Η ιστορία του Mazda Parkway, του μοναδικού minibus με ρότορα

Η ιστορια του Mazda Parkway, του μοναδικου minibus με ροτορα

[ad_1]

Ροτορας, wankel, περιστροφικος κινητηρας, rotary. Ενα απο τα πραγματα για τα οποια ειναι γνωστη η Mazda, ειναι τα σπορ αυτοκινητα με περιστροφικο κινητηρα. Δε χρειαζονται πολλες συστασεις: Απο το θρυλικο Mazda RX-7 που ηταν ενα παγκοσμιο best seller και ενα επιτυχημενο αγωνιστικο αυτοκινητο και σημερα ειναι ενα απο τα “ιερα δισκοποτηρα” των συλλεκτων, στο αγωνιστικο 787B του Le Mans και το μοσχοπουλημενο RX-8 με τις πορτες freestyle. Ωστοσο, υπαρχει ενα μοναδικο στο ειδος του αναμεσα στα sedan, τα station wagon και τα coupe της Mazda με περιστροφικο κινητηρα: Ενα minibus.

Η Mazda και το μινι λεωφορειο

1974 Mazda Parkway int 01 Η ιστορια του Mazda Parkway, του μοναδικου minibus με ροτορα
Φωτογραφια του εσωτερικου του Mazda Parkway Rotary με καποιες ιαπωνικες λεξεις που δεν ξερουμε τι σημαινουν

Η Mazda αρχισε να κατασκευαζει μινι λεωφορεια το 1960. Με σκοπο την παροχη μεταφορας για μικρες επιχειρησεις, ξενοδοχεια, σχολεια και εστιατορια, το Mazda Light Bus γρηγορα εγινε δημοφιλες για τις ιδιοτητες και την ανεση του. Επιπλεον, λογω του ελευθερου σχεδιασμου των πισω θυρων, η πρωιμη εκδοση λειτουργουσε και ως ασθενοφορο. Το Light Bus εξελιχθηκε μεσα στα επομενα χρονια, κανοντας το ντεμπουτο του ως 25-θεσιο για χρηση απο το ευρυ κοινο το 1965. Ενα χρονο πριν απο αυτο, ειχε ηδη εντυπωσιασει το κοινο της εκθεσης αυτοκινητων στο Τοκιο το 1964 με τον εξαιρετικα φουτουριστικο του σχεδιασμο που εφαρμοστηκε και στην εκδοση παραγωγης.

Με την αυξανομενη ζητηση για μινι λεωφορεια, η Mazda κυκλοφορησε μια πληρως επανασχεδιασμενη και μετονομασμενη εκδοση του μικρου αξιοπιστου οχηματος το 1972 κι ετσι γεννηθηκε το Mazda Parkway 26 (το 26 δηλωνει τον μεγιστο αριθμο επιβατων). Το Parkway ειχε κατι σιγουρο: Σχεδιασμενο βασει υψηλων προτυπων ασφαλειας παρειχε στους επιβατες ανεση, την ευκολια ενος ραδιοφωνου, ισχυρη θερμανση για κρυους χειμωνες, μαλακη οροφη και αλλα χαρακτηριστικα ανεσης που εδιναν την αισθηση υψηλης ποιοτητας μεσα στο οχημα.

Μια ‘περιστροφικη’ καρδια

1974 Mazda Parkway act 02 Η ιστορια του Mazda Parkway, του μοναδικου minibus με ροτορα
Αλλος ενας ροτορας στους δρομους. Διαφορετικος απο τους αλλους

Μεχρι σημερα, ολα τα λεωφορεια της Mazda τροφοδοτουνταν απο κινητηρες εμβολου. Αλλα ποτε – και γιατι – η Mazda κατασκευασε λεωφορειο με περιστροφικο κινητηρα; Ηταν η εποχη που η ρυπανση γινοταν παγκοσμιο προβλημα. Ετσι, η Mazda αποφασισε να παρουσιασει τον φιλικο προς το περιβαλλον περιστροφικο κινητηρα στο προγραμμα Parkway το 1974, δημιουργωντας το μοναδικο Mazda Parkway Rotary 26. Ο περιστροφικος κινητηρας 13B χαμηλων εκπομπων ρυπων, γνωστος απο το σπορ αυτοκινητο Mazda RX-3, παρειχε εξαιρετικες επιδοσεις και διατηρουσε ολη την ησυχια και την ομαλοτητα του περιστροφικου κινητηρα.

Ωστοσο, υπηρχε μια αντιφαση: Παρολο που το μινι λεωφορειο με περιστροφικο κινητηρα ηταν μπροστα απο την εποχη του ως προς τις εκπομπες, η καταναλωση καυσιμου εξακολουθουσε να αποτελει προβλημα. Στην περιπτωση που διεθετε τον προαιρετικο κλιματισμο, απαιτουνταν ενας ακομη παλινδρομικος κινητηρας 1.000cc. Σε συνδυασμο με τις δυο δεξαμενες καυσιμου 70 λιτρων που χρειαστηκαν λογω της υψηλης καταναλωσης καυσιμου του περιστροφικου κινητηρα, το βαρος του οχηματος αυξηθηκε κατα περιπου 400 κιλα, αυξανοντας ακομη περισσοτερο την καταναλωση καυσιμου.

1974 Mazda Parkway int 02 Η ιστορια του Mazda Parkway, του μοναδικου minibus με ροτορα
Το κοκπιτ του rotary minibus, η χαρα του λεωφορειατζη

Το υψηλο κοστος λειτουργιας οδηγησε σε πολυ μικρους αριθμους παραγωγης, καθως οι μικρες επιχειρησεις δεν μπορουσαν να αντεξουν οικονομικα το Parkway με περιστροφικο κινητηρα. Μεχρι το 1976, παραχθηκαν μολις 44 μοναδες, καθιστωντας το εξαιρετικα σπανιο σε ολα τα αυτοκινητα με περιστροφικο κινητηρα που κατασκευαστηκαν – και ενα παραξενο φαινομενο στην ιστορια των οχηματων Mazda.

Βλεπε επισης

gran2Bturismo Ιδου τα 162 αυτοκινητα του Gran Turismo Sport

Η νεα γενια Mazda Parkway παρουσιαστηκε το 1982, αυτη τη φορα χωρις τη μικρη επιτυχημενη εκδοση περιστροφικου κινητηρα και πωληθηκε μεχρι που καταργηθηκε το 1995.

Μια ιστορια Parkway

Παρα το γεγονος οτι το Parkway Rotary ειναι εξαιρετικα σπανιο – με μολις 44 οχηματα να εχουν κατασκευαστει συνολικα – η οικογενεια Frey απο το Αουγκσμπουργκ καταφερε να αποκτησει ενα δειγμα του λεωφορειου με περιστροφικο κινητηρα για το κλασικο μουσειο της Mazda. Αυτο κι αν ηταν περιπετεια: «Ενας φιλος φιλου ηξερε καποιον στην Ιαπωνια που πουλουσε ενα απο αυτα», θυμαται ο Joachim Frey. «Συνεπως, χωρις δισταγμο, επικοινωνησαμε με τον αντιπροσωπο και αγορασα το λεωφορειο επι τοπου. Χωρις να ξερουμε τι εκπληξεις μπορει να μας περιμενουν, στειλαμε το λεωφορειο στο λιμανι του Ροτερνταμ, οπου τελικα καταφεραμε να παραλαβουμε το σπανιο αυτο οχημα. Φυσικα, το λεωφορειο χρειαστηκε λιγη δουλεια, αλλα ξεκινησε αμεσως και το οδηγησαμε μεχρι το Αουγκσμπουργκ».

Απο τοτε, το Parkway κυκλοφορει και εντυπωσιαζει τους επισκεπτες του κλασικου μουσειου της Mazda στο Αουγκσμπουργκ. «Το Parkway Rotary χρησιμοποιηθηκε στο παρελθον ως σχολικο λεωφορειο και αποτελει το αποκορυφωμα της συλλογης μας. Προσφερει μια πολυ διαφορετικη αισθηση οδηγησης. Παρολο που μιλαμε για λεωφορειο, στην πραγματικοτητα ειναι πολυ παρομοιο με αυτοκινητο. Προσφερει πολυ ευκολη και ανετη οδηγηση», λεει ο Joachim Frey. Και μεχρι σημερα η οικογενεια διατηρει φιλικες σχεσεις με τον πωλητη του Parkway Rotary, οπως ο Joachim εξηγει χαμογελωντας: «Του εχουμε δωσει το παρατσουκλι «λεωφορειατζης» κι αυτος συστηνεται ετσι οταν μιλαμε στο τηλεφωνο».

[ad_2]

Source link

Leave a Reply

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!