Για τη SKODA AUTO, η 28η Μαρτιου 2021 σηματοδοτει την 30η επετειο ενος
σημαντικου γεγονοτος: αυτην την ημερα το 1991, υπεγραφη η συμβαση προσχωρησης
της εταιρειας «SKODA, automobilová akciová společnost» στο Volkswagen Group. Απο τοτε, ο κατασκευαστης
αυτοκινητων με εδρα τη Mladá Boleslav, 70 χιλιομετρα απο την Πραγα, εχει
εξελιχθει απο μια δημοφιλης μαρκα σε μια περιφερειακη αγορα σε ενα δυναμικα
αναπτυσσομενο παγκοσμιο brand, με
δραστηριοτητα σε περισσοτερες απο 100 χωρες παγκοσμιως. Η SKODA AUTO σημερα
διαθετει γκαμα δεκα μοντελων σε πολλες εκδοσεις ενω το 2020, για εβδομη συνεχη
χρονια, εσπασε το φραγμα ετησιας παραγωγης ενος εκατομμυριου οχηματων.
Παραλληλα, η εταιρεια αντιπροσωπευει το 5% του ακαθαριστου εγχωριου προϊοντος
της Τσεχικης Δημοκρατιας και το 9% των εξαγωγων της χωρας. Την ιδια στιγμη, ο
ρολος της μαρκας εντος του ομιλου εχει αναβαθμιστει, με τη SKODA να εχει αναλαβει πρωταγωνιστικο ρολο
για το Group σε
σημαντικες αγορες οπως η Ινδια, η Ρωσια και η Βορεια Αφρικη.
Οι πρωτες επαφες μεταξυ της SKODA και
του Volkswagen Group
χρονολογουνται απο τη δεκαετια του 1970. Αρχικα υπηρξε μια ατυπη συνεργασια
μεταξυ των δυο εταιρειων, που αφορουσε στην παραγωγη του SKODA FAVORIT, ενα hatchback με κινηση στους εμπρος
τροχους που η SKODA ειχε
εξελιξει εσωτερικα, κανοντας το μοντελο μια αξιοσημειωτη εξαιρεση στο Ανατολικο
Μπλοκ. Μετα την καταρρευση του κομμουνιστικου καθεστωτος τον Νοεμβριο του 1989,
οι θετικες εντυπωσεις απο τη συνεργασια στην παραγωγη του SKODA FAVORIT
οδηγησαν σε ευρειες συνομιλιες μεταξυ Wolfsburg και Mladá Boleslav και συντομα οι
διαπραγματευσεις εγιναν δυναμικες. Στοχος της SKODA ηταν η συνεργασια με ενα μεγαλυτερο
στρατηγικο εταιρο, που θα οδηγουσε σε εξωστρεφεια και αναπτυξη σε νεες αγορες,
μοναδικη προοπτικη για την επιβιωση της εταιρειας στο νεο ανταγωνιστικο περιβαλλον.
Αρχικα, 24 εταιρειες θεωρηθηκαν πιθανοι
συνεργατες, πριν απο το καλοκαιρι του 1990 πραγματοποιηθηκαν συνομιλιες με
οκτω, υπο την ηγεσια του τοτε πρωθυπουργου Petr Pithart. Υπεβληθησαν τεσσερις
προσφορες ενω η τελικη επιλογη εγινε αναμεσα στη συμμαχια Renault/Volvo και το Volkswagen Group, με το τελευταιο να επικρατει καθως
εδωσε εμφαση στη μελλοντικη εξελιξη της SKODA AUTO. Στις 28 Μαρτιου 1991, ο Jan
Vrba, Υπουργος Βιομηχανιας της Τσεχικης Δημοκρατιας και ο Carl H. Hahn, ως
Προεδρος του Διοικητικου Συμβουλιου του Volkswagen Group, υπεγραψαν συμφωνια για την ιδρυση
κοινης επιχειρησης παραγωγης οχηματων SKODA. Το Volkswagen Group ελαβε το 31% των μετοχων της SKODA AUTO
καταβαλλοντας 620 εκατομμυρια μαρκα. Στη συνεχεια, αυξησε σταδιακα το μεριδιο
του εως το 100 % των μετοχων, στις 30 Μαϊου 2000.
Τα χρονια που ακολουθησαν, η SKODA AUTO
αναπτυχθηκε δυναμικα. Απο 17.000 εργαζομενους το 1991, σημερα η εταιρεια
απασχολει 42.000 υπαλληλους ενω αρκετες εκατονταδες δισεκατομμυρια κορωνες
Τσεχιας επενδυθηκαν σε ερευνα, αναπτυξη και την επεκταση της παραγωγικης
ικανοτητας της μαρκας. Η SKODA
εδωσε ιδιαιτερη σημασια στην εκπαιδευση, με δικη της επαγγελματικη σχολη για να
προετοιμαζει προσωπικο για σταδιοδρομια στην εταιρεια, ενω ιδρυσε και το
«Πανεπιστημιο Εφαρμοσμενων Επιστημων SKODA AUTO».
Το πρωτο μοντελο που ανεπτυξε η SKODA
AUTO κατω απο την ομπρελα του Volkswagen Group ηταν η
πρωτη γενια της νεας OCTAVIA, που εκανε το ντεμπουτο της τον Σεπτεμβριο του
1996, για να γινει τα επομενα χρονια το best-seller της μαρκας. Ακολουθησε η
SKODA FABIA, το φθινοπωρο του 1999, που σε λιγο καιρο θα υποδεχθει την
ολοκαινουργια τεταρτη γενια της, το SUPERB το 2001, που πλεον κυκλοφορει και ως
SUPERB iV με plug-in hybrid κινητηριο συστημα. Τον Σεπτεμβριο του 2016, η SKODA
παρουσιασε το KODIAQ, σηματοδοτωντας την εισοδο της στα SUV, με τα KAROQ και KAMIQ να ακολουθουν ενω σε λιγες
εβδομαδες λανσαρεται και στην Ελλαδα το ENYAQ iV, το πρωτο ηλεκτρικο SUV της μαρκας.
Με επενδυσεις περιπου 2,4 δισ. ευρω
μεχρι το 2025, τα περισσοτερα απο αυτα σε τεχνολογιες ηλεκτροκινησης, η SKODA ειναι ετοιμη να αντιμετωπισει ολες τις
προκλησεις της νεας εποχης της αυτοκινησης.