Τουλάχιστον 0,13 ευρώ το λίτρο θα αυξήσει τα καύσιμα η κυβέρνηση

Στις εκαστοτε κυβερνησεις, νομιζουν οτι εχουν μπροστα τους την κοτα που κανει τα χρυσα αυγα. Η (υπερ)φορολογηση των αυτοκινητων, παντοτε προβαλλει ως «λυση». Ζεστο χρημα που εισρεει στα ταμεια. Ετσι, σχεδον καθε χρονο, εχουμε αλλαγες στα τελη κυκλοφοριας, με σκοπο να «γινουν πιο δικαια» και με το ιδιο παντα αποτελεσμα: Να ακριβαινουν.
 

Διαλογος σε βενζιναδικο μετα απο τη μετακυλιση των τελων κυκλοφοριας στα καυσιμα: Ιδιοκτητης SUV: \”Βαλε μου 1 ευρω αμολυβδη\”. Βενζινας: \”Να σου βηξω λιγο και στα λαστιχα που τα βλεπω ξεφουσκωτα\”;

Φετος, οι αλλαγες δεν ειναι μεγαλες. Ομως, μας ανακοινωθηκε οτι απο του χρονου, θα ερθει το πιο «δικαιο συστημα». Αυτο της φορολογησης των αυτοκινητων, βασει των χιλιομετρων που θα διανυουν. Και πως θα γινει αυτο; Ο προφανης τροπος θα ηταν να γινει οπως σε αλλες ευρωπαϊκες χωρες, με την προσθηκη ενος τσιπ στον χιλιομετρητη του ΙΧ. 

Αλλα επειδη εδω ειναι Ελλαδα και με την τεχνολογια και την οργανωση δεν το… χουμε (ως κρατος), η χιλιομετρικη χρεωση των τελων θα γινεται μεσω φορου στα καυσιμα! Αλλη μια ευφυεστατη ιδεα των φωστηρων. Γιατι; Επειδη Σημερα, η Ελλαδα εχει την πεμπτη ακριβοτερη βενζινη (1,43 ευρω) στην ΕΕ. Και επειδη τα κουκια δεν βγαινουν, ακομα και αν μειωσει 50% τα τελη που πληρωνουμε, θα πρεπει να ανεβασει κατα 0,13 ευρω την τιμη (και οχι 0,6, οπως λεει). Και τοτε, θα εχουμε ισως την ακριβοτερη του πλανητη. Σιγουρα, της Ευρωπης

Δικαιο δεν το λες το μετρο, για εναν κλαδο που βαλλεται πανταχωθεν και για τους ιδιοκτητες αυτοκινητων, οι οποιοι αντιμετωπιζονται σαν να εχουν κανει ποινικο αδικημα. Οι οποιοι πληρωνουν βαρια με αμεσους και εμμεσους φορους το δικαιωμα τους να κατεχουν και να μετακινουνται με ΙΧ. 

Περα απο το γεγονος οτι οι κυβερνησεις, με αυτο τον τροπο, προσβαλλουν θεμελιωδη ανθρωπινα δικαιωματα μας, οπως αυτο της ιδιοκτησιας και αυτο της ελευθερης μετακινησης, κανουν το κρατος να συμπεριφερεται ως κοινος απατεωνας: Οπως καποτε ωθησε χιλιαδες Ελληνες να αγορασουν ΙΧ μεγαλου κυβισμου, για να τους επιβαλλει μετα επαισχυντους φορους πολυτελειας και αβασταχτα τελη, διασυροντας τους, παραλληλα, ως κλεφτες και φοροφυγαδες, ετσι τωρα κανει και με τα μικρα αυτοκινητα. 

Μας εριξε το δολωμα των μηδενικων τελων για τα αυτοκινητα που εκπεμπουν κατω απο 100 γραμμαρια ρυπων και τωρα το… μετανιωνει. Ριχνει κι αλλο το οριο, με σκοπο να εισπραξει τελη και απ\’ αυτους που δεν πληρωναν. Αν δεν ειναι αυτη αισχρη συμπεριφορα απατεωνα, ποια ειναι;  

Θυμιζω εδω την καταγγελια οικονομικου συμβουλου πρωθυπουργου και πανεπιστημιακου (Ηρακλη Πολεμαρχακη) οτι η Λαρισα ειναι η πολη με τις μεγαλυτερες πωλησεις Porsche Cayenne στην Ευρωπη. Το παραμυθι εκανε τον κυκλο του μεσω των ΜΜΕ και των blogs στην Ελλαδα και την υπολοιπη Ευρωπη και, φυσικα, κατεβηκε αμασητο. Η κατηγορηματικη διαψευση της ελληνικης αντιπροσωπειας της Porsche (μας τονισε οτι οι ταξινομησεις της αντιπροσωπευουν το 0,2% της ελληνικης αγορας) και τα στοιχεια των πανευρωπαϊκων πωλησεων που επισης διεψευσαν τον ισχυρισμο, περασαν στα \”ψιλα\”. 

Και, οταν ενας δημοσιογραφος (Βρετανος, βεβαια) το εψαξε, δεν βρηκε τιποτα και ρωτησε τον κ. Πολεμαρχακη που βρηκε τα στοιχεια για να κανει αυτη την καταγγελια, αυτος απαντησε το αμιμητο: \”Στοιχεια δεν εχω, καπου ειχα ακουσει να το λενε, σε καποιο υπουργειο\”!!! Και, οταν ρωτηθηκε ξανα, απαντησε με αριθμους αναλογιας Cayenne στον πληθυσμο της Λαρισας, αριθμους ομως τους οποιους παλι \”καποιος\” του ειχε πει. Περιεργως, ακομα και αυτοι οι αριθμοι δεν επιβεβαιωνονται απο πουθενα. Τουναντιον. Η… κατα κεφαλην κατοχη Cayenne στη Λαρισα, ποτε δεν ηταν ανωτερη απο τον μεσο ευρωπαϊκο ορο. Και σε ο,τι αφορα την Ελλαδα, ποτε δεν ξεπερασε το 7% του συνολου των πωλησεων.

Γιατι αναλωνομαι σε αυτο το παραδειγμα; Επειδη, ολως τυχαιως, λιγο καιρο μετα απο αυτο το ντορο, ηρθε η υπερφορολογηση των αυτοκινητων μεγαλου κυβισμου. Στην κοινη γνωμη, ειχε περασει τεχνηεντως η αποψη πως οποιος ειχε μεγαλου κυβισμου ΙΧ -και ιδιαιτερα Cayenne- ηταν νεοπλουτος, φοροφυγας, ειχε φαει ευρωπαϊκες επιδοτησεις. Η προπαγανδα, τελικα, ειναι μεγαλη τεχνη.
 

            Το προηγουμενο
 

Βεβαια, ουτως η αλλως ειναι… παραδοση η αλλαγη των τελων κυκλοφοριας, με στοχο παντα την υπερφορολογηση των αυτοκινητων και ας ονομαζεται καθε φορα διαφορετικα. Και, το ποσο απυθμενη βλακεια ειναι η εξοντωτικη φορολογια των ΙΧ το αποδεικνυουν οι αριθμοι:
 

Τα εσοδα του κρατους απο τα τελη κυκλοφοριας εχουν καταρρευσει απο το 2010 μεχρι σημερα λογω του κυματος των καταθεσεων πινακιδων, ενω ακομη και σημερα σε ακινησια παραμενουν περιπου 580-600.000 οχηματα). Στα 1,6 δισ. ευρω ανηλθαν τα εσοδα το 2010 απο τα τελη κυκλοφοριας, στα 1,15 δισ. ευρω εχουν περιοριστει το 2015.
 

Στο οκταμηνο του 2012, τα εσοδα του Δημοσιου απο τελη κυκλοφοριας εφταναν τα 244 εκατομμυρια ευρω. Ο στοχος για το 8μηνο του 2013 ηταν τα εσοδα να φτασουν τα 258 εκατομμυρια. Αντ’ αυτου, οι φωστηρες καταφεραν να ριξουν τα εσοδα στην προαναφερομενη περιοδο στο ισχνο νουμερο των 126 εκατομμυριων ευρω! Τα δε εσοδα απο τα τελη ταξινομησης (καινουρια ΙΧ) εχουν πεσει στα 45 εκατ. ευρω το, απο 904 εκατ. ευρω το 2004. Αλλα ειπαμε: Δεν αρμενιζουμε στραβα, ο γιαλος ειναι στραβος. Βεβαια, αν ολοι αυτοι που ευθυνονται γι\’ αυτη την πολιτικη δουλευαν σε μια πολυεθνικη, ας πουμε και καταφερναν αυτα τα αποτελεσματα, θα εκπαραθυρωνονταν. Αλλα εδω, ζητανε και τα ρεστα, ριχνοντας το φταιξιμο στον μεσο Ελληνα, που καλειται να πληρωσει (παλι) τη δικη τους ασχετοσυνη.
 

Η ταση παραμενει πτωτικη, καθως τα καινουργια I.X. που αποκτωνται ειναι κατα κυριο λογο μικρου κυβισμου με χαμηλες εκπομπες ρυπων, κατι που σημαινει και λιγοτερα εσοδα για το Δημοσιο. Απο το 2010 και μετα που επιβληθηκε ο νεος τροπος υπολογισμου των τελων κυκλοφοριας μεχρι σημερα, εχουν πουληθει περιπου 464 χιλιαδες οχηματα. Απο αυτα τα 200.000 απαλλασσονται απο τα τελη, ενω τα 120.000 εκπεμπουν ρυπους απο 100 εως 120 γραμμαρια. Δηλαδη, το Δημοσιο απο αυτα τα 320.000 οχηματα εισπραττει οχι περισσοτερα απο 13 εκατομμυρια ευρω συνολικα. Για να εισεπραττε περισσοτερα, η κυβερνηση θα επρεπε να φορολογησει τα πιο «πρασινα» οχηματα που κυκλοφορουν στη χωρα. Η απλα, να μην ωθησει τον μεσο Ελληνα να παραδωσει πινακιδες. 

            Το καυσιμο

Ως σκεψη, το να μειωσεις τα Τελη Κυκλοφοριας και να επιβαρυνεις τη χρηση των οχηματων αυξανοντας το φορο στα καυσιμα, φανταζει λογικη. Ωστοσο, στην πραγματικοτητα, δεν ειναι ετσι. Κατ\’ αρχας για να αποδωσει το μετρο και να ανακοπει το κυμα παραδοσης πινακιδων και πολυ περισσοτερο για να αναστραφει αυτη η ταση, τα Τελη Κυκλοφοριας θα πρεπει να «κοπουν» στο μισο, τουλαχιστον στα παλαιοτερα και μεγαλυτερα οχηματα. Τι σημαινει πρακτικα αυτο; Οτι για να καλυφθει αυτη η χασουρα απο τα Τελη, ο ΕΦΚ στη βενζινη θα πρεπει να αυξηθει κατα τουλαχιστον 10 λεπτα το λιτρο και οχι κατα 4- 5 λεπτα οπως υποστηριζουν στο υπουργειο Οικονομικων. Κι αυτο οδηγει σε τελικη αυξηση τουλαχιστον 13 λεπτων, λογω και της επιβαρυνσης του ΦΠΑ.
 
Μπορει να αντεξει τετοια επιβαρυνση στη βενζινη ο καταναλωτης; Σημερα, με βαση τα τελευταια στοιχεια της Κομισιον, η μεση τιμη της αμολυβδης στην Ελλαδα διαμορφωνεται στα 1,430 ευρω το λιτρο, εναντι 1,338 ευρω του κοινοτικου μεσου ορου. Η χωρα μας, μαλιστα, βρισκεται μεταξυ των πιο ακριβων, αφου πιο ακριβα πωλειται η αμολυβδη μονο στην Ολλανδια, στη Δανια, στη Φινλανδια, στην Ιταλια και στο Ην. Βασιλειο, οπου βεβαια το κατα κεφαλην εισοδημα ειναι πολυ υψηλοτερο απο το ελληνικο.
 

Αν στις σημερινες τιμες προσθεσει κανεις τη σχεδιαζομενη νεα αυξηση φορων, τοτε η Ελλαδα θα βρεθει με διαφορα στην πρωτη θεση, ενω δεν εχει διευκρινιστει ακομα το αν θα γινει αναλογη αυξηση και στο πετρελαιο, οποτε σε αυτη την περιπτωση η επιβαρυνση για τον κυκλο της οικονομιας θα ειναι ακομα μεγαλυτερη. Σημειωτεον, οτι η συζητηση και τα σχεδια επι χαρτου γινονται με τις διεθνεις τιμες του πετρελαιου να βρισκονται στα πολυ χαμηλα επιπεδα των 40 δολαριων και ειναι προφανες οτι αν αυτη η εικονα αλλαξει- κατι που εχει αποδειχθει οτι δεν αποκλειεται να συμβει εν ριπη οφθαλμου- τοτε οι εγχωριες τιμες ως συνηθως θα παρουν «φωτια».
    

        «Ανεκδοτο»;
 

Οι δηλωσεις του αναπληρωτη υπουργου Οικονομικων κ. Τρ. Αλεξιαδη, οτι η κυβερνηση σκεπτεται να αυξησει τους φορους στα καυσιμα, σε αντισταθμισμα των χαμηλων τελων κυκλοφοριας, θελουμε να πιστευουμε οτι εγιναν απο χιουμοριστικη διαθεση επισημαινει η Πανελληνια Ομοσπονδια Πρατηριουχων Εμπορων Καυσιμων.
 

Ειναι δυνατον να υπαρχουν τετοιες σκεψεις στους παραγοντες της κυβερνησης για την δηθεν αυξηση των δημοσιων εσοδων, οταν χανονται εκατονταδες εκατομμυρια ευρω φορων, απο την ανεξελεγκτη παρανομη διακινηση καυσιμων (λαθρεμποριο, νοθεια, δασμοφοροδιαφυγη, κλοπη, κ.λπ.) αναφερει η ΠΟΠΕΚ και σημειωνει:
 

Ο πρ. Πρωθυπουργος κ. Λουκας Παπαδημος ειχε δηλωσει οτι, η Ελλαδα θα μπορουσε να εξοικονομησει δισεκατομμυρια ευρω ετησιως αν αντιμετωπιζε τη λαθρεμπορια καυσιμων και δε θα χρειαζοταν να καταφυγει σε περικοπες μισθων και συνταξεων. Σημερα το 67,16% στη τιμη της Αμολυβδης βενζινης ειναι φοροι, που βρισκονται ηδη 86% πανω απο την  χαμηλοτερη φορολογηση που επιτρεπεται απο την Οδηγια 2003/96 της Ε.Ε.  Η τυχον αυξηση της φορολογιας των καυσιμων με ανεξελεγκτη την παρανομη διακινηση καυσιμων, θα αυξησει αναλογικα την κερδοφορια των παρανομων κυκλωματων που λυμαινονται ανενοχλητοι τον ευρυτερο χωρο της αγορας πετρελαιοειδων, τα τελευταια 20 χρονια, προσθετοντας ακομη μια αρνητικη προϋποθεση στην ζητουμενη και προσδοκωμενη αγωνιωδως αναπτυξη της οικονομιας.

Leave a Reply

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!