TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Ferrari 288 GTO
Η 288 GTO ειναι ισως η πιο \”αγνωστη\” η λιγοτερο συζητημενη απο τις 5 Ferrari που απαρτιζουν τη Big 5 της εταιρειας (288 GTO, F40, F50, Enzo & LaFerrari), ωστοσο αποτελει την αρχη αυτης και εχει ενα δικο της κομματι στην ιστορια της Ferrari. Ας τη γνωρισουμε λοιπον, καλυτερα.
Πως γεννηθηκε η 288 GTO
Η Ferrari GTO, ειχε σχεδιαστει και εξελιχθει για να συμμετασχει στο πρωταθλημα Group B Circuit Race series, με τον ελαχιστο απαιτουμενο αριθμο αυτοκινητων παραγωγης, να ανερχεται στα 200 αντιτυπα, για να μπορεσει το εκαστοτε μοντελο να συμμετασχει στο πρωταθλημα. Ωστοσο, λογω των πολλων θανατων στο Rally Group B πρωταθλημα, το Group B Circuit Race series επαψε να υφισταται στο τελος της σεζον του 1986, με τις εως τοτε 272 κατασκευασμενες GTO να μην εχουν αγωνιστει ποτε, γεγονος που ειχε ως αποτελεσμα την αξιοποιηση και πωληση τους ως αυτοκινητα δρομου. Απο το εργοστασιο, βγηκαν 271 κοκκινες και 1 μαυρη.
Μερικα απο τα σχεδιαστικα στοιχεια της GTO, ειχαν πρωτοεμφανιστει σε ενα concept σχεδιασμενο απο τον Pininfarina, στο Σαλονι Αυτοκινητου της Γενευης του 1977, βασισμενο σε μια 308. Η 288 GTO, ξεκινησε ως μια μετατροπη των 308/328 προκειμενου να διατηρησει η Ferrari σε χαμηλα επιπεδα το κοστος εξελιξης, ωστοσο, στη τελικη της μορφη, η GTO ειχε διατηρησει ελαχιστα στοιχεια απο τις 308 και 328.
Μερικα ευκολα διακριτα σχεδιαστικα στοιχεια της 288 ειναι τα flares στα πισω φτερα, τα μεγαλυτερα εμπρος και πισω spoiler, οι μεγαλοι \”flag-style\” καθρεφτες της και τα 4 εμπρος φωτιστικα σωματα, ανα 2, στις ακρες του προφυλακτηρα. Διατηρημενα απο το σχεδιασμο της 250 GTO, ηταν οι αεραγωγοι στα πισω φτερα, για τη ψυξη των πισω φρενων, οσο και ο σχεδιασμος της πισω αεροτομης.
Η 288 GTO, ειχε επισης, φαρδυτερα πανελ απο την 308, προκειμενου να καλυπτουν τα φαρδυτερα αγωνιστικα ελαστικα της Goodyear με τα οποια ηταν εφοδιασμενη. Η αναρτηση της ηταν ρυθμιζομενη προκειμενου να μπορει να ανεβαινει ψηλοτερα για οδηγηση σε δρομο και να χαμηλωνει για οδηγηση σε πιστα. Το βαρος της ανερχεται στα 1160 κιλα, με το τα μεγαλα πανελ της να ειναι κατασκευασμενα απο fiberglass, ενω το καπο της ηταν κατασκευασμενο απο Kevlar. Η οροφη της ειναι ενα μειγμα απο Kevlar και ανθρακονημα, ενω \”συμβατικο\” μεταλλο, χρησιμοποιηθηκε μονο στις πορτες.
Η καρδια της 288 GTO
Η ονομασια 288, αναφερεται στις χωρητικοτητα του κινητηρα, στα 2.8 λιτρα. Ο V8 της 288 GTO, ειναι βασισμενος στο κινητηρα της 308, με 1 χιλιοστο στενοτερη διαμετρο κυλινδρων προκειμενου να περναει οριακα το περιορισμο της FIA, οπου η χωρητικοτητα του κινητηρα πολλαπλασιαζονταν επι 1.4, με το αποτελεσμα αυτο να εχει οριο τα 4 λιτρα χωρητικοτητα.
Εφοδιασμενος με 2 turbo της IHI, air-to-air intercooler της Behr, συστημα ψεκασμου καυσιμου της Weber-Marelli και συμπιεση 7.6:1, ο V8 της 288 GTO, αποδιδει 400 ιππους στις 7000 σ.α.λ. και 496Nm ροπης στις 3800 σ.α.λ. .
Προκειμενου να καταφερει να χωρεσει στο πλαισιο, ο κινητηρας της 288 ειναι καθετα τοποθετημενος, αξιοποιωντας τον μεχρι τωρα, χωρο αποσκευων της 308, προκειμενου να δημιουργηθει και ο απαραιτητος χωρος για τη τοποθετηση των turbo και των intercooler. Το κιβωτιο ειναι τοποθετημενο τερμα πισω, σε ενα πιο συνηθισμενο layout κινητηρα/κιβωτιου σε αγωνιστικο.
Συμφωνα με τη Ferrari, το 0-100 πραγματοποιειται σε περιπου 5 δευτερολεπτα, το 0-200 σε 15 δευτερολεπτα και η τελικη ταχυτητα, ανερχεται στα 304 χιλιομετρα / ωρα, κανοντας την 288 GTO ενα απο τα ταχυτερα αυτοκινητα δρομου της εποχης της.
Επιδοσεις
Μετρησεις που εκανε το Road & Track :
- 0-30 mph (48 km/h) : 2.3 sec
- 0-50 mph (80 km/h) : 4.1 sec
- 0-60 mph (97 km/h) : 5.0 sec
- 0-70 mph (113 km/h) : 6.2 sec
- 0-80 mph (129 km/h) : 7.7 sec
- 0-100 mph (161 km/h) : 11.0 sec
- 0-120 mph (193 km/h) : 16.0 sec
- Standing 1/4 mile : 14.1 sec @ 113 mph (182 km/h)
- Τελικη Ταχυτητα : 304 km/h
288 GTO Evoluzione
Photo Copyright : Marcinek_55 (Flickr)
H Ferrari κατασκευασε 6 288 GTO Evoluzione, 5 παραγωγης και 1 εξελιξης, με πολυ πιο εντονα αεροδυναμικα χαρακτηριστικα και ανασχεδιασμενο εμπρος μερος, οσο και μηχανικα μερη, για να συμμετασχει στο πρωταθλημα Group B.
Στην Evoluzione, o V8 αποδιδει 660 ιππους και το βαρος της ανερχεται σε μολις 940 κιλα, με τη τελικη της ταχυτητα να αγγιζει τα 360 km/h. Μεγαλο μερος των αεροδυναμικων μερων της Evoluzione, επαιξαν καθοριστικο ρολο στο σχεδιασμενο της διαδοχου της F40.
Photo Copyright : Dave Rook (Flickr)
Πιστευεται πως και οι 6 υπαρχουν μεχρι και σημερα, με μια εκ των παραγωγης να βρισκεται στο τμημα συναρμολογησης των κινητηρων στο Maranello, ενω το πρωτοτυπο να ειναι επισης στη κατοχη της Ferrari, μιας και ειχε χρησιμοποιηθει για την εξελιξη της F40.
Οδηγοι της Formula 1 που ειχαν μια 288 GTO
- Michele Alboreto (56195)
- Eddie Irvine
- Keke Rosberg (56653)
- Niki Lauda (58329), του δοθηκε ως δωρο απο τον ιδιο τον Enzo Ferrari και ειναι η 272/272
Αll-in-all
H 288 GTO αποτελει κομματι καθε συλλογης Ferrari, καθως αποτελει την αρχη της Big 5 και τη πρωτη turbo Ferrari, που οδηγησε και στη δημιουργια της αγαπημενης πολλων F40.
Η 288 GTO, οπως και η Carrera GT για τη Porsche, ειναι ενα παραδειγμα ενος φιλοδοξου project για το κομματι των αγωνων το οποιο αν και δεν αγωνιστηκε ποτε, καταφερε να γραψει ενα δικο του μοναδικο κεφαλαιο στην ιστορια, τοσο του κατασκευαστη της, οσο και στην ιστορια της αυτοκινησης γενικοτερα.
H 288 GTO αποτελει αλλο ενα διαμαντι της αυτοκινησης της δεκαετιας του \’80, του οποιου η λαμψη δεν θα χαθει ποτε, οσα χρονια και αν περασουν
Ferrari 288 GTO Photo Copyright (minus the Evoluzione photos) : Patrick Ernzen (Flickr)