Σε μια εποχη που πολλοι θεωρουν οτι οι αγοραστες αδιαφορουν, οτι η κατηγορια δεν \”σηκωνει\” sport oriented compact SUVs, η Ford, το τολμησε. Τo Puma… καλπαζει στις πωλησεις, ενω τα σχολια διεθνως ειναι διθυραμβικα. Ποιο μπορει να ειναι το \”μυστικο\” του;
Στο B-Segment, ο ανταγωνισμος ειναι σκληρος και η Ford σκεφτηκε να ρισκαρει λανσαροντας ενα μικρο SUV το οποιο να συνδυαζει τις ανεσεις ενος SUV, τη… χαρη ενος αυτοκινητου πολης και τις… χαρες που δινει ενα hot hatch. Φορτωνοντας το με τεχνολογια, αλλα και μπολικη ιπποδυναμη (155 ιπποι απο 1 λιτρο), το Puma ST-Line που οδηγουμε, φανταζει ως η μοναδικη επιλογη για καποιον που θελει ενα μικρο SUV, αλλα και να μην αποχωριστει τις χαρες της οδηγησης. Με την τιμη κατω απο το οριο των 26.000 ευρω, φωναζει σαν τις… Σειρηνες να το παρεις- αν εξαιρεσεις το Puma ST με τον 1,5 Ecoboost και τους 200 ιππους (με το οποιο το μοντελο πλεον \”ξεφευγει\” εντελως απο τον ανταγωισμο).
Αλλα δεν ειναι μονο αυτο. Οπως σχεδον το συνολο των δοκιμων συμφωνουν οτι στις συγκρισεις με ολο τον ανταγωνισμο, το Ford αναδεικνυεται νικητης, αφου ειναι ενα απο τα ελαχιστα SUV που κανουν την οδηγηση διασκεδαστικη, ετσι συμβαινει και με τη δικη μας εμπειρια. Ειναι επισης εξυπνο, οικονομικο και πρακτικο, αξιες της εποχης.
Το Puma μπορει να ειναι βασισμενο στο πατωμα του Fiesta, ομως το (ψηφισμενο απο τους αγοραστες του) ονομα, το ελκει απο παλιοτερο supermini της μαρκας, το οποιο ειναι ενα απο τα πλεον αδικημενα hatches της ιστοριας σε ο,τι αφορα την \”υστεροφημια\”. Η νεα γενια δεν εχει σχεση με την προηγουμενη, καθως ειναι πιο \”μυωδης\” και λιγοτερο διακριτικη.
Οχι οτι θυμιζει και σε πολλα πραγματα το hatch \”αδερφακι\” του με το οποιο μοιραζονται την ιδια πλατφορμα. Η αποσταση απο το εδαφος φτανει τα 16,5 cm και το συνολικο υψος τα 1.534 mm. Το μεταξονιο φτανει τα 2,59 m, αυξημενο κατα 10 cm σε σχεση με το Fiesta. Ειναι ωστοσο κατα 4 cm μικροτερο απο το νεο Juke και το Kamiq, γεγονος που θα το καταλαβουν οι πισω επιβατες.
Μοιραζεται παντως κοινα μηχανικα μερη με το Fiesta και… χαρακτηριστικα. Ναι, και στο Puma ST-Line η κινηση μεταδιδεται αποκλειστικα στους εμπρος τροχους, ναι, η μπροστινη αναρτηση αποτελειται απο γονατα McPherson, ομως ο ημιακαμπτος αξονας πισω εχει επανασχεδιαστει, ωστε να ειναι κατα 50% στιβαροτερος, ενω διαφορετικα ειναι και τα αμορτισερ, σε σχεση με το Fiesta.
Το \”ζουμι\”, ωστοσο, βρισκεται σε αυτα που δεν φαινονται. Με τη Ford να ειναι ο πρωτος διδαξας στο downsizing, το Puma ST-Line φορα κατω απο το καπο τον πολυβραβευμενο Ecoboost 1.000 κυβικων εκατοστων, αποδοσης 155 ιππων και 240 Nm ροπης. Το τελευταιο νουμερο αποδιδεται με τη βοηθεια του 48βολτου mild-hybrid συστηματος, ενος ηλεκτρικου μοτερ το οποιο βοηθα στην επιταχυνση και τη μειωση της καταναλωσης, ανακτωντας ενεργεια κατα την πεδηση.
Ουσιαστικα, το συστημα μιζας/γεννητριας (BISG) αποθηκευει την ενεργεια που ανακτα σε μια μπαταρια Li-Ion 10 Ah την οποια χρησιμοποιει ως \”εξτρα υπερτροφοδοτηση\”, συνεισφεροντας ισχυ 11,5 kW και ροπη 50 Νm, οπου χρειαζεται, με εμφαση στις χαμηλες στροφες. Η ροπη διατηρειται σταθερη στα 190 Nm απο τις 1.900 ως τις 5.500 σ.α.λ., αγγιζει τα 220 Nm στις 3.000 σ.α.λ. και κορυφωνεται στα 240 Nm οταν ο οδηγος πατησει τερμα το γκαζι και παρει το μεγιστο της αποδοσης απο τον συνδυασμο θερμικου και ηλεκτρικου μοτερ.
Το BISG, δεν εχει αισθητο \”κλωτσημα\” και μια μπαρα στο καντραν φανερωνει ποτε και πως λειτουργει, ενω πιο εμφανης ειναι η παρουσια του με το σβησιμο του κινητηρα οταν η ταχυτητα πεσει κατω απο τα 15 χαω, αλλα και στην ομαλοτερη επανεκκινηση απ’ ο,τι στα stop/start με συμβατικη μιζα.
Στο δρομο, ομως, ειναι η πραγματικη εκπληξη. Αρχικα, ποιος θα περιμενε οτι καποτε θα λεγαμε πως ενας χιλιαρης κινητηρας εχει επαρκεια δυναμης σε ολο το φασμα στροφων, ωστε να μη χρειαζεται να ασχολεισαι πολυ με το κατα αλλα ακριβες και ευχαριστο 6αρι κιβωτιο για να κινηθεις γρηγορα;
Η Ford δινει 9 δευτερολεπτα για το σπριντ απο σταση στα 100 χ.α.ω. και τελικη στα 200, αλλα στην πραξη, το Puma ST-Line φαινεται πολυ γρηγοροτερο και εχει ιδιαιτερα καλες ενδιαμεσες επιταχυνσεις, ενω η τελικη οντως περιοριζεται λιγο μετα τα 200 (205, για την ακριβεια). Το μοτερ ειναι πολυ ζωντανο και, αντιθετα με ο,τι θα περιμενες απο ενα τρικυλινδρο χιλιαρι, οσο περισσοτερο πατας το γκαζι, τοσο περισσοτερη \”ψυχη\” δειχνει. Με τη βοηθεια και του ηλεκτρικου μοτερ, αλλα και της σφιχτης κλιμακωσης των σχεσεων, το Puma ST-Line δειχνει οτι εχει ορεξη να ανεβασει στροφες, αλλα και αρκετα αποθεματα ισχυος ωστε να αναδειξει το ωραια στημενο πλαισιο. Γκαζι λοιπον, δεν θα σου λειψει ποτε!
Και ποιος θα περιμενε οτι καποτε θα λεγαμε πως ενα SUV ειναι ευχαριστο και ικανο στη σπορ οδηγηση. Βοηθουμενο απο το χαμηλο βαρος (1.280 κιλα), το πιο σφιχτο setup αναρτησεων και τις 18αρες ζαντες, μαζι με το ελαστικο και αμεσο μοτερ, μπορει να σε παρασυρει σε ρυθμους οδηγησης που ταιριαζουν περισσοτερο σε sport hatch;
Οδηγοκεντρικο. Αυτο ειναι το Puma ST- Line. Η αποκριση στο γκαζι, η δυναμη σε ολο το φασμα, αλλα και η συμπεριφορα του στα σφιχτα, ορεινα κομματια, ειναι δικαιωση για τη Ford και την επιλογη της. Τo Puma ειναι παντου και παντα ζωηρο και ετοιμο για παιχνιδι, με τις κλισεις να ειναι τοσο ελαχιστες που να θυμιζουν με τιποτα το υψος του και το πλαισιο να ελεγχεται και να συμπεριφερεται αριστα. Η ευελιξια και η ταχυτητα με την οποια αλλαζει κατευθυνση ειναι μνημειωδεις και, με το τελειο σε βαρος τιμονι με την ουσιαστικη πληροφορηση, ο οδηγος μπορει να εκμεταλλευθει τα υψηλα περιθωρια προσφυσης. Εκπληξεις δεν θα δεις ουτε αν κουβαλησεις φορα στη στροφη. Και επειδη ειπαμε για \”παιχνιδι\”, το Puma αυτο εχει και μια υπερστροφικη προδιαθεση, που σου επιτρεπει να τη χρησιμοποιησεις για να τοποθετηθεις στην εισοδο μιας στροφης.
Η αναρτηση και το αριστο πλαισιο βοηθουν και στο προγραμμα sport οι κλισεις ειναι ελαχιστες και ο ελεγχος του αμαξωματος αψογος. Το Puma εχει πληροφοριακο τιμονι με σωστο βαρος, ειναι ευελικτο, αλλαζει κατευθυνση αμεσα και ακολουθει πιστα τις γραμμες που χαραζεις, με τα περιθωρια προσφυσης να ειναι υψηλα και τη γενικοτερη συμπεριφορα προοδευτικη, \”τυπικη\” Ford που σε αφηνει να τοποθετηθεις στην εισοδο. Σε συνδυασμο με τα κορυφαια σε αισθηση και αποδοση φρενα, το Puma ST-Line ειναι το καλυτερο της κατηγοριας. Σε αυτα προσθεσε και την καταναλωση, η οποια πλησιαζει των ασθενεστερων υβριδικων της κατηγοριας, αφου στη δοκιμη μας κινηθηκε στα 6,9 lt/100 km (μπορει ευκολα να φτασει στα 6,0) αλλα και την κορυφαια αποσβεση των αναρτησεων που δεν αφηνει το συνολο να γινει κουραστικο στην καθημερινοτητα.
Στο εσωτερικο, δεν υπαρχουν αλλαγες απο το ταμπλο του Fiesta, με εξαιρεση τον εντυπωσιακο πληρως ψηφιακο πινακα οργανων 12,3 ιντσων που αλλαζει χρωμα αναλογα με την επιλογη του προγραμματος οδηγησης (εχει 5 τετοια) και εμφανιζει ενα εντυπωσιακο γραφικο με ενα πουμα οταν ανοιγει, ενω η 8αρα οθονη στη μεση του ταμπλο εχει στανταρ ενσωματωμενο το SYNC3. Με τις σπορ λεπτομερειες οπως οι κοκκινες ραφες και οι δερματινες λεπτομερειες, τα υλικα ικανοποιουν σε υφη και συναρμογη, ενω υπαρχουν χωροι εμπρος-πισω, καθως και δεκαδες \”καλουδια\”, οπως η θηκη ασυρματης φορτισης του κινητου. Ο χωρος αποσκευων των 402 lt, \”φιλοξενει\” και το MegaBox, εναν \”κρυφο\” χωρο χωρο 80 lt στο πατωμα που εχει τρυπα αποστραγγισης και μπορει να πλυθει ακομα και με λαστιχο. Γεγονος βολικο, για οσους κανουμε τρελες του τυπου να φερνουμε καρπουζια, τυρι, λαδι κι αλλα τετοια απο το χωριο.
Εν κατακλειδι, με τον πλουσιο εξοπλισμο που περιλαμβανει απο το clima στο ηχοσυστημα B&O με 10 ηχεια, ad. cruise control, πληρως αυτοματο συστημα παρκαρισματος και fun to drive χαρακτηρα, ισως η Ford να εχει δωσει στην κατηγορια, με το Puma, ο,τι δεν μπορουσαν να βρουν ως τωρα οι αγοραστες…