Το Fiat 124 Spider γιορτάζει την 50ή επέτειο

3 Νοεμβριου 1966 – 3 Νοεμβριου 2016: το εμβληματικο Fiat convertible γινεται 50 χρονων. Εζησε σε σημαντικες δεκαετιες του περασμενου αιωνα διαθετοντας κομψοτητα και σπορ χαρακτηρα μεχρι και σημερα. Το 1966 ηταν το California Dreamin. Δεν ειναι τυχαιο οτι η νεα συναρπαστικη εξελιξη του μοντελου παρουσιαστηκε στο Λος Αντζελες το 2015. Σημερα, το στυλ του ενσαρκωνει τη διαχρονικη ομορφια του προκατοχου του, παραμενοντας πιστο στον πραγματικο εαυτο του με σκοπο να εντυπωσιασει τη νεα γενια των οπαδων του.

Ιστορικη αναδρομη

Στις 3 Νοεμβριου του 1966 η εκθεση αυτοκινητου στο Τορινο καλωσοριζε τους επισκεπτες της με αισιοδοξια μεσα απο μια επιδειξη εντυπωσιακου φωτισμου και χρωματων. Το περιπτερο της Fiat ξεχωριζε για το μεγεθος του, αναμεσα στους 515 εκθετες απο 13 διαφορετικες χωρες, μεσα απο μια πληρη γκαμα μοντελων και τρια ολοκαινουργια μοντελα. Οι επισκεπτες μπορουσαν να θαυμασουν το Fiat Dino, καθως και το Fiat 124 Familiare, την estate εκδοση του 124. Η 3η Νοεμβριου, ομως, θα παραμεινει στις μνημες ολων ως η ημερομηνια αποκαλυψης του Fiat 124 Sport Spider. Αυτο το αυτοκινητο ηταν το αποκορυφωμα της εξελιξης στην εντυπωσιακη, και πλεον προσιτη κατηγορια convertible, στην οποια η Fiat ηταν ηγετης μετα το τελος του 2ου παγκοσμιου πολεμου με μοντελα οπως το 1100 Spider του 1954, το 1200 και το διπλου εκκεντροφορου (twin-shaft) 1500 Bialbero του 1958, το 1500 S και το 1600 S του 1961.


 Το 124 Sport Spider σχεδιαστηκε για τους λατρεις της οδηγησης που αναζητουσαν εξαιρετικες επιδοσεις σε προσιτη τιμη: ηταν ενα σπορ αυτοκινητο ευρειας κυκλοφοριας. Ο τυπος τοτε το αποκαλεσε \”το συγχρονο γεγονος\”, και οχι ενα απλο αυτοκινητο. Ηταν ενα συγχρονο μεσο μετακινησης, καθως ικανοποιουσε το αιτημα για συναρπαστικη οδικη συμπεριφορα σε λογικη τιμη, συνδυαστικα με ενα προσωπικο στυλ, εξαιρετικες επιδοσεις και καινοτομες τεχνικες και κυριως μηχανικες λυσεις. Το 124 Sport Spider ηταν η εξελιξη του 124 saloon, αλλα και ενα αυθεντικο σπορ αυτοκινητο, το οποιο το αγαπησαν ολοι. Η Fiat καλεσε τον Πινινφαρινα – τον γνωστο σχεδιαστη αυτοκινητων παγκοσμιως και επι μακρον συνεργατη της εταιρειας – για να σχεδιασει το αυτοκινητο.

124 Sport Spider 1966: ενας παγκοσμιος θρυλος της αυτοκινησης γεννιεται

Το νεο μοντελο ενσωματωσε την πλειονοτητα των μηχανικων στοιχειων του Fiat 124 saloon, αλλα σχεδιαστηκε απο το μηδεν με μερικα απολυτα σπορ χαρακτηριστικα. Το ονομα του Πινινφαρινα αποτελουσε εγγυηση για την εξωτερικη και εσωτερικη κομψοτητα του μοντελου. Συνολικα, το 124 Sport Spider ξεχωριζε για την υψηλη ποιοτητα, το φινιρισμα, τα αξεσουαρ και τα χρωματα του. Το αυτοκινητο ειχε μηκος 3,97 μετρα και το εξωτερικο του στυλ ηταν μοντερνο, συγκροτημενο και με καλες αναλογιες. Με λιγα λογια, το Spider αποτελουσε ο, \’τι πιο ελκυστικο σε στυλ και αναλογιες για την εποχη του. Το αυτοκινητο διεθετε ενα παρμπριζ (Vinilite) πισω και δυο πλαϊνα παραθυρα που χαμηλωναν οταν ανοιγε η οροφη. Οι μεγαλες γυαλινες επιφανειες εξασφαλιζαν την ορατοτητα προς ολες τις κατευθυνσεις. Η αεροδυναμικη ειχε σχεδιαστει με γνωμονα την ταχυτητα, αλλα και την ευελιξια στους δρομους της πολης. Ο σχεδιασμος των παραθυρων και του παρμπριζ, καθως και οι λεπτομερειες στις λαβες των θυρων, οι προβολεις, τα καθισματα και τα χρωματα, ολα στοχευαν στη χρηστικοτητα και στην κομψοτητα. Το εσωτερικο διεθετε ανατομικα καθισματα, δερματινη ταπετσαρια και ενα ολοκληρωμενο ταμπλο που περιλαμβανε ταχυμετρο, ηλεκτρικη ενδειξη πιεσης λαδιου, ενα ψυκτικο θερμομετρο και ενα ηλεκτρονικο ταχυμετρο.

Διαθετοντας πισω κινηση, η εκδοση Spider εξοπλιζοταν με εναν κινητηρα 124AC.000 (4 κυλινδρους σε σειρα, διαμετρο 80 mm και διαδρομη 71,5 mm, χωρητικοτητας 1438 κ.εκ.). Ηταν ενας εξαιρετικος κινητηρας, καθως διεθετε διπλο εκκεντροφορο επικεφαλης και βαλβιδες σε διαταξη V. Απεδιδε την ισχυ των 90 ιππων στις 6500 στροφες και αγγιζε τα 170 χλμ/ωρα σε τελικη ταχυτητα. Ειχε ενα κατακορυφο καρμπυρατερ διπλου σωματος, ενω ενα συστημα διπλου φιλτραρισματος του λαδιου εξασφαλιζε καλυτερη λιπανση και μεγαλυτερη διαρκεια ζωης. Τα υπολοιπα χαρακτηριστικα τοποθετουσαν το μοντελο στην κατηγορια των σπορ premium: στανταρ κιβωτιο ταχυτητων 6 σχεσεων, ακτινικα (radial) ελαστικα και σπορ διακτινο (two-stroke) τιμονι. Το κομψο στυλ, οι καλες επιδοσεις, η σταθεροτητα και η ασφαλεια του αυτοκινητου – που προερχοταν απο τεσσερα δισκοφρενα με σερβοφρεν και την παρουσια μιας μπαρας θολων Παναρ για καλυτερη κατανομη του βαρους στις στροφες – εξασφαλιζαν την επιτυχια σε επιπεδο πωλησεων και συνολικης εικονας τους πρωτους μηνες της ζωης του. Η πρωτη σειρα μεχρι το 1969 εφτασε τις σχεδον 25.000 πωλησεις.


Η εξελιξη του μοντελου για να αγγιξει το αμερικανικο ονειρο και το ντεμπουτο της δευτερης σειρας

\’Εχοντας ως βαση την καλη ανταποκριση της αγορας, η Fiat εργαζοταν για την εξελιξη του μοντελου που θα εκανε την εμφανιση του στις Ηνωμενες Πολιτειες το 1968. Οι Αμερικανοι λατρευαν τις αναλογιες και το απολυτο ιταλικο στυλ του Spider, οπως και την οροφη του που αναδιπλωνοταν ευκολα και κατευθειαν απο τη θεση του οδηγου. Η δευτερη εκδοση παρουσιαστηκε τον Οκτωβριο του 1969, και παλι στην εκθεση του Τορινο, στο πλαισιο της αναβαθμισης ολοκληρης της σειρας. Διατηρουσε την πισω κινηση και την κλασικη σπορ οδηγικη αισθηση, σε αντιθεση με τα διαφορα μοντελα με κινηση εμπρος που παρουσιαστηκαν στη ιδια εκθεση.


Εφοδιαζοταν με τον παραδοσιακο κινητηρα των 1,4 λιτρων και εναν νεο 1,6 λιτρων. Ο τελευταιος ειχε αυξημενη χωρητικοτητα στα 1608 κ.εκ. και οι επιδοσεις του ηταν ακομα πιο εντυπωσιακες. Απεδιδε 110 ιππους και η τελικη του ταχυτητα αγγιζε τα 180 χλμ/ωρα. Το συστημα φρεναρισματος του ηταν επισης τυπου ανεξαρτητο μεταξυ των τροχων. Στην εξωτερικη του εμφανιση ξεχωριζε μια νεα κυψελοειδης γριλια ψυγειου. Η πιο εμφανης διαφοροποιηση ηταν οι δυο σημαντικοι θολοι σε οβαλ σχημα στο καπο με σκοπο την φιλοξενια του μεγαλυτερου κινητηρα. Το συστημα των πισω φωτων ηταν βελτιωμενο. Τα ακτινικα (radial) ελαστικα και η αδιαβροχη οροφη συμπληρωναν τον βασικο εξοπλισμο. Η σκληρη οροφη και οι ζαντες ελαφρου κραματος ηταν μερος του προαιρετικου εξοπλισμου. Ετσι, το roadster ειχε εξελιχθει, παραμενοντας ομως πιστο στο εαυτο του με την κομψη σχεδιαση του Πινινφαρινα. Η επιτυχια του ηταν μεγαλυτερη απο ποτε, με περιπου 27.000 πωλησεις απο το 1969 μεχρι το 1972.



Η λαμπερη δεκαετια των 70 υποδεχεται την τριτη γενια

Η δεκαετια του \’70 ηταν γεματη με πολιτιστικες και κοινωνικες αλλαγες. Οι εξελιξεις στην αυτοκινητοβιομηχανια επηρεαστηκαν αρχικα απο την κριση πετρελαιου και την πολιτικη αναταραχη, και αργοτερα απο την οικονομικη ανακαμψη και την αυξηση της παραγωγης. Η σειρα Fiat 124 ανανεωθηκε πληρως, ενω ενσωματωθηκαν μια σειρα απο μηχανικες και στιλιστικες επεμβασεις με σκοπο τη βελτιωση των επιδοσεων, της ανεσης και της κομψοτητας. Σχεδιασμενο εξ \’αρχης με διεθνη προσανατολισμο, το 124 ηταν το σημειο καμπης στην εξελιξη των κινητηρων μεσαιου μεγεθους της Fiat και οι αρχες του 1970 ηταν το αποκορυφωμα  της επιτυχιας της. Η Fiat παρουσιασε μια νεα γενια του Spider το 1972 χωρις ιδιαιτερες αλλαγες στο στυλ, με μερικες παρεμβασεις στο ταμπλο οπως η ενσωματωση πινακα οργανων μαυρης αποχρωσης και ενος ρολογιου. Η ουσιαστικοτερη ειδηση αφορουσε τον κινητηρα καθως και οι δυο κινητηρες του Fiat 132, 1600 και 1800, πλεον εφοδιαζαν και το Fiat 124 Sport Spider. Η χωρητικοτητα τους αγγιζε τα 1592 κ.εκ. για τον \”1600\” και τα 1756 κ.εκ. για τον \”1800\”. Η ισχυς αγγιζε τους 108 και 118 ιππους, και οι τελικες ταχυτητες τα 180 και 185 χλμ/ωρα, αντιστοιχα.

Το 124 Sport Spider ηταν πετυχημενο λογω της διαχρονικης του εμφανισης και της απαραλλαχτης οδηγικης ευχαριστησης παρα τις κοινωνικες αναταραχες εκεινα τα χρονια.

Μετα το 1972 ολοι θυμουνται το αυτοκινητο και για τους αγωνιστικους θριαμβους του, με τους Eddy Merckx και Mark Spitz να ξεχωριζουν για τις νικες τους. Προκειται για την αγωνιστικη εκδοση, Fiat 124 Abarth Rally Gr.4, η οποια συγκριτικα με το βασικο μοντελο παραγωγης, επωφελειται απο εναν δυνατοτερο κινητηρα, οροφη και καπο απο υαλονηματα, πορτες αλουμινιου και σημαντικη μειωση βαρους. Βελτιωμενο απο την Abarth Racing Team, το αυτοκινητο κανει την πρωτη του εμφανιση τη σαιζον 1972 και συνεχιζει να συμμετεχει σε αγωνες μεχρι το 1975.

Η παραγωγη του 124 Sport Spider συνεχιστηκε απο τον Ιουνιο του 1974 μεχρι το 1982 για την αγορα των Η.Π.Α., οπου το μοντελο διατηρουσε την επιτυχια του. Το στυλ παρεμενε απαραλλαχτο. Η μονη αλλαγη ηταν η ενσωματωση προφυλακτηρων απορροφησης ενεργειας (energy-absorbing bumpers), οπως απαιτουσαν τα αμερικανικα κριτηρια ασφαλειας, καθως και η εισαγωγη ενος 2-λιτρου κινητηρα 87 ιππων, ξεκινωντας απο το 1978. Το 1981, ο Πινινφαρινα παρουσιασε στην εκθεση της Γενευης ενα νεο μοντελο που ονομασε \”Spider Europa\”. Η εμφανιση του ηταν ουσιαστικα η ιδια με τις προηγουμενες σειρες, με καποιες βελτιωσεις, κυριως επικεντρωμενες στην ασφαλεια και στην ανεση. Κατω απο το καπο βρισκοταν ενας διπλου εκκεντροφορου (twin-shaft) τετρακυλινδρος κινητηρας 1995 κ.εκ. που απεδιδε 105 ιππους. Η οδικη συμπεριφορα ηταν το ιδιο εξαιρετικη, ενω βελτιωμενη ηταν και η καταναλωση. Η τελευταια εξελιξη ηρθε το 1983 με τον κινητηρα \”Volumex\” των 136 ιππων με ογκομετρικο υπερσυμπιεστη. Σχεδιαστηκε κυριως για την αγορα των Ηνωμενων Πολιτειων και διατηρησε την επιτυχια του μοντελου με πανω απο 200,000 πωλησεις παγκοσμιως, το 75% εκ των οποιων αφορουσαν την αγορα των Η.Π.Α.


Το νεο 124 Spider επιστρεφει στους δρομους του κοσμου
Οι Ηνωμενες Πολιτειες της Αμερικης αποτελουσαν παντα την αγορα-στοχος του Fiat 124 Sport Spider. Δεν ειναι τυχαιο οτι η παρουσιαση του νεου Fiat 124 Spider εγινε στην εκθεση του αυτοκινητου στο Λος Αντζελες περυσι. Στον αποηχο της παραδοσης του θρυλικου συνονοματος του, εχει στοχο να συναρπασει μια νεα γενια οδηγων με το αυθεντικο ιταλικο στυλ και τις επιδοσεις του. Το 124 Spider ειναι η αυθεντικη roadster εμπειρια. Εξοπλισμενο με συγκινησεις, τεχνολογια, ασφαλεια και ιταλικο αερα, σημερα κλεινει τα 50 του χρονια.


Οι σχεδιαστες του Fiat Style Centre δημιουργησαν ενα αυτοκινητο που περικλειει σε μια νεα προοπτικη την κλασικη ομορφια του προκατοχου του χωρις να προδωσει την πραγματικη του ουσια. Το εμπρος μερος ειναι τολμηρο χωρις να ειναι επιθετικο και οι δυο μικροι θολοι στο καπο υποδηλωνουν τη δυναμη του κινητηρα. Οι διαστασεις του ειναι εκεινες ενος πραγματικα σπορ αυτοκινητου με πισω κινηση και ανασυρομενη καμπινα επιβατων: σχεδιαση η οποια αποτιει φορο τιμης στο παρελθον αντανακλωντας το μελλον.


Το νεο Fiat 124 Spider εχει εμπνευστει απο μερικες λεπτομερειες του προκατοχου του 1966 που παρουσιαζονται ξανα με μια πιο μοντερνα ματια. Διαθετει αεροδυναμικη, διαχρονικη σιλουετα, καθως και ενα κλασικο προφιλ, το χαμηλο κεντρο βαρους, ανασυρομενη καμπινα επιβατων και το μακρυ καπο ενος πραγματικα σπορ αυτοκινητου. Αναφορες στο vintage μοντελο υπαρχουν και στην πανω γριλια, στους κλασικους \”θολους\” στο μπροστινο καπο και στα τολμηρα πισω οριζοντια φωτα. Παρομοιως, η επανω εξαγωνικη γριλια εμπνευστηκε απο το αποκλειστικο σχημα του εισαγωγεα αερα στο vintage μοντελο και ανακαλει το κυψελοειδες σχημα της σπορ γριλιας στο θρυλικο 124 Spider. Η καμπινα εχει σχεδιαστει με γνωμονα τη μεγιστη ανεση των επιβατων μεσα απο τη χρηση μαλακων και υψηλης ποιοτητας υλικων. Ιδιαιτερη προσοχη εχει δοθει στην εργονομια του μοντελου με σκοπο την ενισχυση της οδηγικης εμπειριας, χαρη επισης και στην τελεια διαταξη των πενταλ, του τιμονιου και του κιβωτιου ταχυτητας.


Το Fiat 124 Spider εφοδιαζεται με εναν 4-κυλινδρο turbo MultiAir κινητηρα 1.4 λτ. που αποδιδει 140 ιππους σε ισχυ και 240 Nm ροπης στις 2250 στροφες. Ο κινητηρας διατηρει τα ιδια διακριτικα χαρακτηριστικα: 4 κυλινδρους στη σειρα με αλουμινενια κυλινδροκεφαλη, με διαμετρο 72 mm και διαδρομη 84 mm, και συνολικη χωρητικοτητα 1368 κ. εκ. Η τελικη ταχυτητα του αγγιζει τα 215 χλμ/ωρα και επιταχυνει απο το 0 στα 100 χλμ./ωρα σε 7,5 δευτερολεπτα. Ο εξαιρετικος δυναμισμος του μοντελου ειναι γεγονος χαρη και στην πισω κινηση, στην σωστα ισορροπημενη κατανομη βαρους και στο χαμηλο κεντρο βαρους. Το Fiat 124 Spider διατιθεται με χειροκινητο κιβωτιο ταχυτητων 6 σχεσεων, με τις αλλαγες των ταχυτητων να γινονται ακομη πιο αμεσα και ομαλα, η με αυτοματο κιβωτιο ταχυτητων. Τα συστηματα αναρτησης και διευθυνσης ειναι επισης σχεδιασμενα για να προσφερουν εξαιρετικα δυναμικη οδηγηση. Το νεο 124 Spider χρησιμοποιει ενα ειδικα σχεδιασμενο συστημα αναρτησεων με διαταξη διπλων ψαλιδιων εμπρος και πολλαπλων συνδεσμων πισω για απολυτο ελεγχο του πισω μερους στις στροφες. Σε αυτη την κατευθυνση, βοηθα και το συστημα διευθυνσης, το οποιο ειναι ελαφρυ και με αμεση αποκριση, λογω της ηλεκτρικης του υποβοηθησης.


Στη διεθνη εκθεση αυτοκινητου στο Παρισι, παρουσιαστηκε μια ειδικη σειρα του νεου 124 Spider, το 124 Spider America που θα παραχθει σε μολις 124 μοναδες. Το μοντελο αυτο ειναι ειδικα εξοπλισμενο για να τιμησει το συνονοματο του, που λανσαριστηκε το 1980 για την 50η επετειο του Πινινφαρινα. Δεν ειναι τυχαιο πως η συγκεκριμενη σειρα αναπαραγει το ιδιο χαλκινο χρωμα με το διασημο μοντελο που μαγνητιζει τα βλεμματα. Τα καλυμματα των καθρεπτων εχουν ασημι χρωμα, ενω υπαρχει σκουρα δερματινη ταπετσαρια στο εσωτερικο. Κατοπιν παραγγελιας, ειναι διαθεσιμες και οι ζαντες αλουμινιου 17 ιντσων οπως και η πισω σχαρα αποσκευων, αξεσουαρ ειδικα κατασκευασμενα απο τη Mopar που ενισχυσουν τη vintage προσωπικοτητα του μοντελου. Τελος, το 124 Spider America περιλαμβανει μια εορταστικη πινακιδα με τον αριθμο εκδοσης και το λογοτυπο στην μπροστινη γριλια.


Απο το 1966 μεχρι το 2016: πενηντα χρονια για το θρυλικο μοντελο που εξακολουθει να γοητευει με τις στιλιστικες του εξελιξεις και την ποιοτητα σε μηχανικο επιπεδο ριχνοντας μια ματια και στο πετυχημενο παρελθον.

Μεγαλωνει για να βελτιωθει και να πετυχει νεους στοχους: χρονια πολλα, 124 Spider.


Leave a Reply

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!