τον εσωτερικο αριθμο τυπου. Στην αρχη ηταν ο αριθμος 7: το σχεδιο ενος αυτοκινητου saloon για τη γερμανικη εταιρεια κατασκευης αυτοκινητων Wanderer. Ο αριθμος 22 εγινε το θρυλικο αγωνιστικο αυτοκινητο Auto Union Grand Prix, ενω το Type 60 ηταν το Volkswagen. Ετσι, οι αριθμοι αυξανονταν με καθε νεα σειρα, με καθε νεο κινητηρα που σχεδιαζοταν, με καθε σχεδιο για εναν αξονα, κιβωτιο ταχυτητων η ελκυστηρα. Στις 8 Ιουνιου 1948, οποτε και οι αριθμοι εργων ειχαν φτασει στο 356, προεκυψε κατι νεο: για πρωτη φορα κατασκευαστηκε ενα αυτοκινητο με το επισημο ονομα της μαρκας Porsche. Η Porsche 356.

Αυτο το αυτοκινητο σηματοδοτησε οχι μονο τη γεννηση μιας θρυλικης μαρκας, αλλα και ενα θρυλικο μοντελο με αξεχαστο σχεδιασμο. Η 356 εξελισσοταν περαιτερω με καθε νεο ετος μοντελου. Για τα σημαντικα βηματα προοδου της εξελιξης της χρησιμοποιηθηκαν τα προσθετα γραμματα Α, Β και C.


 

901 η 911;

Οι μηχανικοι του Zuffenhausen και του Weissach αποφασισαν στη συνεχεια να διατηρησουν αυτο το συστημα. Οι παραγγελιες εξελισσονταν καλα – κινητηρες δοκιμων, ατμοσφαιρικοι κινητηρες, αγωνιστικα αυτοκινητα – και οι εσωτερικοι αριθμοι αυξανονταν ολο και πιο γρηγορα. Σε ορισμενους απο τους τυπους των νεων της σπορ αυτοκινητων, η Porsche επανεφερε τον εσωτερικο κωδικο εργοστασιου στο επισημο ονομα μοντελου, οπως συνεβη το 1953 με την Porsche 550 Spyder, το εμπνευσμενο αυτο αυτοκινητο με τον κινητηρα στο κεντρο.

Ωστοσο, η διαδοχος της 356 ηταν ακριβως αυτη που οδηγησε την Porsche στην εγκαταλειψη της συνηθους τυπολογιας της. Εν οψει της πιθανοτητας μελλοντικης συνεργασιας με το εργοστασιο της VW, η νεα Porsche θα επρεπε να ειναι συμβατη με τους αριθμους που χρησιμοποιουσε η Volkswagen. Καθως οι αριθμοι 900 δεν ειχαν ακομα δεσμευτει για το Wolfsburg, οι υπευθυνοι στο Zuffenhausen επελεξαν τον αριθμο 901 για την εξακυλινδρη εκδοση και τον αριθμο 902 για ενα μετεπειτα τετρακυλινδρο μοντελο.

Ωστοσο, προεκυψε ενα αναπαντεχο προβλημα: η εταιρεια Peugeot δηλωσε οτι χρησιμοποιουσε απο το 1929 τριψηφια νουμερα με το μηδεν ενδιαμεσα, και συνεπως κατειχε τα νομιμα δικαιωματα ολων των παρομοιων σειρων διαδοχικων αριθμων στη Γαλλια. Γρηγορα, λοιπον, το 0 αντικατασταθηκε απο το 1 – ο ηδη υπαρχον αριθμος 1 απλα επρεπε να διπλασιαστει για τα φυλλαδια των οχηματων και το ονομα τυπου στο πισω μερος του οχηματος. Ετσι, γεννηθηκε ενας θρυλος που πηρε επισημα το ονομα 911.

Το 1964, κανεις δεν θα μπορουσε να ειχε μαντεψει οτι αυτη η προσωρινη λυση με τον αριθμο 911 θα αποκτουσε παγκοσμια φημη.


Επεκταση της σειρας μοντελων

Η 911 βεβαια δεν παρεμεινε η μοναδικη γραμμη μοντελων της εταιρειας Porsche. Η 914 αποτελεσε την προσθηκη ενος μικροτερου και ελαφρυτερου σπορ αυτοκινητου με τον κινητηρα στο κεντρο, και στη διαρκεια των ετων προστεθηκαν στη σειρα διαφορα μοντελα, οπως η 924, η 928 και η 944. Ελαβαν επισης τον εσωτερικο τους αριθμο ως ονομα μοντελου – χρησιμοποιωντας την πρωτη εκδοση σε καθε περιπτωση. Εως εκεινη τη φαση, ο τριψηφιος αριθμος που ξεκινα με το 9 ειχε καθιερωθει παγκοσμιως ως συνωνυμος του αξιοπιστου σπορ χαρακτηρα απο το Zuffenhausen.

Συντομα ομως οι αριθμοι 900 αρχισαν να εξαντλουνται και να προκυπτει ανταγωνισμος μεταξυ τους. Για λογους παραδοσης, ομως, οι μηχανικοι συνεχισαν να χρησιμοποιουν το συστημα τους. Εκτος απο τα διαφορα μοντελα δρομου, επρεπε να δοθουν αριθμοι τυπου και στα καθαροαιμα αγωνιστικα αυτοκινητα. Ενα παραδειγμα ειναι η θρυλικη 917: αφου παρουσιαστηκε για πρωτη φορα στη Διεθνη Εκθεση Αυτοκινητου του 1969, αυτο το εξαιρετικα γρηγορο μοντελο απεσπασε τη νικη στο Le Mans ενα χρονο αργοτερα – την πρωτη απο τις πολλες αγωνιστικες επιτυχιες που ακολουθησαν στο πρωτο μισο της δεκαετιας του \’70 με τον κωδικο 917.

Ετσι, για την ονομασια ολων των μοντελων Porsche αρχισε να χρειαζεται ολο και μεγαλυτερη ευελιξια. Η 911 ειναι χαρακτηριστικο παραδειγμα αυτης της αναγκης: στο ετος μοντελου 1968, η σειρα πηρε για πρωτη φορα την εσωτερικη κωδικη ονομασια \”A Series\”. Το 1969 ακολουθησε η \’\”B Series\”, στη συνεχεια η \”C Series\” το 1970, ενω το 1973 παρουσιαστηκε η σε βαθος ανασχεδιασμενη \”G Series\”. Ωστοσο, ειδικα μοντελα της καθε σειρας επισης επαιρναν κατα καιρους το δικο τους αριθμο τυπου, οπως συνεβη με την Type 930 που ονομαστηκε 911 Turbo, η την Type 954 (911 SC/RS).

ΤΤο 1988 προεκυψε ενα σημαντικο διαλειμμα στην ιστορια της 911, με την παρουσιαση της πληρως ανασχεδιασμενης σειρας μοντελων 964. Ακολουθησε ο εσωτερικος κωδικος 933 το 1993. Στη συνεχεια ηρθε ο κωδικος 996, ο 997 και, στο τρεχον μοντελο, επιστρεφουμε στον κωδικο 991. Μεταξυ των εσωτερικων αριθμων της 911 βρισκουμε και αλλα μοντελα, οπως η Carrera GT (εσωτερικος κωδικος 980), η Boxster (986 η πρωτη γενια, 987 η δευτερη, 981 η τριτη) και η Cayenne (955). Η παραδοση των τριψηφιων αριθμων τυπου διατηρειται – αν και με ενα συγκεκριμενο βαθμο δημιουργικης ελευθεριας.

Εκτος απο τις επισημες ονομασιες και τους εσωτερικους αριθμους τυπου, οι εργαζομενοι της Porsche δινουν σε ορισμενα μοντελα τα δικα τους, ξεχωριστα ονοματα: ενα μοντελο της 356, για παραδειγμα, το ονομασαν “Dame” (=Λαιδη), ενω την εκδοση 917/20 του αγωνιστικου αυτοκινητου του Λε Μαν τη θυμουνται με το ονομα “Sau” (=Ροζ Γουρουνα). Αυτη ομως ειναι μια εντελως διαφορετικη ιστορια.

Εκτος απο τα επισημα ονοματα μοντελων, υπαρχουν και διαφορα επιθεματα που περιγραφουν τις πολλες και διαφορετικες εκδοσεις των μοντελων. Στη συνεχεια παρουσιαζεται μια επισκοπηση τους.


Τρεχοντα μοντελα

Boxster

Ενα τεχνητο ονομα που χρησιμοποιειται απο το 1993 και προεκυψε απο τη λεξη Boxer (κινητηρας) και τη λεξη roadster.

Carrera (π.χ. 911 Carrera)

Αρχικα, \”Carrera\” ηταν το ονομα του κινητηρα με τους τεσσερις εκκεντροφορους της Type 547 που σχεδιασε ο Ernst Fuhrmann.

H Porsche στη συνεχεια χρησιμοποιησε αυτο το επιθεμα για τις πιο ισχυρες εκδοσεις των κινητηρων της, οπως στην περιπτωση της 356 A 1500 GS Carrera η της 911 Carrera RS 2.7.

Ωστοσο, το ονομα Carrera εχει σχεδον καθιερωθει ως συνωνυμο της σειρας μοντελων 911. Το ονομα προερχεται απο το Carrera Panamericana, εναν αγωνα αντοχης στο Μεξικο οπου η Porsche σημειωσε σημαντικες επιτυχιες με την 550 Spyder.

E-Hybrid (π.χ. Cayenne S E-Hybrid)

Εκτος απο τον κινητηρα εσωτερικης καυσης, τα μοντελα E-Hybrid διαθετουν και εναν ηλεκτροκινητηρα, ο οποιος προσφερει μεγαλυτερη ωθηση, ενω ταυτοχρονα μειωνει και τις εκπομπες CO2.

Executive (π.χ. Panamera 4S Executive)

Τα μοντελα Executive της Panamera διαθετουν αμαξωμα με αυξημενο μηκος κατα 15 εκατ., με αποτελεσμα να επωφελουνται κυριως οι επιβατες που καθονται πισω.

GTS (π.χ. Cayman GTS)

GTS σημαινει Gran Turismo Sport που αρχικα ειναι μια εγκριση τυπου για τους αγωνες αυτοκινητου. Η 904 Carrera GTS πηρε αυτο το επιθετο για πρωτη φορα το 1963. Το 1991, η παραδοση αναγεννηθηκε με την 928 GTS. Το επιθεμα GTS χρησιμοποιειται σημερα για τα ιδιαιτερα σπορ και πολυτελη μοντελα μιας σειρας μοντελων Porsche.

RS (π.χ. 911 Carrera RS 2.7, ετος μοντελου 1972)

Το RS (σημαινει RennSport, δηλαδη αγωνιστικο σπορ μοντελο) και ειναι ενα μοντελο δρομου που προερχεται απο την αντιστοιχη αγωνιστικη εκδοση. Το διακριτικο αυτο, ωστοσο, χρησιμοποιειται και για ιδιαιτερα σπορ μοντελα, οπως η 911 RS America.

RSR (π.χ. 911 Carrera RSR 2.8, ετος μοντελου 1973)

Η εκδοση RennSport Rennwagen (RSR) [κατα λεξη: αγωνιστικο σπορ αυτοκινητο] ειναι μια καθαροαιμη αγωνιστικη εκδοση που δεν εχει εγκριση κυκλοφοριας στο δρομο.

S (π.χ. 928 S, ετος μοντελου 1979, Macan S)

S σημαινει \”Super\” η \”Sport\”: μια εκδοση με ισχυροτερο κινητηρα. Σημερα το S σημαινει αποκλειστικα \”Sport\” και, εκτος απο τον πιο σπορ κινητηρα, οι αντιστοιχες εκδοσεις διαθετουν πιο πλουσιο εξοπλισμο σε σχεση με το βασικο μοντελο.

Spyder (918 Spyder)

Η διακριτικη αυτη ονομασια προερχεται απο τις παλιες αμαξες και σημαινει ελαφρια, ανοικτη αμαξα για δυο ατομα. Οπως αντιστοιχα και ο ορος Roadster, Spyder στην Porsche ειναι τα ανοικτα σπορ της μοντελα με τον κινητηρα στο κεντρο. Η 918 ηδη εχει μια θρυλικη προκατοχο, την 550 Spyder του 1953.

Targa (π.χ. 911 Targa 4)

Η 911 Targa ειναι μια ανοικτη εκδοση της 911 που χαρακτηριζεται απο το διακριτο της roll-bar και το σταθερο τμημα της οροφης της. Το ονομα προερχεται απο το θρυλικο αγωνα ασφαλτου της Σικελιας Targa Florio και σημαινει \”πινακιδα\”.

Turbo (π.χ. Cayenne Turbo)

Τα μοντελα αυτα διαθετουν κινητηρα με υπερσυμπιεστη καυσαεριων, ο οποιος ενισχυει δυναμικα τις επιδοσεις. Ολα τα μοντελα Porsche διαθετουν υπερσυμπιεστη καυσαεριων απο το 2015 και μετα.

4 (π.χ. 911 Carrera 4)

Μοντελα με συστημα τετρακινησης



Ιστορικα μοντελα

CS (968 CS, ετος μοντελου 1992)

Διαθεσιμη στην αγορα απο το 1992, η εκδοση Club Sport (CS) της 968 ειχε τον ιδιο κινητηρα, αλλα διεθετε προσθετες αεροδυναμικες βελτιωσεις για εντονοτερα σπορ χαρακτηρα: χωρις ηλεκτρικα παραθυρα, πισω καθισματα και συστημα κλιματισμου, μπορει να υστερουσε σε ανεση αλλα ηταν σημαντικα ελαφρυτερη και, κατα συνεπεια, γρηγοροτερη απο την 968.

GT (π.χ. 924 Carrera GT, ετος μοντελου 1980)

Αντιστοιχα με το GTS, το επιθεμα Gran Turismo (GT) δηλωνει μια σπορ εκδοση του βασικου μοντελου. Η διακριτικη αυτη ονομασια προερχεται απο τους αγωνες αυτοκινητου, καθως υπηρχε η δυνατοτητα καταταξης στην κατηγορια GT. Εχοντας χρησιμοποιησει τα γραμματα αυτα για πρωτη φορα το 1955 στην 356 A 1500 GS Carrera GT, η Porsche τα χρησιμοποιησε και παλι το 1989 στην 982 GT.

GT-Cup (π.χ. 911 GT3 Cup, ετος μοντελου 1998)

Αγωνιστικη εκδοση προπαραγωγης χωρις εγκριση κυκλοφοριας στο δρομο, που χρησιμοποιειται, για παραδειγμα, στο Porsche Carrera Cup.

L (911 L, ετος μοντελου 1967)

L σημαινει \”Luxury\”, δηλαδη πολυτελεια: η τριτη εκδοση της αρχικης 911 πηρε αυτο το επιθεμα το 1967.

SC (π.χ. 356 C 1600 SC, ετος μοντελου 1963)

Η 356 SC (Super C) των 95 ιππν παρουσιαστηκε στο ετος μοντελου 1964 για να σηματοδοτησει το τελος της σειρας. Με παρομοιο τροπο, η 911 SC (Super Carrera) παρουσιαστηκε το 1977 και αρχικα προοριζοταν να αποτελεσει και αυτη το τελευταιο μοντελο 911. Ωστοσο, η σειρα τελικα συνεχιστηκε με την 911 Carrera 3.2.

Speedster (π.χ. 356 Speedster, ετος μοντελου 1954)

Στα μοντελα Speedster το παρμπριζ ηταν σημαντικα χαμηλοτερο σε συγκριση με το βασικο μοντελο, πραγμα που προσεδιδε στο αυτοκινητο μια πιο αεροδυναμικη σιλουετα. Το αντιτιμο ηταν οτι ο οδηγος επρεπε να θυσιασει ενα μερος της ανεσης στον προσφερομενο εξοπλισμο.

T (911 T)

Αν και ηδη υπηρχε η εκδοση Targa, το T στην 911 Τ του 1967 σημαινε \”Touring\”, δηλαδη μια λιγοτερο ακριβη εισαγωγικη εκδοση του κλασικου μοντελου, με μικροτερο κινητηρα.

Leave a Reply

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!